Apua laihdutukseen/elämäntapamuutokseen, mistä?
Nyt meni kuppi nurin! En jaksa enää kantaa näitä läskejäni! Haluan laihduttaa ja kohottaa kuntoani, mutta mistä saan apua?! Jotenkin tuntuu, että tarvitsen tukea tähän urakkaan. Painoa on pudotettavana ainakin 40 kiloa. Saan varmasti tälläkin palstalla nyt tästä aloituksestani paljon pskaa niskaani, eli "miksi olet päästänyt itsesi lihomaan tuollaiseksi mätisäkiksi, hyi mikä kehopositiivinen".
Kuntosalille meno on pyörinyt mielessäni, mutta pelkään mennä sinne. Julkisuudessa on ollut juttuja, miten siellä nauretaan ja yökitään lihaville. Eräskin julkkis kuvasi kanssatreenaajaa (joka ei kyllä ollut lihava) ja julkaisi kuvan Instagramissa.
Mistä apua, vinkkiä, tsemppiä? Kirjallisuus, blogit, youtube-kanavat, kaikki mielenkiintoiset jutut nyt tähän jakoon, kiitos. :)
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske ensin, paljonko kuluttaisit energiaa, jos olisit normaalipainoinen eli 40 kg kevyempi. Sen jälkeen ala syödä vain sen verran. Koska 40 kg painavampana kulutat enemmän kuin tuon, alat vähitellen laihtua. Lisäksi totut sellaiseen ruokavalioon ja erityiseti annoskokoihin, mitä noudatat edelleen sen jälkeenkin, kun olet normaalipainossasi.
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Ei. Kaloreita ei saa kerralla romahduttaa noin paljon.
Olen sivusta huutelija tarkistin mitkä olisivat omat kilokalorini nykyisellä painolla ja sillä painolla mitä haluaisin olla, jotta olo olisi edes vähän parempi (juu, kovasti yritän painoa pudottaa). Eipä noissa kalorimäärissä paljon eroa ole, jotta ei voisi "normaalipainoisen kilokalorimäärää" noudattaa.
Nyk. 101 kg = 2462 kcal (jonkin verran aktiivisuutta mitattuna)
Tavoite 80 kg = 2147 kcal (jonkin verran aktiivisuutta mitattuna)
Lähellä normaalipainoa 72 kg = 2027 kcal ( - " - )
Mielenkiintoista tässä on se, että tällä hetkellä olen jo pitkään syönyt noin 1800-2100 kcal (Fatsecret käytössä), mutta paino ei vaan putoa. Ja tosiasiassa aktiivisuuteni on ajoittain suurempaa kuin mitä laskurissa on otettu huomioon. Eli syön jo kuin normaalipainoinen, mutta mitään ei kehossa tapahdu. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja olen keski-ikäinen lähellä vaihdevuosia hormonikorvaushoidolla. Pätkäpaastoa 16/8 kokeiltu, mutta ei sopinut omalla kohdallani yhteen kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Parin kuukauden toteuttamisen jälkeen keho "sanoi itsensä irti" ja vointi meni todella huonoksi. Onneksi siitä sitten taas korjautui. Max. 12 tunnin paasto käy omalle keholleni.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan noita laihdutuspiikkejä käytetään? Mitenkäs niiden jälkeen?
Se voi olla elämän mittainen projekti, kuten heillä, jotka sitä käyttävät diabeteksen hoitoon. Minä lähden siitä, että n. vuoden kuluttua olen normaalipainossa tai ainakin lähellä sitä ja luotan siihen, että olen siinä vaiheessa oppinut olemaan syömättä liian isoja annoksia ja päässyt eroon turhista mielihaluistani. Ja lopetan piikit. Katsotaan, kuinka käy. Olen valmis myös jatkamaan, jos se sitä vaatii.
En kuitenkaan ole koskaan syönyt sipsejä, juonut siideriä tms., joten niistä kiloni eivät ole tulleet. Väitän, että syynä ovat olleet annoskoot ja etenkin himoni juustoihin. Nyt ei tee edes niitä mieli. Kun teen voileivän, puolitan juustosiivun. Ennen laitoin kaksi. Ei vaan tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen menemään lääkäriin ja pyytämään laihdutuslääkkeitä. Itse piikitän Saxendaa ja se vaikutus on ollut järisyttävä. Noin puolet aiemmasta ruokamäärästä riittää kylläiseen tunteeseen ja onkin ollut opettelua ettei tule ns. ähkyolo. Halvaksihan tämä ei tule, sillä 180e on viisi kynää. Toki minulle toimii hyvin jo pieni annos eli noilla pärjään noin 2,5 kk nyt.
Suurin vaikutus on ollut kuitenkin ajatteluun ja aivoihin. Olen tajuamattani käyttänyt todella paljon aikaa ruuan ajatteluun, siitä haaveiluun ja laihduttaessa pinnistelyyn syömishimoa vastaan. Jokaisen laihdutusyrityksen aikana olen miltei alituisesti joutunut miettimään: älä syö tuota. Nyt kuitenkin ruoka on vain ravintoa, josta voi toki saada mielihyvää kuten ennenkin. Lääke on vienyt tunteen ainakin itselläni pois ruokailusta ja terveellisesti syöminen on moninverroin helpompaa. En siis laske kaloreita ja jos aidosti siltä tuntuu, syön myös herkkua. Pystyn vain aiempaa paremmin miettimään asiaa ennen herkun syömistä eikä siitä kieltäytyminen ahdista, kuten aiemmin. Laihtuminen ei ole nopeaa, mutta toisaalta se ei myöskään ahdista ja siksi tätä voi jatkaa pitkään. Ja jos ylipainoa on paljon, sen kanssa joutuu tappelemaan pitkään, vuosia. Et tule jaksamaan sitä, jos vedät ihan tiukilla.
Salille meno on pelottavaa, varsinkin jos et ole ennen käynyt. Siksi suosittelen ensi kerralla ottaa vaikka personal trainer selittämään laitteet ja miettimään ohjelmaa. Yritän miettiä liikuntaa vähän etukäteen, sillä se auttaa saamaan sitä sinne arkeen. Liikunnan pitää olla sellaista, jonka voi suorittaa helposti päivän ohessa. Salin olisi hyvä olla työmatkan varrella, kodin lähellä tms. Olen myös hankkinut kellon, joka mittaa aktiivisuutta ja pyrin lisäämään arkiaktiivisuutta kävelemällä aina vähän enemmän, kävelemällä mahdollisuuksien mukaan portaita yms.
Vaikka moni hokee, että syöt vaan vähemmän, niin ei se ole aina ihan niin yksinkertaista. Tärkeää on löytää tapa, jota voi noudattaa pidemmän aikaa ilman älytöntä itsensä vahtimista. Sitten kun ei enää jaksa itseään vahtia, silloin homma ainakin itselläni lähtee lapasesta. Nyt luulen ajatusteni olevan samanlaisia kuin ns. normaaleilla ihmisillä.
Onnea matkaan, mutta tee muutos itsesi takia, älä muiden.
Tämä! Minulla on jo 4 piikin jälkeen lähtenyt lähes viisi kiloa ilman, että olen ajatellut, että ei pidä syödä sitä eikä tätä. Ei tarvitse ajatella, kun ei vaan tee mieli ja jo pienistä annoksista tulee täysi olo. Käyn myös salilla, joogaan ja pyöräilen. Pyrin saamaan sen 10 000 askelta päivittäin täyteen.
Lehdissä oli juttua jostain lääkäristä, joka sanoi näkevänsä piikittäjät jo kaukaa. Ihon roikkumisesta kun ei kuulemma voinut erehtyä.
Se ihon roikkuminen alkaa tässä iässä (60) näkyä jo muutenkin. Se on murheista pienimpiä, tärkeämpää minulle on ehkäistä 2-tyypin diabetes ja muut lihavuuden aiheuttamat riskit ja ongelmat.
Nuo onnistuu sopivalla ravinnolla, ei niihin piikkejä tarvii.
Jotkut vaan on niin laiskoja, etteivät viitsi panostaa ruokaan. Piikittävät mieluummin ja sitten kärsivät lääkkeen aiheuttamista vaivoista.
Eivätkä kuitenkaan vältä huonon ruuan aiheuttamia sairauksia.
Asiat eivät ole aina ihan noin yksinkertaisia. En ole koskaan syönyt huonoa ruokaa, olen vain syönyt liikaa, koska ruoka on aina maistunut hyvältä. Nyt ei maistu ylimääräiset annokset, eikä jaksa.
Toistaiseksi en ole kärsinyt mistään piikkien aiheuttamista vaivoista.
Luotan lääkärini ja kardiologini arvioon niiden tehokkuudesta ja tarpeellisuudesta kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja mistä kaupungista?
Haaveilen valmennustyöstä sivutyönä.
Minulla on tähän vahva osaaminen oman koulutuksen kautta ja perustan näkemykset tutkittuun tietoon, en trendi-ilmiöihin tai pelkästään omiin fiiliksiin. Toki omakohtaistakin kokemusta elämäntapamuutoksesta löytyy.
Näkemykseni on kokonaisvaltainen eli lähestyn asiaa muutenkin kuin kalorien kautta: ihmisen elämään liittyy niin paljon muutakin kuin se
mitä hän syö ja miten hän kuluttaa syömäänsä energiaa. Koko ihminen on tärkeä.Koen, että pystyn auttamaan parhaiten aikuisia yli nelikymppisiä naisia.
Kerro niistä tutkimuksista mihin perustat näkemyksesi.
En tietenkään tarkoita mitään yksittäisiä tutkimuksia :) Viittasin lähinnä akateemisiin valmiuksiin hakea, koostaa, arvioida ja soveltaa tieteellistä tietoa. Yleisesti pohjaan siis näkemykseni näyttöön perustuvaan tietoon ja konsensukseen, enkä vaikkapa YouTube-videoihin tai netin epämääräisiin terveyssivustoihin.
Youtube ei tee kanavana jotain siellä asioista kertovaa yhtään sen huonommaksi kuin vaikkapa akateemiset julkaisutkaan. Kyse on vaan siitä, että ketä seuraa.
Menee nyt vähän vänkäämiseksi. Pahoittelen, etten huomannut mainita erikseen, että YouTubessa voi olla myös hyvää ja laadukasta sisältöä.
Vertaisarvioituun tieteelliseen tutkimukseen en sisältöä vertaisi, sillä You Tuben sisältö on yleisesti ottaen kansantajuistettua, viihteellistä ja vuorovaikutuksellisempaa.
.
Aika moni asiaan perehtynyt tohtorikin käyttää kanavaa ja kertoo asiat kansantajuisesti ja joskus jopa viihdyttävästi. Mutta, on siellä paljon "ns. itseoppineita" jonkun aatteen fanaattisia sanansaattajiakin, joista kannattaa pysyä erossa.
- eri
Totta. Tieteellinen tieto menee hukkaan, jos tutkijoilla ei ole hyviä viestintätaitoja ja kykyä kansantajuistaa tutkimuksiaan. Onneksi tähän on alettu kiinnittää enemmän huomiota paitsi tohtorikoulutuksessa myös ihan perusopintojen aikana. Tämä kokemus ainakin itsellä terveystieteiden saralta. Toisaalta monen voi olla tosi vaikea arvioida kriittisesti näitä sisältöjä, terveyden lukutaito vaihtelee valtavasti. Mutta se onkin sitten jo ihan toinen keskustelu :)
Kriittinen arviointi on tuntuu olevan kohtuu vaikeata myös ns. alan asiantuntijoille.
Asiantuntija toisaalta myös keskimäärin tiedostaa paremmin oman osaamisensa ja sen rajat, kun taas maallikot näyttäisivät tietävän ihan perstuntumalla miten se asia oikeasti menee. Se on se Dunning Kruger -efekti.
Mitä vähemmän tiedät, sitä enemmän luulet tietäväsi.
Mikä olisi tasapainoinen Alepa- ruokavalio aloittelijalle?
Aika moni menee kieltolistojensa kanssa sekaisin.
Oikeastihan sokeriton paleomysli sisältää enemmän energiaa kuin karkki ja smoothie reilusti enemmän kuin pari hedelmää.
Ukko40 kirjoitti:
Unohda dietit, omaksu elämäntapa.
Laihtumisessa ruokavalio vaikuttaa 80% liikunta 20%
Jos välillä syöt pullan, so what, kunhan yleinen linja pysyy.
Liian niukka ruokavalio ei laihduta vaan aikaansaa säästöliekin.
Tämä. Ja pienillä muutoksilla eteenpäin. Vähemmän pikaruokahöttöä. Vähitellen lisää kasviksia jne.
Yleensä oikein radikaali täyskäännös ei onnistu, koska motivaatio katoaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan sokeriton paleomysli sisältää enemmän energiaa kuin karkki ja smoothie reilusti enemmän kuin pari hedelmää.
- Vähennä hiilihydraatteja etenkin nopeita hiilihydraatteja ja puhdasta sokeria (pasta, leipä ...)
- lisää vihanneksia, kasviksia
- vaihda kaiken maailman margariinit oliiviöljyyn
- lopeta syöminen viimeistään ilta seitsemältä tai kuitenkin niin, että paastoa tulee sellaiset 14 tuntia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen menemään lääkäriin ja pyytämään laihdutuslääkkeitä. Itse piikitän Saxendaa ja se vaikutus on ollut järisyttävä. Noin puolet aiemmasta ruokamäärästä riittää kylläiseen tunteeseen ja onkin ollut opettelua ettei tule ns. ähkyolo. Halvaksihan tämä ei tule, sillä 180e on viisi kynää. Toki minulle toimii hyvin jo pieni annos eli noilla pärjään noin 2,5 kk nyt.
Suurin vaikutus on ollut kuitenkin ajatteluun ja aivoihin. Olen tajuamattani käyttänyt todella paljon aikaa ruuan ajatteluun, siitä haaveiluun ja laihduttaessa pinnistelyyn syömishimoa vastaan. Jokaisen laihdutusyrityksen aikana olen miltei alituisesti joutunut miettimään: älä syö tuota. Nyt kuitenkin ruoka on vain ravintoa, josta voi toki saada mielihyvää kuten ennenkin. Lääke on vienyt tunteen ainakin itselläni pois ruokailusta ja terveellisesti syöminen on moninverroin helpompaa. En siis laske kaloreita ja jos aidosti siltä tuntuu, syön myös herkkua. Pystyn vain aiempaa paremmin miettimään asiaa ennen herkun syömistä eikä siitä kieltäytyminen ahdista, kuten aiemmin. Laihtuminen ei ole nopeaa, mutta toisaalta se ei myöskään ahdista ja siksi tätä voi jatkaa pitkään. Ja jos ylipainoa on paljon, sen kanssa joutuu tappelemaan pitkään, vuosia. Et tule jaksamaan sitä, jos vedät ihan tiukilla.
Salille meno on pelottavaa, varsinkin jos et ole ennen käynyt. Siksi suosittelen ensi kerralla ottaa vaikka personal trainer selittämään laitteet ja miettimään ohjelmaa. Yritän miettiä liikuntaa vähän etukäteen, sillä se auttaa saamaan sitä sinne arkeen. Liikunnan pitää olla sellaista, jonka voi suorittaa helposti päivän ohessa. Salin olisi hyvä olla työmatkan varrella, kodin lähellä tms. Olen myös hankkinut kellon, joka mittaa aktiivisuutta ja pyrin lisäämään arkiaktiivisuutta kävelemällä aina vähän enemmän, kävelemällä mahdollisuuksien mukaan portaita yms.
Vaikka moni hokee, että syöt vaan vähemmän, niin ei se ole aina ihan niin yksinkertaista. Tärkeää on löytää tapa, jota voi noudattaa pidemmän aikaa ilman älytöntä itsensä vahtimista. Sitten kun ei enää jaksa itseään vahtia, silloin homma ainakin itselläni lähtee lapasesta. Nyt luulen ajatusteni olevan samanlaisia kuin ns. normaaleilla ihmisillä.
Onnea matkaan, mutta tee muutos itsesi takia, älä muiden.
Tämä! Minulla on jo 4 piikin jälkeen lähtenyt lähes viisi kiloa ilman, että olen ajatellut, että ei pidä syödä sitä eikä tätä. Ei tarvitse ajatella, kun ei vaan tee mieli ja jo pienistä annoksista tulee täysi olo. Käyn myös salilla, joogaan ja pyöräilen. Pyrin saamaan sen 10 000 askelta päivittäin täyteen.
Lehdissä oli juttua jostain lääkäristä, joka sanoi näkevänsä piikittäjät jo kaukaa. Ihon roikkumisesta kun ei kuulemma voinut erehtyä.
Se ihon roikkuminen alkaa tässä iässä (60) näkyä jo muutenkin. Se on murheista pienimpiä, tärkeämpää minulle on ehkäistä 2-tyypin diabetes ja muut lihavuuden aiheuttamat riskit ja ongelmat.
Jotkut vaan on niin laiskoja, etteivät viitsi panostaa ruokaan. Piikittävät mieluummin ja sitten kärsivät lääkkeen aiheuttamista vaivoista.
Asiat eivät ole aina ihan noin yksinkertaisia. En ole koskaan syönyt huonoa ruokaa, olen vain syönyt liikaa, koska ruoka on aina maistunut hyvältä. Nyt ei maistu ylimääräiset annokset, eikä jaksa.
Toistaiseksi en ole kärsinyt mistään piikkien aiheuttamista vaivoista.
Luotan lääkärini ja kardiologini arvioon niiden tehokkuudesta ja tarpeellisuudesta kohdallani.
No, huono ruoka onkin juuri sellaista, että sitä syö liikaa, koska se ei anna kylläisyyttä.
Hyvällä ruualla on päinvastainen vaikutus, ja se maistuu myös hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paleomysli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paleomysli?
Häpyhuulien pullistuma, joka johtuu plysmoteriittien alkalisoivasta vaikutuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paleomysli?
Pauluksen sokeritonta paleo- ruokavalioon sopivaa mysliä, jossa on kaikenlaisia siemeniä ja pähkinöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paleomysli?
Pauluksen sokeritonta paleo- ruokavalioon sopivaa mysliä, jossa on kaikenlaisia siemeniä ja pähkinöitä
600 kaloria/ 100 grammaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja mistä kaupungista?
Haaveilen valmennustyöstä sivutyönä.
Minulla on tähän vahva osaaminen oman koulutuksen kautta ja perustan näkemykset tutkittuun tietoon, en trendi-ilmiöihin tai pelkästään omiin fiiliksiin. Toki omakohtaistakin kokemusta elämäntapamuutoksesta löytyy.
Näkemykseni on kokonaisvaltainen eli lähestyn asiaa muutenkin kuin kalorien kautta: ihmisen elämään liittyy niin paljon muutakin kuin se
mitä hän syö ja miten hän kuluttaa syömäänsä energiaa. Koko ihminen on tärkeä.Koen, että pystyn auttamaan parhaiten aikuisia yli nelikymppisiä naisia.
Kerro niistä tutkimuksista mihin perustat näkemyksesi.
En tietenkään tarkoita mitään yksittäisiä tutkimuksia :) Viittasin lähinnä akateemisiin valmiuksiin hakea, koostaa, arvioida ja soveltaa tieteellistä tietoa. Yleisesti pohjaan siis näkemykseni näyttöön perustuvaan tietoon ja konsensukseen, enkä vaikkapa YouTube-videoihin tai netin epämääräisiin terveyssivustoihin.
Youtube ei tee kanavana jotain siellä asioista kertovaa yhtään sen huonommaksi kuin vaikkapa akateemiset julkaisutkaan. Kyse on vaan siitä, että ketä seuraa.
Menee nyt vähän vänkäämiseksi. Pahoittelen, etten huomannut mainita erikseen, että YouTubessa voi olla myös hyvää ja laadukasta sisältöä.
Vertaisarvioituun tieteelliseen tutkimukseen en sisältöä vertaisi, sillä You Tuben sisältö on yleisesti ottaen kansantajuistettua, viihteellistä ja vuorovaikutuksellisempaa.
.
Aika moni asiaan perehtynyt tohtorikin käyttää kanavaa ja kertoo asiat kansantajuisesti ja joskus jopa viihdyttävästi. Mutta, on siellä paljon "ns. itseoppineita" jonkun aatteen fanaattisia sanansaattajiakin, joista kannattaa pysyä erossa.
- eri
Totta. Tieteellinen tieto menee hukkaan, jos tutkijoilla ei ole hyviä viestintätaitoja ja kykyä kansantajuistaa tutkimuksiaan. Onneksi tähän on alettu kiinnittää enemmän huomiota paitsi tohtorikoulutuksessa myös ihan perusopintojen aikana. Tämä kokemus ainakin itsellä terveystieteiden saralta. Toisaalta monen voi olla tosi vaikea arvioida kriittisesti näitä sisältöjä, terveyden lukutaito vaihtelee valtavasti. Mutta se onkin sitten jo ihan toinen keskustelu :)
Kriittinen arviointi on tuntuu olevan kohtuu vaikeata myös ns. alan asiantuntijoille.
Ne niin sanotut asiantuntijat viittaavat haluamiinsa tutkimuksiin ja esittävät ne absoluuttisina ja yleistettävinä totuuksina. Oikea asiantuntija suhtautuu tietoon ja myös sen esittämiseen ylipäätään varovaisemmin, mutta myös systemaattisemmin.
Lienee sanomattakin selvää, kumpi vetoaa paremmin suureen yleisöön.
Itellä kaloreiden vähentämisen jälkeen paino putosi kyllä 22,10 BMI asti. Sen jälkeen tyssähti. Joku sanoo nyt että "vähennä lisää!" mutta kun tällä kalorimäärällä nälkä vaivaa jo jossain vaiheessa päivää. Noin 1400 kcal päivässä nyt. Ehkä täytyy vaan odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei paleossa ruuan tärkein ominaisuus ole vähäkalorisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on oikeasti 40 kg ylipainoa, saat varmasti apua terveydenhuollostakin. Tarvitset varmaan ihan ravintoterapeutin tekemän ruokavalion.
Tuo 3 kohdan ohje kaloreista tuntuu järkevältä. Jos et tiedä, miten ateriat koostaa, ajattele mahdollisimman yksinkertaisesti. Älä siis hanki mitään mehulinkoja tms. näin alkuun.
Osta hyvä puntari itsesi punnitsemiseen ja keittiövaaka ruokien punnitsemiseen. Aseta tavoite vaikka hiilarit 50%, rasvaa 30% ja proteiineja 20%.
Esimerkkiruokavalio:
Aamulla:
Kahvia
1 hedelmä
2 ruis Real- leipää
Leivän päälle keveintä mahdollista kalkunaleikettä
Lisäksi kurkkua niin paljon kuin jaksat
Lounas:
Kalkkunan rintafile (100gr) tai purkki tonnikalaa tai komen munan munakas
Salaattia, jossa jäävuorisalaattia, kurkkua ja tomaattia
Päivällinen:
Sama kuin lounas
Iltapala:
Ruis Realit kalkkunalla
Juomaksi vettä
Tässähän ei ole kasviksia paljon mitään. Syökö joku oikeasti noin huonosti?
Mikä tässä on huonosti? Aika tavallinen hoikan ihmisen ruokavalio. Lounaalla ja päivällisellä on salaatti proteiinin lisäksi. Varmasti laihtuu tällä. Kalorit lienee 1500.
Jos ei tiedä mitä tekis, tässä on hyvä alku. Kaikki löytyy tavallisesta Alepasta.
Kolmen munan munakas? Ihan valtava, kuka nainen sellaisen jaksaa kerralla syödä.
Juu ja pikkaisen eroa 100g kanan rintafileeseen tai purkilliseen tonnikalaa...
Vierailija kirjoitti:
Itellä kaloreiden vähentämisen jälkeen paino putosi kyllä 22,10 BMI asti. Sen jälkeen tyssähti. Joku sanoo nyt että "vähennä lisää!" mutta kun tällä kalorimäärällä nälkä vaivaa jo jossain vaiheessa päivää. Noin 1400 kcal päivässä nyt. Ehkä täytyy vaan odottaa.
Unohda koko BMI. Vanhentunut laskutapa, joka ei ota huomioon läskin ja lihaksen välistä eroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on oikeasti 40 kg ylipainoa, saat varmasti apua terveydenhuollostakin. Tarvitset varmaan ihan ravintoterapeutin tekemän ruokavalion.
Tuo 3 kohdan ohje kaloreista tuntuu järkevältä. Jos et tiedä, miten ateriat koostaa, ajattele mahdollisimman yksinkertaisesti. Älä siis hanki mitään mehulinkoja tms. näin alkuun.
Osta hyvä puntari itsesi punnitsemiseen ja keittiövaaka ruokien punnitsemiseen. Aseta tavoite vaikka hiilarit 50%, rasvaa 30% ja proteiineja 20%.
Esimerkkiruokavalio:
Aamulla:
Kahvia
1 hedelmä
2 ruis Real- leipää
Leivän päälle keveintä mahdollista kalkunaleikettä
Lisäksi kurkkua niin paljon kuin jaksat
Lounas:
Kalkkunan rintafile (100gr) tai purkki tonnikalaa tai komen munan munakas
Salaattia, jossa jäävuorisalaattia, kurkkua ja tomaattia
Päivällinen:
Sama kuin lounas
Iltapala:
Ruis Realit kalkkunalla
Juomaksi vettä
Tässähän ei ole kasviksia paljon mitään. Syökö joku oikeasti noin huonosti?
Mikä tässä on huonosti? Aika tavallinen hoikan ihmisen ruokavalio. Lounaalla ja päivällisellä on salaatti proteiinin lisäksi. Varmasti laihtuu tällä. Kalorit lienee 1500.
Jos ei tiedä mitä tekis, tässä on hyvä alku. Kaikki löytyy tavallisesta Alepasta.
Kolmen munan munakas? Ihan valtava, kuka nainen sellaisen jaksaa kerralla syödä.
Juu ja pikkaisen eroa 100g kanan rintafileeseen tai purkilliseen tonnikalaa...
Jo ihan ravinnonkin kannalta. Eihän kanafile tai tonnikala tee kuin vihaiseksi kun ravinto puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda koko BMI. Vanhentunut laskutapa, joka ei ota huomioon läskin ja lihaksen välistä eroa
Se voitaisiin unohtaa myös silloin kun puhutaan alipainosta