Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua laihdutukseen/elämäntapamuutokseen, mistä?

Vierailija
04.07.2023 |

Nyt meni kuppi nurin! En jaksa enää kantaa näitä läskejäni! Haluan laihduttaa ja kohottaa kuntoani, mutta mistä saan apua?! Jotenkin tuntuu, että tarvitsen tukea tähän urakkaan. Painoa on pudotettavana ainakin 40 kiloa. Saan varmasti tälläkin palstalla nyt tästä aloituksestani paljon pskaa niskaani, eli "miksi olet päästänyt itsesi lihomaan tuollaiseksi mätisäkiksi, hyi mikä kehopositiivinen".

Kuntosalille meno on pyörinyt mielessäni, mutta pelkään mennä sinne. Julkisuudessa on ollut juttuja, miten siellä nauretaan ja yökitään lihaville. Eräskin julkkis kuvasi kanssatreenaajaa (joka ei kyllä ollut lihava) ja julkaisi kuvan Instagramissa.

Mistä apua, vinkkiä, tsemppiä? Kirjallisuus, blogit, youtube-kanavat, kaikki mielenkiintoiset jutut nyt tähän jakoon, kiitos. :)

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen menemään lääkäriin ja pyytämään laihdutuslääkkeitä. Itse piikitän Saxendaa ja se vaikutus on ollut järisyttävä. Noin puolet aiemmasta ruokamäärästä riittää kylläiseen tunteeseen ja onkin ollut opettelua ettei tule ns. ähkyolo. Halvaksihan tämä ei tule, sillä 180e on viisi kynää. Toki minulle toimii hyvin jo pieni annos eli noilla pärjään noin 2,5 kk nyt.

Suurin vaikutus on ollut kuitenkin ajatteluun ja aivoihin. Olen tajuamattani käyttänyt todella paljon aikaa ruuan ajatteluun, siitä haaveiluun ja laihduttaessa pinnistelyyn syömishimoa vastaan. Jokaisen laihdutusyrityksen aikana olen miltei alituisesti joutunut miettimään: älä syö tuota. Nyt kuitenkin ruoka on vain ravintoa, josta voi toki saada mielihyvää kuten ennenkin. Lääke on vienyt tunteen ainakin itselläni pois ruokailusta ja terveellisesti syöminen on moninverroin helpompaa. En siis laske kaloreita ja jos aidosti siltä tuntuu, syön myös herkkua. Pystyn vain aiempaa paremmin miettimään asiaa ennen herkun syömistä eikä siitä kieltäytyminen ahdista, kuten aiemmin. Laihtuminen ei ole nopeaa, mutta toisaalta se ei myöskään ahdista ja siksi tätä voi jatkaa pitkään. Ja jos ylipainoa on paljon, sen kanssa joutuu tappelemaan pitkään, vuosia. Et tule jaksamaan sitä, jos vedät ihan tiukilla. 

Salille meno on pelottavaa, varsinkin jos et ole ennen käynyt. Siksi suosittelen ensi kerralla ottaa vaikka personal trainer selittämään laitteet ja miettimään ohjelmaa. Yritän miettiä liikuntaa vähän etukäteen, sillä se auttaa saamaan sitä sinne arkeen. Liikunnan pitää olla sellaista, jonka voi suorittaa helposti päivän ohessa. Salin olisi hyvä olla työmatkan varrella, kodin lähellä tms. Olen myös hankkinut kellon, joka mittaa aktiivisuutta ja pyrin lisäämään arkiaktiivisuutta kävelemällä aina vähän enemmän, kävelemällä mahdollisuuksien mukaan portaita yms. 

Vaikka moni hokee, että syöt vaan vähemmän, niin ei se ole aina ihan niin yksinkertaista. Tärkeää on löytää tapa, jota voi noudattaa pidemmän aikaa ilman älytöntä itsensä vahtimista. Sitten kun ei enää jaksa itseään vahtia, silloin homma ainakin itselläni lähtee lapasesta. Nyt luulen ajatusteni olevan samanlaisia kuin ns. normaaleilla ihmisillä. 

Onnea matkaan, mutta tee muutos itsesi takia, älä muiden. 

Tämä! Minulla on jo 4 piikin jälkeen lähtenyt lähes viisi kiloa ilman, että olen ajatellut, että ei pidä syödä sitä eikä tätä. Ei tarvitse ajatella, kun ei vaan tee mieli ja jo pienistä annoksista tulee täysi olo. Käyn myös salilla, joogaan ja pyöräilen. Pyrin saamaan sen 10 000 askelta päivittäin täyteen.

Lehdissä oli juttua jostain lääkäristä, joka sanoi näkevänsä piikittäjät jo kaukaa. Ihon roikkumisesta kun ei kuulemma voinut erehtyä. 

Se ihon roikkuminen alkaa tässä iässä (60) näkyä jo muutenkin. Se on murheista pienimpiä, tärkeämpää minulle on ehkäistä 2-tyypin diabetes ja muut lihavuuden aiheuttamat riskit ja ongelmat.

Nuo onnistuu sopivalla ravinnolla, ei niihin piikkejä tarvii.

Jotkut vaan on niin laiskoja, etteivät viitsi panostaa ruokaan. Piikittävät mieluummin ja sitten kärsivät lääkkeen aiheuttamista vaivoista.

Eivätkä kuitenkaan vältä huonon ruuan aiheuttamia sairauksia.

Asiat eivät ole aina ihan noin yksinkertaisia. En ole koskaan syönyt huonoa ruokaa, olen vain syönyt liikaa, koska ruoka on aina maistunut hyvältä. Nyt ei maistu ylimääräiset annokset, eikä jaksa.

Toistaiseksi en ole kärsinyt mistään piikkien aiheuttamista vaivoista.

Luotan lääkärini ja kardiologini arvioon niiden tehokkuudesta ja tarpeellisuudesta kohdallani.

No, huono ruoka onkin juuri sellaista, että sitä syö liikaa, koska se ei anna kylläisyyttä.

Hyvällä ruualla on päinvastainen vaikutus, ja se maistuu myös hyvältä.

Taidat olla niitä hiilihydraattikammoisia läski-liha-voi-kiihkoilijoita.

Vierailija
182/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi tasapainoinen Alepa- ruokavalio aloittelijalle?

Aika moni menee kieltolistojensa kanssa sekaisin.

Oikeastihan sokeriton paleomysli sisältää enemmän energiaa kuin karkki ja smoothie reilusti enemmän kuin pari hedelmää.

Mitä sitten? Ei paleossa ruuan tärkein ominaisuus ole vähäkalorisuus.

Jos haluaa laihtua, ei smoothiet ja sokerittomat myslit ole välttämättä ratkaisu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan sokeriton paleomysli sisältää enemmän energiaa kuin karkki ja smoothie reilusti enemmän kuin pari hedelmää.

Jos haluaa laihtua, ei smoothiet ja sokerittomat myslit ole välttämättä ratkaisu. 

Ei olekaan, enkä sitä kommentoinutkaan.

Vierailija
184/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua tarvit?  että joku tekee ruuat ja juoksee vieressä ja vahtii ettet syö liikaa?

Vierailija
185/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että luolamiehet vetivät jotain smoothieta?

Vierailija
186/194 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niillä mehuilakin laihtuu

Vierailija
187/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollosta voi hakea apua. Siellä voi ainakin keskustella eri vaihtoehdoista.

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta

Oma painonpudotus onnistui oikeasti vasta sitten, kun aloin tarkastella annoskokoja. Mä en laskenut kaloreita, enkä punninnut, vähensin vaan pikkuhiljaa ruuan määrää lautasella. Mielestäni helpompi tottua pienempään ruokamäärään siten, että vähentää tyyliin 1 perunan pois, kuin se, että vääntää koko ateriat uusiksi kieltolistan ja kalorilaskurin kanssa.

Sama esimerkiksi sipsien ja karkkien kanssa, jättipussin sijasta ostan niitä pienempiä, ostan yhden pullan, jonka jaan puoliksi jne.

Koin, että jos kiellän suoraan kaiken epäterveellisen ja lihottavan, jota olen tottunut syömään, keskityn vaan siihen, mitä en saa syödä. Vähentäminen oli yksinkertaisesti helpompi tapa.

Minä sain myös lähetteen HUS:n painonhallintataloon. Vuoden ilmainen nettivalmennus. Viikottaiset tehtävät ja aiheet. Käydään läpi syitä liialliseen syömiseen, ravitsemuksesta, ruokarytmistä, liikunnasta tietoa. On mielikuvaharjoituksia, kotona tehtäviä jumppaohjeita ym. Joka viikko voi täytellä sivua, mikä on ollut viikon aikana haastavaa, missä on kokenut onnistumisia, mitä tavoitteita asettaa itselleen seuraavalle viikolle jne. Joka viikko merkattiin paino ja vyötärönympärys ja sitä laskevaa käyrää oli mukava seurata. Oma nettivalmentaja kommentoi, ei lyttää, vaikka esim. itse jätin liikkumisen hyvin vähille. Koin valmennuksen erittäin hyvänä ja oli jopa pieni paniikki kun valmennus oli päättymässä. Pärjääkö ilman tuota viikottaista kontrollia? AP on ilmeisesti tehnyt jo henkisen ajattelutyön elämäntapamuutoksesta ja niin olin itsekin. Minulla oli myös lääkitys tukena tässä. Painonpudotus oli itsellä vuodessa 38kg ja nyt vuosi valmennuksen jälkeen vielä -8kg. Muutama kilo normaalipainoon. En olisi ikinä uskonut että vuosikymmeniä todella lihavana voisin päästä tähän missä nyt olen. Ohjeet joita noudatan edelleen; säännöllinen ruokarytmi 4 (-5) ateriaa päivässä, ns. lautasmalli, yleiset ravintosuositukset, annoskoot, ei santsausta, kerran viikossa punnitus, ei totaalikieltäytymistä herkuista (ei enää päivittäistä suklaalevyn mättämistä, vaan joskus pieni suklaapatukka). Ei tunnu ryppyotsaiselta. Syöminen sujuu ihan luontevasti, on tiedostava. Toki en välttämättä syö aina niin paljon esim. kasviksia tai proteiinia kuin pitäisi, mutta on tämä ruokavalioni paljon monipuolisempi ja terveellisempi kuin aikaisempi. Nyt syön elääkseni, enkä elä syödäkseni. Kaikkea ei voi muuttaa kerralla, mutta oma ajatustyö on tehtävä ensin ja siitä pikkuhiljaa. Tsemppiä AP:lle

Vierailija
188/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvien tulosten perässä kirjoitti:

Mulla on päinvastainen kokemus. Olen käyttänyt nyt Noom-sovellusta. Sillä tiputan hitaasti ja tasaisesti ja nimenomaan oppien tasapainoista syömistä. Pudotettavaa on 44 kg ja koko pudotusprosessi Noomin opeilla ja tahdilla vie mulla vuoden, nyt reilu kuukausi takana. Mikään raju pikadieetti ei ole mulla tuonut pitempikestoisia tuloksia, joten nyt tällä järkevämmällä tavalla maltillisesti ja vakaasti edeten. Iho ja pääkin pysyy näin perässä. Ja herkkutilanteet ja juhlapäivätkin on mahdollisia näin. : )

Minä olen muutaman kuukauden käyttänyt noomia. Minulle se opetti syömään riittävästi kaloreita sillä olin taipuvainen kitukuureihin ja paastoiluun. Myöskin on vapaapäiviä hallitusti jolloin ei lasketa kaloreita. Näin voi herkutella ilman sitä tunnetta että on repsahtanut ja epäonnistunut eikä kannata laihduttaa. Tämä helpottaa pitkäaikaista sitoutumista dieettiin.

Laihduttaminen tapahtuu kaloreita laskemalla. Ruokavaliota en ole muuttanut, se on aina ollut terveellinen enkä ole syönyt esim. suklaalevyjä tai sipsejä tai pullaa. Kasviksia paljon. Liikuntaa harrastan niin paljon kuin kroppa kestää, oman lajin treenit, lisäksi ulkoilua ja jumppaa ja hiittiä youtubesta. 

Minulla oli korkeimmillaan ylipainoa myös noin 40 kiloa, niistä 15 kg pudotettu noin vuoden sisällä. Minulla on monia terveydellisiä vastuksia minkä vuoksi laihtuminen hidasta.

Vierailija
189/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi ottaisin sinuna yhteyttä työterveyshuoltoon jos olet työelämässä ja muussa tapauksessa julkisen sektorin terveydenhuoltoon ja kerro, että sinulla huomattava ylipaino ja tarvitset apua ja ohjausta painon pudotukseen. Sinulle varmasti tehdään terveystarkastus ja mitä todennäköisemmin sinulta otetaan myös ainakin verikokeet. Huomattava ylipaino on voinut jo aiheuttaa sinulle yhtä ja toista kuten vaikka rasvamaksan, korkean verenpaineen, korkeat kolesteroliarvot ja kenties myös 2 tyypin diabeteksen tai sen esiasteen. Todennäköisesti sinut ohjataan ravintoterapeutille ja/tai diabeteshoitajalle ja kenties myös lääkärille riippuen siitä mitä terveystarkastuksessa ja verikokeissa ilmenee. Olet sitten työterveyshuollon tai julkisen terveyshuollon asiakas saat varmasti lääkkeitä jos sellainen tarvis on ja apua sekä ohjausta painon pudotukseen ja ruokavalion muutokseen.

Höpöhöpö ainakin julkisella puolella.

Kyllä aikuinen ihminen osaa ihan itsekin laskea kaloreita. Nykyään on helpot kännykkäsovelluksetkin apuna.

Vierailija
190/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloriteoria on täyttä puppua. Liikuntakin saattaa lisätä nälkää.

Mun vinkit on ketogeeninen ruokavalio ja sitten kun pääset vauhtiin, niin karnivoori. Siten kun se alkaa sujua, niin voi lisätä paastoja. Pari kuukautta kerran viikossa 3 vrk vesipaasto, niin nahkat kutistu samalla, ei jää löysiä roikkumaan.

Liikunta kannattaa aina.  Rauhallista kävelyä ja jotain lihaskuntojupaa. Ei tarvi sytkyttää kuntopyörällä verenmaku suussa tuntitolkulla tai muuta. Arkiaktiivisuus riittää hyvin.

Vierailija
191/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen menemään lääkäriin ja pyytämään laihdutuslääkkeitä. Itse piikitän Saxendaa ja se vaikutus on ollut järisyttävä. Noin puolet aiemmasta ruokamäärästä riittää kylläiseen tunteeseen ja onkin ollut opettelua ettei tule ns. ähkyolo. Halvaksihan tämä ei tule, sillä 180e on viisi kynää. Toki minulle toimii hyvin jo pieni annos eli noilla pärjään noin 2,5 kk nyt.

Suurin vaikutus on ollut kuitenkin ajatteluun ja aivoihin. Olen tajuamattani käyttänyt todella paljon aikaa ruuan ajatteluun, siitä haaveiluun ja laihduttaessa pinnistelyyn syömishimoa vastaan. Jokaisen laihdutusyrityksen aikana olen miltei alituisesti joutunut miettimään: älä syö tuota. Nyt kuitenkin ruoka on vain ravintoa, josta voi toki saada mielihyvää kuten ennenkin. Lääke on vienyt tunteen ainakin itselläni pois ruokailusta ja terveellisesti syöminen on moninverroin helpompaa. En siis laske kaloreita ja jos aidosti siltä tuntuu, syön myös herkkua. Pystyn vain aiempaa paremmin miettimään asiaa ennen herkun syömistä eikä siitä kieltäytyminen ahdista, kuten aiemmin. Laihtuminen ei ole nopeaa, mutta toisaalta se ei myöskään ahdista ja siksi tätä voi jatkaa pitkään. Ja jos ylipainoa on paljon, sen kanssa joutuu tappelemaan pitkään, vuosia. Et tule jaksamaan sitä, jos vedät ihan tiukilla. 

Salille meno on pelottavaa, varsinkin jos et ole ennen käynyt. Siksi suosittelen ensi kerralla ottaa vaikka personal trainer selittämään laitteet ja miettimään ohjelmaa. Yritän miettiä liikuntaa vähän etukäteen, sillä se auttaa saamaan sitä sinne arkeen. Liikunnan pitää olla sellaista, jonka voi suorittaa helposti päivän ohessa. Salin olisi hyvä olla työmatkan varrella, kodin lähellä tms. Olen myös hankkinut kellon, joka mittaa aktiivisuutta ja pyrin lisäämään arkiaktiivisuutta kävelemällä aina vähän enemmän, kävelemällä mahdollisuuksien mukaan portaita yms. 

Vaikka moni hokee, että syöt vaan vähemmän, niin ei se ole aina ihan niin yksinkertaista. Tärkeää on löytää tapa, jota voi noudattaa pidemmän aikaa ilman älytöntä itsensä vahtimista. Sitten kun ei enää jaksa itseään vahtia, silloin homma ainakin itselläni lähtee lapasesta. Nyt luulen ajatusteni olevan samanlaisia kuin ns. normaaleilla ihmisillä. 

Onnea matkaan, mutta tee muutos itsesi takia, älä muiden. 

Tämä! Minulla on jo 4 piikin jälkeen lähtenyt lähes viisi kiloa ilman, että olen ajatellut, että ei pidä syödä sitä eikä tätä. Ei tarvitse ajatella, kun ei vaan tee mieli ja jo pienistä annoksista tulee täysi olo. Käyn myös salilla, joogaan ja pyöräilen. Pyrin saamaan sen 10 000 askelta päivittäin täyteen.

Lehdissä oli juttua jostain lääkäristä, joka sanoi näkevänsä piikittäjät jo kaukaa. Ihon roikkumisesta kun ei kuulemma voinut erehtyä. 

Mun yksi tuttu on piikittänyt. Järkyttävän näköinen nykyään vaikka paino onkin tippunut. 

Ai. Se lääkäri taisi olla jenkki, siellä mennään aina liiallisuuksiin ulkonäön suhteen, siellä voin tuon kuvitellakin. Suomessa ei edes reseptiä saa rahallakaan ennen kuin on selvästi ylipainoinen.

En ole tuo, joka kirjoitti Saxendasta, itsellä Ozempic. Minä olen saanut pelkkiä kehuja sekä työkavereilta että miniöiltäni ja mieheltäkin kun 17 kg on pudonnut. Farkut on pari numeroa pienemmät ja joka kerta otan kaupan sovituskoppiin liian isoja vaatteita kun en ymmärrä omaa kokoani. Jos nyt 63 v naama alkaa roikkua niin se varmaan alkaa roikkua joka tapauksessa. Omasta mielestäni entiset pyöreät poskeni ovat muuttuneet paremman näköisiksi, on kiva katsoa peiliin.

Vierailija
192/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rules of misogyny: 1. Women are responsible for what men do... 

Vierailija
193/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rules of misogyny: 1. Women are responsible for what men do... 

sorry väärä ketju

Vierailija
194/194 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvien tulosten perässä kirjoitti:

Mulla on päinvastainen kokemus. Olen käyttänyt nyt Noom-sovellusta. Sillä tiputan hitaasti ja tasaisesti ja nimenomaan oppien tasapainoista syömistä. Pudotettavaa on 44 kg ja koko pudotusprosessi Noomin opeilla ja tahdilla vie mulla vuoden, nyt reilu kuukausi takana. Mikään raju pikadieetti ei ole mulla tuonut pitempikestoisia tuloksia, joten nyt tällä järkevämmällä tavalla maltillisesti ja vakaasti edeten. Iho ja pääkin pysyy näin perässä. Ja herkkutilanteet ja juhlapäivätkin on mahdollisia näin. : )

Minä olen muutaman kuukauden käyttänyt noomia. Minulle se opetti syömään riittävästi kaloreita sillä olin taipuvainen kitukuureihin ja paastoiluun. Myöskin on vapaapäiviä hallitusti jolloin ei lasketa kaloreita. Näin voi herkutella ilman sitä tunnetta että on repsahtanut ja epäonnistunut eikä kannata laihduttaa. Tämä helpottaa pitkäaikaista sitoutumista dieettiin.

Laihduttaminen tapahtuu kaloreita laskemalla. Ruokavaliota en ole muuttanut, se on aina ollut terveellinen enkä ole syönyt esim. suklaalevyjä tai sipsejä tai pullaa. Kasviksia paljon. Liikuntaa harrastan niin paljon kuin kroppa kestää, oman lajin treenit, lisäksi ulkoilua ja jumppaa ja hiittiä youtubesta. 

Minulla oli korkeimmillaan ylipainoa myös noin 40 kiloa, niistä 15 kg pudotettu noin vuoden sisällä. Minulla on monia terveydellisiä vastuksia minkä vuoksi laihtuminen hidasta.

Onnittelut hienosta pudotuksesta! Puoliväli on jo lähellä! Tuo arvatenkin buustaa itsevarmuutta siihen loppusuoraan! :)