Appiukko lahjoitti omaisuuttaa miehelleni, mutta lahjoituksen ehdoissa sulki omaisuuden avio-oikeuden ulkopuolelle!
Oon niin s**tanan loukkaantunut, etten enää halua nähdä koko äijää. Miten tästä eteenpäin? Appi selitti etukäteen, miksi aikoo tehdä näin, mutta silti koen tämän loukkauksena. mitä tekisitte?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalikäytäntö, yleesä testamentissa on lisäksi "ja kaiken perityn omaisuuden tilalle tai sen tuotolla hankitun" eli ei pelkästään perintö ole ulottumattomissasi, myös sen tuotto on vain miehesi.
Tätä mä aina mietin että jos niillä sitten taloa, mökkiä ja venelainaa maksellaan ja muita yhteisen talouden kuluja ja toki toinenkin osansa maksaa mutta ei eritellä % tai € osuuksia, niin miten nämä kuoleman tai eron tullessa eritellään?
Ei kai niitä tarvitse eritellä. Perijä saa käyttää perittyä omaisuuttaan miten haluaa, vaikka lahjoittaa siitä osan puolisolleen. Ei tuo avio-oikeuden ulkopuolelle sulkeminen sitä estä.
Eli tämä ei tarkoita mitään "ja kaiken perityn omaisuuden tilalle tai sen tuotolla hankitun´?
Se tuotto on sen perijän, joka voi sitä käyttää miten haluaa. Maksaa vaikka sen sähkölaskun. Mutta sillä ei ole sitä mitään velvollisuutta jakaa eron tai kuoleman sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalikäytäntö, yleesä testamentissa on lisäksi "ja kaiken perityn omaisuuden tilalle tai sen tuotolla hankitun" eli ei pelkästään perintö ole ulottumattomissasi, myös sen tuotto on vain miehesi.
Tätä mä aina mietin että jos niillä sitten taloa, mökkiä ja venelainaa maksellaan ja muita yhteisen talouden kuluja ja toki toinenkin osansa maksaa mutta ei eritellä % tai € osuuksia, niin miten nämä kuoleman tai eron tullessa eritellään?
Ei kai niitä tarvitse eritellä. Perijä saa käyttää perittyä omaisuuttaan miten haluaa, vaikka lahjoittaa siitä osan puolisolleen. Ei tuo avio-oikeuden ulkopuolelle sulkeminen sitä estä.
Puoliso ei saa avio-oikeuden alaista omaa omaisuutta lahjoittaa tai hävittää ilman toisen puolison suostumusta.
Ks avioliittolaki. 37§ :Puoliso hoitakoon omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus, niin, ettei se aiheettomasti vähene tämän vahingoksi.
Ihan normaali asia. Minulla yksi lapsi joka tulee perimään aikanaan huomattavan omaisuuden. Samat pykälät laitamme testamenttiin, jotta lapsen tulevalla puolisolla ei tule olemaan minkäänlaista oikeutta perintöön.
Minusta myös päivänselvää juttu, vaikka pidän kovasti miniästäni ja tulen hänen kanssaan hyvin toimeen.
Molemmat tietävät, että perintö menee pojalleni, saa tehdä sitten sillä mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei saa avio-oikeuden alaista omaa omaisuutta lahjoittaa tai hävittää ilman toisen puolison suostumusta.
Näinhän se menee. Monet ovat avioon mennessään tehneet elämänsä merkittävimmän taloudellisen sitoumuksen lukematta tärkeintä eli avioliittolakia.
Ks avioliittolaki. 37§ :Puoliso hoitakoon omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus, niin, ettei se aiheettomasti vähene tämän vahingoksi.
Ihan normikäytäntö minustakin, kunhan sitten toimii toiseenkin suuntaan, eli appivanhemmat eivät odota apua tai palveluksia muilta kuin omilta lapsiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normikäytäntö minustakin, kunhan sitten toimii toiseenkin suuntaan, eli appivanhemmat eivät odota apua tai palveluksia muilta kuin omilta lapsiltaan.
Ihan mielenkiinnosta, miksi joku alapeukutti tätä? Oliko tässä sinusta jotain väärin?
No meillä tuollainen ei vaikuta mitenkään muuhun kuin siihen, että lapsi perii isovanhempien omaisuutta nopeammin kuin, että omaisuus olisi yhteistä. Kummankin meistä vanhemmilta on tulossa perintöä omalle lapselle ja nimenomaan niin, ettei tuotot tai edelleen hankitut kuulu avio-oikeuden piiriin. Nyt kun lapsikin on jo aikuinen, niin ei edes huoltajana pääse hallinnoimaan omaisuutta. Käytännössä kuitenkin varmasti ainakin itse, jos hengissä pysymme, tulen käyttämään vanhempien omaisuuden realisoinnista tulleet varat perheen yhteiseen hyvinvointiin, eikä se mielestäni ole testamentin ehtojen vastaista tai vainajien toiveiden kunnioittamatta jättämistä, jos teen sen vapaasta tahdostani.
Mitä olet appiukolle tarjonnut, että hän olisi sinulle jotain velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vakiojuttu. Mun vanhemmat teki sanoin. Olen sanonut miehelle, että puhuisi omiensa kanssa, että hekin tekisi niin.
Ois aika epäreilua, jos mulla ois tässä tilanteessa avio-oukeus hänen vanhemmiltaan saamaan tai perimään.
Minun lähipiirissä toisen puolison vanhemmalla oli testamentti, jossa suljettiin perinnöltä avio-oikeus. Toisen puolison vanhempi menehtyi samoihin aikoihin, eikä siellä ollut tehty samoin. Pariskunta teki avioehdon, jossa tämän puolison perinnöt suljettiin puolisolta pois ennen perinnön saantia. He halusivat olla tasapuolisia kummankin perinnöille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se auttaminen sulle kuulukaan vaan miehellesi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Mielestäni on oikein ok jättää lasten puolisot perinnön ulkopuolelle. Useissa Euroopan maissa näin on automaattisesti. Mutta ei niitä lapsen rikkailta puolisoilta ole ok sitten mitään osallistumisia odottaa mihinkään mökkiremontteihin sun muihin.
Kaikkihan noin tekevät. Hän oli vieläpä ystävällisesti selittänyt asian sinulle etukäteen. Mikä on ongelma?
Voithan sanoa appiukolle, että kun tulee vanhaksi ja tarttee apua, sinä et sitten tee mitään hänen hyväkseen. Siinä ihan mojova kosto, jos sellaista pohditaan
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet appiukolle tarjonnut, että hän olisi sinulle jotain velkaa?
Lapsenlapsia.
Terveen poikavauvan synnyttämisestä maksetaan 5000 euroa, tytöstä 2500. Esikoispojasta saattaa saada jopa kymppitonnin, mikäli pojalle annetaan toiseksi nimeksi isoisän nimi.
Ap, tuo on ihan normaali käytäntö. Meilläkin vanhemmat lahjoittaneet rahaa meille lapsille ja sulkeneet puolisot pois (vaikka meillä ei edes ole puolisoita vielä). Tällaisilla ehdoilla suljetaan lokkeilun mahdollisuus sekä se, että suvun ja perheen omaisuus kulkeutuu suvusta pois.
Miksi koet, että appiukon omaisuus kuuluisi sinulle? Jos itse päätät tästä loukkaantua, kukaan ei voi sinua auttaa. Suosittelen terapiaa omien tunteiden käsittelyyn.
Tällä estetään se, että jos lapsen puoliso ottaa eron, ei perintömökkiä esim. jouduta myymään. Ero olisi jo kova pala, vielä kovempi, jos suvun omaisuutta lähtisi eron mukana. Me tehtiin niin, että äitini mökki periytettiin suoraan lapsillemme ja minulle ja miehelleni hallintaoikeus. Mieheni on tehnyt mökillä paljon työtä:raivannut ja rakentanut. Mielestäni oli kojtuullista laittaa hallintaoikeus myös hänelle. Ja jos minä vaikka kuolisin, hänellä olisi oikeus yhä mökkiä hallinnoida.
Vierailija kirjoitti:
Tästä nähdään taas kerran, mikä oikeasti suomalaisia naisia kiinnostaa: miesten rahat.
Aloittaja ainakin on ihan ammattimainen lompakkoloínen.
----
Monet haluavat suojella tytärtensä rahat, ettei mene mies-loisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi joku alapeukutti tätä? Oliko tässä sinusta jotain väärin?
Varmaan koska sinusta vanhusten auttaminen on ilmeisesti jotain, mitä tehdään ainoastaan jos saa perinnön siitä palkaksi.
Kukaan ei pakota auttamaan appivanhempia, ei muuten sitä omaa lastakaan. Mutta tuollainen ajattelutapa on aika inhottava.
ap on selvästi miehensä kanssa miehen rahojen vuoksi