Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarin juttu: Markku pysyy vaimon kanssa taloudellisista syistä

Vierailija
04.07.2023 |

Eroja käsittelevä juttu esittelee Markun joka ei halua olla enää naimisissa, mutta ei voi erota koska vaimo jäisi puille paljaille. (Näkyy vain tilaajille.)
Mies siis tienaa enemmän ja vaimo on mahdollistanut miehen uran hoitamalla kodin ja lapset -kaikki on tehty miehen ehdoilla. Tämän toteaa Markku itse. MUTTA sitten alkaa lööperi, Markku sanoo että eron sattuessa vaimo parka joutuisi luopumaan hyvästä elintasosta, koska heidän yhdessä ottamansa lainat jäisivät puoliksi myös vaimon maksettavaksi.
Markku itkee Hesarille turhaan! Ei mikään estä Markkua ottamasta päävastuuta veloista. Vai mitä mieltä olette tästä tarinasta?

Kommentit (464)

Vierailija
81/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä miksi velat menisivät vaimollekin. Jos vaimo on ollut pienipalkkaisessa työssä, miksi ihmeessä ovat ottaneet yhteistä lainaa? Oletan, että asuntolainasta kyse. Miten vaimo on voinut maksaa isoa lainanlyhennystä pienellä palkalla?

Jos lainat ovat vain Markun nimissä, vaimolla ei ole mitään vastuuta niistä.

Mutta lainalla hankittuun omaisuuteenko on oikeus? Ei tämä niin mene, että omaisuus jaetaan tasan, mutta velat jää miehelle.

Vierailija
82/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka viisikymppinen mies haluaa erota ihan hyvästä, joskin tyhjästä, liitosta? Miksi Markku haluaa? Eihän hän välttämättä enää ketään löydä.

No jos on hyvätuloisessa työssä ja vielä pitänyt itsestään vähän huolta että ei ole ihan ukkoutunut niin ottajia riittää! Bonuksena myös kohtuullinen alkoholin käyttö.

Hyvistä miehistä on niin pulaa että itse resuisilla vaatteilla ja missään käymättömänä saa liian paljon huomiota naisilta. Ne ei edes tiedä olenko varakas vai ei koulutuksesta puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oma mies päätti lähteä avioliitosta, siinä ei painanut maallinen mammoma yhtään mitään. Sain pitää yhteisen kodin, joka hänen tuloillaan oli maksettu, auton, jne. Hän tahtoi vain vapautensa nuoren opiskelijatytön kainalossa, jonka oli sattumalta tavannut. Markulle sanoisin terveisinä, että turhaan sinä vetoat vaimoosi, jos olet itse syypää elämäntilanteeseesi.

Omg hyi :D Oliko miehesi kuinka vanha? Vieläkö hellustaa tyttösen kanssa?

Vajaa viisikymppinen oli tuolloin ja tyttö yli 20 vuotta nuorempi. Oli poiminut hänet kyytiinsä, kun tämä eksyneenä oli harhaillut jossain opiskelukaupunkinsa ulkopuolella. Näitä hän ei minulle itse kertonut, vaan yhteinen tuttu, joka oli pariskuntaa nähnyt jokunen vuosi sitten. Eron jälkeinen aika meni kuin sumussa, he puolestaan asuvat ulkomailla naisen työn takia. Nyt ovat sitten valtasuhteet miehen elämässä vaihtuneet, eli saa hänkin maistaa uraohjuksen puolisona olemista.

Ovat siis olleet useamman vuoden yhdessä? Arveletko että ovat onnellisia? Itseäni kuvottaa tuollaiset miehet, jotka jättävät perheensä nuoremman naisen takia. Pidän heitä pohjattoman itsekeskeisinä. Mietin tuntuuko se jätetystä vaimosta yhtä pahalta kuin miten kuvottavalta/väärältä se ulkoa päin näyttää. Pääseekö siitä yli? Toisaalta ajattelen, että miehen sietääkin häipyä siitä vonkaamasta kun lapset on jo tehty, kunhan maksaa elatuksen 🤭 Ristiriitaista.

Itse siis vela n36. Pelkään kuollakseni tilannetta, josta mies omien himojensa vuoksi vaan häippäsee vaikka valatkin olisi vannottu. Siksi sinkkuna.

Vierailija
84/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tilaaja, ja luin jutun. Markulla ja vaimollaan ei ole avioehtoa. Näin ollen, eron sattuessa omaisuus jaetaan kahtia. Kertomansa mukaan Markku on tienannut vuosien myötä ihan kunnolla pätäkkää, joten kyllä sillä pesämunalla ex-vaimokin elelee ihan mukavasti loppuelämänsä. 

En ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma. Ei muuta kun ero tulille!

Markkua harmittaa, että sai kaiken, mutta joutuu vaimoa katselemaan, kun olisi kivempi juosta vapailla markkinoilla. Avioliitoissa tuppaa käymään niin, että liiton aikana vaimo ottaa takkiin urakehityksessä, koska huolehtii kodista ja lapsista enemmän oman työssäkäyntinsä ohessa miehen luodessa uraa. Eron myötä sitten vaimo saa hyvityksen ja miehelle realisoituu se, että puoliso on myös osuutensa tehnyt.

Vierailija
85/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka viisikymppinen mies haluaa erota ihan hyvästä, joskin tyhjästä, liitosta? Miksi Markku haluaa? Eihän hän välttämättä enää ketään löydä.

Ihan hyvä, joskin tyhjä?? Onko liitto hyvä, jos se on tyhjä? Juttua en lukenut, mutta noin yleensä ihmettelen kommenttia.

Pitkässä liitossa olleena ymmärrän tuon hyvin. Hyvässä liitossa kaikki toimii: ei ole suuria riidan aiheita, eikä riidoissa lyödä vyön alle. Arki toimii ja tiimi toimii.

Tyhjyys tulee kommunikaation puutteesta. Puhutaan vain käytännön asioita, ja omia unelmia ja pelkoja ei jaeta.

Tällaiseen suhteeseen auttaa pariterapia, ellei pysty itse puhumaan.

Eiköhän kysymys ole ennen kaikkea keskinäisen seksuaalisen vetovoiman hiipumisesta ja se hiertää miestä.

Vierailija
86/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markku itsekin tiedostaa vaimonsa mahdollistaneen oman urakehityksensä - Markku on tehnyt 70-80 tuntisia työviikkoja samalla kun vaimo on hoitanut kodin ja lapset. Nyt Markku sitten haluaisi maksattaa vaimollaan puolet veloistaan.

Härski äijä.

Asuiko vaimo muualla vai saiko maksutta elelleä kohtalaisen leveästi, oli käytössä auto ja perheen rahat yhteiset? Tuolloin vaimolle ei kuulukaan erossa mitään, hänhän on ottanut omansa jo liiton aikana.

Nämä ovat ihan avioliittolakiin perustuvia juttuja, joten sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä.

NImenomaan - siksi puolet veloista kuuluu vaimon maksettavia, koska avioliittolaki. Kun kaikki on yhteistä, niin myös velat menee molempien kontolla, onhan se elintasokin yhteinen.

Käypä lukemassa se laki ensin ja tule sitten selittämään. Jos itse lakiteksti ei aukea niin lue myös hallituksen esityöt lainvalmisteluun liittyen niin ymmärrät mitä siinä on taustalla.

Mikä se on tämä laki, jonka haluat minun lukevan? Vai tosissasiko luulet, että jos omaisuutta on 100 000 e ja miehellä velkaa 50 000 e, niin nainen saa 50 000 e ja mies nolla e, koska hänen osuutensa menee velkoihin?

Vierailija
87/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan Hesari olis keksinyt taas omiaan. Kuka näistä taas tietää

Vierailija
88/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Markku on saanut kaiken toivomansa niin haluaisi taas jotain muuta. Jos olisi ollut vaimo samalla tulotasolla niin Markku ei varmaan olisi ollut kovin tyytyväinen kun vaimo ei olisi ollut hoitamassa kotia ja lapsia. Miten se suu nyt pannaan?

Vierailija
89/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mätäkuun juttu sanottiin tällaisista aikanaan ja meillä vielä irvaillaan naapurimaan uutisoinille.

Juuri tämän vuoksi en ko. lehteä enää tilaa.

Vierailija
90/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mätäkuun juttu sanottiin tällaisista aikanaan ja meillä vielä irvaillaan naapurimaan uutisoinille.

Juuri tämän vuoksi en ko. lehteä enää tilaa.

Ilmoittakaa toki Julkisen sanan neuvostolle, että HS keksii juttuja?

Vierailija
91/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkälti sama tilanne. Vaimo lopetti seksin ja läheisyyden parisuhteesta 20 vuotta sitten. Ero olisi ollut muuten oikea ratkaisu, mutta tunsin ja tunnen vastuuta vaimoni toimeentulosta. Nyt eläkepäivien koittaessa on jo liian myöhäistäkin, eli näillä mennään.

Naisena kunnioitan miehiä, joilla muut arvot menee oman seksuaalisen mielihyvän ohi. Kuulostat epäitsekkäältä mieheltä, ja tästä näkökulmasta olet toiminut oikein, miltä lie sinusta itsestäsi sitten tuntuu.

Minä taas en voi arvostaa tuollaista nössöä joka sietää jalat ristissä pysyvää vaimoa. No, itsepä kärsii elämättömän elämänsä.

Vierailija
92/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina puhutaan että vaimo mahdollistanut..

Yleensä se menee kuitenkin niin, että vaimo tieten tahtoen haluaa jäädä kotiin jos mies on hyvätuloinen. Jos esim mies tienaa 10ke/kk ja vaimo 1800€/kk, ei vaimon ole järkevää käydä töissä.

Usein tarvitaan toinen auto, päivähoitomaksut rullaa, ym ym ym

Töissä käyminen pienellä palkalla on Suomessa törkeän kallista.

Kyllä meillä käytiin ihan keskustelu siitä, että voiko mies ottaa vaativan ja myös vapaa-aikaa nielevän työn. Päädyttiin siihen, että otti ja minä olen kotona.

Vierailija
93/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkälti sama tilanne. Vaimo lopetti seksin ja läheisyyden parisuhteesta 20 vuotta sitten. Ero olisi ollut muuten oikea ratkaisu, mutta tunsin ja tunnen vastuuta vaimoni toimeentulosta. Nyt eläkepäivien koittaessa on jo liian myöhäistäkin, eli näillä mennään.

Naisena kunnioitan miehiä, joilla muut arvot menee oman seksuaalisen mielihyvän ohi. Kuulostat epäitsekkäältä mieheltä, ja tästä näkökulmasta olet toiminut oikein, miltä lie sinusta itsestäsi sitten tuntuu.

Seksi ja läheisyys kuuluvat avioliittoon, ei ole normaalia olla ilman 20 vuotta koska toinen lopettaa seksin. Toki eläkepäivien koittaessa kiinnostus seksiin voi vähentyä sitten molemmilla ja muut asiat ovat tärkeämpiä.

Vierailija
94/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että viiskymppinen varakas mies ei löydä enää ketään. Missä pellossa olette kasvaneet?

Vierailija
95/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt ole ongelmana vaimon elintason romahdus. Sen voi estää elareilla, mutta sitten pitää myydä harraste-Jaguar pihasta.

Vierailija
96/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen selitys. Vaimosihan olisi voinut vaikka mihin innostua eron jälkeen. Ehkä haluat pitää vaimon noin riippuvaisena. Se että käännät asian vielä vastuuksi, on huvittavaa. Oikeesti et ole ottanut etkä tule ottamaankaan vastuuta omista valinnoistasi.

Vierailija
97/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on vain Markun päässä. Miksei voi ottaa puheeksi näitä asioita vaimonsa kanssa. Eiköhän tuohon joku ratkaisu löydy. Taitaa olla, että Markku itse haluaa säilyttää elintasonsa, joka romahtaa huomattavasti eron tullessa. 

Vierailija
98/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Markku sanoo:

Huolettaa, että vaimon elintaso laskisi.

Mitä Markku tarkoittaa:

Huolettaa, että oma elintaso laskisi.

Jos tosiaan haluaisi erota, sitten pitää olla valmis tyytymään vaikka pienempään elintasoon. Vaihtamaan kotia halvempaan, vaihtamaan auto halvempaan jne. Selittelyltä kuulostaa. Mutta ihmiselle hyvin tyypillistä käytöstä, saavutetuista eduista on vaikea luopua.

Vierailija
99/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin erossa velat hoidettavakseni, koska halusin turvata lapsille edes jonkinlaisen tulevaisuuden. En tiedä kannattiko, koska ex-vaimo silti kohteli kuin roskaa eron yhteydessä. Joten tavallaan ymmärrän tuon Markun ajattelutavan.

Vierailija
100/464 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oma mies päätti lähteä avioliitosta, siinä ei painanut maallinen mammoma yhtään mitään. Sain pitää yhteisen kodin, joka hänen tuloillaan oli maksettu, auton, jne. Hän tahtoi vain vapautensa nuoren opiskelijatytön kainalossa, jonka oli sattumalta tavannut. Markulle sanoisin terveisinä, että turhaan sinä vetoat vaimoosi, jos olet itse syypää elämäntilanteeseesi.

Omg hyi :D Oliko miehesi kuinka vanha? Vieläkö hellustaa tyttösen kanssa?

Vajaa viisikymppinen oli tuolloin ja tyttö yli 20 vuotta nuorempi. Oli poiminut hänet kyytiinsä, kun tämä eksyneenä oli harhaillut jossain opiskelukaupunkinsa ulkopuolella. Näitä hän ei minulle itse kertonut, vaan yhteinen tuttu, joka oli pariskuntaa nähnyt jokunen vuosi sitten. Eron jälkeinen aika meni kuin sumussa, he puolestaan asuvat ulkomailla naisen työn takia. Nyt ovat sitten valtasuhteet miehen elämässä vaihtuneet, eli saa hänkin maistaa uraohjuksen puolisona olemista.

Ovat siis olleet useamman vuoden yhdessä? Arveletko että ovat onnellisia? Itseäni kuvottaa tuollaiset miehet, jotka jättävät perheensä nuoremman naisen takia. Pidän heitä pohjattoman itsekeskeisinä. Mietin tuntuuko se jätetystä vaimosta yhtä pahalta kuin miten kuvottavalta/väärältä se ulkoa päin näyttää. Pääseekö siitä yli? Toisaalta ajattelen, että miehen sietääkin häipyä siitä vonkaamasta kun lapset on jo tehty, kunhan maksaa elatuksen 🤭 Ristiriitaista.

Itse siis vela n36. Pelkään kuollakseni tilannetta, josta mies omien himojensa vuoksi vaan häippäsee vaikka valatkin olisi vannottu. Siksi sinkkuna.

Mä paljon nuorempi ja jo nyt päättänyt myös pysyä sinkkuna juuri tämän asian takia. En halua suhdetta jossa lopulta mies haikailee nuorempia ja jättää jos vain sellainen tulee vastaan.