Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen se aikuinen lapsi, joka saapuu mökille ilman ruokatuomisia

Vierailija
02.07.2023 |

Iltapäivälehdissä on viime päivinä urakalla arvosteltu ja haukuttu aikuisia lapsia, jotka saapuu perheineen vanhempiensa/vanhempansa mökille ilman ruokatuomisia ja odottaa kestitystä. Ja joku seniori sitten vetäisee asiasta herneen nenään. Minullekin on suututtu asiasta ihan avoimesti.

Olen tuollainen aikuinen lapsi ja haluan kertoa mistä näissä on usein pohjimmiltaan kyse. Me käymme kutsuttuna tuolla mökillä kerran vuodessa. Joka kerta soitan etukäteen, että mitä ruokia tuomme kaupasta mökille mukanamme. Ja tuodaanko jotain muutakin vaikka serlaa. Joka kerta isäni sanoo, että emme missään nimessä saa tuoda mitään, koska hän haluaa sen kerran vuodessa kestitä meitä, kun niin harvoin käymme niin haluaa tarjota kaiken ja maksaa kaiken. Aikani intän että kai me nyt jotain voitaisiin ostaa vaikka viinipullo, mutta ei, isäni on tässä ehdoton, että hän haluaa tarjota kaiken.

Kun saavumme tuon sitten vain jonkun kukan tms. Ja pian alkaa isäni vaimon valitus minulle että miksi emme ostaneet ruokaa ja miten kehtaamme tulla valmiiseen pöytään ja syödä heidän ruoat. Vihaisesti sanoo, joskus suuttui niin että lähti kävelylle ovet paukkuen. Ja tilanne on se, että ovat ihan varakkaita ja isäni maksaa kaikki ruoat meidän vierailun ajan ja valmistaakin melkein kaiken, on hyvä kokki.

Joten ketuttaa suorastaan tämä iltapäivälehtien harjoittama syyllistäminen. Kannattaisi perata asioita vähän syvemmältä ennen kuin tekee lehtijuttuja.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapset ei kelpaa äitipuolelle, äitipuoli toivoisi että heitä ei olisi olemassakaan.

Vierailija
62/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina 200-300 euron edestä viisikymppisiä mukaan kun menemme perheeni kanssa isäni ja hänen puolisonsa mökille. Ostetaan lisäksi ruokaa ja kertakäyttöastioita, ei vielä muuta tuliaisia. Aina kun isäni puoliso alkaa valittamaan kuinka tulee tiskiä ja menee saunapuita kun lapsille lämmitetään uikkarisauna niin laitan yhden viisikymppisen hänen taskuunsa tai käteen. En sano mitään, katson vain silmiin ja lähden polttelemaan isäni kanssa pikkusikaria terassille, turistaan niitä näitä.

Mieheni vahtii lapsia ja grilailee, lämmittää saunaa ja vie lapsia veneellä, niin saan rauhassa jutella isäni kanssa. Jos isäni puoliso alkaa siinä hyöriä ja tuhahdella niin lähdetään katsomaan pihapiiriä isäni kanssa. Juhannuksena tuli natkutusta tiskeistä, joku lapsista oli ottanut puhtaan lasin mehulle eikä ollut huuhdellut maitolasia - laitoin viisikymppiä isän puolison essun taskuun ja nostin kertakäyttöastiat kaapista näkösälle. Myös puiden polttamisesta saunalla ja nuotiolla päiviteltiin, laitoin viisikymppiä taskuunsa. Isäni ei puutu puolisonsa natkutukseen, minä en enää välitä. Katson ettei lapsille sanota pahasti, kuulemma nurmikolla ei saa juosta niin otin isäni puolisoa käsivarresta kiinni ja kävelytin pihakeinuun istumaan talon toiselle puolelle, sanoin että annapa olla.

Olen niin kyllästynyt tuohon mustasukkaiseen eukkoon etten puhu hänelle juuri mitään mutta pidän hänet kurissa.

Just joo! Porvoossako tää tapahtuu 😂?

Turun saaristossa. Olen työelämässä, en elä korvauksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin isäni vaimolle ja pyysin anteeksi käytöstäni. Loisiminen loppuu nyt. Ensi kerralla tuomme paskapaperia.

Ap

Vierailija
64/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään koskaan viedä mitään. Meitä oikein anelemalla anellaan kylään, vaikka ainakaan minun ei edes yhtään tekisi mieli mennä, joten en todellakaan käy laittamaan rahaa mihinkään viemisiin kun bensakin joka tapauksessa maksaa.

Vierailija
65/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi tuonne mökille enää. Kutsuisin isäni kylään omaan kotiini tai kävisin moikkaamassa häntä hänen kotonaan noin tunnin tai parin ittaisilla vierailuilla.

Kyllähän se on isän asia puhua uuden vaimonsa kanssa asiat selviksi. Jos isä ei pysty siihen, niin miten ap:kaan siihen pystyisi? Uusi vaimo vaikuttaa vaikealta tapaukselta.

Vierailija
66/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mekään koskaan viedä mitään. Meitä oikein anelemalla anellaan kylään, vaikka ainakaan minun ei edes yhtään tekisi mieli mennä, joten en todellakaan käy laittamaan rahaa mihinkään viemisiin kun bensakin joka tapauksessa maksaa.

Niin sullahan ei ole rahaa eikä tapoja.

Sä voisit jäädä kotiis kun muut käy kylässä.

Kukaan sun norsunvituranaamaa halua nähdäkään. Ne kutsujat haluaa nähdä toista/toisia perheenjäseniä.

Vierailija
67/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkeä. Vie seuraavaksi isän vaimolle jotain.

Kaksi tapaa toimia, kun isän vaimo kehtaa aloittaa valituksen.

1. Sano isäsi kuullen, että minähän kysyin isä sinulta mitä tuoda ja sinä kielsit tuomasta. Isäsi vastatkoon vaimolleen.

2. Kaiva esiin kylmälaukusta sisäfile, poronpaisti, loimulohi, shampanja whatsoever ja sano rouvalle: ole hyvä. Ja seuraavana kesänä koeltäydy mökkivierailusta ja kutsu vaikka isäsi teille.

Vierailija
68/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin isäni vaimolle ja pyysin anteeksi käytöstäni. Loisiminen loppuu nyt. Ensi kerralla tuomme paskapaperia.

Ap

Tämä ei kylläkään ollut minun kirjoittama kommentti. Ja tosiaan kun kerran vuodessa vain käydään ja muutama päivä ollaan niin eipä tuota vessapaperia edes paljoa kulu.

Ap

Vierailija
69/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei kylläkään ollut minun kirjoittama kommentti. Ja tosiaan kun kerran vuodessa vain käydään ja muutama päivä ollaan niin eipä tuota vessapaperia edes paljoa kulu.

Ap

Vaikka syötte ja juotte siellä toisten laskuun kuin ruhtinaat? Saanen epäillä. Taatusti ette vessaakaan siivoa käyntienne jälkeen.

Vierailija
70/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysykää kotona, moukat!

Vierailija
71/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on ihan tosi ärsyttäviä kun eivät voi suoraan sanoa vaan selän takana puhutaan tai lehdille valitetaan. Sanokaa suoraan että olette jotain vailla. Itse en vie omin neuvoin mitään mukanani koska arvelen että ostan turhaa tai ettei ehkä kelpaa. Tarjoan rahaa tai kysyn mitä tuon. Jos kielletään tuomasta tai antamasta rahaa niin olen sen verran autisti että uskon sanojan tarkoittavan sitä. Nyt saa lukea että monet tarkoittaa päin vastaista että kyllä pitää maksaa ja tuoda.

Vierailija
72/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset tulee meille, se on minun ja mieheni vuoden kohokohta, ei lasten ja tämä on ymmärrettävä aikuisten lasten vanhempana. Varsinkin kun tulevat kumppaniensa kanssa, niin se on monen asian kompromissi ja aikatauluttaminen. Joten todellakin passaan.

Ja kun mennään lapsille, niin saadaan aina hyvät ruoat ja tarjoomukset. Pieni tuliainen viedään puolin ja toisin, mutta sehän on vaan ele. Ainakin itse haluan, että lapset tulisivat kuin kotiinsa, eikä siihen tuliaiset kuulu.

Vierailija
73/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on ihan tosi ärsyttäviä kun eivät voi suoraan sanoa vaan selän takana puhutaan tai lehdille valitetaan. Sanokaa suoraan että olette jotain vailla. Itse en vie omin neuvoin mitään mukanani koska arvelen että ostan turhaa tai ettei ehkä kelpaa. Tarjoan rahaa tai kysyn mitä tuon. Jos kielletään tuomasta tai antamasta rahaa niin olen sen verran autisti että uskon sanojan tarkoittavan sitä. Nyt saa lukea että monet tarkoittaa päin vastaista että kyllä pitää maksaa ja tuoda.

Vie kahvia, teetä ja keksejä, sekä suolaisia että makeita. Myös viinipullo käy, jos tiedät, etteivät ole absolutisteja.

On moukkamaista olla viemättä mitään, ja jättää asia isäntäväen sanottavaksi. Ei ne sano kuitenkaan.

Vierailija
74/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tätä käsitä: jos kysyt, mitä tarvitsee tuoda, ja emäntä/isäntä sanoo, ettei mitään, niin miten helkatin vaikeaa on silti viedä vaikka se kukkapuska, tai yrttiruukku?? Toi rahan tarjoaminen on kyllä vielä nolompaa, kuin mennä tyhjin käsin. Mä oon varmaan joku dinosaurus tässä ajassa, kun mut on kasvatettu niin, että kylään mennessä viedään jotain viemisiä.

Vierailija
75/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset tulee meille, se on minun ja mieheni vuoden kohokohta, ei lasten ja tämä on ymmärrettävä aikuisten lasten vanhempana. Varsinkin kun tulevat kumppaniensa kanssa, niin se on monen asian kompromissi ja aikatauluttaminen. Joten todellakin passaan.

Ja kun mennään lapsille, niin saadaan aina hyvät ruoat ja tarjoomukset. Pieni tuliainen viedään puolin ja toisin, mutta sehän on vaan ele. Ainakin itse haluan, että lapset tulisivat kuin kotiinsa, eikä siihen tuliaiset kuulu.

Tämä! Se on pieni ele viedä vaikka kimppu valkovuokkoja, matkalta poimittuja, mutta arvostan!

Meilläkin aikuiset lapset, ja rakastan heidän passaamistaan, kun tulevat, enkä odota mitään tuomisia, mutta kyllä se kieltämättä mieltä lämmittää, kun joku heistä on vaikka leiponut pikkuleipiä tuomisinaan.

Vierailija
76/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään vienyt ruokaa vanhempien mökille.

Tässä tosin kyse oli isäni ja hänen vaimon mökistä, äidilläni taas ei ole mökkiä.

Ap

Jos vaimoa harmittaa, niin tosiasiassa ruokien tarjoaminen teille voi olla liian kallista, mutta isäsi ei tohdi ottaa vastaan ruokia. Ensi kerralla et soita ja kysy, mitä tarvitsee tuoda (ethän vain soita omatuntosi vuoksi, jotta isäsi voi kieltää tuomasta?), vaan automaattisesti menet kylään kaupan kautta. Tuot vessapaperia, kahvia, maitoa, makkaraa, perunaa, kahvileipää, ainakin.

He ovat varakkaita. Velaton omakotitalo isossa kaupungissa, hieno mökki, kaksi hyvää autoa, rahaa matkustella jne. Molemmat vielä osittain työelämässä, hyväpalkkaisessa työssä, isäni palkka vähän isompi kuin vaimonsa.

Ap

No siinä tapauksessa teidän kuvio ei mitenkään rinnastu siihen iltapäivälehtien juttuun, jossa vanhemmat olivat pienituloisia ja keskitseminen teki ison loven käyttörahoihin.

Vierailija
77/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten voi sanoa sille isän vaimolle että olet kyllä tarjoutunut tuomaan eväät mutta isäsi kieltää sen.

Olen sanonut tietenkin. Ja isänikin on sanonut. Mutta jollain tavalla syy on silti minun. Siis isäni vaimon mielestä. Minulle ja perheelleni hän on vihainen. Ja minusta on kiusallista kun hän on vihainen siinä miehellenikin ja lapsillenikin.

Ap

Soita isäsi sijasta hänen vaimolleen ja kysy mitä voitte tuoda, eiköhän eukolta lista löydy ja jos ei niin ainakaan ei voi alkaa kitisemään kun on kerran kysytty.

Tää on muuten ok, mutta itse en kyllä tykkäisi, jos meillä  olisi sellainen tilanne, että minä äitinä sanoisin omalle lapselle, joka kerran vuodessa piipahtaa mökille, että mitään ei saa tuoda, vaan haluan tarjota kaiken ja sitten mieheni, joka ei olisi lapsen isä vaatisi lastani kuitenkin sinne ruokansa tuomaan. 

Ja sitten minun seläntakana mies sopisi tyttären kanssa, että tämä tuokin ruuat tullessaan. 

Jos olisin asiasta tietoinen, soittaisin tytölle, ettei saa tuoda mitään, vaan haluan nimenomaan tarjota!

Jos taas minulle ei etukäteen kerrottaisi, että mies on vaatinut ruuat mukanaan tuomaa, hommaisin kaiken valmiiksi, enkä kyllä ilahtuisi, että mökillä on liikaa ruokaa, joka ei mahdu kylmäsäilytykseen jne. 

Jos tuossa ap:n tapauksessa lapsen isä haluaa omilla rahoillaan tarjota lapselleen mökkioleskelun ja kokaa ruuat itse, ettei vaimo rasitu, niin ei sillä vaimolla kyllä ole nokan koputtamista.

Vaimohan voi poistua mökiltä siksi aikaa kun hänen nykyisen miehen lapsi on siellä käymässä, jos ei kerran osaa olla ihmisiksi.

Vierailija
78/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kumminkin saavat suuria eläkkeitä, joista suurinta osaa eivät ole maksaneet. Suurin osa tulee veronmaksajien eläkemaksuista.

Kiva kuulla että mun 1200 e eläke on suuri.

Minäkin maksoin eläkemaksuja kun olin vielä töissä pari vuotta sitten.

Vierailija
79/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se isäsi vaimo ne ruuat on kuitenkin käynyt hakemassa kaupasta ja maksanut ne.

Sun isäsi esittää hankkivansa ja tarjoavansa sapuskat. Käyttää vaimoansa hyväksi.

Onko sulla kaikki kotona?

Vierailija
80/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysykää kotona, moukat!

No ei se nyt ihan noinkaan mene. On ihmisiä, joille on tärkeämpää, että ne kutsutus ihmiset tulee kylään, kuin se, että tuovat jotakin tullessaan.

Jos itse pyydän vieraisille ihmisiä joilla tiedän olevan todella tiukaa taloudellisesti ja jos vielä ajomatkaa on paljon en todellakaan odota, että he vielä toisivat tullessaan jotakin. Pääasia, että tulevat, viis mistään tuliaisista.