Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn

Vierailija
02.07.2023 |

Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.

Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.

Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009688972.html

Kommentit (707)

Vierailija
241/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti työkyvyttömien pitäisi päästä eläkkeelle.

Asumistuesta: ahtaammin/halvemmassa asunnossa pystyy asumaan, jos on tukien varassa. 80-luvulla 5-henkinen perheemme asui 64 neliössä. Vanhempani olivat työssäkäyviä, asumistukea ei herunut.

Vierailija
242/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ulina on korvia huumaavaa. Mutta se ei auta. Töihin joudutte.

Jätit jotaim sanomatta: ja köyhinä pysytte,

Työnteko vailla oikeaa palkkaa on en edes viitsi sanoa mistä.

En tajua kuinka kukaan kehtaa tuollaista toisille esittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten pelotellaan töissä olevia duunareita pitämään kynsin ja hampain kiinni työpaikoistaan, jotta eivät hanki itselleen potkuja seuraavissa yt-neuvotteluissa, jos ja kun työttömiä ei enää ole?

Vierailija
244/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ulina on korvia huumaavaa. Mutta se ei auta. Töihin joudutte.

Millainen aivovamma sinulla on, kun et ymmärrä, että työpaikkoja ei ole jokaiselle työttömälle? Lyötiinkö sinua liikaa, vai jäitkö puristuksiin synnytyskanavassa?

Oma elämä häntä ahdistaa ja ainoa nautinto on huudella anonyymisti työttömille. Huom, en ole itse työtön, mutta elän onnellista elämää, joten ei ole  tuon tyylisiin nautintoihin tarvetta.

Vierailija
245/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Orpo pistää kaikki köyhät ja kipeät valtiolle hommiin niin loppuu työttömyys Suomesta.

Vierailija
246/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan kiva seurata kun joku pitkäaikaistyötön Pera joka ok korvaushoidossa laitetaan " töihin" päiväkotiin tai sairaalaan,tai psyk ongelmainen K kauppaan hyllyttämään. Popparit esiin!

Onko se sitten parempi että minä olen jatkossa työtön kun se Pera temee mun työt toimeentulotuella palkan sijaan jonka minä saan nyt samasta työstä?

Hope höpö, kun nuo luetellut asiat teetetään jatkossa ilmaiseksi niin palvelujen hinta laskee koska henkilöstökulut pienenevät ja näin hintoja oidaan laskea alas jolloin useammalla on jatkossa niihin varaa.

Ja kuinka tehokkaita luulet näiden ilmaistyöntekijöiden olevan? Vai ruoskanko kanssa aiot seistä vieressä?

Vierailija
247/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan kiva seurata kun joku pitkäaikaistyötön Pera joka ok korvaushoidossa laitetaan " töihin" päiväkotiin tai sairaalaan,tai psyk ongelmainen K kauppaan hyllyttämään. Popparit esiin!

Onko se sitten parempi että minä olen jatkossa työtön kun se Pera temee mun työt toimeentulotuella palkan sijaan jonka minä saan nyt samasta työstä?

Hope höpö, kun nuo luetellut asiat teetetään jatkossa ilmaiseksi niin palvelujen hinta laskee koska henkilöstökulut pienenevät ja näin hintoja oidaan laskea alas jolloin useammalla on jatkossa niihin varaa.

Ja kuinka tehokkaita luulet näiden ilmaistyöntekijöiden olevan? Vai ruoskanko kanssa aiot seistä vieressä?

Jos taloudellinen epävarmuus sekä pelko ja huoli pärjäämisestä ja toimeentulosta ei motivoi tekemään enemmän ja kovemmin töitä, niin ihmiskunta ei olisi koskaan keksinyt metsästystä ja maanviljelyä pysyäkseen elossa.

Vierailija
248/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan toivon että minut " työllistetään" johonkin.

t: yh merkonomi Hki,,20 v työhistoriaa

Älähän uhoo... Kun tuo toimeentulotuki tulee vastkkeeliseksi, ei rasitä työnantajan kukkaroa. Tarpeeksi kun auot päätäsi, niin ne laittaa sinut seisomaan räntäsateeseen sumutolpaksi.

Tarkoitushan näillä hallituksen toimilla on nimenomaan totuttaa laiskurit säännölliseen elämnrytmiin.

Siinähän sitä sitten sinullakin on, kun aamu seitsemästä ilta neljään olet hankkimassa sitä vastiketta yhteiskunnalle seisomalla sumutolppana. Vai meinaatko, että uhoamalla ne esimiehesi säikähtää ja laskee kotiin syömään sipsejä ja päivystämään mammmapalstalle.

Äläpä idiootti lässytä. Meillä varttuneemmilla työttömillä on useimmiten puoliso, joka pitää meidät hengissä toisin kuin yhteiskunta. Mitään perseilyjä en siedä enää keneltäkään ja silti en tule kuolemaan nälkään tai elämään ahdingossa/köyhyydessä. Katsos kun kaikki meistä ei ole kiristettävissä, ikinä eikä millään.

Mene sinä puurohuora sitten vaikka lutkuttamaan elättäjäsi múnaa.

Enkä minäkään ole kiristettävissä...johtajana olen lähinnä se kiristäjä.

Tuommoisia räyhääjiä ja kiristelijöitä löytyykin kylliksi perheyritysten palveluksesta. Pörssiyhtiöissä johtajatkin ovat vastuussa sijoittajille, joten niiden toiminnassa on yleensä edes jonkinlainen tolkku, vaikka niissäkin on usein myrkyllinen ilmapiiri.

Sen sijaan perheyrityksillä ei ole muuta tavoitetta kuin nepotismi, yleinen perseily ja ihmisille vittuilu. Vallankumous on syytä aloittaa pakkofuusioimalla perheyhtiöt ja listaamalla ne pörssiin.

Vierailija
249/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti työkyvyttömien pitäisi päästä eläkkeelle.

Asumistuesta: ahtaammin/halvemmassa asunnossa pystyy asumaan, jos on tukien varassa. 80-luvulla 5-henkinen perheemme asui 64 neliössä. Vanhempani olivat työssäkäyviä, asumistukea ei herunut.

Samoin mun vanhemmat asuivat omassa omakotitalossa, olivat huonotuloisia mutteivät koskaan saaneet mitään tukea.

Vierailija
250/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)

Juuri näin pitääkin tehdä.

Väkivallalla saa mummon kauppakassit vietyä kaupasta poistuttua.

se on jännää, että tämä tulee mieleen ekana vaihtoehtona ruuan hankkimiseen. Osa meistä vuokraa päivittäin 8h aikaamme työnantajalle ja sitten käymme kaupassa. Nykyään oleilu on kivempää, jos ei ole riittävän inspiroivaa työtä tarjolla...moni muukin tekee töitä siksi että saa leivän pöytään, ei siksi että nauttisi järjettömästi töissä käymisestä. Sitten on nämä joiden mielestä vapaamatkustelu on kunniakasta, kun ei huvita..ja aina joku pelastaa.

Vierailija
251/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä entisaikaan kelpasi pienempipalkkaisetkin työt ja tehtiin vaikka kahta työtä eikä sanottu että helpommalla pääsee kun ei tee mitään!

Vierailija
252/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos taloudellinen epävarmuus sekä pelko ja huoli pärjäämisestä ja toimeentulosta ei motivoi tekemään enemmän ja kovemmin töitä, niin ihmiskunta ei olisi koskaan keksinyt metsästystä ja maanviljelyä pysyäkseen elossa.

No, väännetään rautalangasta. Jos ihminen on toimeentulotuella töissä, milläs meinasit kiristää häntä ahkeroimaan? Vähän liikuttaa moppia näön vuoksi. Tt-tukea et voi ottaa pois, ja jos annat hänelle potkut, se on hänen kannaltaan vain positiivista.

Vierailija
253/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on jännää, että tämä tulee mieleen ekana vaihtoehtona ruuan hankkimiseen. Osa meistä vuokraa päivittäin 8h aikaamme työnantajalle ja sitten käymme kaupassa. Nykyään oleilu on kivempää, jos ei ole riittävän inspiroivaa työtä tarjolla...moni muukin tekee töitä siksi että saa leivän pöytään, ei siksi että nauttisi järjettömästi töissä käymisestä. Sitten on nämä joiden mielestä vapaamatkustelu on kunniakasta, kun ei huvita..ja aina joku pelastaa.

Jos ihmisoikeuksista kerran luovutaan, niin minä otan lopputilin tylsästä kokopäivätyöstäni ja ryhdyn rikolliseksi. Miksi minua liikuttaisi muiden oikeudet, jos muutkaan eivät enää välitä minun oikeuksista? Ihmisoikeudet eivät ole mitään tähtiin kirjoitettuja asioita, vaan ne ovat peräisin yhteiskuntasopimuksesta, joka perustuu vastavuoroisuuteen.

Vierailija
254/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta he ovat itse hakeutuneet työhönsä, ei määrättynä, ja saavat siitä tessin mukaista palkkaa, ei toimeentulotukea.

Vierailija
255/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei tämä toiminut Neuvostoliitossakaan.

Vierailija
256/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisimpa nähdä sellaiset työmarkkinaneuvottelut jossa Orpo pakottaa työnantajat ottamaan pitkäaikaistyöttömät töihin.

Vierailija
257/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisimpa nähdä sellaiset työmarkkinaneuvottelut jossa Orpo pakottaa työnantajat ottamaan pitkäaikaistyöttömät töihin.

Voin jo kuvitella kuinka Orpo kerää Suomen työttömät Senaatintorille ja sanoo heille salaisesta piilopaikastan: "Nyt menette töihin ja itkette tai sitten itkette."

Vierailija
258/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella työtön kuvittelee että hänellä on työttömänä oikeus samaan keskiluokkaiseen elämään kun palkakseen 1200 euro/kk tienaavalla?

Keskiluokkainen tarkoittaa kylläkin 3600 e/kk tienaavaa. 2400 e/kk tienaava on pienituloinen. 1200 e tuloilla on köyhyysrajan alapuolella.

Vierailija
259/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat soluasuntoihin. Eläkelläisillekin soluasuminen voisi toimia hyvin. Työttömille yksiasujille ja asunnottomille halpoja soluasuntoja Helsingin ulkopuolelle. Helsingin asunnot vain sellaisille jotka pystyvät ne maksamaan itse ilman tukia. Kaupungin asunnot pienipalkkasille joiden työt on Helsingissä. Kaupungin asunnoista ulos kaikki joilla omaisuutta tai liian hyvät tulot. Näin esim sairaaloihin saadaan työntekijöitä kun asuminen on kohtuullista.

Vierailija
260/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta että ne joilla ei ole edes sukulaisen tai kumppanin tukea, putoavat kuiluun kokonaan. Sinne on helppo työntää? Se ei ole tasa-arvoa. Yksin jääviä kiristetään ja hätääntyvät helpommin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi