Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?
Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.
Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?
Kommentit (136)
Ei toiminut mulla kyllä yhtään. Olin ihan hullun nälkäinen illalla ja kyllä napostelin. Muten kukaan voi olla kylläinen vielä klo 23 illalla, jos on syönyt viimeisen tukevan aterian lounaana klo 11???... Illalla on jo henkinen tarve syödä ja tuntea turvaa ja tuntea olonsa päivän päätteeksi tyytyväiseksi ja kylläiseksi. Paino nousi...
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa italialaisia tai ranskalaisia, eivät juuri aamiaista ja silti ovat hoikempia kuin suomalaiset.
Ranskassa ei myöskään napostella jatkuvasti naksuja, karkkia jne.
Vierailija kirjoitti:
Jotain salaattia on kyllä ihan masentavaa syödä jos ei saa laittaa edes salaatinkastiketta. Tuntee itsensä hevoseksi tai jänikseksi.
Mutta siis vastauksesi oli hyvä kyllä, kiitos siitä!
Sitäkin on vaan vähän vaikea ymmärtää, että miten voi syödä ilman nälkää. Minulla tulee vasta sitten illalla/iltapäivällä nälkä. Ja tyhjällä mahalla on kurja mennä nukkumaan. Mutta. Pakkohan se on uusia tapoja oppia, jos vanhat ei toimi.
Kaikki palstan pullukat, hikinauha päähän ja juoksulenkille.
Se auttaa paremmin, että syö vähemmän. Koko päivän aikana.
Ihminen ei tarvitse ihan niin paljon ruokaa kuin monet luulevat. Varsinkaan vanhemmiten.
Aivan sama minä vuorokauden aikana syöt, kunhan kalorimäärä on vähemmän mitä kulutat. Helppoa!
"Rokulipäivä kotona"
Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.
Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Rokulipäivä kotona"
Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.
Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.
Olen laihtunut koko ajan, joskin hitaasti. Olen pudottanut kahden vuoden aikana 13 kg. Ajattelin vain että jos tahtia voisi jotenkin nopeuttaa tällä ateriarytmihommalla. Yritän vain ymmärtää sen logiikkaa. Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, silti päivälliseksi vain linnun annos ja kuuden jälkeen ei mitään. Kyllähän tuolla menolla nälkä vinkuu yhdentoista maissa illalla. No saahan se vinkuakin mikäs siinä, mutta kun samat tyypit näytätkö puhuvat että "laihdu ilman nälkää". Minusta on helpompaa ottaa se nälkä ja pätkäpaasto systeemi aamulla aamupäivällä ja olla illalla kylläinen.
Sitäpaitsi ei koko minun päiväni ollut rokulipäivä, vaan ainoastaan sen alkupuolisko. Iltapäivällä tein pitkän reissun lapseni kanssa ulos ja ostoskeskukseen (siellä myös leikkipaikka lapselle jota hän rakastaa) Aamupäivällä tein vain joitain vähäisiä kotitöitä.
Minulla tuo toimii päinvastoin. Jos syön aamusta ja kunnon lounaan niin ruoka maistuu koko päivän. Se kiihdyttää myös iltasyömisiä. Sitten taas kun skippaa ekat ateriat niin ei välttämättä tule isoa nälkää ollenkaan. Riittää kun syö pari kolme kertaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo toimii päinvastoin. Jos syön aamusta ja kunnon lounaan niin ruoka maistuu koko päivän. Se kiihdyttää myös iltasyömisiä. Sitten taas kun skippaa ekat ateriat niin ei välttämättä tule isoa nälkää ollenkaan. Riittää kun syö pari kolme kertaa myöhemmin.
No näin tuo tuntuu täälläkin menevän. Kunnon iltaruoka saa olon olemaan hyvä ja ravitsemustilan "tyydytetty" vielä nukkumaan mennessä. Töissä kun on, niin työpäivän päätteeksi kannattaa ottaa joku proteiinijuoma, että on kotimatkalla kylläinen ja kauppaan mennessä, vettä myös kannattaa juoda siinä vaiheessa puolisen litraa. Tuo on ainakin mulla päivän pahin väsymys-kiusaus-hetki.
Luulen todella että tämä "ateriat kolmen tunnin välein ja aamusta enemmän" -systeemi toimii niillä, jotka ovat jonkinlaisia duracell-pupuja ja "varhainen lintu madon nappaa" -tyyppejä. Aamulla ylhäällä viimeistään seitsemältä ja puutarhaa kuokkimassa ja mattoja pesemässä. Illalla unessa viimeistään yhdeksältä.
Olin hoikka silloin, kun en syönyt aamiaista vaan lounaan vasta puolen päivän jälkeen. Ei vaan tehnyt mieli syödä aamuisin. Tajusin myöhemmin, että olin ollut tietämättäni pätkäpaastolla. Aion nyt jättää aamiaisen pois ja syön vaan lounaan ja päivällisen sekä pienen välipalan iltapäivällä.
Ilmeisesti joidenkin elimistölle toimii, itselläni on ehdottomasti juuri päinvastoin, ruokahalu herää runsaasta aamiaisesta ja vaatii koko ajan lisää riippumatta miten kylläinen olen.
Minulle sopii aikainen ateriarytmin, eli aamupala, lounas puolen päivän aikaan ja välipala joskus viiden maissa iltapäivällä. Illalla syön ehkä vain pähkinöitä, pari korppua teen kanssa, jogurtin tai omenan tms. Syön yhden lämpimän aterian päivässä, juurikin lounaalla. Joskus reissulla pääruoka on tullut syötyä vasta illalla, ja silloin en saa nukuttua liian täydellä vatsalla.
Lomalla ruokarytmi kyllä muuttuu hieman myöhemmäksi.
Kun illalla ei syö paljoa, aamupala maistuu hyvin. Mutta ihmiset eivät ole kaikki samanlaisia, eivätkä elä saman rytmin mukaisesti. Pääasia on, että itse voi hyvin.
Minusta illalla tarvii enemmän lohtua ja turvaa kuin aamulla. Aamulla on luonnostaan hyvä olo; aurinko on noussut, uusi päivä alkamassa, kello ei ole vielä paljon mitään, ei stressaa vielä. Tai jos on kiire töihin, niin ei ole edes aikaa syödä tai edes ajatella sitä asiaa. Eikä mitään muutakaan asiaa. Kahvi riittää aamun tarpeisiin.
Illalla sen sijaan miettii päivän tapahtumia ja usein niihin kuuluu jotain mälsääkin. On väsy eikä siinä enää mitään isoja hommia olla aloittamassa. Jos joskus on paha mieli jostain niin yleensä illalla. Illalla tarvii sellaista ateriointirituaalia ikään kuin sinetiksi päivälle, että nyt tämä päivä loppuu. That seals the day.
Minulla on luontaisesti nälkä aamupäivisin. Olen koko ajan nälissäni klo 9-14 välillä. Klo 16 jälkeen usein unohdan syödä, ja kun meen nukkumaan huomaan, etten ole syönyt.
Pitäisikö minun kuitenkin syödä yötä vasten jotain?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luontaisesti nälkä aamupäivisin. Olen koko ajan nälissäni klo 9-14 välillä. Klo 16 jälkeen usein unohdan syödä, ja kun meen nukkumaan huomaan, etten ole syönyt.
Pitäisikö minun kuitenkin syödä yötä vasten jotain?
Minä en syö mitään vähintään kolme tuntia ennen nukkumaan menoa. Päivällisen syön klo 19 ja sen jälkeen en yhtään mitään.
Se toimii kaikille, että syö vähemmän ja hiki-liikkuu enemmän.