Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu

Vierailija
03.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff

Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".

En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.

Kommentit (626)

Vierailija
301/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota kasvisruoka-asiasta kohkaamista. Minä ymmärrän hyvin, että suviseurojen kaltaisissa tilanteissa tarjolla on ns. perinteistä ruokaa, jota syödään taaperosta vaariin. En usko, että kovin eksoottiset ruoat maistuisivat suurimmalle osalle vieraista.

Itse kärsin pitkään erikoisista ruoka-aineallergioista ja kyllä minä ymmärsin, ettei joka paikassa ollut minulle sopivaa syötävää. Aina voi ottaa omat eväät, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Kasvissyöjille on monenlaisia eväitä, jotka eivät tarvitse jääkaappisäilytystä. Ja saahan tuolta kaikenlaista soijajogurteista alkaen eli ei ilman ruokaa tarvitse olla. Turhasta valittamista tuo ruoan kritisointi.

Minusta on muutenkin moukkamaista kritisoida ruokaa. Kertoo siitä, että asiat ovat Suomessa erittäin hyvin ja tämä toimittajakin saa helposti vatsansa täyteen joka aterialla ja voi vielä valikoida ruokansa.

Toiset ovat talkootyönä valmistaneet isoja satseja hyvää ruokaa todennäköisesti vielä kotimaisista aineksista, ja tämä toimittaja menee sinne haukkumaan, kun ainoa hänen kelpuuttamansa ruoka oli kasvissosekeitto.

Vierailija
302/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ovat SUURIN TAKINKÄÄNTÄJÄ RYHMÄ maailmassa.

Tuonne -90 luvulle asti kaikki PAHOLAISEN SILMÄ ( TV , tietokone) oli ankarasti kielletty.

NUO olivat julkinen vihan ja raivon kohteita.

Lestadiolais vanhemmat heristivät sormeaan " älä katso pirun silmään ".

Ja nyt .

HoH Hoijaa.... Ne eivät yhtäkkiä olekaan paholaisen eikä pirun silmiä !

Koska jokaisessa työpaikassa joutuu käyttämään nettiä !

Se siitä Lestadiolaisten perusajatuksesta.

Ja näin on todellakin ollut, nuorempien on turha väittää muuta.

Täälläpäin, kouluissa ja naapurustossa on ollut niin paljon lestadiolaisia, että nuo "pirunsilmät" olivat yleinen puheenaihe.

hehän olivatkin TÄSMÄLLEEN oikeassa tästä kaikesta mistä varoittivat TV ssä ja mediassa muutenkin. Siellä ON valhetta ja väärään suuntaan kuljettavaa ajanhaaskausta aj propagandaa, mikä vie katsee pois Jeesuksen opista jos sille roskalle antaa vallan.

Synnin sontaluukku on tv!

t Ei vielä lestadiolainen mutta kenties kohta.

Vauvapalstako ei ole synnin sontaluukku?

Ei heille jotka parantavat täällä sairaita.

Voi luoja miten ylimielinen asenne.

Jeesusta pidettiin ylimielisenä.

Jumalan pojalla onkin varaa vähän flexailla. Oikeastiko kehtaat rinnastaa itsesi Jeesukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset ovat SUURIN TAKINKÄÄNTÄJÄ RYHMÄ maailmassa.

Tuonne -90 luvulle asti kaikki PAHOLAISEN SILMÄ ( TV , tietokone) oli ankarasti kielletty.

NUO olivat julkinen vihan ja raivon kohteita.

Lestadiolais vanhemmat heristivät sormeaan " älä katso pirun silmään ".

Ja nyt .

HoH Hoijaa.... Ne eivät yhtäkkiä olekaan paholaisen eikä pirun silmiä !

Koska jokaisessa työpaikassa joutuu käyttämään nettiä !

Se siitä Lestadiolaisten perusajatuksesta.

Ja näin on todellakin ollut, nuorempien on turha väittää muuta.

Täälläpäin, kouluissa ja naapurustossa on ollut niin paljon lestadiolaisia, että nuo "pirunsilmät" olivat yleinen puheenaihe.

hehän olivatkin TÄSMÄLLEEN oikeassa tästä kaikesta mistä varoittivat TV ssä ja mediassa muutenkin. Siellä ON valhetta ja väärään suuntaan kuljettavaa ajanhaaskausta aj propagandaa, mikä vie katsee pois Jeesuksen opista jos sille roskalle antaa vallan.

Synnin sontaluukku on tv!

t Ei vielä lestadiolainen mutta kenties kohta.

Vauvapalstako ei ole synnin sontaluukku?

Ei heille jotka parantavat täällä sairaita.

Voi luoja miten ylimielinen asenne.

Jeesusta pidettiin ylimielisenä.

Jumalan pojalla onkin varaa vähän flexailla. Oikeastiko kehtaat rinnastaa itsesi Jeesukseen?

Arvasin että yrität tuota, koska haluat niin riitaa. En rinnasta sanon vaan hänen sanansa mukaan. Sillä emme me itse puhu vaan Kristus puhuu meissä. Ymmärtäisit jos lukisit Sanasta mitä luvattu. Lue siis, älä syyttele.

Vierailija
304/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suviseuroja ja muita kesäkekkereitä tulee ja menee, mutta homoilu pysyy!

Se tässä onkin kummallista, miten suvunjatkamisen kannalta välttämättömän taipumuksen puute vain lisääntyy populaatiossa.

Eiköhän se ole Jumalan tapa hillitä ylipopulaatiota.

Vierailija
305/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lestadiolainen, mutta ei tuo juttu minustakaan asiallisesti kirjoitettu ollut. Jos minä menisin vaikka tutustumaan HK:n tehtaalle tai ruotsinkieliselle pikkupaikkakunnalle, niin suhtautuisin avoimin mielin, vaikka en itse noista asioista ymmärtäisi. Minusta on myös kumma, miksi mennään tuomitsemaan lestadiolaisten arvoja ja vaaditaan, että niiden pitäisi muuttua. Heillä on oikeus arvoihinsa ja uskoonsa, ei se muutu sen takia, että joku sitä vaatii. Eikä HK:n makkaratehdasta muutettaisi vegaaniseksi tai ruotsinkielistä paikkaa suomenkieliseksi, vaikka joku sitä tasa-arvon nimissä vaatii.

Ja sen lisäksi miten he itse ensin tuomitsivat ja heittivät uskovan miehen pois Pridestä he vieläpä menevät itse sisään uskovien pariin ja yrittävät muuttaa sitä sisältä raportoiden- tietäen ettei heitä kyllä sieltä ajeta pois. Niljakasta.

Woke-uskovaiset uskovat saatanan lähettämään antikristukseen joka tuhoaa kristinuskon. Näissä ihmisissä asuu paha sisällä.

Vierailija
306/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen tasapuolisesti kaikkia uskontoja vastaan, mutta pidän uskonnon mukautumista ja tärkeistä uskonkappaleista joustamista heikkouden merkkinä. Jos niistä voi joustaa vallitsevan yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, niin ei varmasti mikään muukaan ole siinä uskonnossa pyhää. Kertoo pikemminkin siitä, että kyseessä on pelkkä sosiaalinen yhteisö. Sellaisen voi perustaa ilman jumalaoppiakin.

Uskonnot mukautuvat väistämättä kulloiseenkin yhteiskuntaan. Ei sitä voi estää. Jos näin ei olisi, niin valtaväestö luopuisi uskostaan. Vaikea uskoa että moderni nykyihminen pystyisi elämään esim keskiaikaisen, ahdasmielisen kirkon alaisuudessa.

Siski Sanassa varoitetaankin kaikkia Kristukseen liittyneitä: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan...lähtekää ulos siitä! Katse pitää pitää siinä Isän tahdossa jonka Pyhä Henki antaa kun riipumme Kristuksessa. Silloin ei ole enää kysymys mistä riitelemme ja mitä pidämme. Se on yksinkertaista: seuraa sinä minua niin minä näytän teille tien, sanoi Jeesus.

Mutta jos kuuntelee maailman meteliä ja kaikkea, menettää ajan siinä mikä pitäisi olla sanan lähteellä olleen. Siksi ei maailmaa tuijottaen vaan Häntä ja esimerkkiään.

Mitä sinä sitten täällä internetissä roikut? Ettet vain olisi mukautunut tähän maailmanaikaan...

Vierailija
307/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lestadiolainen, mutta ei tuo juttu minustakaan asiallisesti kirjoitettu ollut. Jos minä menisin vaikka tutustumaan HK:n tehtaalle tai ruotsinkieliselle pikkupaikkakunnalle, niin suhtautuisin avoimin mielin, vaikka en itse noista asioista ymmärtäisi. Minusta on myös kumma, miksi mennään tuomitsemaan lestadiolaisten arvoja ja vaaditaan, että niiden pitäisi muuttua. Heillä on oikeus arvoihinsa ja uskoonsa, ei se muutu sen takia, että joku sitä vaatii. Eikä HK:n makkaratehdasta muutettaisi vegaaniseksi tai ruotsinkielistä paikkaa suomenkieliseksi, vaikka joku sitä tasa-arvon nimissä vaatii.

Ja sen lisäksi miten he itse ensin tuomitsivat ja heittivät uskovan miehen pois Pridestä he vieläpä menevät itse sisään uskovien pariin ja yrittävät muuttaa sitä sisältä raportoiden- tietäen ettei heitä kyllä sieltä ajeta pois. Niljakasta.

Tää menikin ehkä koettamaan kepillä jäätä, että ajetaanko ja onko niin suvaitsevaista oikeasti mutta nillittää sitten keitoista, kun ei muutakaan keksi? Farisealaista.

Vierailija
308/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen tasapuolisesti kaikkia uskontoja vastaan, mutta pidän uskonnon mukautumista ja tärkeistä uskonkappaleista joustamista heikkouden merkkinä. Jos niistä voi joustaa vallitsevan yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, niin ei varmasti mikään muukaan ole siinä uskonnossa pyhää. Kertoo pikemminkin siitä, että kyseessä on pelkkä sosiaalinen yhteisö. Sellaisen voi perustaa ilman jumalaoppiakin.

Uskonnot mukautuvat väistämättä kulloiseenkin yhteiskuntaan. Ei sitä voi estää. Jos näin ei olisi, niin valtaväestö luopuisi uskostaan. Vaikea uskoa että moderni nykyihminen pystyisi elämään esim keskiaikaisen, ahdasmielisen kirkon alaisuudessa.

Siski Sanassa varoitetaankin kaikkia Kristukseen liittyneitä: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan...lähtekää ulos siitä! Katse pitää pitää siinä Isän tahdossa jonka Pyhä Henki antaa kun riipumme Kristuksessa. Silloin ei ole enää kysymys mistä riitelemme ja mitä pidämme. Se on yksinkertaista: seuraa sinä minua niin minä näytän teille tien, sanoi Jeesus.

Mutta jos kuuntelee maailman meteliä ja kaikkea, menettää ajan siinä mikä pitäisi olla sanan lähteellä olleen. Siksi ei maailmaa tuijottaen vaan Häntä ja esimerkkiään.

Mitä sinä sitten täällä internetissä roikut? Ettet vain olisi mukautunut tähän maailmanaikaan...

Eivät terveet tarvitse parantajia vaan sairaat.

Vierailija
309/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus alkaa olla ainoita saarekkeita, joissa mies saa olla mies, nainen saa olla nainen, lapset saavat olla lapsia, missä ei tyrkytetä lapsille seksuaalivalistusta jo alle kouluikäisenä, missä ei nähdä raskaasti meikattuja drag setiä pitämässä satutunteja lapsille, missä nuorille tytöille ei tyrkytetä onlyfans tilien perustamista ja mainosteta maksullisen seksin myymistä varteenotettavana ja hyvänä ammattina elättää itsensä, missä ulkonäön muokkaamista aina vallitsevien trendien mukaiseksi pidetään tarpeettomana, koska kelpaat vaikket meikkaa ollenkaan jne. Yhä terveemmältä alkaa lest suviseurojen meininki kuulostamaan.

Mites esim. toi islaminusko, eikö siinä ajatella ihan samoin?

Vierailija
310/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimittajatytön maailma pyörii syömisen ja ulostamisen asioissa. Hän sai ilmaista soppaa syödäkseen ja paskansi sen tarjoajista rienaavan ja väheksyvän kirjoituksen.

Mitä pahaa Suviseurat teki tuolle tytölle että hän niin mielensä pahoitti?

Vierailija
311/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Internetissä on myös Raamattu ja opetusta. Lue. Kuuntele.

Vierailija
312/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittajatytön maailma pyörii syömisen ja ulostamisen asioissa. Hän sai ilmaista soppaa syödäkseen ja paskansi sen tarjoajista rienaavan ja väheksyvän kirjoituksen.

Eivät varmaan huomioineet häntä mitenkään erityisesti.

Vierailija
313/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke-uskovaiset uskovat saatanan lähettämään antikristukseen joka tuhoaa kristinuskon. Näissä ihmisissä asuu paha sisällä.

Kaikissa meissä auu paha sisällä, ja pyhitys onkin sitä että antaa Kristuksen puhdistaa sitä pois. Jumala yksin osaa sanoa sen miten tämä on kussakin onnistunut, mutta että Raamattu puhuu pyhitetyistäkin, kyllä. Ihminen on syntinen ja siksi tarvitsee armoa armon päälle. Täällä.

Vierailija
314/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He loukkaantuvat sillä totuutta ei heissä ole. Totuus loukkaa monia.

Vierailija
315/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lehden toimitus haluaa päästä tästä toimittajasta Lilja Hannila eroon koska hänet lähetettiin tekemään rienaava juttu joka saa ihmiset suutuksiin.

Vierailija
316/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin asiallinen kirjoitus. Luettiin aloittajan kanssa varmaan eri toimittajan kirjoitus tai aloittaja ei lukenut triggeroityään jo otsikosta edes koko kirjoitusta.

Vierailija
317/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti lehden toimitus haluaa päästä tästä toimittajasta Lilja Hannila eroon koska hänet lähetettiin tekemään rienaava juttu joka saa ihmiset suutuksiin.

Luitko edes juttua?

Vierailija
318/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pointti jutussa on hyvä. Miksi kristityt eivät ole kasvissyöjiä?

Koska fokus ei ole maailmassa jolle annetaan ennustus että se tulee tällaisenaan katoamaan joka tapauksessa. Me emme ole täällä maailmaa sinällään pallona maallisena pelastamassa vaan IHMISET! On monin verroin arvokkaampaa pelastaa sieluja kuin tämä katoava maapallo. Tottakai osallistumme maapallon varjelemiseen ja viljelemiseen, mutta se ei ole pääasia ollenkaan. Kristinuskon pääsanoma on se että Jeesus tuli maailmaan kertomaan miten voit tulla kasvamaan kiinni Kristuksen puuhun ja oppia uutta asennetta suhteessa toisiin: rakastamaan ja antamaan ja palvelemaan muita, ei ottamaan vaan.

Maapallon tila on juurikin tämä koska ihmiset luulevat että voi vaan oTTAA, muiltakin.

Maapallo ei olisi kriisissa ellei ahneudella olisi tätä sijaa.

On ennustus, jossa sanotaan että maapallo on katoamassa tällaisenaan. Kukin tulkitsee sen tavallaan, minä tulkitsen sen ennustuksena ihmisten (myös sinun ja minun!) toiminnasta.

Fokuksen on oltava myös maapallossa, koska koko kaunis, monimuotoinen ja käsittämättömän upea maapallo on annettu meille ihmisille. Ei tuhottavaksi eikä pilattavaksi vaan huolehdittavaksi.

Suurin osa meistä on tuhonnut maapalloa, uskostamme ja uskomuksistamme huolimatta. Näinkö me ylenkatsomme lahjaa, jonka Luojamme on meille antanut?

Kristityt ovat tehneet paljon pahaa yrittäessään pakottaa muita ajattelemaan niin kuin itse ajattelevat. Ihan samaa mitä nämä woket tekevät nyt.

Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme silti yrittää tehdä niin kuin on oikein, yrittää vaikuttaa myös omalla esimerkillä. Voimme puhua ja kertoa. Liikaa on menty maailman mukana ja liian moni on hiljaa.

MUTTA: Raamatun mukaan me emme ole täällä pelastamassa tai tuomitsemassa ketään. Me emme voi pelastaa ketään pakolla, eikä meillä ole sellaista käskyä kuin ylimielisyys ja toisten yläpuolella oleminen. Me emme ole pelastajia. sanoman viejä ei ole pelastaja. Jumala on se, joka pelastaa, JOS ihminen haluaa tulla pelastetuksi.

Lähetyskäsky ei sano, että meidän pitäisi pelastaa ihmisiä ja sieluja. Jehovantodistajien kirjoittama kirja sanoo näin. Jehovantodistaja ei ole kristitty, ja on väärin esiintyä kristittynä. Kristuksesta puhuu moni, joka ei tunne häntä, kuten Sanassa on sanottu.

Katso, ettet ilmaise itseäsi kuolleella lain kirjaimella, katso ettet vääristele lakia. Se on väärin, kääntää asian päälaelleen ja erkaannuttaa ihmiset kauemmas Jumalasta. Kannattaa katsoa, mitä eksyttämisestä ja pahaan viettelemisestä sanotaan Raamatussa.

Tämän saa ymmärtää nuhteluna. Se on nuhtelu edelliselle kommentoijalle.

Anteeksi mutta en ole Jehovan todistaja, ja ihmisiä emme voi itse pelastaa vaan Kristus pelastaa, me autamme siinä vaan Kristusta. Mutta siinä tulkintamme eroaa: me emme ole pelastamassa tätä maailmaa, vaan sieluja Kristukselle: "Sillä maailma ja sen himo on katoamassa".

Ja Pelastus tulee Kristuksen kautta , ainoastaan, Häneltä joka tekee taivaallisen Isän tahdon.

Muu ns nuhtelusikaan ei osu koska tässä ei ole ylimielisyyttä vaan Sana pelkästään, jos se loukkaa sinua kysy miksi? Me emme ole lain ja kirjaimen alla vaan Kristus vapautti meidät ikeestä ja Pyhä Henki tuli suojelemaan meita. Jos näet tässä eksytystä, kysy miksi?

yrität nyt kylvää riitaa muka "kristittyjen välille" mutta jos ohitat Pelastuksessa Kristuksen se paljasti sinut jo?

Jatkan : sillä kukaan ei tule Isän tykö kuin se jonka Poika on pelastanut. Tämä on sisältönä Sanassa. Vai Kristuksen kautta, häneen uskoen. Saatanakin tietää että Jumala on olemassa, se ei riitä.

Olen pelkästään iloinen, jos määrittely ei osunut vaan oli väärintulkintani. On todella helppo tulkita väärin keskustelupalstalla. Kuten sanoit, ja minä sanoin, Kristuksesta puhuu moni, joka ei häntä tunne. Pahoittelut.

Edelleen sanon, että fokus on myös maapallossa. Edelleen sanon, että postinkantaja, viestin toimittaja ei ole pelastaja, ja tarkennan sanomisiani: vain Kristus ja vain Kristuksen kautta. Sanon, etten katso olevani sielujen pelastaja vaikka saisin jonkun johdatettua alkuun. Vierastan myös, jos joku sanoo näin.

Kristityiksi itseään sanovat ovat saaneet paljon pahaa aikaan menneisyydessä ja nykyään.

Eri mieltä oleminen oleminen ei aina ole yritys kylvää riitaa. Kristus on totuus, ja me olemme niitä ihmisiä, Jumalasta erkaantuneita, joita maailma vie enemmän tai vähemmän. Vasta viimeisenä (maailman viimeisenä) päivänä tiedämme kuka oli vuohi ja kuka lammas.

Sitä ennen on vain totuus, joka on meillä sydämessämme. Jokaisella on oma tiensä Jumalan luo. Jokaisella on myös lupa ja velvollisuus tutkia, onko toisen viesti Hengen mukainen vai ei.

Vierailija
319/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue juttu, ei hän mieltänsä pahoittanut.

Vierailija
320/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue juttu, ei hän mieltänsä pahoittanut.

Pahoittihan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän