Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn

Vierailija
02.07.2023 |

Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.

Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.

Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009688972.html

Kommentit (707)

Vierailija
181/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satoja tuhansia ihmisiä ajetaan kuolemaan 100 miljoonan säästön takia. Julmaa ja surullista!

Vahvasti sanottu.

Ei tuo 100 miljoonan säästö riitä. Enemmänhän siitä tulee, kun tämä siipeilijäporukka poistuu kuoleman, lue laiskuuden ja mukavuudenhalun kautta, rasittamasta yhteikuntaa tukien lakkamisen muodossa.

Parempi se näin on. Elinkelvottomat joutaakin karsia, vaikka sitten "luonnollisen poistuman kautta" pois yhteiskunnasta rasittamasta meidän työssä käyvien ja asiansa hoitavien lompakolta.

Puhut nyt varmaankin niistä 1,6 miljoonasta loisesta eli eläkeläisistä. Kymmenen vuoden kuluttua jo helpottaa. Eläkeläiset on Suomen syöpä ja heihin uppoaa kaikki rahat tällä hetkellä.

Eläkeläisetkin on sosiaalipummeja!

Vierailija
182/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satoja tuhansia ihmisiä ajetaan kuolemaan 100 miljoonan säästön takia. Julmaa ja surullista!

Vahvasti sanottu.

Ei tuo 100 miljoonan säästö riitä. Enemmänhän siitä tulee, kun tämä siipeilijäporukka poistuu kuoleman, lue laiskuuden ja mukavuudenhalun kautta, rasittamasta yhteikuntaa tukien lakkamisen muodossa.

Parempi se näin on. Elinkelvottomat joutaakin karsia, vaikka sitten "luonnollisen poistuman kautta" pois yhteiskunnasta rasittamasta meidän työssä käyvien ja asiansa hoitavien lompakolta.

Puhut nyt varmaankin niistä 1,6 miljoonasta loisesta eli eläkeläisistä. Kymmenen vuoden kuluttua jo helpottaa. Eläkeläiset on Suomen syöpä ja heihin uppoaa kaikki rahat tällä hetkellä.

Siksi heidänkään ei syömän pidä! Moni eläkeläinen saa muuten toimeentulotukea, ei muuta kuin eläkeloiset töihin tukien saamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.

Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.

Hei työkkärin täti!

En ole työkyvytön, mutta olen odottanut nyt 12 vuotta ADHD- diagnoosia. Nyt se on luvattuna syksyksi, tiedä häntä kun koronavuosina ja ennen sitä aikoja peruutettiin ja siirrettiin loputtomasti. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ihmisillä ei ole sen vuuoksi papereita, että meidän hoitojonot eivät liiku?

Vierailija
184/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen todella kiitollinen sille erikoislääkärille, joka kirjoitti muutama vuosi sitten sairauksistani edes paperin TE toimistoa varten, jossa ilmoitti etten pysty tekemään fyysisesti raskasta työtä enkä mitään jossa on toistuvaa liikettä. Petyin hieman kun en saanut mitään paperia Kelaa varten, koska lähisukulainen on aiemmin joutunut sairaseläkkeelle saman sairauden takia, mutta oli tuo tyhjää parempi. TE toimistossa ihmeteltiin mitä työtä sitten pystyn edes tekemään, mutta ainakaan minua ei voida yrittää pakottaa huonontamaan terveyttäni.

Vierailija
185/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella työtön kuvittelee että hänellä on työttömänä oikeus samaan keskiluokkaiseen elämään kun palkakseen 1200 euro/kk tienaavalla?

Miksi sinä kuvittelet että työtön saa 1200e?

Kelan sivuilla tuo kerrotaan, ei sitä tarvitse kuvitella. Yksinasuva työtön saa tuon verran.

Ai. Minä kun olin viimeksi työttömänä kolme vuotta sitten sain 518€/kk käteen työttömyyskorvausta. Mitään muuta tukea en vuosikausiin saanut.  Enkä taatusti ole ainoa.

Millä olet maksanut vuokran vai missä ihmeen kuusen alla asut?

Kaikki työttömät eivät saa asumistukea eivätkä sitä tarvitse. Esim itsellä puoliso maksaa asumisen.

Näin on. Kun puolison tulot + omat työttömyyskorvaukset ylittävät tietyn summan, ei saa amumistukea. Puoliso elättää työtöntä. Jos on oikein hyvä puoliso, hän antaa viikkorahaa, kuin lapselle. Eli ei kannata olla työttömänä jos haluaa rahaa olipa avoliitossa, yksineläjä tai avioliitossa. Kannattaa mennä töihin. Toinen asia on sitten mihin mennä töihin, jos työnantaja ei nyt mitenkään halua tuon työttömän panosta.

Vierailija
186/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti sanottu.

Sellainen saattaa puukottaa sinua vielä ennen tuota. Ihan kadulla, nälissään. Joku haluaa senkin riskin ottaa mieluummin kuin pitää haikoimmista vähän huolta.

Huomaatko, että olet valmis menemään hyvinkin pitkälle noissa toimissasi, kunhan ei vaan tarvitsisi herätä aamulla töihin. Käytä mielummin tuo energiasi oman elintasosi nostoon.

Vierailija
187/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Juuri tuon asenteen takia et töitä tule saamaan.

Mitä vikaa tuossa asenteessa muka on?Kirjoittaja kertoo tekevänsä työn niin kuin pitää. Ei vain ala enää 53-vuotiaana kenenkään persettä nuolemaan. Siis pitäisikö hänen mielestäsi nuolla perseitä?

Siis, kyllähän se on hyvin luonteenomaista juurikin teille vihervasemmistolaisille.

Vierailija
188/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa pitäisi tarjota aktiivisesti kaikille aikuisille. Saisivat köyhätkin halutessaan lopetettua elämänsä kunniakkaasti.

Eutanasia tulee kyllä tällä hallituskaudella. Se kannattaa ottaa jos on työkyvytön.

Ymmärtävätkö tällaisia kommentteja, vaikka vaan ihan huumorilla kirjoittavat ihmiset sitä, että tälläkin hetkellä jotkut vajaatyökykyiset miettivät oikeasti itsemurhaa ratkaisuna, koska tuntuu, että ei enää voimat riitä selviämiseen tässä yhteiskunnassa?

Vierailija
189/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ken ei työtä tee, sen ei syömäänkään pidä sanotaan raamatussakin:) Kuten myös, että kova työ on hyväksi sielulle:)

Hallitukset toimet työttömien aktivoimiseksi ahkeraan työntekoon ovat siis täysin oikeutettuja.

Toimeentulotuesta tehdään vastikkeellista ja kaikki tuen saajat työskentelevät ahkerasti elantonsa eteen:) Minun mielestäni se on etuoikeus, että ihminen saa mahdollisuuden tienata itse elantonsa kunniallisesti ahkeralla työllä.

Jos tuolle Raamattulinjalle lähdetään siellä kehotetaan myös armahtamaan köyhiä ja antamaan heille almuja. Tarvitsevalle jopa oma ihokas päältä jos tämä sitä pyytää. 

Etuoikeus työ on silloin jos siitä maksettavalla palkalla pystyy elättämään itsensä, muuten ei. Siitä on kunnia kaukana jos ilmaiseksi tai pilkkahinnalla tekee sen mistä joku toinen saa oikean palkan ja muut hyödyt.

Jesse sanoi myös, että on helpompi kamelin mennä neulansilmästä, kuin rikkaan päästä taivaaseen,

Vierailija
190/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.

Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.

Hei työkkärin täti!

En ole työkyvytön, mutta olen odottanut nyt 12 vuotta ADHD- diagnoosia. Nyt se on luvattuna syksyksi, tiedä häntä kun koronavuosina ja ennen sitä aikoja peruutettiin ja siirrettiin loputtomasti. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ihmisillä ei ole sen vuuoksi papereita, että meidän hoitojonot eivät liiku?

Tampereella tällä hetkellä mt-puolen hoitojono kaksi vuotta. Tosi juttu.

Vierailija
191/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella työtön kuvittelee että hänellä on työttömänä oikeus samaan keskiluokkaiseen elämään kun palkakseen 1200 euro/kk tienaavalla?

Sinulla on täysin vääristynyt ajattelutapa. Minimitulon (tt-tuki) pitää olla se, jolla saa asumisen ym. maksettua. SINULLA on LIIAN PIENI palkka. Silloin pitää nostaa sinun palkkaasi, ei potkia ihmisiä tuitta kadulle.

Vierailija
192/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti sanottu.

Ovat saaneet tehdä töitä ja vaihtaa työpaikkoja ja heidät on haettu töihin kouluista. Nyt haetaan kouluista ilmaisharjoittelijat ja niillä pyöritetään firmaa.

Eläkeläiset ovat saaneet halvat lainat, ostaneet asunnot, mökit ja kaksi autoa. Mitään ei ole kunnostettu ja remontoitu. Antaa sitten jälkipolven hoitaa. Kaikki on rempallaan, kerrostalot, omakotitalot ja viimeisenä vesiputkisto.

Vierailija
193/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Ja myös etupuolta.

Mitä vikaa tuossa asenteessa muka on?Kirjoittaja kertoo tekevänsä työn niin kuin pitää. Ei vain ala enää 53-vuotiaana kenenkään persettä nuolemaan. Siis pitäisikö hänen mielestäsi nuolla perseitä?

Kohta on pakko kaikkien nuolla perzettä kun asiallinen syy riittää irtisanomiseen.

Vierailija
194/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa pitäisi tarjota aktiivisesti kaikille aikuisille. Saisivat köyhätkin halutessaan lopetettua elämänsä kunniakkaasti.

Eutanasia tulee kyllä tällä hallituskaudella. Se kannattaa ottaa jos on työkyvytön.

Ymmärtävätkö tällaisia kommentteja, vaikka vaan ihan huumorilla kirjoittavat ihmiset sitä, että tälläkin hetkellä jotkut vajaatyökykyiset miettivät oikeasti itsemurhaa ratkaisuna, koska tuntuu, että ei enää voimat riitä selviämiseen tässä yhteiskunnassa?

Tällainen ei ole huumoria.

Vierailija
195/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he kirjoita huumorilla. On ihmisiä, jotka haluavat toisten kuolevan. Kuten kokkareet ja persut.

Vierailija
196/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei työkkärin täti!

Hei, oletko varma että sulla on AHHD tai ADD etkä ole MBTI-persoonallisuustyyppi ENFP? Itse olen ENFP ja minulle teetettiin ADHD JA ADD tutkimukset, mutta kummastakaan ei testissä ollut havaintoa vaikka ulkoapäin vaikuttaisi että minulla olisi ADD ja on ollut oppimisvaikeuksia keskittyä yhteen asiaan ja viedä tehtävät loppuun. Mysteeri selvisi vasta kun minulle tehtiin persoonallisuustesti.

Vierailija
197/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun on taas ketju täynnä vassarivalheita...

Vierailija
198/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on pakko kaikkien nuolla perzettä kun asiallinen syy riittää irtisanomiseen.

Ja myös etupuolta

Vierailija
199/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei työkkärin täti!

Se paperiko sinut kuntouttaa työkykyiseksi vai mitä sillä teet? Etkö olisi 12 vuoden aikana voinut itse tehdä ongelmallesi jotain ilman sitä paperia vai oletko vaan vakuuttanut itsesi siitä että sinulla on tuo vaiva ja et pysty mihinkään ilman diagnoosia. Selvästi lääkäri vaikuttaa skeptiseltä kun diagnoosia ei ole tullut aiemmin. 

Vierailija
200/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he kirjoita huumorilla. On ihmisiä, jotka haluavat toisten kuolevan. Kuten kokkareet ja persut.

Ja vasemmiston putinistit. Nämä keskustelupalstojen trollit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän