Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaan muuttaisit Kuopio vaiko Oulu?

Vierailija
01.07.2023 |

Töissä alalla jossa kyllä työllistyisi kummassakin. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon. Nyt kotikaupunkina Kouvola.

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa ei puhuta savon murretta yleisesti, koska täällä on paljon muualta muuttaneita. Iisalmessa puhutaan jo yleisemmin savoa.

Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä Savossa.

757

Höpön pöppöä. Viivyn usein viikon työmatkalla Kuopiossa, ja kaikkialla kuulee savonmurretta. Kaupoissa, ravintoloissa, torilla, kahviloissa etc etc. Ehkä se on paikallisista jotenkin noloa, koska noin kiivaasti väittävät ettei Kuopiossa puhuta savoa?

Minä olen asunut 25 vuotta Kuopiossa, mutta olen kotosin savon sydänmailta. Minä kuulen Kuopiossa harvoin levveetä murretta, mutta kääppä kahtomassa mitenkä vaekka jo riistaveellä tae kuavilla huastettaan. Itsekään en huasta savvoo paitsi joskus lapsien huviksi tai sukulaisia tavattaessa.

Savolaisena et vain kuule omaa murrettasi, muualla Suomessa asuvat kuulevat sen, halusitpa tai et.

Ihminen voi lähteä Savosta, mutta Savo ei lähde ihmisestä.

Tuo on niin totta.

Vierailija
122/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa tuo savon viha. Pojat kävi aikoinaan rintamalla pitämässä huolen, että helsinki on edes olemassa.

En mä usko, että savoa kukaan vihaa.

Mutta se murteen vääntäminen on vaan todella raivostuttavaa.

Esim. idässä Karjalan murre on vielä ihan siedettävää, mutta savolaisten kieli ei.

Sama vaikka Raumalla, ei siitä suomalainen saa selvää.

Pienet on ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on syntynyt Kuopiossa. Tavatessamme oli asunut lähes 20 vuotta pk-seudulla. Kysyi sitten alkuaikoina arvaa missä hän on syntynyt. Sanoin heti että Kuopiossa. Hän ihmetteli kuinka arvasin. Sanoin että murteesta.

Itse olen kuopiosta ja vaimo luuli, että olen New Yorkista, sen verran enklanti sujjuu. Luulin taas, että hän on lapista, mutta asuikin hesassa. Mutta tämä tapahtu jo 80 luvulla

Niin se o ja keke ruusberi on paras.

Vierailija
124/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies oli Kuopiosta. Kehui aina juovuksissa kuinka paljon oli "ketkuttanut" ketäkin kaveria, tuttuja ja tuntemattomia.

Vierailija
125/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista Oulu.  Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.

Parasta olisi kyllä jos pääsisit Jyväskylään tai Tampereelle.

Sitä savon murteen vääntämistä ei kylläkään kuule täällä vaikka haluaisi. Olen asunut Kuopiossa (junantuomana) 30 vuotta, enkä ole kuullut kunnon viäntämistä kuin pari hassua kertaa.

Vierailija
126/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa ei puhuta savon murretta yleisesti, koska täällä on paljon muualta muuttaneita. Iisalmessa puhutaan jo yleisemmin savoa.

Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä Savossa.

757

Höpön pöppöä. Viivyn usein viikon työmatkalla Kuopiossa, ja kaikkialla kuulee savonmurretta. Kaupoissa, ravintoloissa, torilla, kahviloissa etc etc. Ehkä se on paikallisista jotenkin noloa, koska noin kiivaasti väittävät ettei Kuopiossa puhuta savoa?

Minä olen asunut 25 vuotta Kuopiossa, mutta olen kotosin savon sydänmailta. Minä kuulen Kuopiossa harvoin levveetä murretta, mutta kääppä kahtomassa mitenkä vaekka jo riistaveellä tae kuavilla huastettaan. Itsekään en huasta savvoo paitsi joskus lapsien huviksi tai sukulaisia tavattaessa.

Aivan, unohdin tämän ärsyttävän Savon murteen.

Eli ei Kuopiokaan tulisi kyseeseen.

Silloin viisasta pysyä pois. Älä tule lähellekään..

Vierailija
127/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista Oulu.  Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.

Sitä savon murteen vääntämistä ei kylläkään kuule täällä vaikka haluaisi. Olen asunut Kuopiossa (junantuomana) 30 vuotta, enkä ole kuullut kunnon viäntämistä kuin pari hassua kertaa.

Et ole käynyt ulkona 30 vuoteen?

Vierailija
128/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.

Terveisin Kuopiossa syntynyt ja kasvanut

Kuopiossa väännetään murretta ihan kunnolla, äläs nyt kaunistele. Olen itsekin sieltä kotoisin ja tiedän asian. Toki murre ei ole yhtä leveätä kuin maalla, mutta onhan se nyt kaukana kirjakielestä.

Ilmeisesti tämän asian suhteen eletään aikalailla kuplissa täällä Kuopiossa. Minä en kuule savon murretta oikeastaan missään. Karjalan murretta sen sijaan päivittäin kollegan takia. Se jos mikä ei lähde ihmisestä, vaikka kuuhun muuttaisi. Onneksi on hauska kuuloista.

Vierailija
129/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mies oli Kuopiosta. Kehui aina juovuksissa kuinka paljon oli "ketkuttanut" ketäkin kaveria, tuttuja ja tuntemattomia.

Ns kylä/kaupunkihulluja riittää aivan joka paikkakunnalle, mutta itse osaan erottaa, että eivät ole kuvaa koko väestöä. Ei millään paikkakunnalla.

Tosi lapsellista on takertua murteeseen tai murteisiin ylipäätään. Siitä on kielitutkijat olleet huolissaan kun aidot murteet häviävät. Ei pitäisi niin käydä.

Vierailija
130/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti paluumuuttajina ainakin tulee etelästä nyt Kuopioon lapsiperheitä. Monelle ollut liikaa huono ympäristö, sekä koulutuksen taso. Tietäähän sen mistä johtuu.

Vierailija
131/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummassakin paljon nuoria opiskelijoita.

Kumpikin kaunis kaupunki.

Kuopiosta helpompi mennä esim. Helsinkiin.

Oulussa on meri, mikä on kesällä hienoa, mutta toisaalta meren takia talvella raaka ilmasto.

Oulun meri ei kylläkään näy eikä tunnu kaupungin elämässä mitenkään, Oulujoki ja sen suisto jonkun verran.

Yksi hirveimpiä asioita Oulussa on edelleen se sellutehtaan haju (vai mikä tehdas nyt onkaan), josta ei päästä näköjään koskaan eroon.

Kuopiossa on puhdasta ilmaa ja vettä joka paikka täynnä ja järvi iso osa ihan arkista elämää, kun se on näkyvillä joka puolella. Rantoihin myös panostetaan siellä paljon (saarille rakennettu Saaristokaupunki, kaksi Löylyn kaltaista rantaravintolaa/-saunaa/-kylpylää), matkustajasatama tapahtumineen, Väinölänniemi rantoineen ja puistoineen – kaikki aivan keskustan kainalossa.

Vierailija
132/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulussa on meri, mikä on kesällä hienoa, mutta toisaalta meren takia talvella raaka ilmasto.

Oulun meri ei kylläkään näy eikä tunnu kaupungin elämässä mitenkään, Oulujoki ja sen suisto jonkun verran.

Yksi hirveimpiä asioita Oulussa on edelleen se sellutehtaan haju (vai mikä tehdas nyt onkaan), josta ei päästä näköjään koskaan eroon.

Kuopiossa on puhdasta ilmaa ja vettä joka paikka täynnä ja järvi iso osa ihan arkista elämää, kun se on näkyvillä joka puolella. Rantoihin myös panostetaan siellä paljon (saarille rakennettu Saaristokaupunki, kaksi Löylyn kaltaista rantaravintolaa/-saunaa/-kylpylää), matkustajasatama tapahtumineen, Väinölänniemi rantoineen ja puistoineen – kaikki aivan keskustan kainalossa.

Vieläkö se oulu haisee... kävin viimeksi 10 vuotta sitten ja mietin että voisi lähiaikoina oulussa kävästä. Eikö ne saa sitä hajua nykyajan laitteilla muka pois :/

Vierailija
133/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopioon ehdottomasti, huomattavasti rauhallisempi ja turvallisempi asuinpaikka.

Vierailija
134/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaankaan, vaan muuttaisin pois tästä umpirasistisesta maasta, jossa sen kastin edustajille on löytynyt suojatyöpaikka hallituksestakin.

Vierailija
135/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole käynyt ulkona 30 vuoteen?

Jos sinä astut ovesta ulos, niin alkavatko ihmiset heti puhua sinulle? Minulle eivät jostain syystä. Kaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa tai työpaikallani (olen opettaja) en kuule savon murretta käytännössä ollenkaan. Liekö minulla valikoiva kuulo sitten.

Vierailija
136/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.

Terveisin Kuopiossa syntynyt ja kasvanut

Kuopiossa väännetään murretta ihan kunnolla, äläs nyt kaunistele. Olen itsekin sieltä kotoisin ja tiedän asian. Toki murre ei ole yhtä leveätä kuin maalla, mutta onhan se nyt kaukana kirjakielestä.

Ilmeisesti tämän asian suhteen eletään aikalailla kuplissa täällä Kuopiossa. Minä en kuule savon murretta oikeastaan missään. Karjalan murretta sen sijaan päivittäin kollegan takia. Se jos mikä ei lähde ihmisestä, vaikka kuuhun muuttaisi. Onneksi on hauska kuuloista.

Kuten tuolla edellä joku kirjoitti; savolainen ei itse kuule omaa murrettaan jota puhuu. Vieras murre sen sijaan särähtää korvaan.

Niin muualla maassamme särähtää savon murre.

Vierailija
137/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu, Kuopio, Kouvola. Ihmisparka. Puuttuu vain Kerava.

Kerro miksi kaksi noista kaupungeista kuuluu suomen vetovoimasimpiin kaupunkeihin?

Juuri Kuopio ja Oulu.

Ekana on Tampere, neljäntejä Jyväskylä.

Vierailija
138/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kumpaankaan, vaan muuttaisin pois tästä umpirasistisesta maasta, jossa sen kastin edustajille on löytynyt suojatyöpaikka hallituksestakin.

Voin maksaa sulle lentolipun. tulee varmasti meille muille halvemmaksi pitkässä juoksussa.

Vierailija
139/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö se oulu haisee... kävin viimeksi 10 vuotta sitten ja mietin että voisi lähiaikoina oulussa kävästä. Eikö ne saa sitä hajua nykyajan laitteilla muka pois :/

Oletko ajanut Kuopion ohi? Kuopiossa on jokin laitos joka näkyy sillalle, ja haisee.

Vierailija
140/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajanut Kuopion ohi? Kuopiossa on jokin laitos joka näkyy sillalle, ja haisee.

Kyllä, haisee noin 2km säteellä. 90 luvulla haju oli 10km säteellä. Siellä tekniikka kehittynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän