Elämme maailmassa jossa työmarkkinat eivät toimi ja töttömien syyttely ja kurittaminen ei tule korjaamaan sitä
Ihmiset useammin syyttävät sosiaaliturvaa siitä että meillä on työttömiä ja kuinka se luo kannustinloukun, kun ei tarvitse mennä töihin elääkseen, mutta saat juuri sen verran taloudellista tukea, että rahat riittävät minimielämään ja hengissä pysymiseen, mutta sähkölaskujen hinnan nousu johtaa maksamattomaan laskuun, velkakierteeseen ja ulosottoon. Ihmisten esittämän suositun populaari teorian mukaan sosiaaliturva johtaa vain siihen, että ihmiset eivät vaivaudu menemään töihin ja saamaan siitä palkkaa, mikä on syy siihen, miksi länsimaissa on tällä hetkellä työttömyys ja työttömyysaste kasvaa räjähdysmäisesti niissä maissa, jotka tarjoavat kansalaisilleen jonkinlaosta sosiaaliturvaa.
Itse en kuitenkaan osta tätä sosiaaliturvateoriaa täysin, vaikka se ulkoisesti näyttäisikin ulkopuolelta järkevältä. Henkilökohtaisesti näen sen pelkkänä pumpulipopulismina, joka dehumanisoi työttömiä. Yksi suurimmista syistä, miksi en itse usko tähän teoriaan, on se, että töihin ei voi enää kävellä hattu kädessä, vaan työpaikkaa pitää hakea työhakemuksella, joka lähetetään tietokoneella sähköpostitse, eikä työtön työnhakija ole edes se taho, joka päättää saako hän hakemansa työn vai ei, vaan työnantaja tai rekrytoija on se, joka valitsee työpaikkaa hakeneen työnhakijan, jonka he katsovat soveltuvan parhaiten työhön, ja muut työnhakijat jäävät ilman ja ovat edelleen työttöminä tai aiemmassa työpaikassa. Tämä on erityisen yleistä tilanteessa, jossa työnhakijoita on enemmän kuin avoimia työpaikkoja ja tarjonta ei vastaa kysyntää, ja näin on käynyt esimerkiksi Suomen kaltaisessa tilanteessa, jossa entry-levelin töitä ja pikkuhommia tehostettu ja leikattu, jotta yritysten kustannuksia voidaan vähentää ja samat työt voidaan teettää kustannustehokkaammin pienemmällä työvoimalla. Esimerkiksi sihteerintyö on kadonnut Suomesta melkein kokonaan eikä supermarketeissakaan ole enää ostosten pakkaajia tai toimistossa juoksupoikia noutamassa lounassalaatteja ja take-away kahveja. Jatkuva tehostaminen on johtanut kierteeseen jossa on jatkuvasti massiivisia YT-neuvotteluja ja työntekijöitä laitetaan surutta pihalle.
Kommentit (93)
yöttömien yöllistäminen on liian kallista sano juha sipijä jo
10 vuotta sitte. paikallisia ryöpaikkoja ei vaan kaikille,
oska-aines putoaa pohjalle ja usein jää myös sinne.
semmosia hanttihommia ei ole tarpeeksi mihin
roska- akki vois mennä ja jos on niin siitä ei ainakaan
makseta yhtään enempää mitä on pakko ja se ei riitä
työssä käyvälle.. tuet + anttihommat voisi olla ratkaisu
mutta moni jättää siltikin menemättä kun on ollut niin
kauan tekemättä juuri mitään.
mahdoton yhtälö.. valtio voisi lainata rahaa
pankille ja antaa koron kasvaa. ajan kanssa
rahaa voisi antaa näille jotka eivät suostu tekemään
mitään elantonsa eteen. airaat toki asia erikseen
Klebin kirjoitti:
Sairastatko masokismia tai jotain vastaavaa? Miksi haluat itsellesi tuollaista?
Työttömien kyykytys pitää työväen aisoissa. Se on sen tarkoitus. Työllistämisvaikutuksia sillä ei ole.
Jokainen työntekijä maksaa firmalle paljon, joten ei ketään palkata tai pidetä palkkalistoilla jos on mahdollisuus tulla toimeen ilman. Omassa työssäni saan tasaisesti avoimia työhakemuksia, myös päteviltä ja kokeneilta ihmisiltä. Monella työttömällä on tietenkin oikeasti halua työllistyä, eikä työllistämistoimia ei ole mahdollista kohdistaa tehokkaasti ja oikein jos työttömät nähdään homogeenisena massana. Työllistymisen kannalta on täysin eri asia onko kyseessä koulutettu ja kokenut työntekijä, joka on vastikään jäänyt työttömäksi esim. edellisen työpaikan konkurssin tai tuotannollis-taloudellisten toimien seurauksena vai pitkäaikaistyötön, jolla ei ole työkokemusta vuosikausiin eikä oikein koulutustakaan ja mahdollisesti mielenterveyden haasteita yms.
Valitettavasti aina halu tehdä töitä ei pelkästään riitä. Meillä, kuten muuallakin, palkataan vain silloin kun oikeasti tarvitaan uusi työntekijä. Jos joku vaihtaa työpaikkaa tai eläköityy, niin ensimmäinen ajatus ei automaattisesti ole uuden työntekijän palkkaaminen, vaan ensin mietitään löytyykö talon sisältä muiltakin samaa osaamista ja voidaanko toimintoja ja työtehtäviä järjestellä ja tehostaa niin, ettei ketään tarvitsisi palkata.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tuntuu olevan se outo käsitys, että avoimena oleva paikka tarkoittaa ettei tekijää saada.
Just tämä. Patteri Orpokin kevään vaalikeskustelussa oikein kiihtyi siitä, kun avoimia työpaikkoja oli X määrä sillä hetkellä ja kyllä siitä äänestä kuuli, että hän kuvitteli, ettei yhtään niistä saada täytettyä, koska työttömät ovat liian kranttuja.
Nykyisin on uutisia, joissa kerrotaan kuinka jopa 200 ihmistä hakee kaupan osa-aikaista työtä (mm. Tampereella oli tuollainen tilanne keväällä). Kyllähän tämä kertoo siitä, että tilanne on paha. Se toisaalta kertoo myös siitä, etteivät työttömät todellakaan ole nirsoja, vaan niihin surkeasti palkattuihin, silppuisiin työsuhteisiinkin on älyttömästi hakijoita.
Tuskin juuri kukaan oli 20 vuotta sitten tilanteessa, että joutui kilpailemaan 200 muun kanssa samasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Sairastatko masokismia tai jotain vastaavaa? Miksi haluat itsellesi tuollaista?
ei masokismi ole enää sairaus kuten ei homoseksuaalisuuskaan.
toki jos suorapuhe on nykyään masokismiä niin olen syyllinen,
joskaan ei sairas.
eipä tuolla työttömyyspommille kukaan saa mitään
tehtyä. rahaa pitäisi olla valtavat määrät ja se ei myöskään
tule onnistumaan. ainoa ratkaisu olisi koroilla maksatuttaa
työttöminen oleminen suomessa.
nyt kun rahaa ei ole riittävästi, joutuu työttömät liriin
ja ajautuvat roska-aineeksi- se on tässä se ison tragedia.
tv terve masokisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän meistä jokainen ole ensisijaisesti vastuussa omasta toimeentulostaan ja vasta sitten kun omat tarpeet on tyydytetty voidaan katsoa että paljonko meillä on varaa antaa köyhille almuja.
Sosoaaliturvan pitäisi nimenomaan olla nykyisen veroriisto systeemin sijaan vapaaehtoinen almujärjestelmä jossa jokainen saa päättää että kuinka paljon almuja haluaa antaa ja kenelle haluaa antaa eikä pitäisi olla pakko jos ei halua.
Täällä yhteiskunnassa ollaan kaikki yhdessä. Sinun ehdotuksesi johtaa pakkotyöhön ja orjuuteen, mutten yhtään ihmettele, että kannatat sitä.
työttömät maksaa välillisä veroja mutta niillä pitäs olla rahotus kunnossa.
muuten ei oleilu onnistu
Epäilen että meillä on paha rekrytointi ongelma. Vähän aikaa sitten hain töita jansain ilmoituksen että yksi sadasta hakijasta eikä valitettavasti kohdistunut minuun, kuitenkin vähä ajan päästä sama firma oli huutamassa työvoimapulaa kun kukaan ei lähetä heille työhakemuksia. Olin aluksi todella loukkaantunutbsiitä että olin firmalle en kukaan, mutta sitten allin miettiä mahdollisuutta että entä jos tekryfirma estää yrityksiä saamasta heille lähetettyjä hakemuksia. Se ainakin selittäisi miksei minua valittu.
Tällä valtavan AP:n ajalla ja effortillä olisit voinut lähettää pari uutta työhakemusta tai tehdä mitä tahansa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän meistä jokainen ole ensisijaisesti vastuussa omasta toimeentulostaan ja vasta sitten kun omat tarpeet on tyydytetty voidaan katsoa että paljonko meillä on varaa antaa köyhille almuja.
Epäilemättä ne "omat tarpeet" lisääntyy jatkuvasti. Milloinkaan ei ole riittävästi "omien tarpeiden" toteuttamiseen, jotta muille riittäisi almun almua. Eilen ostit auton ja tänään talon, mutta huomenna tarvitset huvilan, lentokoneen ja oman saaren Tyyneltämereltä.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että meillä on paha rekrytointi ongelma. Vähän aikaa sitten hain töita jansain ilmoituksen että yksi sadasta hakijasta eikä valitettavasti kohdistunut minuun, kuitenkin vähä ajan päästä sama firma oli huutamassa työvoimapulaa kun kukaan ei lähetä heille työhakemuksia. Olin aluksi todella loukkaantunutbsiitä että olin firmalle en kukaan, mutta sitten allin miettiä mahdollisuutta että entä jos tekryfirma estää yrityksiä saamasta heille lähetettyjä hakemuksia. Se ainakin selittäisi miksei minua valittu.
Kuulostaa juonittelulta halvan orjatyövoiman saamiseksi maahan poliittisella päätöksellä :(
Vierailija kirjoitti:
sitten allin miettiä mahdollisuutta että entä jos tekryfirma estää yrityksiä saamasta heille lähetettyjä hakemuksia. Se ainakin selittäisi miksei minua valittu.
Eivät tietenkään lähetä kaikkia hakemuksia eteenpäin. Minäkin hain vuosia sitten erääseen työpaikkaan rekryfirman kautta. Ei valittu. Seuraavana vuonna he hakivat taas uudestaan, kun se aiemmin valittu ei pysynyt työssään. Kolmantena vuonna sama paikka oli haussa taas, kun tämäkään valittu henkilö ei jatkanut kauemmin. Tuolloin minä soitin rekryfirmaan ja pääsin haastatteluun ja lopulta sain työn. Työpaikalla sanottiin, etteivät olleen kuulleet minusta aiemmin. Nyt olen ollut siellä jo vuosia. Jos rekryfirma olisi tehnyt oikean valinnan heti, eli minut, niin firma ei olisi joutunut vaihtamaan työntekijää kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, ja maksamaan siitä prosessista.
Mikset ala yrittäjäksi, ammatinharjoittajaksi kuten minä. Töitä on, ettei pskalle taivu!
Valtiovarainministeriön asiantuntevat ekonomit ovat laskeneet, miten työllisiä saadaan, kun työttömien etuja heikennetään. Kyseessä ei ole mielipideasia.
Klebin kirjoitti:
saat olla työtön niin paljon kuin haluat mutta älä laskuta elämääsi
muilla. eli hommaat rahasi muualta jatkossa, ymmärrätkö ?
See on kutakuinkin juurikin näin. Nämä valittajat kun valittavat että tukia supistellaan ja halutaan supistella eivät muista että valtio maksaa niitä tukija velkarahalla! Se ei voi jatkua tukien varassa kovin kauan. Samoin opiskelijat kun nyt tuskailee että tukia leikataan ja opintoajat pitenee kun pitää mennä välissä töihin. Niin mentiin ennenkin. Miksi valtion pitäisi ottaa velkaa sen takia ettei opiskeluajat pitene? Ottakaa itse se velka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten allin miettiä mahdollisuutta että entä jos tekryfirma estää yrityksiä saamasta heille lähetettyjä hakemuksia. Se ainakin selittäisi miksei minua valittu.
Eivät tietenkään lähetä kaikkia hakemuksia eteenpäin. Minäkin hain vuosia sitten erääseen työpaikkaan rekryfirman kautta. Ei valittu. Seuraavana vuonna he hakivat taas uudestaan, kun se aiemmin valittu ei pysynyt työssään. Kolmantena vuonna sama paikka oli haussa taas, kun tämäkään valittu henkilö ei jatkanut kauemmin. Tuolloin minä soitin rekryfirmaan ja pääsin haastatteluun ja lopulta sain työn. Työpaikalla sanottiin, etteivät olleen kuulleet minusta aiemmin. Nyt olen ollut siellä jo vuosia. Jos rekryfirma olisi tehnyt oikean valinnan heti, eli minut, niin firma ei olisi joutunut vaihtamaan työntekijää kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä, ja maksamaan siitä prosessista.
Rekryfirmat omine karsintoineen on tehokas työllistymisen este. Työnantajat eivät edes tiedä, keitä heille on hakenut. Joku hakijoista olisi saattanut olla sopiva johonkin toiseenkin mahdollisesti avautuvaan positioon yrityksen sisällä.
Ulkopuolisen välikäden käyttö rekrytoinneissa on vain ja ainoastaan rekryfirman etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryfirmat omine karsintoineen on tehokas työllistymisen este. Työnantajat eivät edes tiedä, keitä heille on hakenut. Joku hakijoista olisi saattanut olla sopiva johonkin toiseenkin mahdollisesti avautuvaan positioon yrityksen sisällä.
Ulkopuolisen välikäden käyttö rekrytoinneissa on vain ja ainoastaan rekryfirman etu.
Luulen monen yrityksen jo havahtuneenkin tuohon asiaan. Niin paljon työttömiä HR-ammattilaisia huutaa nyt Linkkarissa omaa erinomaisuuttaan työtä itse etsiessään.
Sosoaaliturvan pitäisi nimenomaan olla nykyisen veroriisto systeemin sijaan vapaaehtoinen almujärjestelmä jossa jokainen saa päättää että kuinka paljon almuja haluaa antaa ja kenelle haluaa antaa eikä pitäisi olla pakko jos ei halua.