Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen se aikuinen lapsi, joka saapuu mökille ilman ruokatuomisia

Vierailija
02.07.2023 |

Iltapäivälehdissä on viime päivinä urakalla arvosteltu ja haukuttu aikuisia lapsia, jotka saapuu perheineen vanhempiensa/vanhempansa mökille ilman ruokatuomisia ja odottaa kestitystä. Ja joku seniori sitten vetäisee asiasta herneen nenään. Minullekin on suututtu asiasta ihan avoimesti.

Olen tuollainen aikuinen lapsi ja haluan kertoa mistä näissä on usein pohjimmiltaan kyse. Me käymme kutsuttuna tuolla mökillä kerran vuodessa. Joka kerta soitan etukäteen, että mitä ruokia tuomme kaupasta mökille mukanamme. Ja tuodaanko jotain muutakin vaikka serlaa. Joka kerta isäni sanoo, että emme missään nimessä saa tuoda mitään, koska hän haluaa sen kerran vuodessa kestitä meitä, kun niin harvoin käymme niin haluaa tarjota kaiken ja maksaa kaiken. Aikani intän että kai me nyt jotain voitaisiin ostaa vaikka viinipullo, mutta ei, isäni on tässä ehdoton, että hän haluaa tarjota kaiken.

Kun saavumme tuon sitten vain jonkun kukan tms. Ja pian alkaa isäni vaimon valitus minulle että miksi emme ostaneet ruokaa ja miten kehtaamme tulla valmiiseen pöytään ja syödä heidän ruoat. Vihaisesti sanoo, joskus suuttui niin että lähti kävelylle ovet paukkuen. Ja tilanne on se, että ovat ihan varakkaita ja isäni maksaa kaikki ruoat meidän vierailun ajan ja valmistaakin melkein kaiken, on hyvä kokki.

Joten ketuttaa suorastaan tämä iltapäivälehtien harjoittama syyllistäminen. Kannattaisi perata asioita vähän syvemmältä ennen kuin tekee lehtijuttuja.

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vielä jotenkin ymmärtää, että lapselleen ja lapsen perheelle haluaa tarjota sapuskat.

Meillä mies halusi kestitä kolme päivää oman siskonsa perhettä. Minä toin ruuat kaupasta, maksoin ne ja valmistin sapuskat.

Sitä vaan ihmettelen, että mistä hemmetistä ne sai päähänsä, että mulla on halua kustantaa tää lysti.

Sovin miehen kanssa, että ei enää sitä jengiä meille kutsuta. Minähän en heitä edes kutsunut, vaan mies ilmoitti ykskantaan, että siskon porukka tulee käymään. Luulin, että käyvät kylässä muutaman tunnin. Niin hitto että otti päähän kolmantena päivänä. Näkivät varmaan päältä, että ajattelen, että vieläkö nuo täällä on.

Mulla on rinnakkaiskortti miehen tiliin. Käyttäisin sitä surutta, jos joutuisin vastaavassa tilanteessa kauppaan. Tosin en kyllä sinne menisi saati jotain ruokaa vääntäisi kolmea (!) päivää, mies saisi hoitaa kerran on vieraat kutsunutkin.

Vierailija
42/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten voi sanoa sille isän vaimolle että olet kyllä tarjoutunut tuomaan eväät mutta isäsi kieltää sen.

Olen sanonut tietenkin. Ja isänikin on sanonut. Mutta jollain tavalla syy on silti minun. Siis isäni vaimon mielestä. Minulle ja perheelleni hän on vihainen. Ja minusta on kiusallista kun hän on vihainen siinä miehellenikin ja lapsillenikin.

Ap

Soita isäsi sijasta hänen vaimolleen ja kysy mitä voitte tuoda, eiköhän eukolta lista löydy ja jos ei niin ainakaan ei voi alkaa kitisemään kun on kerran kysytty.

Jos isäni on se, joka kutsuu meidät sinne niin minusta on luontevaa sopia asioista hänen kanssaan. Hänen vieraina me siellä olemme, siis etupäässä.

Ap

Sitten on turha valittaa. Todellisuudessa et edes halua viedä ruokaa, kun tiedät isäsi vastauksen ja tiedät myös vaimonsa reaktion. Et pidä vaimosta etkä halua sopuratkaisua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on lapsia edellisestä suhteesta ja todellakin nämäkin lapset ovat aina meille tervetulleita. Jos taloudellinen tilanne on joskus se ettei rahat riitä kaikkien ruokaan, niin osaamme miehen kanssa keskenämme puhua ja sopia asiat ja jutella lasten kanssa. Sama meidän yhteisen lapsen kanssa. Kaikki lapset kuuluvat samaan perheeseen.

Oma niin sanottu lapsuuden perheeni on myös uusperhe. Äitipuoleni vaati meiltä perheeseen kuulumattomilta lapsilta rahaa, mutta hänen omien lasten ei koskaan tarvinnut osallistua edes ruokien tekemiseen saati siivoamiseen. Lapsesta lähtien kuuntelin samaa tarinaa joka joulukuusi: nyt ei ole rahaa lahjoihin, ei voi ostaa mitään. Jouluaattona katsoin vierestä sisarusteni kanssa, miten puolisisaruksille kannettiin lahjoja useita jätesäkkejä peräjälkeen. En ikinä voisi itse kohdella lapsia noin räikeän eriarvoisesti. No, ei tarvitse enää vääntää mistään asioista kun ei kiinnosta nähdä enää ollenkaan eikä olla missään tekemisissä. Sitä niittää mitä kylvää.

Miehen vanhemmilta kysytään aina, että mitä tarvitsee tuoda. Ja tuodaan se mitä pyydetään.

Vierailija
44/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan uusperheissä hankalampaa. En kyllä osaa vielä sanoa, vaikka uusperheessä elänkin. Toistaiseksi miehen aikuisia lapsia on tullut passattua mielellään. Tosin eivät punkkaa meillä öitä, koska asuvat ihan lähellä omissa kodeissaan. (ovat aikuisia, puolisot, pieniä lapsia ja kunnon tilavat kodit)

Omat vanhemmat on 70+ ja dominoivat mökkiään. Mitään ei voi viedä, mutta aina semmoinen puolirutina siitä, että kun on tässä tätä hommaa. Käymme ehkä 3-5 tuntia kerralla ja äiti väkisin tekee ruuan ja alkaa päälle huokailla tiskaustyöstä. Silti jos yritän tiskata, mestaroi vieressä valittamassa. Hänhän ei ikinä anna kenenkään tehdä mitään ilman puuttumista ja määräämistä. Samalla valittaa, että kukaan ei tee mitään. Lapsesta asti muistan, että jokainen yritys tehdä jotain vaikka keittiössä johti siihen, että arvosteli vieressä ja halusi tehdä välissä. Jos pyöritin vaikka sämpylää, niin hänen piti näyttää miten ja korjata ne tekemäni sämpylät. Jos tiskasin, laitoin liikaa pesuainetta tai liian kylmää vettä tai liian kuumaa. Ja valutin vettä liikaa. Astiatkin oli nostettu väärin kaappiin. Jos isä imuroi joskus, niin kävelee vieressä selittämässä, miten pitäisi imuroida, älä kolhi niitä listoja ja pitää ottaa näin ja näin. 

Apua!

Vierailija
45/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten voi sanoa sille isän vaimolle että olet kyllä tarjoutunut tuomaan eväät mutta isäsi kieltää sen.

Olen sanonut tietenkin. Ja isänikin on sanonut. Mutta jollain tavalla syy on silti minun. Siis isäni vaimon mielestä. Minulle ja perheelleni hän on vihainen. Ja minusta on kiusallista kun hän on vihainen siinä miehellenikin ja lapsillenikin.

Ap

Soita isäsi sijasta hänen vaimolleen ja kysy mitä voitte tuoda, eiköhän eukolta lista löydy ja jos ei niin ainakaan ei voi alkaa kitisemään kun on kerran kysytty.

Jos isäni on se, joka kutsuu meidät sinne niin minusta on luontevaa sopia asioista hänen kanssaan. Hänen vieraina me siellä olemme, siis etupäässä.

Ap

Sitten on turha valittaa. Todellisuudessa et edes halua viedä ruokaa, kun tiedät isäsi vastauksen ja tiedät myös vaimonsa reaktion. Et pidä vaimosta etkä halua sopuratkaisua.

Kuuleman perusteella, mäkään en tykkää tuosta vaimosta.

Vierailija
46/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeä. Vie seuraavaksi isän vaimolle jotain.

Vierailija
47/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille ei mennä tyhjin käsin. Piste. Ja etenkin jos useampi päivä ollaan, osallistutaan myös mökin töihin yms.

Vierailija
48/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanomista isäsi vaimolla on, JOS isäsi hoitaa kaiken? Jos ei hänen pinna kestä, niin ei sitten kannata tulla mökille silloin, kun miehensä (isäsi) haluaa kestitä lapsensa perhettä. Luulenpa, että tämä on sitä tyypillistä nokittelua ja kateutta siitä, että isälläsi on hyvät välit teihin... Eri juttu tottakai, jos isäsi vaimo joutuu raatamaan ja hoitamaan asioita, joita ei haluaisi.

Vierailija
49/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein kotona valmiissa ruokapöydässä, enkä ikinä vie mitään jos ei pyydetä. Aikoinaan minulle sanottiin, että tänne kotiin pääset aina. Vanhempani varmasti sanoisivat jos eivät haluaisi minun vierailevan niin usein.

Eivät vaan kehtaa. Vanhat ihmiset.

Vierailija
50/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi vaimolla on jotain sinua ja perhettäsi vastaan.

(On tuttua juttua minulle, kun isäni vaimo vihaa minua.)

Siihen ei isäsi vaimon mielestä auta muu kuin se, että te ette kävisi ollenkaan. Isäsi haluaa esittää, ettei ongelmaa ole.

Vierailija
51/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ees kysyisi! Kuka nyt kehtaisi sanoa, että tuo viinipullo, vessapaperia, kahvia ja kahvipullaa!?

Mä oon itse niin vanhanaikainen, että aina kun meen jollekin kaverillekin kylään, niin vien jotain viemisiä! Kahvipaketin, piirakan tai kukkia, mutta aina jotain.

Vaikka isäsi vänkää vastaan, niin äläpä ensi kerralla kysykään yhtikäs mitään, vaan vie vaikka viinipullo, tai kukkapuska, oot kuiteskin ikään kuin kylään menossa.

Vierailija
52/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli myös vähän kurja olo tuosta.

Emme vie tuomisia, koska kuljemme julkisilla eli tavaramäärä rajallinen. Rahaa olen tarjonnut, mutta eivät suostu ottamaan vastaan sitä. Ja ihan kutsuttuina menemme käymään.

No eipä kahvipaketti, tai kukkapuska paljoa paina. Noloa kuiteskin alkaa rahaa tarjoamaan 😳

Vierailija
53/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kysyt? Viet tuliaiset ja sillä selvä.

Vierailija
54/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan aina 200-300 euron edestä viisikymppisiä mukaan kun menemme perheeni kanssa isäni ja hänen puolisonsa mökille. Ostetaan lisäksi ruokaa ja kertakäyttöastioita, ei vielä muuta tuliaisia. Aina kun isäni puoliso alkaa valittamaan kuinka tulee tiskiä ja menee saunapuita kun lapsille lämmitetään uikkarisauna niin laitan yhden viisikymppisen hänen taskuunsa tai käteen. En sano mitään, katson vain silmiin ja lähden polttelemaan isäni kanssa pikkusikaria terassille, turistaan niitä näitä.

Mieheni vahtii lapsia ja grilailee, lämmittää saunaa ja vie lapsia veneellä, niin saan rauhassa jutella isäni kanssa. Jos isäni puoliso alkaa siinä hyöriä ja tuhahdella niin lähdetään katsomaan pihapiiriä isäni kanssa. Juhannuksena tuli natkutusta tiskeistä, joku lapsista oli ottanut puhtaan lasin mehulle eikä ollut huuhdellut maitolasia - laitoin viisikymppiä isän puolison essun taskuun ja nostin kertakäyttöastiat kaapista näkösälle. Myös puiden polttamisesta saunalla ja nuotiolla päiviteltiin, laitoin viisikymppiä taskuunsa. Isäni ei puutu puolisonsa natkutukseen, minä en enää välitä. Katson ettei lapsille sanota pahasti, kuulemma nurmikolla ei saa juosta niin otin isäni puolisoa käsivarresta kiinni ja kävelytin pihakeinuun istumaan talon toiselle puolelle, sanoin että annapa olla.

Olen niin kyllästynyt tuohon mustasukkaiseen eukkoon etten puhu hänelle juuri mitään mutta pidän hänet kurissa.

Vierailija
55/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein kotona valmiissa ruokapöydässä, enkä ikinä vie mitään jos ei pyydetä. Aikoinaan minulle sanottiin, että tänne kotiin pääset aina. Vanhempani varmasti sanoisivat jos eivät haluaisi minun vierailevan niin usein.

Pitää kehdata.

Vierailija
56/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kehdata.

Niin mutta kun eivät vaan kehtaa. Siksi vieraat ovat moukkia, jos uskovat sen, että aijaa, eivät vaan halua mitään, mennään sitten tyhjin käsin sinne ilmaiseksi passattavaksi.

Vierailija
57/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina 200-300 euron edestä viisikymppisiä mukaan kun menemme perheeni kanssa isäni ja hänen puolisonsa mökille. Ostetaan lisäksi ruokaa ja kertakäyttöastioita, ei vielä muuta tuliaisia. Aina kun isäni puoliso alkaa valittamaan kuinka tulee tiskiä ja menee saunapuita kun lapsille lämmitetään uikkarisauna niin laitan yhden viisikymppisen hänen taskuunsa tai käteen. En sano mitään, katson vain silmiin ja lähden polttelemaan isäni kanssa pikkusikaria terassille, turistaan niitä näitä.

Mieheni vahtii lapsia ja grilailee, lämmittää saunaa ja vie lapsia veneellä, niin saan rauhassa jutella isäni kanssa. Jos isäni puoliso alkaa siinä hyöriä ja tuhahdella niin lähdetään katsomaan pihapiiriä isäni kanssa. Juhannuksena tuli natkutusta tiskeistä, joku lapsista oli ottanut puhtaan lasin mehulle eikä ollut huuhdellut maitolasia - laitoin viisikymppiä isän puolison essun taskuun ja nostin kertakäyttöastiat kaapista näkösälle. Myös puiden polttamisesta saunalla ja nuotiolla päiviteltiin, laitoin viisikymppiä taskuunsa. Isäni ei puutu puolisonsa natkutukseen, minä en enää välitä. Katson ettei lapsille sanota pahasti, kuulemma nurmikolla ei saa juosta niin otin isäni puolisoa käsivarresta kiinni ja kävelytin pihakeinuun istumaan talon toiselle puolelle, sanoin että annapa olla.

Olen niin kyllästynyt tuohon mustasukkaiseen eukkoon etten puhu hänelle juuri mitään mutta pidän hänet kurissa.

Just joo! Porvoossako tää tapahtuu 😂?

Vierailija
58/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin isän uusi vaimo näkee meistä vaivaa. On aina nähnyt. Isäni on läheinen pappa minun ja veljeni lapsille. Vaimonsa ei vaan siedä ja hän näyttää sitä norsunvittunaamaa jopa 8 kk lapselleni. Me kyllä aina viedään isälle jotain, kun kyläillään, mutta ei se silti estä vaimoaan nalkuttamasta ja irvailemasta. On todella ilkeä suustaan ja jopa mieheni on joutunut hänelle sanomaan, ettei kaikkea ole aina ok puhua lasten kuullen. Isän takia siedetään ja käydään, mutta ihmettelen mitä isä tuossa ihmisessä näkee...

Vierailija
59/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kumminkin saavat suuria eläkkeitä, joista suurinta osaa eivät ole maksaneet. Suurin osa tulee veronmaksajien eläkemaksuista.

Me eläkeläiset emme ole laatineet työeläkelakeja, ne ovat viisaammat laatineet.

Toisekseen ei pätkääkään harmita olla eläkkeellä, minä olen tehnyt töitä säädettyyn eläkeikään asti. Silti eläke on pieni, 1900 brutto. Suurin osa eläkeläisistä saa kuitenkin omaani pienempää.

Toisekseen, et kritisoi lainkaan niitä kansalaisia, jotka eivät halua tai viitsi tehdä töitä, vaan tuet tulee kuin Manulle illallinen.

Joku heidänkin eläkkeensä (takuueläke, kansaneläke ennen eläkeikääkin) ja tukensa maksaa eli veronmaksajat. En kritisoi nyt heitä, joilla on työnteon estävä sairaus tai vamma.

Pidän vieraista, mutta lokit kuuluu taivaalle.

Koetapa itse ruokkia perhekuntia eläkeläisenä tai pienituloisena. Kyllä se sinullekin valkenee viikon päästä.

Vierailija
60/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet pihi.

Intät isäsi kanssa viinipullosta ja Serlapaperista. Miksi intät. Mene ja osta ,kahvi ja viini aina tervetulleita.Totta kai pitää ottaa mukaan tuliaiset!

Eli syö ja juo mitä sinulla on mukana tai ole menemättä. Luen rivien välistä että olet snylttari . Eli hyväksikäyttäjä. 

Jos minulle tulisi kutsu vierailulle ja ehtona, syö ja juo mitä sinulla on mukana, niin jättäisin menemättä.

Mukavampi sitten syödä ja juoda kotona.

Oletan myös että vieras myös valmistaa oman ruokansa ja tietenkin tiskaa ja siivoaa ruokailun jälkeen.

On on erikoiseksi mennyt vierailukulttuuri Suomessa.