Miksi monet pitää sideharsoa vauvan vaunuissa??
Itsellä ei ollut mitään suojia (paitsi sade). eikä vauvat olleet koskaan kipeitä.
Ymmärrän asian jos on kova tuuli ja/tai pakkanen, mutta en muuten. Vai onko nämä samoja äitejä joiden kotona pitää olla ihan hiljaista ja pilkkopimeää, että vauva saa nukuttua..
Kommentit (36)
Minä käytän harsoa sateen-, tuulen ja auringonsuojana. Ja siksi että vauva nukahtaisi, minä nimittäin lähden välillä nimenomaan nukuttamaan sitä vauvaa vaunuihin, ja on kiva kun se ei katsele vain maisemia.
Eiköhän kaikille ole selvää, miksi sitä käytetään. Ja kaikki voivat aivan itse joko käyttää tai olla käyttämättä. Vapaa valinta.
sehän on maailman tärkein asia alatiesynnytyksen ja täysimetyksen jälkeen.
Ettei pääse katoamaan kun on niin tärkeä aihe
Eikö vaunujen valmistajilla ole muuta tarjota esim. aurinkosuojaksi? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta sain vauvalleni vanhat hyväkuntoiset yhdistelmävaunut, enkä ole edes tutustunut myymälöiden valikoimaan. Itse käytän sideharson asemesta itse ompelemaani hengittävää aurinkosuojaa - vain tarvittaessa.
kovemmilla pakkasilla pyyhettä. Eli siksi, että ei kasvot saa paleltumia ja siksi, että se lämmittää hieman hengitysilmaa. Kesäisin käytin oikeastaan kantoliinaa, mutta jos vaunuja, niin kuomukin alhaalla. Jos jätin ulos nukkumaan, niin sitten hyönteisverkko eteen.
Käytän tuulisuojana ja siksi että lapsi malttaa nukahtaa. Vai pitäskö lapsen sitä pyytäessä olla laittamatta ja sanoa että av:lla sanotaan ettei sulle verhoa saa laittaa? Eiköhän se ole kunkin lapsen kohdalla oma asiansa käyttääkö vai ei...
ja ulkoilimme säällä kuin säällä. Ei noita myrskytuulia ilmeisesti siihen vaunusesonkiin (marraskuu - kesäkuu) sattunut yhtään, eli niinkin voi käydä, Turussakin.
Terv. turkulainen
Vierailija:
esimerkiksi turussa tuulee nyt niin etten edes vaunuja ulos veisi, koska tuuli ne kaataisi. En tiedä missä pullossa elät, mutta täällä on vähän muutakin kuin pieni, leuto tuulenvire!
Vierailija:
ja ulkoilimme säällä kuin säällä. Ei noita myrskytuulia ilmeisesti siihen vaunusesonkiin (marraskuu - kesäkuu) sattunut yhtään, eli niinkin voi käydä, Turussakin.Terv. turkulainen
Minä käytin keväällä harsoa kun kadut pölisivät talven hiekoitushiekasta. Ja kylläpä joskus kävi sellaiset tuulenvireet muutenkin että suojasin vauvaa.
Vierailija:
Harsos sijaan on kuitenkin ihan oikea aurinko/näkösuoja ostettu.Käytetään siis aurinkosuojana ja tuulisuojana kun sää sitä vaatii.
Italian lomalla huomattiiin myös tuo näkösuojaominaisuus. Ja ensisijaisesti niinpäin, että ihmiset eivät näe vaunuihin :). Rajoitti kummasti pällistelyä ja helpotti lapsen nukahtamista. Viikon loman aikana lapsi oppi nukahtamaan 15 sekunnin sisällä näkösuojan kiinnittämisestä. Aika kätevää?
Ja tuosta vauvan pitää nähdä taivas jne. höpinästä. Koittakaapa itse mennä nukkumaan keskelle isoa puistoa nurmikolle selälleen kaikkien pällisteltäväksi ilman mitään suojaa. Tuleeko uni? Entä tuleeko paremmin jos samaan paikkaan pystytetään teltta ja menet sinne pitkäksesi? Kyllä on ihan luontaista ihmiselle tuntea olonsa turvallisemmaksi suojaisessa paikassa...
Vierailija:
Käytän tuulisuojana ja siksi että lapsi malttaa nukahtaa. Vai pitäskö lapsen sitä pyytäessä olla laittamatta ja sanoa että av:lla sanotaan ettei sulle verhoa saa laittaa? Eiköhän se ole kunkin lapsen kohdalla oma asiansa käyttääkö vai ei...
ja sen edessä on vaunujen työntäjä. Hiekoituspölähdyksiä en muutenkaan ole ikinä pannut millään muotoa merkille, en siis ole ikinä edes ajatellut asiaa. Olen varmaan tietämättömyydelläni pilannut oman ja lapseni elämän. :)
Vierailija:
Minä käytin keväällä harsoa kun kadut pölisivät talven hiekoitushiekasta. Ja kylläpä joskus kävi sellaiset tuulenvireet muutenkin että suojasin vauvaa.
Itse käytin kesävauvalla harsoa auringonsuojana, kun käveltiin vaunujen kanssa ja paljon... " Tuulenvireet" täällä meren rannalla Helsingissä ovat kyllä sen verran kovia, että käytän varmaan tuulensuojana seuraavalla vauvalla... Kamalaa =))))))
muakin naurattaa tämä keskustelu. Joku perusteli harsovastaisuuttaan esteettisillä syillä. Sen verran kamalan näköistä sakkia tuolla ulkona taapertaa, että ei ensimmäisenä ajattelisi harsonkäytön olevan se suurin ympäristön kauneuden pilaaja.
Ja mitä siihen vaarallisuuteen tulee, siis kuumuuteen, niin ainakin Emmaljungalla on tuuletusaukko kuomun toisessa päässä, jonka avulla ilmanvaihto toimii hyvin. Enkä ole koskaan nähnyt kenenkään kovin tiiviisti harsojaan kiinnittävän. Enemminkin ihmettelen ihmisiä, jotka eivät suojaa pienen vauvan silmiä auringolta.
Ja olen lukenut jostakin (lähdettä en muista, mutta omasi av:ta suuremman asiantuntija-statuksen), että pienelle vauvalle suuri määrä ärsykkeitä ei tee hyvää, joten jos on pakko vauvan kanssa mennä esim. kauppakeskukseen, harso vaunujen edessä rauhoittaa ja suojaa vauvaa mukavasti.
että ' meillä on ainakin vauvat pienestä pitäen nukahtaneet paikallaoleviin vaunuihin, neuvolassakin sanottiin että siihen on hyvä opettaa' ... tuliko mieleen että kaikki vauvat eivät siihen opi ts. ' vaativat' sen vaunujen hytkyttelyn nukahtaakseen. Ehkä sinä vaan olet niin erinomainen että sinun lapsesi ei sitätarvitse... hohhoijaa
esimerkiksi turussa tuulee nyt niin etten edes vaunuja ulos veisi, koska tuuli ne kaataisi. En tiedä missä pullossa elät, mutta täällä on vähän muutakin kuin pieni, leuto tuulenvire!