Kumpaan muuttaisit Kuopio vaiko Oulu?
Töissä alalla jossa kyllä työllistyisi kummassakin. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon. Nyt kotikaupunkina Kouvola.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä vaihtoehdoista Oulu. Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.
Parasta olisi kyllä jos pääsisit Jyväskylään tai Tampereelle.
Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.
Terveisin Kuopiossa syntynyt ja kasvanut
Kuopiossa väännetään murretta ihan kunnolla, äläs nyt kaunistele. Olen itsekin sieltä kotoisin ja tiedän asian. Toki murre ei ole yhtä leveätä kuin maalla, mutta onhan se nyt kaukana kirjakielestä.
Ilmeisesti tämän asian suhteen eletään aikalailla kuplissa täällä Kuopiossa. Minä en kuule savon murretta oikeastaan missään. Karjalan murretta sen sijaan päivittäin kollegan takia. Se jos mikä ei lähde ihmisestä, vaikka kuuhun muuttaisi. Onneksi on hauska kuuloista.
Kuten tuolla edellä joku kirjoitti; savolainen ei itse kuule omaa murrettaan jota puhuu. Vieras murre sen sijaan särähtää korvaan.
Niin muualla maassamme särähtää savon murre.
Kyllä uskon että savolainen tunnistaa puhumansa murteen jossa suurin osa on savoa. Mutta kun immeiset ovat asuneet siellä sun täällä niin murteita on tarttunut mukaan.
Nykysavo on tosiaan sekoitus kaikenlaista ja sen turistit ja muualta tulleet tulkitsevat että on pelkkää savon murretta.
Tytär opiskeli usean vuoden savonlinnassa ja eikös vaan ollut tarttunut karjalanmurretta mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.
Kävin vilkaisemassa Google Mapsilla. Siinähän on muutama vaihtoehtoinen reitti. Minkä itse valitsin niin oli ensin pari korttelia matalia kerrostaloja, ja sitten - puisto. Kyllä sen kestää. Vai onko se puisto nyt jyrätty pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä vaihtoehdoista Oulu. Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.
Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.
Kuopiolainen luulee puhuvansa kirjakieltä:D Kyllä teidät savolaiset tunnistaa puheestanne missä tahansa suunne avaatte.
Niinpä. Aksentti paistaa läpi jopa silloin, kun oikein kirjakieltä yrittävät.
Toisaalta olen tavannut myös loimaalaisen, joka kuvitteee puhuvansa kirjakieltä. Ja jotkut ovat kehdanneet meistä jyväskyläläisistä sanoa niin, vaikka itse olen kyllä vahvasti eri mieltä!
Suomessa ei ole aksentteja kuin vain Tampereen seudulla. Siellä painotetaan sanoja omalla, omintakeisella tavalla, vaikka sanaa ei varsinaisesti muuteta. Tampereen aksentin voi siis vain kuulla, sitä ei voi kirjoittaa – mutta sen kuulee yhdestäkin sanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monessa kaupungissa, isossa ja pienemmissä. Oulussakin pariin otteeseen. Kuopiossa opiskelin ja tänne palasin, enkä muualle halua. Monella mittarilla paras paikka.
Niin että millä mittareilla?
Luonto ennen kaikkea. Makeat vedet ympärillä ja useita lampia kaupunkialueella. Vaihteleva maasto, jota jotkut manaavat kun on paljon mäkiä. Puijo.
Asun Puijonlaaksossa ja vaikka on laakso, silti joka suunnasta jonkunmoinen mäki on noustava.
Aiemmin mainittu etu sisämaassa se, ettei ole kovia viimoja kuten merenrantakaupungeissa.
Täällä on minun mielestä mukavat ihmiset ja tori on oikeasti mualiman napa.
Kulttuuritarjontaa ym on yllin kyllin jos kiinnostaa. Mukavasti keskellä suomea, josta on hyvä lähteä eri suuntiin vaikka vierailemaan helsinkiin.
Sanoisin,että täällä on panostettu asukkaisiin, on tosi hyvät kulkuyhteydet verrattuna ouluun. Jotain tiedän oulun paikallisliikenteestä, kun käyn siellä monta kertaa vuodessa sukuloimassa. Matkakeskus on hieno, jotain vielä viimeistellään juna-asemalla. Kauppahalli on oma lukunsa, jossa pitää käydä usein ostamassa kalaa. Meillä on lähellä myös Matkus, jossa on IKEA ja kymmeniä muita liikkeitä. En keksi moitteita. En ainakaan nyt.
Ymmärrän hyvin, että kukin kokee omalla tavallaan ja omista lähtökohdista asuinympäristönsä.
Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.
Matkus on vienyt monia keskustan liikkeitä sinne kaupungin laitamille. Ei hyvä, ei. Keskustassa on nykyään paljon tyhjiä liiketiloja.Siinä nyt oli pari moitetta mitä keksin. Tuli vain mieleen.
Tässä "betonihelvetissä" on siis kyse sellaisesta ihmeellisestä ilmiöstä kuin tuiki tavallinen katu kaupungin keskustassa. Sellaisia kaupungit ovat: katu jonka molemmin puolin kerrostaloja. Nimeltään se on Puijonkatu, ja neljä korttelia kun kävelet, niin pääset puiden reunustamalle avaralle torille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa väännetään murretta ihan kunnolla, äläs nyt kaunistele. Olen itsekin sieltä kotoisin ja tiedän asian. Toki murre ei ole yhtä leveätä kuin maalla, mutta onhan se nyt kaukana kirjakielestä.
Ilmeisesti tämän asian suhteen eletään aikalailla kuplissa täällä Kuopiossa. Minä en kuule savon murretta oikeastaan missään. Karjalan murretta sen sijaan päivittäin kollegan takia. Se jos mikä ei lähde ihmisestä, vaikka kuuhun muuttaisi. Onneksi on hauska kuuloista.
Kuten tuolla edellä joku kirjoitti; savolainen ei itse kuule omaa murrettaan jota puhuu. Vieras murre sen sijaan särähtää korvaan.
Kyllä uskon että savolainen tunnistaa puhumansa murteen jossa suurin osa on savoa. Mutta kun immeiset ovat asuneet siellä sun täällä niin murteita on tarttunut mukaan.
Nykysavo on tosiaan sekoitus kaikenlaista ja sen turistit ja muualta tulleet tulkitsevat että on pelkkää savon murretta.
Tytär opiskeli usean vuoden savonlinnassa ja eikös vaan ollut tarttunut karjalanmurretta mukaan...
Erikoista, ottaen huomioon että SAVONlinna on Savossa eikä Karjalassa.
Vierailija kirjoitti:
Ouluun. Lyhyempi matka Lappiin ja Oulusta luulisi olevan ihan hyvät lennot etelään ja lisäksi Ruotsi ei ole kaukana. Kuopio tuntuu olevan keskellä ei yhtikästä mitään.
Oulun leveyksien Ruotsissa ei ole yhtään mitään, autiota erämaata.
Iso plussa Kuopiossa on Ikea, siitä ei pääse mihinkään.
Oulussakin on melkein Ikea, kun Haaparannan Ikeaan on vaan 100 km.
Entisenä pääkaupunkiseutulaisena Oulu miellyttää kokonaisuutena enemmän. Joka tapauksessa mielestäni tärkeintä on valita mukava asunto ja asuinalue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun. Lyhyempi matka Lappiin ja Oulusta luulisi olevan ihan hyvät lennot etelään ja lisäksi Ruotsi ei ole kaukana. Kuopio tuntuu olevan keskellä ei yhtikästä mitään.
Jos menee Ruotsin rajalta eteenpäin suunnilleen saman verran, mitä on matkaa Oulusta rajalle, tulee Luulajaan. Sepä on kyllä autiota erämaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee Ruotsin rajalta eteenpäin suunnilleen saman verran, mitä on matkaa Oulusta rajalle, tulee Luulajaan. Sepä on kyllä autiota erämaata.
Niin, erämaassa on kaupunki nimeltä Luulaja, kun tarpeeksi jaksaa ajaa. Olen kyllä käynyt siellä, muistuttaa paljon Kajaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, ottaen huomioon että SAVONlinna on Savossa eikä Karjalassa.
On se Etelä- Savoa, mutta siellä puhutaan paljon karjalanmurretta. Kun katsoo karttaa, ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin paljon nuoria opiskelijoita.
Kumpikin kaunis kaupunki.Kuopiosta helpompi mennä esim. Helsinkiin.
Oulussa on meri, mikä on kesällä hienoa, mutta toisaalta meren takia talvella raaka ilmasto.Oulun meri ei kylläkään näy eikä tunnu kaupungin elämässä mitenkään, Oulujoki ja sen suisto jonkun verran.
Yksi hirveimpiä asioita Oulussa on edelleen se sellutehtaan haju (vai mikä tehdas nyt onkaan), josta ei päästä näköjään koskaan eroon.
Kuopiossa on puhdasta ilmaa ja vettä joka paikka täynnä ja järvi iso osa ihan arkista elämää, kun se on näkyvillä joka puolella. Rantoihin myös panostetaan siellä paljon (saarille rakennettu Saaristokaupunki, kaksi Löylyn kaltaista rantaravintolaa/-saunaa/-kylpylää), matkustajasatama tapahtumineen, Väinölänniemi rantoineen ja puistoineen – kaikki aivan keskustan kainalossa.
Vieläkö se oulu haisee... kävin viimeksi 10 vuotta sitten ja mietin että voisi lähiaikoina oulussa kävästä. Eikö ne saa sitä hajua nykyajan laitteilla muka pois :/
Oletko ajanut Kuopion ohi? Kuopiossa on jokin laitos joka näkyy sillalle, ja haisee.
Ajan Kuopiosta ohikin pari kertaa vuodessa, ja sen lisäksi asun siellä. En ole nähnyt "jotain laitosta" enkä havainnut mitään hajua.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa pyörii mahmuttien joukkorakastamisjengit. Eli ei siis sinne jos haluat että tyttäresi säästyvät yllätysrakkaudelta.
Kaikissa suuremmissa kaupungeissahan on alueita ja porukoita, joita kannattaa kiertää ja mielellään välttää liikkumista yksin pimeällä syrjässä ns. huonolla alueella. Oulussa on aivan turvallista liikkua, kunhan pitää edellä mainitut asiat mielessä. Helsinkiläiselle ainakin tämä on täysin normaalia varautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin paljon nuoria opiskelijoita.
Kumpikin kaunis kaupunki.Kuopiosta helpompi mennä esim. Helsinkiin.
Oulussa on meri, mikä on kesällä hienoa, mutta toisaalta meren takia talvella raaka ilmasto.Oulun meri ei kylläkään näy eikä tunnu kaupungin elämässä mitenkään, Oulujoki ja sen suisto jonkun verran.
Yksi hirveimpiä asioita Oulussa on edelleen se sellutehtaan haju (vai mikä tehdas nyt onkaan), josta ei päästä näköjään koskaan eroon.
Kuopiossa on puhdasta ilmaa ja vettä joka paikka täynnä ja järvi iso osa ihan arkista elämää, kun se on näkyvillä joka puolella. Rantoihin myös panostetaan siellä paljon (saarille rakennettu Saaristokaupunki, kaksi Löylyn kaltaista rantaravintolaa/-saunaa/-kylpylää), matkustajasatama tapahtumineen, Väinölänniemi rantoineen ja puistoineen – kaikki aivan keskustan kainalossa.
Vieläkö se oulu haisee... kävin viimeksi 10 vuotta sitten ja mietin että voisi lähiaikoina oulussa kävästä. Eikö ne saa sitä hajua nykyajan laitteilla muka pois :/
Oletko ajanut Kuopion ohi? Kuopiossa on jokin laitos joka näkyy sillalle, ja haisee.
Ajan Kuopiosta ohikin pari kertaa vuodessa, ja sen lisäksi asun siellä. En ole nähnyt "jotain laitosta" enkä havainnut mitään hajua.
Olen asunut yli 20 vuotta, enkä ikinä ole haistanut mitään sellun tms hajua.
Oulussa asuin 4 vuotta ja siellä kyllä haistoin. Monet kerrat, kun oli matalapaine.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on tosiaan joskus aivan järkyttävä ilma. Molempiin voisin muuttaa.
Silti Oulussa on yleensä lämpimämpää tälläkin hetkellä.
Seuraan nimittäin säätä tunneittain.
Oulussa on usein myös lämpimämpää kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Oulu on Pohjoisessa, sieltä lyhyt matka Lappiin ja Ruotsiin ja Norjaan. Tasainen kaupunki,meri-ilmasto.
Kuopiosta lyhyempi matka Helsinkiin ja Tampereelle. Järvi-ilmasto, mäkinen.
Oululaiset ehkä jurompia. Molemmissa yliopisto,joten kv-meininkiäja paljon muualta muuttaneita. Suunnilleen samankokoisia. Kuopiossa kova buusti päällä, rakennetaan ja kehitetään paljon, yliopiston myötä yrityksiä perustetaan paljon.
Onhan Oulu tuplasti Kuopijjon kokoinen.
Kuopio. Olen asunut molemmissa. Jos olet it-alalla, niin Oulussa on paremmin uramahdollisuuksia. Toki eniten niitä on jossain ihan muualla kuin noissa kummassakaan.
Lentomatka kummastakin Helsinkiin on suunnilleen sama. Kuopioon lennetään hitaammalla rupelilla ja Ouluun isommalla, joka nousee täyteen lentokorkeuteen ja menee lujempaa.
Tuo on kuopion yläpuolella, alueella missä vähän asutusta.