Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko teillä ruokahävikkiä?

Vierailija
04.07.2023 |

Jos tulee hävikkiä niin minkälaista ja miksi?

Itse väittäisin että meillä tulee tosi vähän ruokahävikkiä kun katsoo tilastojen hurjia lukemia. Jopa kymmeniä kiloja per vuosi per suomalainen hävikkiin, siis pelkästään kotitalouksissa. 20kg syömäkelpoista ruokaa elättäisi ainakin minua jokusen päivän.

Meillä hävikkiin menee riisiä, pottuja tms jos on keitetty liikaa ja maustettu liikaa niin ettei voi syöttää koiralle. Tutkimusten mukaan eniten pilaantuu juureksia ja vihanneksia, joskus meillä joku pottu tai porkkana pussissa saattaa olla huono, mutta se voi olla jo ostettaessa.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kun elää niin eipä sitä juurikaan tule.

Mulla just tulee. Aina jääkaappiin unohtuu joku purkin pohja jostain ruuasta. Viimeksi jääkaapin siivouksen aikana löysin jugurttipurkin, jossa päiväys oli mennyt 3kk sitten. Myös kuiva-ainekaapista joutuu nakkeleen roskiin ruokaa, mikä ärsyttää suunnattomasti.

Miksi? Ei ne kuivaruuat mene edes juuri miksikään vaikka päiväykset olisi menneet. Ostatko liikaa turhaa mitä et syö? Se on sama kuin heittäisit rahaa roskiin.

Tee vaikka kerran parissa viikossa jääkaappiin inventaario, mitä on menossa vanhaksi ja ota ne helposti saataville. Tarvitseeko jugurttia ostaa jos et ole sitä 3 kuukauteen kaivannut?

Kuiva-ainekaapissa on mulla muutakin, kuin kuivia aineita.

Ja kyllä, olen tietoinen siitä, että se on sama, kuin heittäisi rahaa roskiin. 

Mitä siis heität sieltä roskiin? Tuskin maitoa.

Esimerkiksi säilykkeitä. 

Vierailija
42/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaisit punnita niitä pottuja niin äkkiä niistä joku kilo tulee. Kannattaa tehdä seuraavana päivänä paistettuja perunalohkoja/riisiä tms.

Toki näin tehdäänkin ja säännöllisesti syödään kaikki jämät pyttärityylillä eli määrät jää tosi vähäksi, tyyliin yksi pottu kuukaudessa tai desi riisiä pari kertaa vuodessa :) Mutta pienikin määrä on turhaa hävikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla just tulee. Aina jääkaappiin unohtuu joku purkin pohja jostain ruuasta. Viimeksi jääkaapin siivouksen aikana löysin jugurttipurkin, jossa päiväys oli mennyt 3kk sitten. Myös kuiva-ainekaapista joutuu nakkeleen roskiin ruokaa, mikä ärsyttää suunnattomasti.

Miksi? Ei ne kuivaruuat mene edes juuri miksikään vaikka päiväykset olisi menneet. Ostatko liikaa turhaa mitä et syö? Se on sama kuin heittäisit rahaa roskiin.

Tee vaikka kerran parissa viikossa jääkaappiin inventaario, mitä on menossa vanhaksi ja ota ne helposti saataville. Tarvitseeko jugurttia ostaa jos et ole sitä 3 kuukauteen kaivannut?

Esimerkiksi säilykkeitä. 

Säilykkeet säilyvät pitkään parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin, kunhan pakkaus ei ole kolhiintunut tai päässyt jäätymään. Säilyvyyttä voi pidentää säilyttämällä tuotteita viileässä ja pimeässä. Säilykkeet säilyvät syömäkelpoisina jopa vuosina.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ala-heita-pois-nama-tuotteet…

44/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävikkilaskennan lukuja selittää ravintolasektori. Kaikki työmaa- ja fine diningit tuottavat per naama niin paljon enemmän kuin uskoisikaan, eikä pääsääntöisesti kotitalouksilta kysyttäessä lukemiin ole luottaminen, koska useimmiten annettu vastaus on "ei meillä juuri koskaan tule hävikkiä".

Harva kehtaa sanoa laittavansa ruokaa roskiin kiloissa. "Joku tomaatti vuodessa saattaa mennä"

Vierailija
45/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi säilykkeitä. 

Miksi??

Vierailija
46/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat hävikit tulee kaupoissa ja ravintoloissa, ne kai sitten laitetaan meidän muiden syyksi.

Aloituksessa kyllä mainittiin, että kymmeniä kiloja tulee pelkästään kotitalouksista.

Jonkun vuoden tutkimuksessa kotitaloudet teki hävikistä yli 33%. Loput alkutuotanto, teollisuus, kuljetus ja kauppa. Eli kotitaloudet on kyllä isossa roolissa.

Ap

Vierailija
47/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheesti.

Eilen heitin pois neljä puoliksi käytettyä majoneesia tms kastiketta.

Yhden pehmeän paprikan, puolikkaan kurkun, salaattipussin ja avaamattoman coleslwn.

Ison annoksen pasta carbonaraa.

Pienen annoksen perunasalaattia.

Teen ruokalistan, mutta sitten alkaa laiskottaa ja tilataan jotain, ja ostetut jää syömättä

Vierailija
48/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheesti.

Yhden pehmeän paprikan, puolikkaan kurkun, salaattipussin ja avaamattoman coleslwn.

Teen ruokalistan, mutta sitten alkaa laiskottaa ja tilataan jotain, ja ostetut jää syömättä

Carbonaran olisit voinut syödä, samoin kuin perunasalaatin. Paprikan voi pilkkoa ja laittaa vaikka munakkaaseen tai lasagneen. Kurkku smoothieen ja suuhun, ellei ole ihan mössääntynyt.

Vierailija
49/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin MITEN se hävikin määrä lasketaan? Biojätteen määrästäkö? Miten? Vai onko hävikki= biojäte?

Onko määrät vain ihmisten arvioita?

Jos mietin omaa biojätemäärääni niin suurin osa ainakin 90% siitä on kuoria tai kaupasta ostettuja valmiiksi pilalla olevia hevituotteita. Koska syön näitä paljon, tulee jätettäkin paljon, sillä en syö banaanin kuoria tai vesimelonin kuoria. En myöskään kananmunan kuoria. Tästä pitäisi vähän tarkemmin tiedottaa eikä vain tuomita.

Vierailija
50/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Teen meille kahdelle juuri oikeat määrät niin, että esim.  lohesta tulee 4 ateriaa.

Pakastan kaiken mitä jää yli, jos jää. Mahdollisista jämistä teen pihvejä tai pyttipannua jne. jos olen valmistanut vaikka isot satsit jotain kuitenkin, vaikka tarjousjauhelihasta.

Biojätteeseen menee meiltä vain naatit ja kuoret. 

Vierailija
51/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin MITEN se hävikin määrä lasketaan? Biojätteen määrästäkö? Miten? Vai onko hävikki= biojäte?

Jos mietin omaa biojätemäärääni niin suurin osa ainakin 90% siitä on kuoria tai kaupasta ostettuja valmiiksi pilalla olevia hevituotteita. Koska syön näitä paljon, tulee jätettäkin paljon, sillä en syö banaanin kuoria tai vesimelonin kuoria. En myöskään kananmunan kuoria. Tästä pitäisi vähän tarkemmin tiedottaa eikä vain tuomita.

Ei hävikki tietenkään tarkoita hedelmien, kananmunan tai muunkaan kuoria. Eikä kahvinsuodatinpusseja. Tarviiko tuosta mitenkään tiedottaa, kai sen oma järki sanoo. (ainakin pitäisi)

Vierailija
52/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheesti.

No tuo nyt vaan on tyhmyyttä ja laiskuutta.

Kuka ne 4 majoa on ostanut vai onko se "joku" tuonut ne sinne sun tietämättäsi??

Vierailija
53/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hävikki tietenkään tarkoita hedelmien, kananmunan tai muunkaan kuoria. Eikä kahvinsuodatinpusseja. Tarviiko tuosta mitenkään tiedottaa, kai sen oma järki sanoo. (ainakin pitäisi)

No MITEN se sitten lasketaan? En minä ainakaan koskaan punnitse hävikkiä enkä kerää erikseen eri astiaan. Mistä ne luvut tempaistaan? Etpä sinäkään osaa vastata. Yhtä tyhmä olet 😄.

Vierailija
54/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No MITEN se sitten lasketaan? En minä ainakaan koskaan punnitse hävikkiä enkä kerää erikseen eri astiaan. Mistä ne luvut tempaistaan? Etpä sinäkään osaa vastata. Yhtä tyhmä olet 😄.

Ok, ollaan sitten tasoissa :)

Vierailija
55/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Teen meille kahdelle juuri oikeat määrät niin, että esim.  lohesta tulee 4 ateriaa.

Pakastan kaiken mitä jää yli, jos jää. Mahdollisista jämistä teen pihvejä tai pyttipannua jne. jos olen valmistanut vaikka isot satsit jotain kuitenkin, vaikka tarjousjauhelihasta.

Väität ja kehut, että osaat tehdä JUURI OIKEAT MÄÄRÄT ruokaa, sitten kuitenkin luettelet, mitä kaikkea jämistä joudut tekemään, kun ruokaa jääkin yli. 

Heh heh. Et taida ollakaan niin fiksu, kuin väität. 

Vierailija
56/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene syömäkelpoista ruokaa hukkaan muuten kuin vahingossa joku mädäntymään unohtunut. Selitys on se, että vanhentuneet ruuat jaetaan eläinten kanssa. Niille kelpaa sellainenkin ruoka, joka ei ole enää ihmisravinnoksi kelpaavaa.

Miksi yksin asuva ihminen ostaa niin paljon ruokaa, että hävikkiä tulee hirveästi? Eikö sillä seudulla ole liha- ja kalatiskiä, josta voisi ostaa ateriaksi vaikka yhden pihvin tai yhden ahvenen, eikö paistopistettä, josta ostaa yhden sämpylän ja eikö ole jääkaappia ja pikkuista pakastinta, jossa joku pakasteruoka säilyisi seuraavaan päivään?

Vierailija
57/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität ja kehut, että osaat tehdä JUURI OIKEAT MÄÄRÄT ruokaa, sitten kuitenkin luettelet, mitä kaikkea jämistä joudut tekemään, kun ruokaa jääkin yli. 

Heh heh. Et taida ollakaan niin fiksu, kuin väität. 

Heh heh, etkö tiedä, että on olemassa ruokia, jotka valmistetaan nimenomaan jämistä? Ei joudu vaan saa tehdä.  Pyttipannu on yksi sellainen, ja meillä jauheliha-perunasoselaatikko. Kun on pakastin  , se on täsmälleen oikea määrä ruokaa, jos jää toiseen kertaan valmiit pihvit pakastimeen.

Eikä ruokaa ole silloin jäänyt yli, jos yhdestä lohesta riittää kahteen ateriaan, kun molemmat ateriat syödään kokonaan.

Vierailija
58/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheesti.

Miksi ostat, kun kuitenkin olet laiska ja tilaat valmista? Eräillä meistä ei ole mahdollisuutta tilata kotiin ruokaa joka mielitekoon vaan on valmistettava ihan itse. Tai ajettava noin 50 km, jotta pääsee syömään jonkun toisen valmistamaa.

Vierailija
59/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi säilykkeitä. 

Miksi ostat niin paljon säilykkeitä? Eikö siitä yksi purkki kotivarana, kun niissä on vuosikausia käyttöaikaa.

Vierailija
60/98 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule.

Pienenkin määrän ylijäänyttä lihaa voi upottaa munakkaaseen tai seuraavaan ruokaan, nahistuvat kasvikset keittoon tai porkkanat raasteena sämpylätaikinaan jne

Hyvä esimerkki viimeviikolta - grillattua ulkofilettä jäi reilu 100g. Keitin ja jäähdytin 1 levyn muudelia, silppusin lihat, lisäsin kevätsipulia ja marinoin soija/sweetchili/inkivääri/chili yms liemessä. Pihalta salaattia, rucolaa ja babypinaattia pediksi ja em aasialainen lisuke päälle. Oli muuten törkeän hyvää ja riitti lounaaksi 3:lle!

Tällainen on tosi hienoa, mutta meillä on ikuinen kierre siitä ruokahävikistä. Vaikka teen juuri kuvailemallasi tavalla, niin aina jää jotain yli. Ja jos on edellisen ruoan jämää ylimääräisenä, niin ei sitä voi enää kierrättää seuraavaan ruokaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä