HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn
Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.
Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.
Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.
Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.
Kommentit (707)
Tampereella on 2 vuoden jonot mt-palveluihin joten harva saa mitään todistusta sairauksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi että kun on taas ketju täynnä vassarivalheita...
Nyt olisi Tom Packalenille (PS) käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvan heikentäminen on ollut koko ajan Lepomäen päämäärä. Ei saanut sitä vietyä läpi Si pilän kaudella, niin nyt sitten ja vielä pahempana. Vaarallisia tuollaiset katkerat äm mät, jotka ei koskaan anna anteeksi sitä etteivät ole saaneet tahtoaan läpi. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä hänet on noin pahasti katkeroittanut työttömiä kohtaan. Tulee mieleen yksi mies 1900-luvulta, joka ajoi yhtä sinnikkäästi erään kansan tuhoa.
"Tammikuussa 2015 Sitra julkaisi Lepomäen Heikki Hiilamon, Osmo Soininvaaran, Juhana Vartiaisen ja Tuomas Pöystin kanssa asiantuntijaraportin ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamiseksi. Raportissa ehdotetaan ansioturvan ulottamista kaikille suomalaisille ja turvan siirtämistä työttömyyskassoilta valtion alaisuuteen. Ehdotuksessa lyhennettäisiin ansiosidonnaisen päivärahan kestoa 250 päivään. Uudistuksen päämääränä on lisätä työn tarjontaa ja tehdä työttömyysturvasta kannustavampi."
Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Parissa vuodessa PS kannatus tulee tippumaan alle 10% tasolle. Purra jää historiaan puoluejohtajana joka tuhosi puoleen lähtemällä Kokoomuksen kelkkaan. KD ja RKP on jo valmiiksi pienpuolueita joten he eivät ota damagea. Kokoomuksen kannatus tulee taas jäämään SDP taakse.
On 1110% todennäköisyys että seuraava PM on demari.
Olisi vaan joku muu kuin Sanna. Olisin äänestänyt muuten demareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydän työnantajia lopettamaan ikäsyrjinnän. Olen 53-vuotias ja minulla on paljon työkokemusta takana. Minulla on kuitenkin omat mielipiteet ja omat aivot millä ajattelen. En ole mikään orja enkä lammas. Työni teen niinkuin pitää mutta muuten en ala kenenkään persettä nuolemaan. Olkaa hyvä ja palkatkaa ja lopettakaa ikäsyrjintä.
Sori ei noilla eväillä
Mutta ehkä nälkä ja kylmä vielä korjaa tota asennettasi, jos ei, niin ei voi mitään.
-sivusta kommentoin
Mikä omilla aivoillaan ja arvoillaan toimivassa ihmisessä muka on vialla, eikö se ole jopa suotavaa?
Kyllä silti voi olla hyvinkin tehokas ja luotettava työntekijä vaikka luonnetta ja selkärankaa löytyisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.
Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.
Hei työkkärin täti!
En ole työkyvytön, mutta olen odottanut nyt 12 vuotta ADHD- diagnoosia. Nyt se on luvattuna syksyksi, tiedä häntä kun koronavuosina ja ennen sitä aikoja peruutettiin ja siirrettiin loputtomasti. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ihmisillä ei ole sen vuuoksi papereita, että meidän hoitojonot eivät liiku?
Hei, oletko varma että sulla on AHHD tai ADD etkä ole MBTI-persoonallisuustyyppi ENFP? Itse olen ENFP ja minulle teetettiin ADHD JA ADD tutkimukset, mutta kummastakaan ei testissä ollut havaintoa vaikka ulkoapäin vaikuttaisi että minulla olisi ADD ja on ollut oppimisvaikeuksia keskittyä yhteen asiaan ja viedä tehtävät loppuun. Mysteeri selvisi vasta kun minulle tehtiin persoonallisuustesti.
Ei sillä ole mikään noista. Sillä on SDP.
Hajottakaa helvetissä tämä hallitus. Häpäissyt maan maailmalla. Kurjistaa kansan.. Mitä tämä on.. Onko ihmiset tulleet hulluksi.. Sale vihellä peli poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parissa vuodessa PS kannatus tulee tippumaan alle 10% tasolle. Purra jää historiaan puoluejohtajana joka tuhosi puoleen lähtemällä Kokoomuksen kelkkaan. KD ja RKP on jo valmiiksi pienpuolueita joten he eivät ota damagea. Kokoomuksen kannatus tulee taas jäämään SDP taakse.
On 1110% todennäköisyys että seuraava PM on demari.
Olisi vaan joku muu kuin Sanna. Olisin äänestänyt muuten demareita.
Sanna on Jumalasta seuraava eli jumalatar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä ja ihmeen moni kertoo olevansa työkyvytön, mutta siitä ei ole mitään dokumenttia, ainoastaan työnhakijan oma sana. Jos sanoo, että sitten työttömien terveystarkastukseen, saa kuulla olevansa hankala ihminen, joka ei usko sanaa.
Meillä on uskomaton määrä väkeä, joka ei halua tehdä töitä ja kun se sanotaan ääneen, niin joka suunnasta saa kuulla olevansa väärässä. Toisaalta meillä on niitäkin, jotka oikeasti haluavat töihin ja yllätyksenä monelle täällä kirjoittavalle he todella myös töitä saavat. Jopa silloin, kun heillä on lääkärintodistus sairaudestaan.
Hei työkkärin täti!
En ole työkyvytön, mutta olen odottanut nyt 12 vuotta ADHD- diagnoosia. Nyt se on luvattuna syksyksi, tiedä häntä kun koronavuosina ja ennen sitä aikoja peruutettiin ja siirrettiin loputtomasti. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ihmisillä ei ole sen vuuoksi papereita, että meidän hoitojonot eivät liiku?
Hei, oletko varma että sulla on AHHD tai ADD etkä ole MBTI-persoonallisuustyyppi ENFP? Itse olen ENFP ja minulle teetettiin ADHD JA ADD tutkimukset, mutta kummastakaan ei testissä ollut havaintoa vaikka ulkoapäin vaikuttaisi että minulla olisi ADD ja on ollut oppimisvaikeuksia keskittyä yhteen asiaan ja viedä tehtävät loppuun. Mysteeri selvisi vasta kun minulle tehtiin persoonallisuustesti.
Ops, tulipa huonosti selitettyä. Onneksi nykyään on videoita jotka osaa selittãä minua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS on kyllä oikeassa siinä, että pitäisi antaa näille ihmisille henkilökohtausta ohjausta ja apua, kuten Tanskan mallissa, ei pelkästään viedä tukia pois. Mutta toisaalta sosiaalituet ovat aivan liian passivoivia ja monimutkaisia nykymuodossaan. Ihmisiä pitää auttaa mutta myös kannustaa ryhdistäytymään ja töihin.
Suomessa ohjataan höpö höpö kurssille ja puolueet kuvittelevat tämän edesauttavan työllistymistä. Vartiaisen fantasiat jakavat lukemattomat muutkin poliitikot eli he kuvittelevat oikeasti, että sanktiot auttavat löytämään töitä. Se on tuki, joka toimii Ruotsissa ja Tanskassa paljon paremmin kuin Suomessa. Suomessa syydetään lähinnä rahaa koulutusorganisaatiolle TE-toimistojen kautta.
Se toimii noissa maissa paremmin siksi, että niissä on paremmat työmarkkinat. Työtön ei niitä työmarkkinoita päätä. Suomessa on vaan huonosti huolehdittu taloudellisesta kasvusta ja investoinneista. Kokoomuksella on ollut myös tapana myydä valtionomaisuutta pois.
Vierailija kirjoitti:
Prinssi William polkaisi käyntiin vähän aika sitten asunnottomuusohjelman (Homewards). Hän mainitsi erikseen esikuvakseen Suomen, koska täällä on onnistuttu asunnottomuusongelma ratkaisemaan verrattain hyvin. Nyt Orpon hallitus romuttaa tämänkin. Ei tee Suomen maineelle hyvää tämä Orpon hallitus. Kaiken pilaavat hetkessä.
Nyt varmaan pitää alkaa ajatella mitä herra tuleva kuningas prinssi Willian Mountbatten Windsor tai aika liki, meistä ajattelee. No voi voi... se on töihin mentävä ja itsensä elätettävä. Se voi vilu tulla talvella tässä ilmastossa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on 2 vuoden jonot mt-palveluihin joten harva saa mitään todistusta sairauksistaan.
Niin, Demarit on Tampereen valtapuolue. Jos se selittäisi tuon jonon pituuden tai hullujen ja hulluksi tulleiden määrän.
Lukematta kommentteja totean, että en olekaan aikaisemmin tiennyt, että työttömyys on sama asia kuin työkyvyttömyys. Työelämässä on täysiä toheloita siinä missä iso osa työttömistä pystyy alkamaan hommat saman tien kun saa sen työpaikan. Minäkin olin työtön aika pitkäänkin välillä, eikä ollut mitään vaikeuksia missään. Vähän piti jotain asioita kerrata, mutta ei se mikään ongelma ollut. Nyt kun koulutuksestakin on aikaa, en enää edes muista ulkoa mitä kursseja minulla on ollut, niistä mitä en ole työelämässä mihinkään tarvinnut.
Minä en jaksa stressata. Tulee mitä tulee. Jos pakotetaan " töihin" toimeentulotuella, on työn laatu siitä maksettavan korvauksen mukaista. Joskus tuntuu etten edes kahvia osaa keittää enkä uskalla puhua ihmisille. Tavarat tippuu käsistä jne.
t: pitkäaikaistyötön yh Hki,merkonomi 20 vuotta työhistoriaa
Vierailija kirjoitti:
Hajottakaa helvetissä tämä hallitus. Häpäissyt maan maailmalla. Kurjistaa kansan.. Mitä tämä on.. Onko ihmiset tulleet hulluksi.. Sale vihellä peli poikki.
Kaikki vaihtoehdot olivat ongelmallisia viime vaaleissa. En halunnut enää Sannaa pääministeriksi monista eri syistä. Harmi sinänsä, koska demareita olisin muuten voinut äänestää. Keskustalla oli hyviä ehdokkaita, mutta tuohon puolueeseen on hyvin vaikea luottaa enää Sipilän jälkeen. Joka bisneslestana ei mielestäni edustanut tuon puolueen perinteistä linjaa.
Suomessa ei oikein ole sellaista keskipuoluetta, joka olisi moderni ja liberaali, mutta ei kovan linjan talousoikeistolainen, kuten kokoomus.
Oikeastaan toivon että minut " työllistetään" johonkin.
t: yh merkonomi Hki,,20 v työhistoriaa
Vierailija kirjoitti:
Lukematta kommentteja totean, että en olekaan aikaisemmin tiennyt, että työttömyys on sama asia kuin työkyvyttömyys. Työelämässä on täysiä toheloita siinä missä iso osa työttömistä pystyy alkamaan hommat saman tien kun saa sen työpaikan. Minäkin olin työtön aika pitkäänkin välillä, eikä ollut mitään vaikeuksia missään. Vähän piti jotain asioita kerrata, mutta ei se mikään ongelma ollut. Nyt kun koulutuksestakin on aikaa, en enää edes muista ulkoa mitä kursseja minulla on ollut, niistä mitä en ole työelämässä mihinkään tarvinnut.
Kaiken maailman osaamattomat tohelot ja tumpelot on yksi ryhmä, joka pitäisi siivota pois työpaikoilta ja -markkinoilta. Olkoon sitten se mitä he tekevät vaikka hätäaputyötä tai yhteiskutapalvelua, kunhan pysyvät poissa työpaikoilta. Aiheuttavat muun muassa ongelmia, vahinkoja, onnettomuuksia ja häiriöitä toheloinnilla ja tumpeloinnilla.
Olin takavuosina tueton ja tuloton puolison tulojen takia, kun sen ajan lait olivat niin ettei edes työmarkkinatukea saa ja olin vastavalmistunut, sitä ennen osa-aikatyössä. Puolison tulot menivät ihan vain euroilla yli. Ei auttanut työn saannissa mitenkään. Sekin on vale, ettei haittaa jos ei nosta tukia. Kyllä minua haukuttiin siivellä eläjäksi, työhaluttomaksi ja juopoksi silloinkin. En kyllä ole juoppo, en nyt ihan absolutisti, mutta en juo väkeviä enkä olutta ja viiniä vain illanistujaisissa ja ruokajuomana, drinkin voin joskus kesällä ottaa. Ikinä en ota kolmea annosta enempää ja välillä menee useampi kuukausi että en ota yhtään mitään ja tällainen olen koko aikuisikäni ollut. Mutta kun minulla ei ollut työpaikkaa, sain kuulla olevani juoppo loinen. Keräsin kyllä pulloja ahkerasti, että saisin edes jotain omia tuloja, sen lisäksi löysin jotain minihommia satunnaisesti. Lopulta perustin toiminimen mihin laitoin nämä kaikki minihommat ja paperilla olen ollut töissä, vaikka työtunteja ei ollut paljon. Onneksi tilinpäätöstietoja siltä ajalta ei enää kukaan pääse näkemään.
Mulla oli tulot pari tonnia vuodessa, laitoin jopa ne pullonkeräystulot siihen että näyttäisi paremmalta. Marjanpoimintatuloja en laittanut. Teille jotka sanotte ettette näe marjassa koskaan työttömiä, silloin tosi harvoin jos jonkun yleensä kohtasin, kukaan ei kysynyt olenko työtön. Joten mistä voitte tietää?
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa stressata. Tulee mitä tulee. Jos pakotetaan " töihin" toimeentulotuella, on työn laatu siitä maksettavan korvauksen mukaista. Joskus tuntuu etten edes kahvia osaa keittää enkä uskalla puhua ihmisille. Tavarat tippuu käsistä jne.
t: pitkäaikaistyötön yh Hki,merkonomi 20 vuotta työhistoriaa
Minä tekisin samoin. Jos pakotetaan töihin 9 € kulukorvauksella, tekisin töitä ehkä 4 € arvosta. Sehän olisi 20 minuuttia.
Työttömyysturvan heikentäminen on ollut koko ajan Lepomäen päämäärä. Ei saanut sitä vietyä läpi Si pilän kaudella, niin nyt sitten ja vielä pahempana. Vaarallisia tuollaiset katkerat äm mät, jotka ei koskaan anna anteeksi sitä etteivät ole saaneet tahtoaan läpi. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä hänet on noin pahasti katkeroittanut työttömiä kohtaan. Tulee mieleen yksi mies 1900-luvulta, joka ajoi yhtä sinnikkäästi erään kansan tuhoa.
"Tammikuussa 2015 Sitra julkaisi Lepomäen Heikki Hiilamon, Osmo Soininvaaran, Juhana Vartiaisen ja Tuomas Pöystin kanssa asiantuntijaraportin ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamiseksi. Raportissa ehdotetaan ansioturvan ulottamista kaikille suomalaisille ja turvan siirtämistä työttömyyskassoilta valtion alaisuuteen. Ehdotuksessa lyhennettäisiin ansiosidonnaisen päivärahan kestoa 250 päivään. Uudistuksen päämääränä on lisätä työn tarjontaa ja tehdä työttömyysturvasta kannustavampi."