Tuleeko teillä ruokahävikkiä?
Jos tulee hävikkiä niin minkälaista ja miksi?
Itse väittäisin että meillä tulee tosi vähän ruokahävikkiä kun katsoo tilastojen hurjia lukemia. Jopa kymmeniä kiloja per vuosi per suomalainen hävikkiin, siis pelkästään kotitalouksissa. 20kg syömäkelpoista ruokaa elättäisi ainakin minua jokusen päivän.
Meillä hävikkiin menee riisiä, pottuja tms jos on keitetty liikaa ja maustettu liikaa niin ettei voi syöttää koiralle. Tutkimusten mukaan eniten pilaantuu juureksia ja vihanneksia, joskus meillä joku pottu tai porkkana pussissa saattaa olla huono, mutta se voi olla jo ostettaessa.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kun elää niin eipä sitä juurikaan tule.
Minä vastasin tuolla yllä, että tulee ihan hirveästi, ja asun yksin.
Miksi ihmisten lukumäärä vaikuttaisi asiaan? Eikö pikemminkin hävikki vähenisi, jos olisi kaksi tai useampi syömässä?
Sinä ostat siis liikaa ruokaa itsellesi. Miksi?
ADHD. Mun on vaikea suunnitella ostoksia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisten lukumäärä vaikuttaisi asiaan? Eikö pikemminkin hävikki vähenisi, jos olisi kaksi tai useampi syömässä?
Meillä on tilanne jossa puoliso on välillä viikot poissa ja kyllä mun mielestä helpompi on vaan itselleen ostaa tai laittaa (tai olla laittamatta jos ei satu olemaan kaapissa mitään tai ei vaan huvita). Puolison kotona ollessa tulee aina jotain poikkeamia, on ostettu ruokatarpeet mutta sit mennäänkin ulos syömään esimerkiksi.
Tosi paljon kierrätetään pakkasen kautta, ostan usein -30% broileria ym, ja lähes kaiken leivän -50% ja pakastan, otan sieltä sitten siivun pari kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat hävikit tulee kaupoissa ja ravintoloissa, ne kai sitten laitetaan meidän muiden syyksi.
Aloituksessa kyllä mainittiin, että kymmeniä kiloja tulee pelkästään kotitalouksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lukumäärä vaikutakaan, vaan osaamattomuus ruoka-asioissa (tai välinpitämättömyys)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla just tulee. Aina jääkaappiin unohtuu joku purkin pohja jostain ruuasta. Viimeksi jääkaapin siivouksen aikana löysin jugurttipurkin, jossa päiväys oli mennyt 3kk sitten. Myös kuiva-ainekaapista joutuu nakkeleen roskiin ruokaa, mikä ärsyttää suunnattomasti.
Miksi? Ei ne kuivaruuat mene edes juuri miksikään vaikka päiväykset olisi menneet. Ostatko liikaa turhaa mitä et syö? Se on sama kuin heittäisit rahaa roskiin.
Tee vaikka kerran parissa viikossa jääkaappiin inventaario, mitä on menossa vanhaksi ja ota ne helposti saataville. Tarvitseeko jugurttia ostaa jos et ole sitä 3 kuukauteen kaivannut?
Vierailija kirjoitti:
Tuli. Kun kävin kerran viikossa kaupassa tuli tosi paljon, kun ei jaksanutkaan tai tehnyt mieli jotain mitä oli suunnitellut. Nyt käyn joka päivä kaupassa ja enää ei tule.
Sama meillä, ei nyt ihan joka päivä mutta usein. Ei meillä ainakaan ole hajuakaan mitä kolmen päivän päästä halutaan syödä tai viitsitään laittaa, ja käydään usein ulkona syömässä ex tempore myös.
Yksi hedelmäpussillinen kompostijätettä viikossa tulee lapsiperheessä. Kompostoitavassa on juuresten ja hedelmien kuoria pääasiassa, joskus jotain palanutta paahtoleipää tai murojenjämiä. Laitan jääkaappiin ja pakastimeen aina uudet ruuat takimmaiseksi, ja teen kermoista ja jugurteista kakkua tai vohveleita, ja hedelmistä smoothieta, niin hävikin määrä on puolittunut. Myös se vaikuttaa, että muksut on isompia ja osaa jo arvioida ruokamäärän lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla just tulee. Aina jääkaappiin unohtuu joku purkin pohja jostain ruuasta. Viimeksi jääkaapin siivouksen aikana löysin jugurttipurkin, jossa päiväys oli mennyt 3kk sitten. Myös kuiva-ainekaapista joutuu nakkeleen roskiin ruokaa, mikä ärsyttää suunnattomasti.
Kuivaruoka ei pilaannu päiväyksen jälkeen. Niissä on se päiväys aivan turhaan. Sama juttu esim. kananmunissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Pienenkin määrän ylijäänyttä lihaa voi upottaa munakkaaseen tai seuraavaan ruokaan, nahistuvat kasvikset keittoon tai porkkanat raasteena sämpylätaikinaan jne
Hyvä esimerkki viimeviikolta - grillattua ulkofilettä jäi reilu 100g. Keitin ja jäähdytin 1 levyn muudelia, silppusin lihat, lisäsin kevätsipulia ja marinoin soija/sweetchili/inkivääri/chili yms liemessä. Pihalta salaattia, rucolaa ja babypinaattia pediksi ja em aasialainen lisuke päälle. Oli muuten törkeän hyvää ja riitti lounaaksi 3:lle!
Samoin tehdään meillä. Mä oon selvästi keskimääräistä kehnompi kokki mutta noita jämäjämä-ruokia osaan ja keksin uusia tosta vaan! Ei tod. gourmeeta mutta ihan hyvää yleensä.
Kyllä meillä jonkin verran tulee hävikkiä. Hävikkiin en laske perunankuoria, kananmunankuoria tms. Meillä on kaksikin lämpöeristettyä kompostia, joten niihin menee sitten se, mitä ei voida syödä.
Kurkku on hankala, se menee helposti lötköksi ja syömäkelvottomaksi, samoin salaateille käy helposti niin. Talvella en ostanutkaan kallista kurkkua lainkaan, salaattia kyllä. Vaikka kuinka yritän sitä salaattipussia jääkaapissa vahtia, niin aina välillä sieltä sitten löytyy ällölöllöä. Parhaiten salaatti säilyy, kun muistaa laittaa talouspaperinpalan sinne pussiin. Paremmin vielä, jos irrottelee lehdet erikseen ja laittaa rasiaan sen talouspaperin päälle.
Lihaa ei käytännössä mene haaskuuseen lainkaan, kotona on kolme teinipoikaa! Koira syö ylijäämän. Kompostiin laitan naudan, lampaan ja poron luut, mutta kanan ja sian luut menevät poltettavaksi, koska luut eivät maadu kunnolla kompostorissa ja koira voisi käydä niitä kasvimaalta kaivelemassa. Kanan ja sian luut ovat vaarallisia koirille (kypsennettyinä ainakin). Tietenkin ensin raaputan ne puhtaaksi, jos jotain on jäänyt.
Leivät säilytetään pakastimessa, valmiiksi viipaloituina, joten otan vain sen verran kuin muutamassa päivässä kuluu. Joskus jos tiedän, että kukaan ei niitä paahtoleivän kantapaloja tule syömään, niin kuivaan ne ja teen niistä korppujauhoja.
Maitoa hyvin harvoin pääsee happanemaan, ehdin yleensä tehdä siitä lettu/pannukakkutaikinan. Käy pari kertaa viikossa jääkaapin läpi, että onko jotain riskirajoilla, että pitää käyttää pois.
En mitenkään hysteerinen ole hävikin suhteen, fetajuuston suolaliemi ja etikkasäilykkeiden liemet menevät yleensä viemäriin, kinkun paistosta rasva menee siihen keräykseen. Käytän kuitenkin kasviksista kaiken mahdollisen, eli syötävistä naateista tulee pestoa tai kuivaan viherjauheeksi, mansikanperkeet kuivaan teeksi.
Ylijääneet kypsennetyt kasvikset tulee syötyä jonkinlaisena wok-paistoksena lounaaksi, jos ei niitä mene pitsan päälle tms. Salaatteihin saa upotettua melkein mitä vaan!
Yleensä keitän koko kattilallisen hiilihydraattilisäkettä, eli perunoita nytkin odottelee 2 kg, että laitan ne kiehumaan. Ylijääneet sitten paistan huomenna tai ylihuomenna paistinperunoiksi, voi olla, että teen pyttipannua. Samoin riisiä ja pastaa, teinit yleensä syö ne lounaaksi tai kouluaikana koulun jälkeen "välipalaksi" jonkun jääkaapista löytyvän lisäkkeen tai tonnikalan kanssa.
Meillä on jääkaapissa monta rasiallista näitä jämiä, ja kummasti ne vaan sieltä tulee aina syötyä. Tänään ruokana on niitä perunoita, ja niiden lisäksi on toissapäiväistä savukalaa sekä punalaputettuna ostettua kanaa (koska yksi ei syö kalaa), tomaatti-kurkku-retiisi-vihersalaatti-salaattia ja raparperipiirakkaa vaniljajukurtin jämien kanssa. Tai taidankin tehdä raparperi-jukurttipiirakan. Mut joo, nyt kokkaamaan.
Hävikkiä tulee tosi paljon ja samalla menee rahaa hukkaan älyttömästi. Meillä on voimavarat aika nollissa tällä hetkellä monesta eri syystä, joten kaupasta ostetaan paljon kaikkea helppoa. Sitten hetkellisesti kuvitellaan, että jaksaminen riittäisi parempaan kokkailuun ja ostetaan erityisiä tarvikkeita mielessä siintävää ruokaa varten. Lopputuloksena kaapista mätetään roskikseen todella paljon vihanneksia, hedelmiä, isoja jugurttipurkkeja, joista syöty vain kerran pari, tofupaketteja, joskus myös jauhelihapaketteja jne. Olisi paljon parantamisen varaa ja niin yritetään jossain vaiheessa tehdäkin. Ei meillä aina ole ollut näin vastuutonta.
Tulee paljon hävikkiä, meillä on varaa ostaa paljon ruokaa.
Hevit ei vanhene, niitä syödään paljon. Maitoa meni puoli litraa vanhaksi. Hyvin vähän hävikkiä. Jos jää ruokaa, sopivat annokset pakkaseen. Monesti päivän pelastanut kun äkkiä ruokaa saada, tuloa ja menoa päivässä. Tilanteet muuttuvat Joskus hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ostat siis liikaa ruokaa itsellesi. Miksi?
Sairastan niin usein, etten ehdi syödä ostoksianin, mutta aika vaikea niitä sairauksia on ennalta arvata. Hienoa tietysti, jos sinä osaat aina sanoa, että kahdeksan päivän päästä olet sairas.
Ei muuta hävikkiä kuin vaimon ostamat salaatit ja kurkut joita ostaa, niin miksi? ja jotka menevät pilalle jääkaapin vihanneslokerossa. On sen verran kovapäinen, ettei valistus mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ei ne kuivaruuat mene edes juuri miksikään vaikka päiväykset olisi menneet. Ostatko liikaa turhaa mitä et syö? Se on sama kuin heittäisit rahaa roskiin.
Tee vaikka kerran parissa viikossa jääkaappiin inventaario, mitä on menossa vanhaksi ja ota ne helposti saataville. Tarvitseeko jugurttia ostaa jos et ole sitä 3 kuukauteen kaivannut?
Kuiva-ainekaapissa on mulla muutakin, kuin kuivia aineita.
Ja kyllä, olen tietoinen siitä, että se on sama, kuin heittäisi rahaa roskiin.
Mulla kanssa tosi vähän. Kahvinporoja ja sit kuoria. Ei oikeestaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva-ainekaapissa on mulla muutakin, kuin kuivia aineita.
Ja kyllä, olen tietoinen siitä, että se on sama, kuin heittäisi rahaa roskiin.
Mitä siis heität sieltä roskiin? Tuskin maitoa.