Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff
Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".
En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen tasapuolisesti kaikkia uskontoja vastaan, mutta pidän uskonnon mukautumista ja tärkeistä uskonkappaleista joustamista heikkouden merkkinä. Jos niistä voi joustaa vallitsevan yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, niin ei varmasti mikään muukaan ole siinä uskonnossa pyhää. Kertoo pikemminkin siitä, että kyseessä on pelkkä sosiaalinen yhteisö. Sellaisen voi perustaa ilman jumalaoppiakin.
Uskonnot mukautuvat väistämättä kulloiseenkin yhteiskuntaan. Ei sitä voi estää. Jos näin ei olisi, niin valtaväestö luopuisi uskostaan. Vaikea uskoa että moderni nykyihminen pystyisi elämään esim keskiaikaisen, ahdasmielisen kirkon alaisuudessa.
Siski Sanassa varoitetaankin kaikkia Kristukseen liittyneitä: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan...lähtekää ulos siitä! Katse pitää pitää siinä Isän tahdossa jonka Pyhä Henki antaa kun riipumme Kristuksessa. Silloin ei ole enää kysymys mistä riitelemme ja mitä pidämme. Se on yksinkertaista: seuraa sinä minua niin minä näytän teille tien, sanoi Jeesus.
Mutta jos kuuntelee maailman meteliä ja kaikkea, menettää ajan siinä mikä pitäisi olla sanan lähteellä olleen. Siksi ei maailmaa tuijottaen vaan Häntä ja esimerkkiään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kesäharjoittelija?
Minäminä minun mielestäni minusta tuntuu...
Ei kukaan oikea toimittaja kirjoita tuollaisella sävyllä lehtiartikkelia. Journalismin idea on pyrkiä ymmärtämään erilaisia ilmiöitä ja pysyä itse neutraalina.
Juttu ei tainnut olla uutinen tai artikkeli vaan kolumni, jossa tuodaan esille omaa mielipidettä/näkökulmaa jostain ajankohtaisesta aiheesta. Tämä siis kolumnissa ok, että mielipide tulee selkeästi esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen tasapuolisesti kaikkia uskontoja vastaan, mutta pidän uskonnon mukautumista ja tärkeistä uskonkappaleista joustamista heikkouden merkkinä. Jos niistä voi joustaa vallitsevan yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, niin ei varmasti mikään muukaan ole siinä uskonnossa pyhää. Kertoo pikemminkin siitä, että kyseessä on pelkkä sosiaalinen yhteisö. Sellaisen voi perustaa ilman jumalaoppiakin.
Uskonnot mukautuvat väistämättä kulloiseenkin yhteiskuntaan. Ei sitä voi estää. Jos näin ei olisi, niin valtaväestö luopuisi uskostaan. Vaikea uskoa että moderni nykyihminen pystyisi elämään esim keskiaikaisen, ahdasmielisen kirkon alaisuudessa.
Se onkin ennustettu että se portti on ahdas ja vain jäännös pelastuu. Ei tiedetä tarkkaan miten ja ketkä mutta näin Sanassa lukee. Kilvoitella kannattaa ja luottaa armoonsa. Meillä ei ole muuta.
Tuskin kannattaa ylenkatsoa muita ja korottaa itseään.
Kristus korottaa emme me. Kuten sanoi me emme tiedä, mutta meille ollaan luvattu pelastus ja siihen armoon luottaen elämme. Se lupaus ei petä, ellemme itse petä Häntä.
Jopa maallinen filosofi Josephus kirjoitti Jeesuksesta aikalaisenaan, jolla kuulemma oli hyvä käytös ja joka joutui vallanpitäjien silmätikuksi ja ristiinnaulittiin (osapuillee tuo sisältö). Jeesus on täysin historiallinen henkilö, joka mullisti täyden pimeyden ajan maailmaan tysin terveillä arvoilla ja näkemyksillään, mutta ennenkaikkea kumosi kuoleman otaan ihmisen päältä, jos vaan uskoo niin pelastuu kuolemalta!
Vierailija kirjoitti:
Huomioni kiinnitti se, että tässäkin jutussa oli käytetty perinteistä HS-tulokulmaa. Oli I-rakki-maasta 2015 tullut t-pai_kan_etsijä, joka varmisti maassa pysymisensä rupeamalla lestaksi ja naimalla nuoren lestatytön.
Oli uutinen mikä hyvänsä, aina Hezari löytää jonkun hienosti osaavan integroituneen esikoululaisen, koululaisen, teinin, jengiläisen, äidin, lääketieteen opiskelijan, työllistyneen, yrittäjän tai persssulaisen ää_ri_oik_kari ex-ministerin läheisesti tunteneen kioskinpitäjän, jonka nimi ei ole Matti.
Tuo mainitsemasi tapaus. Hänet oli hyväksytty vl piiriin ystävänä ja liikkui niissä piireissä jo kauan ennen kuin hän sai parannuksen, jota pitää elämänsä tärkeimpänä asiana. Usko ja tällä tavalla uskovat ihmiset vetivät häntä puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti jutussa on hyvä. Miksi kristityt eivät ole kasvissyöjiä?
Koska fokus ei ole maailmassa jolle annetaan ennustus että se tulee tällaisenaan katoamaan joka tapauksessa. Me emme ole täällä maailmaa sinällään pallona maallisena pelastamassa vaan IHMISET! On monin verroin arvokkaampaa pelastaa sieluja kuin tämä katoava maapallo. Tottakai osallistumme maapallon varjelemiseen ja viljelemiseen, mutta se ei ole pääasia ollenkaan. Kristinuskon pääsanoma on se että Jeesus tuli maailmaan kertomaan miten voit tulla kasvamaan kiinni Kristuksen puuhun ja oppia uutta asennetta suhteessa toisiin: rakastamaan ja antamaan ja palvelemaan muita, ei ottamaan vaan.
Maapallon tila on juurikin tämä koska ihmiset luulevat että voi vaan oTTAA, muiltakin.
Maapallo ei olisi kriisissa ellei ahneudella olisi tätä sijaa.
On ennustus, jossa sanotaan että maapallo on katoamassa tällaisenaan. Kukin tulkitsee sen tavallaan, minä tulkitsen sen ennustuksena ihmisten (myös sinun ja minun!) toiminnasta.
Fokuksen on oltava myös maapallossa, koska koko kaunis, monimuotoinen ja käsittämättömän upea maapallo on annettu meille ihmisille. Ei tuhottavaksi eikä pilattavaksi vaan huolehdittavaksi.
Suurin osa meistä on tuhonnut maapalloa, uskostamme ja uskomuksistamme huolimatta. Näinkö me ylenkatsomme lahjaa, jonka Luojamme on meille antanut?
Kristityt ovat tehneet paljon pahaa yrittäessään pakottaa muita ajattelemaan niin kuin itse ajattelevat. Ihan samaa mitä nämä woket tekevät nyt.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme silti yrittää tehdä niin kuin on oikein, yrittää vaikuttaa myös omalla esimerkillä. Voimme puhua ja kertoa. Liikaa on menty maailman mukana ja liian moni on hiljaa.
MUTTA: Raamatun mukaan me emme ole täällä pelastamassa tai tuomitsemassa ketään. Me emme voi pelastaa ketään pakolla, eikä meillä ole sellaista käskyä kuin ylimielisyys ja toisten yläpuolella oleminen. Me emme ole pelastajia. sanoman viejä ei ole pelastaja. Jumala on se, joka pelastaa, JOS ihminen haluaa tulla pelastetuksi.
Lähetyskäsky ei sano, että meidän pitäisi pelastaa ihmisiä ja sieluja. Jehovantodistajien kirjoittama kirja sanoo näin. Jehovantodistaja ei ole kristitty, ja on väärin esiintyä kristittynä. Kristuksesta puhuu moni, joka ei tunne häntä, kuten Sanassa on sanottu.
Katso, ettet ilmaise itseäsi kuolleella lain kirjaimella, katso ettet vääristele lakia. Se on väärin, kääntää asian päälaelleen ja erkaannuttaa ihmiset kauemmas Jumalasta. Kannattaa katsoa, mitä eksyttämisestä ja pahaan viettelemisestä sanotaan Raamatussa.
Tämän saa ymmärtää nuhteluna. Se on nuhtelu edelliselle kommentoijalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lestadiolainen ja tunnen monia perheitä joissa on sateenkaarilapsia.
Joko avoimesti kaapista tulleita entisiä lestadiolaisia tai edelleen lestadiolaisia jotka pysyvät tiukasti kaapissa mutta jokainen kyllä tietää että ovat sateenkaariväkeä.
En tunne ainuttakaan lestaperhettä jossa pridehenkinen lapsi olis hylkiö. Oma siskoni on mitä ihanin ihminen vaikka on lesbo ja hänellä on kumppaninsa kanssa sateenkaariperhe jossa 3 hoidoilla saatua lasta. Siskoni on tekemisissä paljon lestadiolaisten kanssa ja erittäin pidetty henkilö lestayhteisössä, myös hänen kumppani joka myöskin entinen lesta.
Lestadiolaidissa on myös kasvissyöjiä ja vegaaneja. Ymmärrän silti, että Suviksissa ruokasysteemit pidetään yksinkertaisina eikä menu ole laaja.
Sateenkaari sitä sateenkaari tätä. Luulisi sinun tietävän, ettei kaikkea voi saada: lestasiolaisyhteisön laajaa hyväksyntää ja muodikasta suvaitsevaisuutta kaikkea kohtaan.
Lestadiolaisuus alkaa olla ainoita saarekkeita, joissa mies saa olla mies, nainen saa olla nainen, lapset saavat olla lapsia, missä ei tyrkytetä lapsille seksuaalivalistusta jo alle kouluikäisenä, missä ei nähdä raskaasti meikattuja drag setiä pitämässä satutunteja lapsille, missä nuorille tytöille ei tyrkytetä onlyfans tilien perustamista ja mainosteta maksullisen seksin myymistä varteenotettavana ja hyvänä ammattina elättää itsensä, missä ulkonäön muokkaamista aina vallitsevien trendien mukaiseksi pidetään tarpeettomana, koska kelpaat vaikket meikkaa ollenkaan jne. Yhä terveemmältä alkaa lest suviseurojen meininki kuulostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku kesäharjoittelija?
Minäminä minun mielestäni minusta tuntuu...
Ei kukaan oikea toimittaja kirjoita tuollaisella sävyllä lehtiartikkelia. Journalismin idea on pyrkiä ymmärtämään erilaisia ilmiöitä ja pysyä itse neutraalina.Juttu ei tainnut olla uutinen tai artikkeli vaan kolumni, jossa tuodaan esille omaa mielipidettä/näkökulmaa jostain ajankohtaisesta aiheesta. Tämä siis kolumnissa ok, että mielipide tulee selkeästi esille.
Siitä huolimatta se oli huonosti kirjoitettu. Lähes kuka tahansa osaisi mennä jonnekin paikkaan, kirjoittaa ettei pidä siitä eikä tästä ja julkaista se kolumnina. En ymmärrä, millä meriiteillä tämä toimittelija on päässyt juttunsa julkaisemaan? Oikeat mielipiteet?
Lestadiolaiset vihaavat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lestadiolainen ja tunnen monia perheitä joissa on sateenkaarilapsia.
Joko avoimesti kaapista tulleita entisiä lestadiolaisia tai edelleen lestadiolaisia jotka pysyvät tiukasti kaapissa mutta jokainen kyllä tietää että ovat sateenkaariväkeä.
En tunne ainuttakaan lestaperhettä jossa pridehenkinen lapsi olis hylkiö. Oma siskoni on mitä ihanin ihminen vaikka on lesbo ja hänellä on kumppaninsa kanssa sateenkaariperhe jossa 3 hoidoilla saatua lasta. Siskoni on tekemisissä paljon lestadiolaisten kanssa ja erittäin pidetty henkilö lestayhteisössä, myös hänen kumppani joka myöskin entinen lesta.
Lestadiolaidissa on myös kasvissyöjiä ja vegaaneja. Ymmärrän silti, että Suviksissa ruokasysteemit pidetään yksinkertaisina eikä menu ole laaja.
Mikä on pridehenkinen lapsi? Käytät outoa kieltä. Lisäksi ei ole olemassa mitään sateenkaarilasta. Sateenkaari on taivaalla sateen jälkeen mahdollisesti näkyvä luonnonilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska fokus ei ole maailmassa jolle annetaan ennustus että se tulee tällaisenaan katoamaan joka tapauksessa. Me emme ole täällä maailmaa sinällään pallona maallisena pelastamassa vaan IHMISET! On monin verroin arvokkaampaa pelastaa sieluja kuin tämä katoava maapallo. Tottakai osallistumme maapallon varjelemiseen ja viljelemiseen, mutta se ei ole pääasia ollenkaan. Kristinuskon pääsanoma on se että Jeesus tuli maailmaan kertomaan miten voit tulla kasvamaan kiinni Kristuksen puuhun ja oppia uutta asennetta suhteessa toisiin: rakastamaan ja antamaan ja palvelemaan muita, ei ottamaan vaan.
Maapallon tila on juurikin tämä koska ihmiset luulevat että voi vaan oTTAA, muiltakin.
On ennustus, jossa sanotaan että maapallo on katoamassa tällaisenaan. Kukin tulkitsee sen tavallaan, minä tulkitsen sen ennustuksena ihmisten (myös sinun ja minun!) toiminnasta.
Fokuksen on oltava myös maapallossa, koska koko kaunis, monimuotoinen ja käsittämättömän upea maapallo on annettu meille ihmisille. Ei tuhottavaksi eikä pilattavaksi vaan huolehdittavaksi.
Suurin osa meistä on tuhonnut maapalloa, uskostamme ja uskomuksistamme huolimatta. Näinkö me ylenkatsomme lahjaa, jonka Luojamme on meille antanut?
Kristityt ovat tehneet paljon pahaa yrittäessään pakottaa muita ajattelemaan niin kuin itse ajattelevat. Ihan samaa mitä nämä woket tekevät nyt.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Voimme silti yrittää tehdä niin kuin on oikein, yrittää vaikuttaa myös omalla esimerkillä. Voimme puhua ja kertoa. Liikaa on menty maailman mukana ja liian moni on hiljaa.
MUTTA: Raamatun mukaan me emme ole täällä pelastamassa tai tuomitsemassa ketään. Me emme voi pelastaa ketään pakolla, eikä meillä ole sellaista käskyä kuin ylimielisyys ja toisten yläpuolella oleminen. Me emme ole pelastajia. sanoman viejä ei ole pelastaja. Jumala on se, joka pelastaa, JOS ihminen haluaa tulla pelastetuksi.
Lähetyskäsky ei sano, että meidän pitäisi pelastaa ihmisiä ja sieluja. Jehovantodistajien kirjoittama kirja sanoo näin. Jehovantodistaja ei ole kristitty, ja on väärin esiintyä kristittynä. Kristuksesta puhuu moni, joka ei tunne häntä, kuten Sanassa on sanottu.
Katso, ettet ilmaise itseäsi kuolleella lain kirjaimella, katso ettet vääristele lakia. Se on väärin, kääntää asian päälaelleen ja erkaannuttaa ihmiset kauemmas Jumalasta. Kannattaa katsoa, mitä eksyttämisestä ja pahaan viettelemisestä sanotaan Raamatussa.
Anteeksi mutta en ole Jehovan todistaja, ja ihmisiä emme voi itse pelastaa vaan Kristus pelastaa, me autamme siinä vaan Kristusta. Mutta siinä tulkintamme eroaa: me emme ole pelastamassa tätä maailmaa, vaan sieluja Kristukselle: "Sillä maailma ja sen himo on katoamassa".
Ja Pelastus tulee Kristuksen kautta , ainoastaan, Häneltä joka tekee taivaallisen Isän tahdon.
Muu ns nuhtelusikaan ei osu koska tässä ei ole ylimielisyyttä vaan Sana pelkästään, jos se loukkaa sinua kysy miksi? Me emme ole lain ja kirjaimen alla vaan Kristus vapautti meidät ikeestä ja Pyhä Henki tuli suojelemaan meita. Jos näet tässä eksytystä, kysy miksi?
yrität nyt kylvää riitaa muka "kristittyjen välille" mutta jos ohitat Pelastuksessa Kristuksen se paljasti sinut jo?
Mitä tympeää siinä muka oli? Ilmeisesti olet itse L+ uskontoon kuuluva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta en ole Jehovan todistaja, ja ihmisiä emme voi itse pelastaa vaan Kristus pelastaa, me autamme siinä vaan Kristusta. Mutta siinä tulkintamme eroaa: me emme ole pelastamassa tätä maailmaa, vaan sieluja Kristukselle: "Sillä maailma ja sen himo on katoamassa".
Ja Pelastus tulee Kristuksen kautta , ainoastaan, Häneltä joka tekee taivaallisen Isän tahdon.
Muu ns nuhtelusikaan ei osu koska tässä ei ole ylimielisyyttä vaan Sana pelkästään, jos se loukkaa sinua kysy miksi? Me emme ole lain ja kirjaimen alla vaan Kristus vapautti meidät ikeestä ja Pyhä Henki tuli suojelemaan meita. Jos näet tässä eksytystä, kysy miksi?
yrität nyt kylvää riitaa muka "kristittyjen välille" mutta jos ohitat Pelastuksessa Kristuksen se paljasti sinut jo?
Jatkan : sillä kukaan ei tule Isän tykö kuin se jonka Poika on pelastanut. Tämä on sisältönä Sanassa. Vai Kristuksen kautta, häneen uskoen. Saatanakin tietää että Jumala on olemassa, se ei riitä.
En ole lestadiolainen, mutta ei tuo juttu minustakaan asiallisesti kirjoitettu ollut. Jos minä menisin vaikka tutustumaan HK:n tehtaalle tai ruotsinkieliselle pikkupaikkakunnalle, niin suhtautuisin avoimin mielin, vaikka en itse noista asioista ymmärtäisi. Minusta on myös kumma, miksi mennään tuomitsemaan lestadiolaisten arvoja ja vaaditaan, että niiden pitäisi muuttua. Heillä on oikeus arvoihinsa ja uskoonsa, ei se muutu sen takia, että joku sitä vaatii. Eikä HK:n makkaratehdasta muutettaisi vegaaniseksi tai ruotsinkielistä paikkaa suomenkieliseksi, vaikka joku sitä tasa-arvon nimissä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pridehenkinen lapsi? Käytät outoa kieltä. Lisäksi ei ole olemassa mitään sateenkaarilasta. Sateenkaari on taivaalla sateen jälkeen mahdollisesti näkyvä luonnonilmiö.
Sateenkaari on myös liiton merkki.
Symboli on otettu luvattomasti täysin vastakkaiseen käyttöön.
Samat ihmiset, jotka ottivat oikeudettomasti sateenkaarisymbolin tunnuskuvakseen, ovat sitä mieltä, että toiset harrastavat kulttuurista omimista milloin missäkin.
Sateenkaari on edelleen vain kaksi asiaa:
Taivaalla joskus näkyvä luonnonilmiö ja liiton merkki Raamatusta.
Jehovan todistajathan ne ovat jotka laittavat toivonsa tähän maailmaan ja sen pelastamiseen koska uskovat että heidät uudelleensynnytetään juurikin tänne vaan, mikä on harhaoppi. Ja vain 144000 valittua taivaaseen hallitsemaan.
Raamatussa ei luvata tämän nykyisen maapallon päällä olemista /jäämistä tänne. Jumala voi luoda vaikka sviljoona palloa kyllä, mutta tälle hän ennusti loppua koska ihminen on mitä on ja kaikki eivät tule kääntymään sitten millään.
En ymmärrä tuota kasvisruoka-asiasta kohkaamista. Minä ymmärrän hyvin, että suviseurojen kaltaisissa tilanteissa tarjolla on ns. perinteistä ruokaa, jota syödään taaperosta vaariin. En usko, että kovin eksoottiset ruoat maistuisivat suurimmalle osalle vieraista.
Itse kärsin pitkään erikoisista ruoka-aineallergioista ja kyllä minä ymmärsin, ettei joka paikassa ollut minulle sopivaa syötävää. Aina voi ottaa omat eväät, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Kasvissyöjille on monenlaisia eväitä, jotka eivät tarvitse jääkaappisäilytystä. Ja saahan tuolta kaikenlaista soijajogurteista alkaen eli ei ilman ruokaa tarvitse olla. Turhasta valittamista tuo ruoan kritisointi.
Vierailija kirjoitti:
En ole lestadiolainen, mutta ei tuo juttu minustakaan asiallisesti kirjoitettu ollut. Jos minä menisin vaikka tutustumaan HK:n tehtaalle tai ruotsinkieliselle pikkupaikkakunnalle, niin suhtautuisin avoimin mielin, vaikka en itse noista asioista ymmärtäisi. Minusta on myös kumma, miksi mennään tuomitsemaan lestadiolaisten arvoja ja vaaditaan, että niiden pitäisi muuttua. Heillä on oikeus arvoihinsa ja uskoonsa, ei se muutu sen takia, että joku sitä vaatii. Eikä HK:n makkaratehdasta muutettaisi vegaaniseksi tai ruotsinkielistä paikkaa suomenkieliseksi, vaikka joku sitä tasa-arvon nimissä vaatii.
Ja sen lisäksi miten he itse ensin tuomitsivat ja heittivät uskovan miehen pois Pridestä he vieläpä menevät itse sisään uskovien pariin ja yrittävät muuttaa sitä sisältä raportoiden- tietäen ettei heitä kyllä sieltä ajeta pois. Niljakasta.
No näinhän se olisi mennyt. Jos seura alueella olisi ollut prideteltta, sekä muunsukupuolisuutta esitteleviä ständejä, sekä seurapuheissa olisi kannustettu lapsia valitsemaan sukupuolensa, sekä naisia kannustettu ehkäisyyn niin toimittajan ääni olisi ollut toinen. En ole lest mutta komppaan heitä täysillä, että ei tuumaakaan periksi tälle kadotuksen maailmalle.