Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen se aikuinen lapsi, joka saapuu mökille ilman ruokatuomisia

Vierailija
02.07.2023 |

Iltapäivälehdissä on viime päivinä urakalla arvosteltu ja haukuttu aikuisia lapsia, jotka saapuu perheineen vanhempiensa/vanhempansa mökille ilman ruokatuomisia ja odottaa kestitystä. Ja joku seniori sitten vetäisee asiasta herneen nenään. Minullekin on suututtu asiasta ihan avoimesti.

Olen tuollainen aikuinen lapsi ja haluan kertoa mistä näissä on usein pohjimmiltaan kyse. Me käymme kutsuttuna tuolla mökillä kerran vuodessa. Joka kerta soitan etukäteen, että mitä ruokia tuomme kaupasta mökille mukanamme. Ja tuodaanko jotain muutakin vaikka serlaa. Joka kerta isäni sanoo, että emme missään nimessä saa tuoda mitään, koska hän haluaa sen kerran vuodessa kestitä meitä, kun niin harvoin käymme niin haluaa tarjota kaiken ja maksaa kaiken. Aikani intän että kai me nyt jotain voitaisiin ostaa vaikka viinipullo, mutta ei, isäni on tässä ehdoton, että hän haluaa tarjota kaiken.

Kun saavumme tuon sitten vain jonkun kukan tms. Ja pian alkaa isäni vaimon valitus minulle että miksi emme ostaneet ruokaa ja miten kehtaamme tulla valmiiseen pöytään ja syödä heidän ruoat. Vihaisesti sanoo, joskus suuttui niin että lähti kävelylle ovet paukkuen. Ja tilanne on se, että ovat ihan varakkaita ja isäni maksaa kaikki ruoat meidän vierailun ajan ja valmistaakin melkein kaiken, on hyvä kokki.

Joten ketuttaa suorastaan tämä iltapäivälehtien harjoittama syyllistäminen. Kannattaisi perata asioita vähän syvemmältä ennen kuin tekee lehtijuttuja.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmainen vinkki, ensi kerralla kysyt äitipuolelta. Sitten hän on jäävi valittamaan, oli valitus sitten aiheellista tai aiheetonta alunperinkään.

Vierailija
102/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äitipuoli, ja vasta aikuisena olen tajunnut kuinka kiva hän on ja miten merkittävässä roolissa oli meidän perheemme arjessa. Isäni on se "kiva tyyppi", joka aina vaikka perhejuhlissa keskittyi viihdyttämään porukkaa, ja äitipuoli hoiti kaiken. Ja kun lapsena yleensä asioita omalta vanhemmalta aina kysyi, ymmärrettävästi äitipuolella oli kurja olo, kun vastuu lopulta kaatui hänelle.

Tämä on toki isäni ja äitipuoleni kommunikaatio-ongelma ensi sijassa, ei mitään mistä lapsen tarvitsee vastuuta ottaa. Mutta näin aikuisena olen tajunnut, että hei, voi sille äitipuolelle ihan suoraankin puhua, kysyä hänen mielipidettään ja kunnioittaa häntä ihan tasavertaisena perheenjäsenenä ja isäni kumppanina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi anoppi osaa avata suunsa ja mummu siitä mitä kukin voisi kustantaa kun mennään mökille tai mummulaan. Ei tarvitse kenenkään kitistä kun tietää mitä viedä. Samoin äidille kun mennään niin sovitaan. Eriasia jos joku nimenomaan ilmoittaa että nyt haluaa tarjota.

Vierailija
104/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tällainen lapsi. Saan huonompaa palkkaa kuin kumpikaan vanhemmistani saa eläkettä. Ei minulle olisi mikään ongelma maksaa omia ruokiani tai maksaa vanhempienikin. Eivät ole pyytäneet tai ottaneet puheeksi.

Oma kotini on hyvien liikenneyhteyksien päässä paikalla, josta on lyhyt matka erilaisiin tapahtumiin. Kyllä minä pesen lakanat ja tarjoan ruoat kyläileville sukulaisille ja ystäville. Tuntuu välillä, että ihmisillä on vieraanvaraisuuden käsite ihan hukassa. Lokkeilu on asia erikseen, mutta en ymmärrä oikein tätä nykykäytäntöä, että kahvikupillinenkin pitäisi laskuttaa. Ollaan kuitenkin vakavaraisia aikuisia kaikki.

Vierailija
105/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei välttämättä ole siitä, että he tarvitsisivat ylimääräistä ruokaa tai rahallista apua, että saadaan ruoka pöytään. Vaan uusperhedynamiikka on sellaista, että siinä helposti joku tuntee olonsa ulkopuoliseksi. Aikuisena sinäkin ap olet vastuussa osaltasi siitä, että kunnioitat äitipuolesi ajatuksia siinä missä isäsikin. Ehdotan, että ensi kerralla soitat äitipuolelle, sovit kyläilyn hänen kanssaan ja ehdotat jotain mitä voisit tuoda tai kysyt, mitä hän toivoisi.

Vierailija
106/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sanoo aina, että mitään ei saa tuoda, hän sanoo, että hänelle on juhlaa kun joku tulee ja hän haluaa itse laittaa tarjottavat. Emme tosin yövy kuin korkeintaan 2 yötä vuodessa. Vastavuoroisesti minä laitan kaiken kun äitini tulee meille. Lokkeilu on asia erikseen, mutta normaali vieraanvaraisuus on mielestäni peruskäytöstapoja.

Vierailija
107/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös tällainen lapsi. Saan huonompaa palkkaa kuin kumpikaan vanhemmistani saa eläkettä. Ei minulle olisi mikään ongelma maksaa omia ruokiani tai maksaa vanhempienikin. Eivät ole pyytäneet tai ottaneet puheeksi.

Oma kotini on hyvien liikenneyhteyksien päässä paikalla, josta on lyhyt matka erilaisiin tapahtumiin. Kyllä minä pesen lakanat ja tarjoan ruoat kyläileville sukulaisille ja ystäville. Tuntuu välillä, että ihmisillä on vieraanvaraisuuden käsite ihan hukassa. Lokkeilu on asia erikseen, mutta en ymmärrä oikein tätä nykykäytäntöä, että kahvikupillinenkin pitäisi laskuttaa. Ollaan kuitenkin vakavaraisia aikuisia kaikki.

Joo, en minäkään vie ruokaa mukanani kun menen vanhemmilleni eivätkä he tuo ruokaa, jos tulevat meille. Ymmärrän asian ehkä niin, että jos esim on iso perhe, jossa paljon lapsenlapsia jne, silloin taloudellinen taakka voi olla pienituloisille eläkeläisille kohtuuton. Mutta silloin asioista pitää puhua avoimesti ja sopia.

Vierailija
108/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut, että monilla mökeillä kauppoja ei ole joka nurkalla ja vähintään pari muovikassillista vien ruokaa + omat juomat. Vien aina enemmän kuin itse syön. Ja usein valmistelen jo kotona: leivon jonkun piirakan tai teen uusista perunoista perunasalaatin tms. niin että siitä riittää kaikille. Viimeksi tein mansikka/parsa/valkohomejuustosalaatin. Eikä kukaan vastustellut vaan kaikille maistui. Mutta en kysele etukäteen, kyllä ne aina on kelvannut.

Ei kaikki vaadi jääkaappia ja kylmäsäilytystä. Uusia perunoita, silliä, vihanneksia (tomaatit, salaatit ruukussa, kukkakaalia jne. - ei mene ihan päivissä pilalle huoneenlämmössäkään)hedelmiä, mansikoita torilta, näkkileipää, jotain säilykkeitä, tulitikkuja, vessapaperia, kertakäyttöasioita, viiniä.... vaikka mitä voi viedä. Amppelikukan ulos.

Vierailija
109/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein maaseudulla aikuiset lapset tulee entiseen kotiinsa olemaan niin

kuin lapsena.

Erona se että heidän vanhemmat ovat myyneet maatilan eteen päin, jollekin lapselle tai lapsenlapselle.

Kuitenkin nämä entiset lapset tulevat täyshoitoon, käyttäytyvät epäkunnioittavasti,

etenkin sukuun avioliiton kautta tulleeseen.

Siinä sitten nautitaan maaseudun rauhasta muutama päivä, lähdetään pois.

Koskaan ei vastakitsua tule( ei näitä entisiä lapsiakaan kutsuttu, tulivat vaan).

Jos heitä pyytää osallistumaan maatalon töihin, kieltäytyvät koska just ovat lähdössä uimaan/tädille kylään ym.

Vierailija
110/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli myös vähän kurja olo tuosta.

Emme vie tuomisia, koska kuljemme julkisilla eli tavaramäärä rajallinen. Rahaa olen tarjonnut, mutta eivät suostu ottamaan vastaan sitä. Ja ihan kutsuttuina menemme käymään.

Så några flaskor gott vin eller annat smått och lite värdefullare ryms inte med? Välj i det fallet taxi från den sista affären till stugan.

Vierailija
111/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani nauraisivat, jos toisin jotain ruokaa. Sellaista se on.

Vähän sama täällä.

Olen se vanhempi, talousasiat kunnossa ja tykkään kun edes joskus tulee porukoita mökille tai kotiin. Silloin todellakin haluan kokata ja tarjota syömiset. Nuorilla perheellisillä asuntolainat ja paljon velkaa. En edes odota että toisivat jotain... No juomansa tuovat, itse kun en alkoholia juo en sitä myöskään osta muille.

Vierailija
112/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kumminkin saavat suuria eläkkeitä, joista suurinta osaa eivät ole maksaneet. Suurin osa tulee veronmaksajien eläkemaksuista.

Oletteko te perskokkareet näin tyhmiä, ihan oikeasti? Mitä vtta luulet, että ne eläkeläiset on aikanaan palkoistaan maksaneet? Olisiko eläkemaksuja, joilla on maksettu muiden eläkkeitä?

Vierailija
113/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren ikäluokan ikävä piirre on uhriutuminen, valitus ja huono käytös, vaikka toinen osapuoli tarjoutuu auttamaan ja käyttäytyy hyvin. Tää on nähty niiiiin monesti. Ja kyllä, poikkeuksiakin löytyy, esimerkiksi oman puolison vanhemmat eivät onneksi omaa näitä tapoja. Tulemme loistavasti toimeen ja kommunikointi sujuu ongelmitta.

Vierailija
114/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n isän vaimohan tässä on se pölvästi. Ap:n viestistä ymmärsin, että heillä on miehensä kanssa omat rahat, eikä hänen tarvitse vieraita passatakaan (isä maksaa safkat, kokkaa jne.), joten asiahan ei kuulu hänellä mitenkään. Ilkeyttään nalkuttaa.

Vierailija
115/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta. Ei omien lasten tartte tuoda mitään jos eivät tuo niin mitä väliä. ne on sentään omia lapsia ja olkaa onnellisia että käyvät.

Kyllä on menny maailma  persilleen ku aletaan omilta lapsilta vaatia,saisitte hävetä.

Vierailija
116/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta. Ei omien lasten tartte tuoda mitään jos eivät tuo niin mitä väliä. ne on sentään omia lapsia ja olkaa onnellisia että käyvät.

Kyllä on menny maailma  persilleen ku aletaan omilta lapsilta vaatia,saisitte hävetä.

Samaa mieltä. Tietty, jos vierailu kestää pidempään, niin on ihan hyvä, että omatkin lapset osallistuvat kuluihin.

Pidän myös outona tuota valitusta, että tili tyhjenee, kun ruokkii muita. Jos oikeasti raha on tiukilla, niin Osta halvempaa ja vähemmän, jotta ei tyhjene. pahoittele vieraille, ettei nyt ollut varaa muuhun kuin makkaraperunoihin. Kyllä ne vieraat seuraavalla kerralla tuovat ruokaa mukanaan.

Vierailija
117/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on jokin valtataistelu menossa isän vaimon kanssa. Kun kerran tiedät olevasi vaivaksi, niin anna nyt vaikka kaupan lahjakortti sovinnon eleeksi. Lapsellista kitistä toisen varallisuudesta kun itseltään puuttuu käytöstavat. Tarjoudut tuomaan jonkun kympin viinipullon viikon täysihoidosta.

Vierailija
118/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kumminkin saavat suuria eläkkeitä, joista suurinta osaa eivät ole maksaneet. Suurin osa tulee veronmaksajien eläkemaksuista.

Joo me eläkeläiset ollaan kaikki Roope-Ankkoja. Rahasäkit paisuvat eli tilit pullollaan rahaa. On sulla hemmetti luulot ja mututiedot.

Vierailija
119/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä kukaan ole vaatinut, en minä ainakaan mitään vaadi mutta itse en menisi ilman reiluja tuliaisia. Minusta se vaan kuuluu hyviin tapoihin ja on kohteliasta mennä yökylään mökille (jossa on yleensä alkeellisemmat olot) omien lakanoiden, pyyhkeiden ja tuliaisten kanssa. Oli pyydetty tai ei, yleensä ei ole kukaan pyytänyt tuomaan mitään mutta ei antaisi luonto periksi mennä tyhjin käsin edes päiväksi kyläilemään.

Vierailija
120/121 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla ylimääräistä rahaa ja velat maksettuina jotta näillä nyky hinnoilla on varaa tarjoilla. 

En ymmärrä että sellaisen siivelle mennään tyhjin käsin jos isäntäväki joutuvat tinkimään omista perustarpeistaan maksaessa pitopalvelut jopa sairaan isolle sakille. 

Jos kaikesta huolimatta vaaditaan ettei saa tuoda mitään niin jättäkää edes lahjakortti kirjekuoressa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä