Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaan muuttaisit Kuopio vaiko Oulu?

Vierailija
01.07.2023 |

Töissä alalla jossa kyllä työllistyisi kummassakin. Mutta onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon. Nyt kotikaupunkina Kouvola.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu, Kuopio, Kouvola. Ihmisparka. Puuttuu vain Kerava.

Vierailija
102/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi paljon aikaa luuhata kalassa, laskettelemassa ja vaelluksilla niin Oulu saattaisi houkutella

Kuopiossahan vasta helppo onkin kalastaa. Onnistuu, vaikkei aikaa olisi niin paljon. Monella on kalavedet kävelymatkan päässä.

Oulusta on suhteellisen helppo kipaista vaikka Torniojoelle tai vähän kauemmaksikin. Kuopiossa on toki pienimuotoiseen lähikalasteluun ihan ok mahdollisuudet, mutta jalokalan perään haikailevalle paikkoja on vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä vaihtoehdoista Oulu.  Sitä savon murteen vääntämistä Kuopiossa ei kestä ja sitä paitsi savolaiset ovat kieroja ja kateellisia.

Parasta olisi kyllä jos pääsisit Jyväskylään tai Tampereelle.

Maalta muuttaneet vääntävät, Kuopiossa syntyneet ja kasvaneet puhuvat kyllä melko lailla kirjakieltä.

Terveisin Kuopiossa syntynyt ja kasvanut

Ei kyllä pidä paikkaansa.

Itse olen syntynyt Kuopion lähikunnassa, opiskellut Helsingissä ja asunut jo pitkään Porissa. Puhun normaalisti kirjakieltä satakuntalaisella twistillä, mutta ei tarvitse kun tulla Savoon ,alan viäntää murretta aivan huomaamattani. Savolaisilla on oma puheenrytmi ja ajatuskulku vaikka puhuisikin kirjakieltä. Tunnistan missä tahansa toisen natiivin savonpuhujan.

Mielenkiintoinen tuo näkemys erilaisesta ajatuskulusta. Osaisitko jotenkin selittää mitä sillä tarkoitat, tai olisko antaa esimerkkejä?

Kielessä ainakin on sellainen ero, että savon kielj on descriptiivistä eli kuvailevaa ja maalailevaa siinä kun kirjakieli on definitiivistä eli määrittelevää. Sanoisin, että kirjakieltä puhuva saattaa antaa savolaiselle hieman ykstotisen ja mielikuvituksettoman vaikutelman. 

Vierailija
104/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat varsin dynaamisia, ehkä Oulu edelleen se vauhdikkaampi. Pohjoispohjalainen ylpistely voi olla ihan viehättävääkin, kun sen ottaa huumorilla. Kuopio ilmastollisesti ja maastollisesti miellyttävämpi ja nykyisin aika viihdyttävä keskusta.

Pohjoispohjalainen ylpistely? MItä se on? Mä olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla vasta vuodesta -87 lähtien enkä oikein tiedä. Enneminkin mentaliteetti on vähän vaatimaton.

Etelä-Pohojammaalla ollaan ylpeitä omasta tekemisestä kyllä.

Vierailija
105/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa ei puhuta savon murretta yleisesti, koska täällä on paljon muualta muuttaneita. Iisalmessa puhutaan jo yleisemmin savoa.

Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä Savossa.

757

Höpön pöppöä. Viivyn usein viikon työmatkalla Kuopiossa, ja kaikkialla kuulee savonmurretta. Kaupoissa, ravintoloissa, torilla, kahviloissa etc etc. Ehkä se on paikallisista jotenkin noloa, koska noin kiivaasti väittävät ettei Kuopiossa puhuta savoa?

Minä olen asunut 25 vuotta Kuopiossa, mutta olen kotosin savon sydänmailta. Minä kuulen Kuopiossa harvoin levveetä murretta, mutta kääppä kahtomassa mitenkä vaekka jo riistaveellä tae kuavilla huastettaan. Itsekään en huasta savvoo paitsi joskus lapsien huviksi tai sukulaisia tavattaessa.

Vierailija
106/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuopiossa ei puhuta savon murretta yleisesti, koska täällä on paljon muualta muuttaneita. Iisalmessa puhutaan jo yleisemmin savoa.

757

Höpön pöppöä. Viivyn usein viikon työmatkalla Kuopiossa, ja kaikkialla kuulee savonmurretta. Kaupoissa, ravintoloissa, torilla, kahviloissa etc etc. Ehkä se on paikallisista jotenkin noloa, koska noin kiivaasti väittävät ettei Kuopiossa puhuta savoa?

Minä olen asunut 25 vuotta Kuopiossa, mutta olen kotosin savon sydänmailta. Minä kuulen Kuopiossa harvoin levveetä murretta, mutta kääppä kahtomassa mitenkä vaekka jo riistaveellä tae kuavilla huastettaan. Itsekään en huasta savvoo paitsi joskus lapsien huviksi tai sukulaisia tavattaessa.

Monenlaista murretta kuulee kävitpä missä vaan kaupungissa. Ei se ole paikallisista noloa. Pitää olla aika heikki itsetunto jos kokee oman puhetyylinsä noloksi.

Vierailija
107/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kovin helposti harkitsisi kumpaakaan.

Oulu on niin jumalattoman pohjoisessa, että siellä lämmintä varmaan pari viikkoa vuodesta.

Kuopiokin liian ylhäällä maantieteellisesti.

Vierailija
108/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Kuopijon mualaiset viäntävät savvoo, myö kaapuntilaiset puhutaan kirjakieltä.

Vierailija
109/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Savolaisena et vain kuule omaa murrettasi, muualla Suomessa asuvat kuulevat sen, halusitpa tai et.

Vierailija
110/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiosta pääsee lentokoneella heti vaikka helsinkiin jos huvittaa. Huippu sijainti kun about puolessa välissä suomea.

Vierailija
111/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Aivan, unohdin tämän ärsyttävän Savon murteen.

Eli ei Kuopiokaan tulisi kyseeseen.

Vierailija
112/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Savolaisena et vain kuule omaa murrettasi, muualla Suomessa asuvat kuulevat sen, halusitpa tai et.

Onko se sinulle ongelma ?

Vierailija
113/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Ihminen voi lähteä Savosta, mutta Savo ei lähde ihmisestä.

Vierailija
114/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

757

Tietysti kuulet, mutta täysin aitoa viäntämistä tuskin kuulet.

Savon murrekin muuttuu kun mennään 50- 100 km johonkin suuntaan. Meillä sanottiin päästä ( ihmisen tai eläinten pää) että se on piä. Piähän koskoo, kun päätä särki, oli kipuja.

Kun taas opiskelukaveri 100km päässä sanoi peä. Peä on kippee.

Monta muuta erilaisuutta löytyy.

Mitä itse olen kuullut murre on nykyisin sekoitus monesta, joten otapa siitä selvää. On seassa Kainuun murretta, savon, karjalan, yleiskieltä ym ym...

Yleisvaikutelma että on savoa...

Vierailija
115/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tuo savon viha. Pojat kävi aikoinaan rintamalla pitämässä huolen, että helsinki on edes olemassa.

Vierailija
116/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopiosta pääsee lentokoneella heti vaikka helsinkiin jos huvittaa. Huippu sijainti kun about puolessa välissä suomea.

Katoppa kun niin pääsee Oulustakin.

Vierailija
117/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on syntynyt Kuopiossa. Tavatessamme oli asunut lähes 20 vuotta pk-seudulla. Kysyi sitten alkuaikoina arvaa missä hän on syntynyt. Sanoin heti että Kuopiossa. Hän ihmetteli kuinka arvasin. Sanoin että murteesta.

Vierailija
118/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoppa kun niin pääsee Oulustakin.

Niin piäsee, molemmat huippuja.

Vierailija
119/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa tuo savon viha. Pojat kävi aikoinaan rintamalla pitämässä huolen, että helsinki on edes olemassa.

En mä usko, että savoa kukaan vihaa.

Mutta se murteen vääntäminen on vaan todella raivostuttavaa.

Esim. idässä Karjalan murre on vielä ihan siedettävää, mutta savolaisten kieli ei.

Sama vaikka Raumalla, ei siitä suomalainen saa selvää.

Vierailija
120/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on syntynyt Kuopiossa. Tavatessamme oli asunut lähes 20 vuotta pk-seudulla. Kysyi sitten alkuaikoina arvaa missä hän on syntynyt. Sanoin heti että Kuopiossa. Hän ihmetteli kuinka arvasin. Sanoin että murteesta.

Itse olen kuopiosta ja vaimo luuli, että olen New Yorkista, sen verran enklanti sujjuu. Luulin taas, että hän on lapista, mutta asuikin hesassa. Mutta tämä tapahtu jo 80 luvulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme