Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn

Vierailija
02.07.2023 |

Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.

Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.

Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009688972.html

Kommentit (707)

Vierailija
701/707 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän sitä lähteä sitten töihin, vasta tässä on tullut oltua tk-eläkkeellä 10 vuotta ja ikääkin "vasta" 44 v.

Vierailija
702/707 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)

Juuri näin pitääkin tehdä.

Sinä siis haluat päihde- ja mielenterveysongelmaisen ihmisen työkaveriksesi. Mikäs siinä, sinulle tulee sitten omien töittesi ohelle työkaverin kuntoutus.

Se 8t kuntouttava päiväohjelma, jossa saa puuroa palkaksi, jos ei suostu edes yrittämään sitä kuntoutumista.

Tekeekö ne sellaisen puuron millaisen pyydän? 

Minulla on tapana syödä joka aamu uunipuuroa tuoreiden mansikoiden ja mustikoiden sekä pähkinöiden kera. Ihan hyvin voisin samaa syödä päivälliseksikin.

Jos siinä kuntouttavassa saisi vielä tehdä käsitöitä kuntouttavalla otteella niin varmasti lähtisin.

Nyt teen tosin osa-aikatyötä (kokopäiväisesti en voi tehdä töitä sillä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä). Nollatuntisopimuksella kun olen töissä, niin on helppo ilmoittaa että en nyt pysty ottamaan lisätunteja vastaan. Olisi ihan rentouttavaa puuhastella välillä jotain ilman tiukkoja aikatauluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/707 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä itkua. Suomessa on aina rangaistu työnteosta ja ahkeruudesta kovalla verotuksella, jonka johdosta köyhyydestä ulos pyrkivällä ei ole mitään mahdollisuutta kerryttää varallisuuttaan tai turvata tulevaisuuttaa omatoimisesti.

Koko järjestelmä on iät ja ajat palkinnut kansaa passiivisuudesta ja laiskottelusta. Keskiverto suomalainen ei mitään muuta enää osaa ajatellakaan kuin tukia ja mistä niitä voisi ahnehtia lisää. Koko ajattelu pyörii vain tukien ympärillä.

Samaan aikaan kaikkialla muualla maailmassa ihmiset muuttavat tarvittaessa toiseen maahan, opiskelevat ja tekevät kaikkensa pärjätäkseen. Vain suomalainen itkee päivästä toiseen tukiaan. Naurettavaa.

Vierailija
704/707 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Rokan Anttihan se siinä :)

Vierailija
705/707 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.

Kyllä töihin löytyy ihmisiä, joilla on parempi asenne.

Vierailija
706/707 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖPAIKKOJA EI OLE VAIKKA KUINKA KIDUTETAAN TYÖTÖNTÄ

Vierailija
707/707 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on outo usko se. Joku muu uskoo joulupukkiin tai että Marsista tulee asukkaita tänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän