Mitä elatusmaksuilla on sitten tarkoitus maksaa?
Ollaan erottu keväällä ja lasten isä maksaa elatusmaksua lapsesta, koska lapsi asuu minun kanssani ja minä teen pääasiassa kaikki lapsen hankinnat. Lapsi tapaa isäänsä parin viikon välein.
Elatusmaksusumma on noin 200 euroa.
Lapsen säännöllisimmät kulut on varhaiskasvatusmaksu, ruokakulut sekä lapsen osuus asumisen kuluista. Lisäksi lapsi tarvitsee vaatteita melko säännöllisesti. Vakuutukset maksetaan vain kerran vuodessa, joten niitä en edes laskenut.
Toki tiesin sen, että maksan suuremman osan lapsen kuluista kuin lapsen isä, mutta se on sinällään ok koska minulla on paremmat tulotkin. Sen sijaan ärsyttää lapsen isän asenne. Hän ihmettelee, miten elatusmaksu voi olla niin suuri ja että miten muka lapseen voi kulua sen verran rahaa. Ei myöskään usko, että minä maksan suuremman osan kuluista. Ärsyttää myös hänen asenteensa, että lapsen hankinnoista suurin osa olisi muka turhaa, vaikka en tosiaankaan mitään turhia hanki.
Siksi kiinnostaisi kuulla, että mitä niillä elatusmaksuilla olisi sitten tarkoitus maksaa. Mielestäni tosin asuminen, ruoka, tarpeelliset vaatteet, vakuutukset, laskut jne. on ihan täysin tarpeellisia asioita. Eikä se lapsi oikein voi ihan ilman omia tavaroitakaan olla. Mutta miten on?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä omasta mielestään suuria, 200-300 euron, elatusmaksuja maksavien marinat siitä, miten joutuvat maksamaan lähivanhemmalle ihan liikaa.
Huomaa, ettei ole mitään käsitystä lapsen todellisista kuluista.
601€/ kk THL mukaan..
Mut riedätkö sulla ei ole mitään tietoa mun lapsen kuluista ne voi olla vaikka 200€ tai 2000€.Kerrotko vielä, miten lasta elätetään 200 eurolla kuukaudessa?
No joku vaikka 0-5 v tyyppi ei paljon syö.. ei välttämättä ole hoidossa, ei harrasta välttämättä mitään. Kirppis kuteet kelpaa hyvin jne.
Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.
pidä kirjaa, kyllä meillä lapsiin menee kummankin vanhemman elatusmaksu. Ei etävanhemman maksaman elatusmaksun tulekaan kattaa kaikki lapsen menoja
vaatteet, harrastukset, tavarat (lelut, huonekalut yms), kaverisynttärit, lahjat (joulu ja synttäri), erityiset tekemiset, viikkorahat, parturi, terveydenhoito, lomat.
Jfjff kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fkfjf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusmaksu yhdestä lapsesta on enintään 295e, joten mikä se sinun maksama summa on? Mikä on palkkatulosi?
Lapsi voi myös olla yksityisessä pk:ssa, jolloin hoitomaksu voi olla enemmän.
Jotka ovat varakkaita käyttävät yksityistä päivähoitoa. Jotenkin ap:n kohdalla haistaa, ettei ole suurituloinen ja maksaa pienempää hoitomaksu kuin max 295e.
Ap on keronut olevansa parempituloinen kuin exänsä. Koska elarit on 200 €/kk, voinee olettaa, ettei ap:n exäkään ole kovin pienituloinen. Itse kahden lapsen yh:na maksoin täydet varhaiskasvatusmaksut lapsista, jotka silloin oli yhteensä 500 €/kk. Ei ole kovin haastavaa päästä yhden lapsen yh:na korkeimpaan maksuluokkaan.
Itsellä ei enää pieniä lapsia , mutta olipa ylläri kun menin katsomaan tuosta laskurista, mitä varhaiskasvatus maksaa nykyään. Heitin pari summaa , siis tuloa laskuriin kun kyse on yksinhuoltajasta ja yksi lapsi, ei muita. 3050e/kk ja lapsi 35h /vk. Hoitomaksu 0 e.
Tulot tonnin enemmän niin hoitoamaksu vain jotain 122e !
Joten siitä laskemaan laskurilla:
Katsokaa tuolla laskurilla itse mikä on tai olisi hoitomaksu. Todella saa olla tuloa eikä maksua tai on pieni.
Mulle näytti 277 €/kk. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja.
Sun palkan täytyy olla 5000- 6000e?
Eihän ne lähivanhemman tulot varsinaisesti liity etävanhemman elatusvelvollisuuteen sitä lasta kohtaan. Etävanhemmalla on myös omalta osaltaan velvollisuus elättää omaa lastaan, vaikka lähivanhemman tulot olisi 10k/kk.
Tarkastappa faktasi. Lähivanhemman tulot vaikuttaa ihan yhtä lailla kun edän.
Tarkistapa sinä.
Lapsen lähivanhemman tulot ei vaikuta etävanhemman elatusvelvollisuuteen siten, että se elatusvelvollisuus poistuisi lähivanhemman tulojen perusteella. Miksi ihmeessä vaikuttaisi?
Lähivanhempi saa olla hyvätuloinenkin. Mutta silti myös sillä etävanhemmalla on elatusvelvollisuus.
On elatusvelvollisuus. Mutta sen määrä vaihtelee lähivanhemman tulojen perusteella.
Elareihin vaikuttaa kummankin vanhemman elatuskyky. Isompituloinen maksaa enemmän.
Jooorkflf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpäniin joopa joo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpäniin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet, ketkä valittaa elareista on pohjasakkaa. Ne elarit lasketaan lastenvalvojalla/käräjäoikeudessa ihan perustuen kohtuullisiin kuluihin (ei mihinkään äidin sanelemiin merkkivaatekuluihin, vaan tuollaiset lasketaan yleisen elinkustannuksen mukaan) ja molempien vanhempien tuloihin. Jos äidillä on jotain ökyjä kuluja, ne kyllä elarilaskennassa kohtuullistetaan.
Päiväkodissa käyvän lapsen kuluiksi 2 x 200 + n. 130e lapsilisä, eli 530e/kk on todellakin aika vähäinen. Pelkät päiväkotimaksut on hyvätuloisella n. 300e/kk, joten aika vähän jää käytettäväksi lapsen asumiseen, vakuutuksiin/terveyskuluihin, vaatteisiin, ruokiin ja harrastuksiin kuukaudessa.
Jos ne on todellisia kuluja ja menee lapsen tarpeen mukaan laskettuna?
Niin kerros mulle miksi Saku ja Santtu saavat elatusmaksua kun molemmat vanhemmat hyvätuloisia 660€.. Kun taas samanikäiset samassa kaupungissa asuvat Mira ja Miro saavat 300€. Pienituloisilta vanhemmilta?Voiko siis oikeasti olla mahdollista että Saku ja santtukin selviäisi tuolla 300€ ja tuosta summasta voi jäädä äidin käyttöön 360€.
Näiden lasten elintaso oli varmaan ennen eroakin hieman erilainen.
Ihan oikeastiko elatusmaksujen maksajana et haluaisi antaa lapsillesi mitään ylimääräistä, jos siihen on varaa? Harrastuksia, leluja, urheiluvälineitä yms. Eron jälkeen hän saisi sinulta juuri vain minimielatuksen? Ja toisen vanhemman sitten pitäisi kustantaa ne ylimääräiset, jos ei hän ole ihan yhtä pihi kuin sinä.Niin sä oletat automaattisesti et se äiti ostaisi mitään..
T. Pihi isä joka maksoi keskimäärin 500€ per lapsi /kk. Lasten parasta ajatellen kun sitä pyhää äitiä ei olisi voinut vähempää lasten hyvinvointi kiinnostaa. Elatusmaksut ei muuten olleet tonnia kk.
En mielestäni ottanut millään lailla kantaa siihen, onko tuossa tilanteessa elatusmaksujen maksaja mies vai nainen, vaan siihen, että on aika kusipäistä siltä hyvätuloiselta elatusmaksujen maksajalta vedota siihen, että pienituloisten vanhempien lapsetkin pärjää vähemmällä. Ikäänkuin se välittäminen omien lasten hyvinvoinnista katoaisi samalla sekunnilla, kun erotaan.
Ja elatussopimukseen varmaan voidaan kirjata varsinaiseksi elatusmaksuksi pienempikin summa ja lisäys, että etävanhempi sitten huolehtii esim. Harrastuskuluista tms., jolloin voi varmistaa, että lasten hyväksi tarkoitetut rahat menevät juuri siihen, jos kerran luottamus toisen osapuolen rahankäyttöön on mennyt.Toivottavasti sä pystyt pitää tuon lapsenomaisen uskon hyvyyteen. Ettet opi kantapään kautta maailmaa.
Mä voin kertoa et siinä vaiheessa kun me erottiin vaimon kanssa. Mun rahapussista alkoi hävitä vähintään tuplasti rahaa siihen lasten hyvinvointiin. Ilman mitään perusteita samalla kun lasten elämänlaatu huononi.
Ja kyllä sopimukseen voi kirjata ihan mitä halutaan.. mutta ns lähivanhemman ei tarvitse hyväksyä yhtään mitään.
Kuule, näin yli 60-vuotiaana lienen jo oppini oppinut. Omat lapseni kasvattanut ja todennut, että lapsiin menee ihan hemmetisti rahaa jopa kahden huoltajan perheessä. Ehkäpä sulle selvisi vasta eron myötä kuinka paljon.
Ja käsittääkseni myöskään etävanhemman ei tarvitse hyväksyä mitä tahansa. Joten ehkä tapauksessa ei olekaan kohtuuttomuudesta kyse, vaan pelkästään siitä, että avioliiton aikana pystyit luistelemaan lasten kuluista paremmin.
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä omasta mielestään suuria, 200-300 euron, elatusmaksuja maksavien marinat siitä, miten joutuvat maksamaan lähivanhemmalle ihan liikaa.
601€/ kk THL mukaan..
Mut riedätkö sulla ei ole mitään tietoa mun lapsen kuluista ne voi olla vaikka 200€ tai 2000€.Kerrotko vielä, miten lasta elätetään 200 eurolla kuukaudessa?
No joku vaikka 0-5 v tyyppi ei paljon syö.. ei välttämättä ole hoidossa, ei harrasta välttämättä mitään. Kirppis kuteet kelpaa hyvin jne.
elatusmaksut voi pistää erikseen jemmaan sitä kuukautta varten kun kulut ovatkin yhtäkkiä isommat, ei joka kuukausi tarvitse mennä koko elatusmaksu.
itse pidän elatusmaksut (etävanhemman ja oman elatusvelvollisuuden) erillään. joku kuukausi menee satanen eli elatusmaksusta jää rahaa ja sitten toisena kuukautena menee kahden kuun elatusmaksujen vastaava summa. Meillä kierrätetään, mutta halutaan lapsille muutakin kun ruoka pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Se etävanhemman osuus lapsen kuluista.
Moni etävanhempi ei tosin ole koskaan osallistunut maksamalla lapsen kuluista puolia tai kuluja lainkaan, joten moni ajattelee, että lapsi elää pyhällä hengellä ja että ne asiat vaan ilmestyy jostain.
Juuri näin. Lasten isä ei osallistunut mihinkään ja piti jopa vaatteiden hankkimista turhana. Pyörät turhia, kaikki turhaa. Ajatteli että jo aikuisen sukulaisen säilötyt vanhat vaatteet kävisi...
Vierailija kirjoitti:
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
601€/ kk THL mukaan..
Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.elatusmaksut voi pistää erikseen jemmaan sitä kuukautta varten kun kulut ovatkin yhtäkkiä isommat, ei joka kuukausi tarvitse mennä koko elatusmaksu.
itse pidän elatusmaksut (etävanhemman ja oman elatusvelvollisuuden) erillään. joku kuukausi menee satanen eli elatusmaksusta jää rahaa ja sitten toisena kuukautena menee kahden kuun elatusmaksujen vastaava summa. Meillä kierrätetään, mutta halutaan lapsille muutakin kun ruoka pöytään.
Niin voihan niitä vaikka säästää lapsille..
Mä en oikein ymmärrä miksi tämäkin on näin älyttömän vaikea asia ymmärtää..
Lähivanhempi päättää paljon sitä rahaa menee lapseen. Jos lähivanhempi saa elatusmaksuja 500€ kk ja pärjää lapsen kanssa lapsilisillä+ yh korotuksella. Lähivanhempi voi käyttää tuon 500€ vaikka siideriin jos haluaa...
Mulla on 2 lasta. Toinen extro ja toinen intro..
Intro on ollut järjettömän halpa, ei halua harrastaa mitään. Tykkää lukea kotona.
Extro on kokeillut kaikki mahdolliset harrastukset..
Intro on selvinnyt tähän asti varmaan 2-300€/kk jos ihan kaikki lasketaan.
Extro vähintään tuplasti tuon.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella olevilla perusosa on 327,51-421,88 euroa per lapsi, joten siitä voi hakea jonkinlaista suuntaa, koska tuo on se minimi mitä lapsen elättämiseen katsotaan tarvittavan kuussa. Tuon päälle tulee vielä lapsen terveydenhuoltomenot ja asumismenot, joten sanoisin, että mies maksaa ehkä juuri tai juuri puolet lapsen menoista jos edes sitäkään.
No jos ap:n lapsen isä maksaa elareita 200 euroa, päiväkotimaksu on 200 euroa, lapsen osuus asumisesta vähintään 100 euroa, lapsen osuus ruoka- ja kauppaostoksista 100 euroa, niin minun matikallani lapsen isä maksaa hädin tuskin omaa osuuttaan, vaikka ap saisikin lapsilisän. Ja nuo on laskettu todella alakanttiin. Esimerkiksi yksi lisähuone voi vuokrassa olla useamman satasen. Samoin kauppaostokset voi todellisuudessa olla huomattavasti suuremmat. Pelkästään vaipat pienellä lapsella voi maksaa jo 40-50 euroa kuukaudessa. Muista hoitotarvikkeista puhumattakaan.
Eikä noihin ole laskettu esimerkiksi lapsen vaatteita lainkaan. Ei myöskään vakuutuksia tai mitään tavaroita. Ne kaikki jää pakostakin ap:n maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jooorkflf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpäniin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet, ketkä valittaa elareista on pohjasakkaa. Ne elarit lasketaan lastenvalvojalla/käräjäoikeudessa ihan perustuen kohtuullisiin kuluihin (ei mihinkään äidin sanelemiin merkkivaatekuluihin, vaan tuollaiset lasketaan yleisen elinkustannuksen mukaan) ja molempien vanhempien tuloihin. Jos äidillä on jotain ökyjä kuluja, ne kyllä elarilaskennassa kohtuullistetaan.
Päiväkodissa käyvän lapsen kuluiksi 2 x 200 + n. 130e lapsilisä, eli 530e/kk on todellakin aika vähäinen. Pelkät päiväkotimaksut on hyvätuloisella n. 300e/kk, joten aika vähän jää käytettäväksi lapsen asumiseen, vakuutuksiin/terveyskuluihin, vaatteisiin, ruokiin ja harrastuksiin kuukaudessa.
Niin kerros mulle miksi Saku ja Santtu saavat elatusmaksua kun molemmat vanhemmat hyvätuloisia 660€.. Kun taas samanikäiset samassa kaupungissa asuvat Mira ja Miro saavat 300€. Pienituloisilta vanhemmilta?Voiko siis oikeasti olla mahdollista että Saku ja santtukin selviäisi tuolla 300€ ja tuosta summasta voi jäädä äidin käyttöön 360€.
Ihan oikeastiko elatusmaksujen maksajana et haluaisi antaa lapsillesi mitään ylimääräistä, jos siihen on varaa? Harrastuksia, leluja, urheiluvälineitä yms. Eron jälkeen hän saisi sinulta juuri vain minimielatuksen? Ja toisen vanhemman sitten pitäisi kustantaa ne ylimääräiset, jos ei hän ole ihan yhtä pihi kuin sinä.Niin sä oletat automaattisesti et se äiti ostaisi mitään..
T. Pihi isä joka maksoi keskimäärin 500€ per lapsi /kk. Lasten parasta ajatellen kun sitä pyhää äitiä ei olisi voinut vähempää lasten hyvinvointi kiinnostaa. Elatusmaksut ei muuten olleet tonnia kk.
En mielestäni ottanut millään lailla kantaa siihen, onko tuossa tilanteessa elatusmaksujen maksaja mies vai nainen, vaan siihen, että on aika kusipäistä siltä hyvätuloiselta elatusmaksujen maksajalta vedota siihen, että pienituloisten vanhempien lapsetkin pärjää vähemmällä. Ikäänkuin se välittäminen omien lasten hyvinvoinnista katoaisi samalla sekunnilla, kun erotaan.
Ja elatussopimukseen varmaan voidaan kirjata varsinaiseksi elatusmaksuksi pienempikin summa ja lisäys, että etävanhempi sitten huolehtii esim. Harrastuskuluista tms., jolloin voi varmistaa, että lasten hyväksi tarkoitetut rahat menevät juuri siihen, jos kerran luottamus toisen osapuolen rahankäyttöön on mennyt.Toivottavasti sä pystyt pitää tuon lapsenomaisen uskon hyvyyteen. Ettet opi kantapään kautta maailmaa.
Mä voin kertoa et siinä vaiheessa kun me erottiin vaimon kanssa. Mun rahapussista alkoi hävitä vähintään tuplasti rahaa siihen lasten hyvinvointiin. Ilman mitään perusteita samalla kun lasten elämänlaatu huononi.
Ja kyllä sopimukseen voi kirjata ihan mitä halutaan.. mutta ns lähivanhemman ei tarvitse hyväksyä yhtään mitään.
Kuule, näin yli 60-vuotiaana lienen jo oppini oppinut. Omat lapseni kasvattanut ja todennut, että lapsiin menee ihan hemmetisti rahaa jopa kahden huoltajan perheessä. Ehkäpä sulle selvisi vasta eron myötä kuinka paljon.
Ja käsittääkseni myöskään etävanhemman ei tarvitse hyväksyä mitä tahansa. Joten ehkä tapauksessa ei olekaan kohtuuttomuudesta kyse, vaan pelkästään siitä, että avioliiton aikana pystyit luistelemaan lasten kuluista paremmin.
Nyt meni tunteisiin kovaa. Se olin jo avioliitossa minä kenen rahapussilla kävi kuhina. Tämä johtui siitä että mulla on rahaa. Mä olin se kuka ei ostanut itselleen Pradan laukkuja vaan sijoitti.
Etävanhemman ei tarvitse hyväksyä mitä tahansa joo tavallaan oikein. Ainut vaan et sit mennään oikeuteen etä maksaa itse lakimiehen 150€/h .. lähi saa sen ilmaiseksi.. lähin ei tarvitse hyväksyä yhtään mitään sovinto esityksiä, jolloin tää jää lopulta oikeuden päätettäväksi.. arvaa paljon silloin on lakimiehen hinta Lappu 😂..
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
601€/ kk THL mukaan..
Ainakin 0-2v tyyppi käyttää vaippoja, mihin menee helposti monta kymppiä kuukaudessa. Se 0-5v. tyyppi tarvii myös uutta vaatetta vähän väliä, varsinkin ekan vuoden tai kahden aikana. Ja joka kausille, sisä- ja ulkovaatteet. Kengät myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooorkflf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpäniin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Koko systeemistä on kohtuus kaukana maksajan näkökulmasta katsottuna. Etovin peruste, mitä olen kuullut kun laskennallisesta elarista tuli täysin kohtuuton ylisuurien asumiskulujen johdosta, on että lapsillehan se asunto kuitenkin lopulta jää. Muuten hyvä, mutta toinen vanhempi siivestää siinä pahimmillaan uuden perheen kanssa 18 vuotta "lasten edun takia".
Kaltaisesi ukkelleiden kannattaa laittaa kikkelinsä solmuun.
Kiitos vinkistä, olen ikään kuin laittanutkin. Mekanismi on vähän eri, mutta ehkä löydät tietoa siitä jostain.
Vierailija kirjoitti:
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
601€/ kk THL mukaan..
Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.Ainakin 0-2v tyyppi käyttää vaippoja, mihin menee helposti monta kymppiä kuukaudessa. Se 0-5v. tyyppi tarvii myös uutta vaatetta vähän väliä, varsinkin ekan vuoden tai kahden aikana. Ja joka kausille, sisä- ja ulkovaatteet. Kengät myös.
Eiköhän se 200 aika pitkälle riitä vaikka ostaisi joka kk Jonathan haalarin
Tetete kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tenfnfnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että miehesi ei parisuhteen aikana maksanut mitään lapsen kuluista. Jos olisi, hän tietäisi, mihin rahaa menee. Elatusmaksuilla maksetaan etävanhemman osuus lapsen kuluista, ihan kaikkea vessapaperista elokuvalippuihin.
Onko lähivanhemman pakko tehdä mitään lasten kanssa/ käyttää lapsiin senttiäkääm ylimääräistä rahaa. Valvotaanko tätä mitenkään?
Niinpä eli ei.
Maksoin 2 lapsesta 10v 500€/kk. + Lapsilisät, yh korotukset ym mitä ex sai....
Lapset kulki koko elämänsä alun 6-16v kirppis vaatteilla, tai tokmannilta osteuissa halpis rytkyissä
eivät harrastaneet mitään..
Söivät lähinnä maksalaatikkoa kotona.Väitän et millään matematiikalla rahat ei menneet lapsien hyvinvointiin.
Mihin eksäsi käytti rahansa seurustelusuhteen aikana ja ajalla ennen lapsia? Mikä siinä naisessa oli niin ihanaa, että halusit lapsiakin hänen kanssaan?
Oltiin molemmat töissä hyvinpalkatuilla aloilla.
Kun oltiin yhdessä yhteiset tulot oli kovat ja sillon kyl lapset sai kaiken mitä halus. Merkkivaatteita ym..Perinteinen tarina, tavattiin nuorina. Kasvettiin yhteen. Ihan kivaa kahdestaan. Rakennetaan talo ja tehdään lapsi sit on täydellistä. No ei ollu tehdään toinen sit on kaikki täydellistä no ei ollut..
Yritettiin väkisin lasten takia ja sit todettiin ettei tää kannata, et kumpikin ollaan semi onnettomia. Erottiin yhteisellä päätöksellä kavereina. Sovittiin ettei elareita, lapset 50/50..
Mä tapasin uuden puolisoni melko nopeasti, ex veti hirveät herneet ja ongelmat alkoi haki hultajuutta ja Max elareita. Vaikeutti kaikkea mahdollista ym kivaa.
Snobi elämäntyyli oli jäänyt meidän suhteen aikana päälle niin otti sitten ylikalliin asunnon, piti olla hieno auto ym. Vaikka se oma palkka ei enää riittänyt. Siellä he sit elivät kädestä suuhun elämää kunnes lapset täyttivät 18.
Jaa. Lapsilisä 1 lapsesta n. 95e/kk ja yh-korotus n.68e/kk. Eli nämä + isän 200 + äidin 200e = lapsen elatukseen 563e/kk
Jos äiti on pienipalkkaisessa työssä tai työtön, asumistuki lapselle kelasta n. 250e oman osuuden päälle, lapsen elatukseen kasassa jo 813e/kk ja molemmat vanhemmat pääsevät 200e maksulla itse.
Jos äiti on työtön, hän saa lapsikorotuksen päivärahaan n. 7e/pvä, eli n. 150e/kk. Lapselle on kasassa elatusrahaa jo 963e/kk ja edelleen molemmat vanhemmat joutuvat omistaan laittamaan vain sen 200e. En keksi miksi isän pitäisi enemmän maksaa tai miksi äidillä ei 963e/kk riittäisi lapsen kuluihin asumista myöten. Sen päällehän hänellä on kaikki omat tulonsa itsensä käytettävissä, vain se 200e mennyt lapseen itseltään samoin kuin isällä.
Fkfkf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
601€/ kk THL mukaan..
Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.Ainakin 0-2v tyyppi käyttää vaippoja, mihin menee helposti monta kymppiä kuukaudessa. Se 0-5v. tyyppi tarvii myös uutta vaatetta vähän väliä, varsinkin ekan vuoden tai kahden aikana. Ja joka kausille, sisä- ja ulkovaatteet. Kengät myös.
Syökö se lapsi sitten sitä Jonathanin haalaria sen kuukauden? Entä toimiiko se haalaria myös vaippana? Kelpaako se haalari myös päivähoitomaksun ja vuokran maksamiseen?
On kyllä uskomaton keskustelu 😂. Hyvin näkee tän asenteellisuuden.
Kaikki lapset on samanlaisia. Kaikille lapsille menee saman verran rahaa. On täysin mahdotonta että äiti käyttäisi itse näitä rahoja..
Kadullakin kun katsoo lapsia kaikilla on merkkivaatteita. Kukaan ei käy kirpputoreilla.
Kaikilla löytyy viimeisen päälle fillarit ym..
Nyt herätys. Se äiti voi olla ihan samalla tavalla mailman suurin kpää kuin isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Fkfkf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fjjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ggkfkfk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
601€/ kk THL mukaan..
Syökö se lapsi sitten sitä Jonathanin haalaria sen kuukauden? Entä toimiiko se haalaria myös vaippana? Kelpaako se haalari myös päivähoitomaksun ja vuokran maksamiseen?
Niin se 100€ sen jokakuisen haalarin oston jälkeen ei riitä mihinkään?
Ja tottakai jokainen lapsi on päivähoidossa, ja vaatii isomman asunnon.
Kommentoin tähän riitelyyn sivusta.
Mietin vaan köyhänä yksinhuoltajana miten minä pystyn selviämään 500€ käyttörahaa kuussa. Kun monet saa elatusmaksuja saman verran ja kaikki menee siihen yhteen lapseen eikä riitäkkään.
Tuttu virolainen kaveri joka töissä Suomessa, erosi vironvenäläisestä vaimostaan.
Ex vaimo vaati elareita yhdestä 5v lapsesta 1200€/kk.
Melko kohtuullista 😂🖕
Gkgkf kirjoitti:
On kyllä uskomaton keskustelu 😂. Hyvin näkee tän asenteellisuuden.
Kaikki lapset on samanlaisia. Kaikille lapsille menee saman verran rahaa. On täysin mahdotonta että äiti käyttäisi itse näitä rahoja..
Kadullakin kun katsoo lapsia kaikilla on merkkivaatteita. Kukaan ei käy kirpputoreilla.
Kaikilla löytyy viimeisen päälle fillarit ym..Nyt herätys. Se äiti voi olla ihan samalla tavalla mailman suurin kpää kuin isäkin.
Lapsen isä maksoi elareita 180 e kuukaudessa. Päivähoitomaksu oli silloin 250 e kuukaudessa. Lapsen takia asuimme asunnossa missä oli enemmän tilaa kuin yksiössä, joten lapsen osuus asumisesta oli 150 e. Lapsen osuus ruoka-, pesuaine jne. kuluista n. 100 e.
Mitähän rahaa noista elareista jäi minulle itselleni?
Joo mä tiedän hyvin. kun tungin n 500€ kuussa elarien päälle siihen et lapsilla oli jtn muuta kuin Tokmanni / kirppis rytkyjä.. lapsilla on myös aina ollut hyvät harrastus välineet mitä ex ei ostanut vaikka olisi pitänyt.