Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaan muuttaisit Kuopio vaiko Oulu?

Vierailija
01.07.2023 |

Töissä alalla jossa kyllä työllistyisi kummassakin. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon. Nyt kotikaupunkina Kouvola.

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso plussa Kuopiossa on Ikea, siitä ei pääse mihinkään.

Oulussa on Ikean suunnittelustudio.

Vierailija
162/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikko Venkkeri kirjoitti:

Muuta Raumalle, olet niigo ulgomail gogo aja.

Minulle tuohon riittää jo Pori. En meinaa tajuta sanaakaan mitä puhutaan. Kälviä vasta paha onkin, jos maalaiskuntia saa ottaa mukaan.

Kälviä ei ole enää maalaiskunta, se liittyi Kokkolaan vuonna 2009, eli jo 14 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luonto on tärkeä, niin sitten ehdottomasti Kuopio. Jos taasen haluat sosiaalista kanssakäymistä, niin sitten suosittelen yllättäen Oulua.

Kuopion sijainti järvialueilla, kumpuileva maasto ja kasvuston vehreys. On hieno Suomenkin mittakaavassa.

Oulussa on toisaalta meri ja Oulujoki. Suomen ehkä parhain lohijoen suistoalue Hartaanselkä. Nopeasti tuntureille, kesällä ja varsinkin talvella.

Kuopio ei ole yllättäen kovin sosiaalinen ulkoa tulleille. Jos sinulla ei ole sukulaisia tai suhteita jo etukäteen, niin niiden luominen Kuopiossa ei välttämättä onnistu ollenkaan. Piirit on pienet ja status on tärkeässä roolissa, jopa huvittavuuteen asti.

Oulussa monet on tulleet tullista ja sosiaalisten suhteiden luominen on luontevaa. Ihmiset myöskin tarkoittavat, mitä sanovat. Kaupunki on täynnä miljonäärejä it-kuplan ajoilta, mutta kadulla tavallinen tallaaja on yleensä joviaali, rauhallinen miekkonen, joka heittäytyy mielellään juttusille.

Komeimmat miehet, mitä olen Suomessa tavannut.

Vierailija
164/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.

Kävin vilkaisemassa Google Mapsilla. Siinähän on muutama vaihtoehtoinen reitti. Minkä itse valitsin niin oli ensin pari korttelia matalia kerrostaloja, ja sitten - puisto. Kyllä sen kestää. Vai onko se puisto nyt jyrätty pois?

Olen tuo, joka kirjoitti kommentin. Puhun nyt siitä reitistä, jota suurin osa kulkee asemalta torille eli Puijonkatua. Tokihan sitä voisi kiertää vaikka mistä halutessaan. Ja Google mapsin kuvat on tosiaan vanhoja ei niissä näy edes aseman viereisiä tornitaloja.

Vierailija
165/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa kaupungissa, isossa ja pienemmissä. Oulussakin pariin otteeseen. Kuopiossa opiskelin ja tänne palasin, enkä muualle halua. Monella mittarilla paras paikka.

Niin että millä mittareilla?

Luonto ennen kaikkea. Makeat vedet ympärillä ja useita lampia kaupunkialueella. Vaihteleva maasto, jota jotkut manaavat kun on paljon mäkiä.  Puijo.

Asun Puijonlaaksossa ja vaikka on laakso, silti joka suunnasta jonkunmoinen mäki on noustava.

Aiemmin mainittu etu sisämaassa se, ettei ole kovia viimoja kuten merenrantakaupungeissa.

Täällä on minun mielestä mukavat ihmiset ja tori on oikeasti mualiman napa.

Kulttuuritarjontaa ym on yllin kyllin jos kiinnostaa. Mukavasti keskellä suomea, josta on hyvä lähteä eri suuntiin vaikka vierailemaan helsinkiin.

Sanoisin,että täällä on panostettu asukkaisiin, on tosi hyvät kulkuyhteydet verrattuna ouluun. Jotain tiedän oulun paikallisliikenteestä, kun käyn siellä monta kertaa vuodessa sukuloimassa.  Matkakeskus on hieno, jotain vielä viimeistellään juna-asemalla. Kauppahalli on oma lukunsa, jossa pitää käydä usein ostamassa kalaa. Meillä on lähellä myös Matkus, jossa on IKEA ja kymmeniä muita liikkeitä. En keksi moitteita. En ainakaan nyt.

Ymmärrän hyvin, että kukin kokee omalla tavallaan ja omista lähtökohdista asuinympäristönsä.

Itse kuljen muutaman kerran vuodessa Kuopion juna-asemalta torin suuntaan, ja se ympäristö sillä reitillä on jotain ahdistavan karseaa. Hirveä, ahdas betonihelvetti, jossa ei edes puun puuta. Ei anna kovin hyvää ensivaikutelmaa turisteille.

Matkus on vienyt monia keskustan liikkeitä sinne kaupungin laitamille. Ei hyvä, ei. Keskustassa on nykyään paljon tyhjiä liiketiloja.

Siinä nyt oli pari moitetta mitä keksin. Tuli vain mieleen.

Tässä "betonihelvetissä" on siis kyse sellaisesta ihmeellisestä ilmiöstä kuin tuiki tavallinen katu kaupungin keskustassa. Sellaisia kaupungit ovat: katu jonka molemmin puolin kerrostaloja. Nimeltään se on Puijonkatu, ja neljä korttelia kun kävelet, niin pääset puiden reunustamalle avaralle torille.

Mietin teitä Kuopiolaisia nyt noin kovasti hiertää tuo kommentti? Se on ruma kuin mikä, ahdas, ankea, harmaa. Deal with it. Ei kaikki kaupungin kadut ole samanlaisia, oli sitten kaupunki mikä tahansa. Käykää välillä muuallakin katsomassa.

Vierailija
166/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio! Ihan sen vuoksi et Oulu on täynnä lahkolaisia.

Vierailija
167/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa ei puhuta savon murretta yleisesti, koska täällä on paljon muualta muuttaneita. Iisalmessa puhutaan jo yleisemmin savoa.

Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä Savossa.

757

Höpön pöppöä. Viivyn usein viikon työmatkalla Kuopiossa, ja kaikkialla kuulee savonmurretta. Kaupoissa, ravintoloissa, torilla, kahviloissa etc etc. Ehkä se on paikallisista jotenkin noloa, koska noin kiivaasti väittävät ettei Kuopiossa puhuta savoa?

Minä olen asunut 25 vuotta Kuopiossa, mutta olen kotosin savon sydänmailta. Minä kuulen Kuopiossa harvoin levveetä murretta, mutta kääppä kahtomassa mitenkä vaekka jo riistaveellä tae kuavilla huastettaan. Itsekään en huasta savvoo paitsi joskus lapsien huviksi tai sukulaisia tavattaessa.

Savolaisena et vain kuule omaa murrettasi, muualla Suomessa asuvat kuulevat sen, halusitpa tai et.

No eikait sitä mekkää täälä Oulusa aleta savua vääntään. Poristaan, vaa kiriakielellä melekei kaikki ko pahki satutaan.

Täälon tuosa Merikoskesa ihan halavatun isoja lohia.

Kattoopa pirruuttaan juutupesta heitä.

Aivan mahottomia vonkaleita.

Ovat joutunu viranomaset rajottaanki sitä heittelyä, kö ehän siittä tullu helevettiäkkää, ku ne kekkä tuli sieltä jostaki kaanaanmaalta entä mistä lie, niinne ryöttäät sai issoimmat ja oikei lehesä näyttettii.

Kyllä pisteli, vaikkeen ookkaan katteellinen pois se semmonen munsta. Päivvaston.

Ei sillä, etteikö tuota itekki sais vielä isompia, oikeita lohonakkeita, jos rupiais opettelleen ja ois oikiallaiset vehkeet, vaan empähän tuota kehtaa.

Pitäs olla patestaki enämpi, että ne mun pyytämät rantaan saatas.

Häätyy olla höyli ja antaa muittenki yrittää. Ompa tuola torilla sevverta raavikallaa.

Että, jos nää aikoit Merijalin rantaan kalastaan nii älä tuu. Kuopiosa on hyviä kalakukkoja. Vekaanille ahvenista.

Vierailija
168/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa asunut. Kummastakaan en ole kotoisin. Noista kahdesta valitsisin Oulun. Kuopio oli kamala paikka ja veden laatu oli jotain järkyttävää kalkkista, haisi pahalle ja ihon sekä hiusten kunto meni.

Olen kotoisin Jyväskylästä ja sinne aijon palata kunhan opinnot päättyy.

Vierailija
169/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spede on kuopiosta eli kuopio

Vierailija
170/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oulu kuin tikkurilan väri kartta joka kulmassa tapolan kaupustelijoita

Vierailija
171/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopio

Vierailija
172/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso plussa Kuopiossa on Ikea, siitä ei pääse mihinkään.

Oulussa on Ikean suunnittelustudio.

Sekin tuli vasta viime vuonna.

Vierailija
173/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa asunut. Kummastakaan en ole kotoisin. Noista kahdesta valitsisin Oulun. Kuopio oli kamala paikka ja veden laatu oli jotain järkyttävää kalkkista, haisi pahalle ja ihon sekä hiusten kunto meni.

Olen kotoisin Jyväskylästä ja sinne aijon palata kunhan opinnot päättyy.

Jyväskylä on kans kiva kaupunki vaihtelevine maastoineineen.

Vierailija
174/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta pääsee hyvin yöjunalla etelään, oululainen on harvapuheinen. Kuopiossa ihmiset on aika ylpeitä.

Vierailija
175/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut monessa kaupungissa, isossa ja pienemmissä. Oulussakin pariin otteeseen. Kuopiossa opiskelin ja tänne palasin, enkä muualle halua. Monella mittarilla paras paikka.

Niin että millä mittareilla?

Luonto ennen kaikkea. Makeat vedet ympärillä ja useita lampia kaupunkialueella. Vaihteleva maasto, jota jotkut manaavat kun on paljon mäkiä.  Puijo.

Asun Puijonlaaksossa ja vaikka on laakso, silti joka suunnasta jonkunmoinen mäki on noustava.

Aiemmin mainittu etu sisämaassa se, ettei ole kovia viimoja kuten merenrantakaupungeissa.

Täällä on minun mielestä mukavat ihmiset ja tori on oikeasti mualiman napa.

Kulttuuritarjontaa ym on yllin kyllin jos kiinnostaa. Mukavasti keskellä suomea, josta on hyvä lähteä eri suuntiin vaikka vierailemaan helsinkiin.

Sanoisin,että täällä on panostettu asukkaisiin, on tosi hyvät kulkuyhteydet verrattuna ouluun. Jotain tiedän oulun paikallisliikenteestä, kun käyn siellä monta kertaa vuodessa sukuloimassa.  Matkakeskus on hieno, jotain vielä viimeistellään juna-asemalla. Kauppahalli on oma lukunsa, jossa pitää käydä usein ostamassa kalaa. Meillä on lähellä myös Matkus, jossa on IKEA ja kymmeniä muita liikkeitä. En keksi moitteita. En ainakaan nyt.

Ymmärrän hyvin, että kukin kokee omalla tavallaan ja omista lähtökohdista asuinympäristönsä.

Matkus on vienyt monia keskustan liikkeitä sinne kaupungin laitamille. Ei hyvä, ei. Keskustassa on nykyään paljon tyhjiä liiketiloja.

Siinä nyt oli pari moitetta mitä keksin. Tuli vain mieleen.

Tässä "betonihelvetissä" on siis kyse sellaisesta ihmeellisestä ilmiöstä kuin tuiki tavallinen katu kaupungin keskustassa. Sellaisia kaupungit ovat: katu jonka molemmin puolin kerrostaloja. Nimeltään se on Puijonkatu, ja neljä korttelia kun kävelet, niin pääset puiden reunustamalle avaralle torille.

Mietin teitä Kuopiolaisia nyt noin kovasti hiertää tuo kommentti? Se on ruma kuin mikä, ahdas, ankea, harmaa. Deal with it. Ei kaikki kaupungin kadut ole samanlaisia, oli sitten kaupunki mikä tahansa. Käykää välillä muuallakin katsomassa.

Kävin tänään Kuopion keskustassa ja oikein katsoin sillä silmällä onko harmaata. Voin sanoa ettei ollut.

Jos se muutaman sadan metrin matkalla asemalta torille ei puita, niin niitä löytyy heti kaupungintalon ympäriltä. Tulliportinkatu Sokoksen vieressä ja sankarihautausmaa puineen ja viheriöineen.

Hiukka eteenpäin teatteria kohti on Pohjolankatu jossa puita rivissä.

Jos lähtee satamaan päin on useita puistoja lyhyellä matkalla ja vihreyttä ja puita. Samoin jos lähtee musiikkikeskukseen päin.

Luulenpa, että pelkästään betonikortteleita löytyy monista kaupungeista enemmän kuin Kuopiosta.

Vierailija
176/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa olen käynyt, Oulussa en. Valitsen epäröimättä Oulun.

Vierailija
177/202 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa haisee, Kuopio on maalaismaisempi ja aika voimakkasti savolainen paikkakunta. Eli muualta tullut voi kokea olonsa vieraaksi.

Vierailija
178/202 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Best eli kuopio. Hintataso on kyllä asunnoissa korkea.

Vierailija
179/202 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Kuopion keskustassa on vähiten vapaita liiketiloja isoista kaupungeista

Vierailija
180/202 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa on kiva keskusta. On muutenkin paljon tapahtumia ja virkeä kaupunki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme