Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen se aikuinen lapsi, joka saapuu mökille ilman ruokatuomisia

Vierailija
02.07.2023 |

Iltapäivälehdissä on viime päivinä urakalla arvosteltu ja haukuttu aikuisia lapsia, jotka saapuu perheineen vanhempiensa/vanhempansa mökille ilman ruokatuomisia ja odottaa kestitystä. Ja joku seniori sitten vetäisee asiasta herneen nenään. Minullekin on suututtu asiasta ihan avoimesti.

Olen tuollainen aikuinen lapsi ja haluan kertoa mistä näissä on usein pohjimmiltaan kyse. Me käymme kutsuttuna tuolla mökillä kerran vuodessa. Joka kerta soitan etukäteen, että mitä ruokia tuomme kaupasta mökille mukanamme. Ja tuodaanko jotain muutakin vaikka serlaa. Joka kerta isäni sanoo, että emme missään nimessä saa tuoda mitään, koska hän haluaa sen kerran vuodessa kestitä meitä, kun niin harvoin käymme niin haluaa tarjota kaiken ja maksaa kaiken. Aikani intän että kai me nyt jotain voitaisiin ostaa vaikka viinipullo, mutta ei, isäni on tässä ehdoton, että hän haluaa tarjota kaiken.

Kun saavumme tuon sitten vain jonkun kukan tms. Ja pian alkaa isäni vaimon valitus minulle että miksi emme ostaneet ruokaa ja miten kehtaamme tulla valmiiseen pöytään ja syödä heidän ruoat. Vihaisesti sanoo, joskus suuttui niin että lähti kävelylle ovet paukkuen. Ja tilanne on se, että ovat ihan varakkaita ja isäni maksaa kaikki ruoat meidän vierailun ajan ja valmistaakin melkein kaiken, on hyvä kokki.

Joten ketuttaa suorastaan tämä iltapäivälehtien harjoittama syyllistäminen. Kannattaisi perata asioita vähän syvemmältä ennen kuin tekee lehtijuttuja.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun tarjoan päivälliselle ja vieras kysyy ; Tarviiko ottaa viiniä mukaan? Ei tarvi jos et juo.Juo vettä sanoin ja olen jättänyt tämänkin snylttarin väliin. 

Vierailija
22/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tässä ei lainkaan ole kyse rahasta eikä eväistä tai tuomisista.

Oma äitini jäi leskeksi ja löysi sitten uuden poikaystävän. Mies ei voi sietää sitä tosiasiaa, että äidillä on lapsia ja lapsenlapsia, joiden kanssa äiti on väleissä. Omiinsa mies onkin välit katkaissut. Osin kyse on ihan silkasta kateudeesta siitä, että äidillä on muitekin (toimivia) ihmissuhteita kuin hån.

Toinen syy on se, mikä lienee hänen omienkin ihmissuhteidensa katkeamisen takana. Eniten maailmassa hän pelkää että häntä hyvåksikåytetåän ja hån näkee sen tapahtuvan aina ja kaikkialla. Meidän hän automaattisesti olettaa hyvåksikåyttävän mummoa, vaikka tosiasia on se, että mummolle on påinvastoin ollut ehkä noin sadan tonnin hyöty meistäkin muutaman vuoden säteellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään vienyt ruokaa vanhempien mökille.

Tässä tosin kyse oli isäni ja hänen vaimon mökistä, äidilläni taas ei ole mökkiä.

Ap

Jos vaimoa harmittaa, niin tosiasiassa ruokien tarjoaminen teille voi olla liian kallista, mutta isäsi ei tohdi ottaa vastaan ruokia. Ensi kerralla et soita ja kysy, mitä tarvitsee tuoda (ethän vain soita omatuntosi vuoksi, jotta isäsi voi kieltää tuomasta?), vaan automaattisesti menet kylään kaupan kautta. Tuot vessapaperia, kahvia, maitoa, makkaraa, perunaa, kahvileipää, ainakin.

Vierailija
24/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani nauraisivat, jos toisin jotain ruokaa. Sellaista se on.

Jotain muuta.Makeisia? Lehti ? Kahvi? Viiniä? Ei tyhjin käsin mennä minnekään syömään. 

Vierailija
25/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein kotona valmiissa ruokapöydässä, enkä ikinä vie mitään jos ei pyydetä. Aikoinaan minulle sanottiin, että tänne kotiin pääset aina. Vanhempani varmasti sanoisivat jos eivät haluaisi minun vierailevan niin usein.

Vierailija
26/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä jotenkin ymmärtää, että lapselleen ja lapsen perheelle haluaa tarjota sapuskat.

Meillä mies halusi kestitä kolme päivää oman siskonsa perhettä. Minä toin ruuat kaupasta, maksoin ne ja valmistin sapuskat.

Sitä vaan ihmettelen, että mistä hemmetistä ne sai päähänsä, että mulla on halua kustantaa tää lysti.

Sovin miehen kanssa, että ei enää sitä jengiä meille kutsuta. Minähän en heitä edes kutsunut, vaan mies ilmoitti ykskantaan, että siskon porukka tulee käymään. Luulin, että käyvät kylässä muutaman tunnin. Niin hitto että otti päähän kolmantena päivänä. Näkivät varmaan päältä, että ajattelen, että vieläkö nuo täällä on.

Vierailija
27/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Jos AP:n isällä ja tämän vaimolla on yhteiset rahat, miksi et kerrasta opi että isäsi lupailee liikoja ja että hänen vaimolle EI ole ok että sinä lokkeilet siellä mökillä? Miksi menet sinne aina uudestaan ilman tuomisia vaikka tiedät että isäsi vaimo ei halua maksella teidän mökkeilyä? Et taida pitää tästä vaimosta, jos edelleen teeskentelet aina uudestaan, ettet tiedä mitä tulee tapahtumaan.

Ei heillä ole yhteisiä rahoja. Avioehtokin on. Tiedän nämä kaikki, koska isäni on aina puhunut avoimesti raha-asioista.

Ap

Vierailija
28/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten voi sanoa sille isän vaimolle että olet kyllä tarjoutunut tuomaan eväät mutta isäsi kieltää sen.

Olen sanonut tietenkin. Ja isänikin on sanonut. Mutta jollain tavalla syy on silti minun. Siis isäni vaimon mielestä. Minulle ja perheelleni hän on vihainen. Ja minusta on kiusallista kun hän on vihainen siinä miehellenikin ja lapsillenikin.

Ap

Soita isäsi sijasta hänen vaimolleen ja kysy mitä voitte tuoda, eiköhän eukolta lista löydy ja jos ei niin ainakaan ei voi alkaa kitisemään kun on kerran kysytty.

Jos isäni on se, joka kutsuu meidät sinne niin minusta on luontevaa sopia asioista hänen kanssaan. Hänen vieraina me siellä olemme, siis etupäässä.

Ap

Vierailija
29/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Jos AP:n isällä ja tämän vaimolla on yhteiset rahat, miksi et kerrasta opi että isäsi lupailee liikoja ja että hänen vaimolle EI ole ok että sinä lokkeilet siellä mökillä? Miksi menet sinne aina uudestaan ilman tuomisia vaikka tiedät että isäsi vaimo ei halua maksella teidän mökkeilyä? Et taida pitää tästä vaimosta, jos edelleen teeskentelet aina uudestaan, ettet tiedä mitä tulee tapahtumaan.

Johan jo sanoin, että isäni maksaa kaikki meidän ruoat. Ei minulla niin sitä vaimoa vastaan mitään ole, mutta hänellä taitaa olla minua vastaan.

Ap

Vierailija
30/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan uusperheissä hankalampaa. En kyllä osaa vielä sanoa, vaikka uusperheessä elänkin. Toistaiseksi miehen aikuisia lapsia on tullut passattua mielellään. Tosin eivät punkkaa meillä öitä, koska asuvat ihan lähellä omissa kodeissaan. (ovat aikuisia, puolisot, pieniä lapsia ja kunnon tilavat kodit)

Omat vanhemmat on 70+ ja dominoivat mökkiään. Mitään ei voi viedä, mutta aina semmoinen puolirutina siitä, että kun on tässä tätä hommaa. Käymme ehkä 3-5 tuntia kerralla ja äiti väkisin tekee ruuan ja alkaa päälle huokailla tiskaustyöstä. Silti jos yritän tiskata, mestaroi vieressä valittamassa. Hänhän ei ikinä anna kenenkään tehdä mitään ilman puuttumista ja määräämistä. Samalla valittaa, että kukaan ei tee mitään. Lapsesta asti muistan, että jokainen yritys tehdä jotain vaikka keittiössä johti siihen, että arvosteli vieressä ja halusi tehdä välissä. Jos pyöritin vaikka sämpylää, niin hänen piti näyttää miten ja korjata ne tekemäni sämpylät. Jos tiskasin, laitoin liikaa pesuainetta tai liian kylmää vettä tai liian kuumaa. Ja valutin vettä liikaa. Astiatkin oli nostettu väärin kaappiin. Jos isä imuroi joskus, niin kävelee vieressä selittämässä, miten pitäisi imuroida, älä kolhi niitä listoja ja pitää ottaa näin ja näin. 

Vierailija
31/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti melkein loukkaantuu jos yritän tuoda jotain tai tarjota rahaa.

Vierailija
32/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajaa.

MIKSI kyselet isältäsi ruokalistaa? Miksi et vain osta ruokaa ja vie sitä mökille? Vaikka isäsi väittää "tarjoavansa" niin tosiasia on se, että naiset käyvät kaupassa ja maksavat ruoat, eli isäsi vaimo maksaa sinun ruokasi, ei isäsi.

Täysin käsittämätön on myös loppulauseesi "Kannattaisi perata asioita vähän syvemmältä ennen kuin tekee lehtijuttuja."

Oikeastiko kuvittelet, ettei vanhempien ja isovanhempien rahoilla loisiminen olisi ihan oikea olemassaoleva ilmiö? Pitäisikö lehtien tarkistuttaa kaikki juttunsa sinulla, ja jos ne eivät sinulle kelpaa, niitä ei saisi julkaista?

Vierailija
33/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten voi sanoa sille isän vaimolle että olet kyllä tarjoutunut tuomaan eväät mutta isäsi kieltää sen.

Olen sanonut tietenkin. Ja isänikin on sanonut. Mutta jollain tavalla syy on silti minun. Siis isäni vaimon mielestä. Minulle ja perheelleni hän on vihainen. Ja minusta on kiusallista kun hän on vihainen siinä miehellenikin ja lapsillenikin.

Ap

Soita isäsi sijasta hänen vaimolleen ja kysy mitä voitte tuoda, eiköhän eukolta lista löydy ja jos ei niin ainakaan ei voi alkaa kitisemään kun on kerran kysytty.

Jos isäni on se, joka kutsuu meidät sinne niin minusta on luontevaa sopia asioista hänen kanssaan. Hänen vieraina me siellä olemme, siis etupäässä.

Ap

Mutta jos vaimo laittaa ruoat niin häneltä sitä pitää kysyä.

Vierailija
34/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se isäsi vaimo ne ruuat on kuitenkin käynyt hakemassa kaupasta ja maksanut ne.

Sun isäsi esittää hankkivansa ja tarjoavansa sapuskat. Käyttää vaimoansa hyväksi.

Ei ole käynyt. Tiedän ostetuista asioista, että ne on isäni valitsemia. Ja he ovat kertoneet että isäni hoitaa mökillä kauppareissut. Ei tästä ole mitään epäselvyyttä.

Ap

Vierailija
35/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan ne iltapäivälehdet siinä mielessä oikeassa, että isäsi vaimo pääsee kiukuttelemaan juuri tuosta asiasta. Ratkaisu tähän on yksinkertainen ja sen varmasti tiedätkin, asia pitää nostaa pöydälle, eli paikalla ovat se isä että hänen vaimonsa ja asiallisesti puhuttava homma selväksi. Ei mitään kaunisteluja, ei haukkumista vaan suoraa puhetta, niin että päästään yhteisymmärrykseen siitä, miten toimitaan tulevaisuudessa.

Vierailija
36/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole iltapäivälehtien juttuja lukenut. Mutta minun lapseni ovat tervetulleita, vaikka ovat minkä ikäisiä. Ja todellakin ovat toivottuja vieraita, joille haluan tarjota ruokia, jotka maittavat. Vaikka ovat jo aikuisia, niin he ovat aina minun lapsiani, joita haluan hemmotella näillä pienillä jutuilla.

Vierailija
37/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään vienyt ruokaa vanhempien mökille.

Tässä tosin kyse oli isäni ja hänen vaimon mökistä, äidilläni taas ei ole mökkiä.

Ap

Jos vaimoa harmittaa, niin tosiasiassa ruokien tarjoaminen teille voi olla liian kallista, mutta isäsi ei tohdi ottaa vastaan ruokia. Ensi kerralla et soita ja kysy, mitä tarvitsee tuoda (ethän vain soita omatuntosi vuoksi, jotta isäsi voi kieltää tuomasta?), vaan automaattisesti menet kylään kaupan kautta. Tuot vessapaperia, kahvia, maitoa, makkaraa, perunaa, kahvileipää, ainakin.

He ovat varakkaita. Velaton omakotitalo isossa kaupungissa, hieno mökki, kaksi hyvää autoa, rahaa matkustella jne. Molemmat vielä osittain työelämässä, hyväpalkkaisessa työssä, isäni palkka vähän isompi kuin vaimonsa.

Ap

Vierailija
38/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mutta jos vaimo laittaa ruoat niin häneltä sitä pitää kysyä.

Miksi et lue aloitusta ennen kuin kommentoit?

Vierailija
39/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? En minä nauraisi toisten tuliaisille, sellainen olisi huonoa käytöstä.

Vierailija
40/121 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai isäsi on ärähtänyt vaimolleen, että pää kiinni ja lähtekööt pois, jos niin koville ottaa?