Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?
Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.
En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.
Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.
Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.
Kommentit (255)
Djjdjjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fnfnnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa välttämättömät kotityöt, juurikin imurointi 1x/vko, wc 1x/vko, moppaus 2x/kk, lakanat 1-2x/kk, pyykkäys 2x/vko, tiskit päivittäin, ruuanlaitto. Martoilta löytyy suositukset, kuinka usein nämä, tämä on vain esimerkki sen mukaan, miten itse (olen kotitöissä laiska) nämä näen ja meillä tehdään. Pihatyöt ja auto ym asiat huomioidaan myös.
Sopikaa, miten jaatte. Huomioikaa työtunnit kodin ulkopuolella.
Yksi keino on jakaa vuoroviikot esim toinen hoitaa viikon ruuat ja tiskit, toinen silloin siivouksen ja pyykit. Seuraavalla viikolla toisin päin.
Vaikeinta minusta on erilainen vaatimustaso. Nainen voi vaatia huippusiisteyttä ja miehelle riittää 7+. Meillä mies on gourmetluokan kokki eikä suostu syömään kaupan kalapuikkoja ja maksalaatikkoa, joihin minä tyytyisin.
Meillä kotityöt jaettu niin, että mies hoitaa ruuat ja käy kaupassa ja minä hoidan pyykit, siivooja käy 2 vko välein. Päivittäinen siivous molempien vastuulla. Minulla pitemmät työpäivät, joten sinänsä Ok jako minusta. Ulkotöitä ei juuri ole.
Imurointi20min. WC 10min. Moppaus jaettu 2 eli 20min. Lakanat jaettu 4 10min. Pyykkäys 40min. Tiskit 15min.
Yhteensä 1h 55min viikon aikana. Tekee 15min per päivä.. laitetaan tohon vielä vartti lisää ruuan valmistukseen.Total 30min per vrk. On se raskasta
20 minuuttia lapsiperheen kodin imurointiin?
Päiväkoti-ikäiset laittaa itse lakanansa?
Tyynyjä tai peittoja ei pestä koskaan, petivaatteita ei tuuleteta, patjoja ei imuroida?
Tiskaatte noin 3 koneellista tiskiä viikossa? Kylppärissä pestään pelkkä pönttö?
Palstahäirikkö osaa olla huvittava..
Palstauhrautuja se vasta hauska onkin.
Laitetaan 2h lisää per viikko.. nyt menee jo 45min per päivä..
Jos ei riitä laitetaan vielä 2h lisää niin ollaan tunnissa. Wau.
Olet minuuttimies, tilastoihme. Vielä kun saisi ne reseptit joilla kokkaat 2 minuutissa kolmen kuukauden ruuat pakkaseen kuten väitit.
Vierailija kirjoitti:
Fnfnnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa välttämättömät kotityöt, juurikin imurointi 1x/vko, wc 1x/vko, moppaus 2x/kk, lakanat 1-2x/kk, pyykkäys 2x/vko, tiskit päivittäin, ruuanlaitto. Martoilta löytyy suositukset, kuinka usein nämä, tämä on vain esimerkki sen mukaan, miten itse (olen kotitöissä laiska) nämä näen ja meillä tehdään. Pihatyöt ja auto ym asiat huomioidaan myös.
Sopikaa, miten jaatte. Huomioikaa työtunnit kodin ulkopuolella.
Yksi keino on jakaa vuoroviikot esim toinen hoitaa viikon ruuat ja tiskit, toinen silloin siivouksen ja pyykit. Seuraavalla viikolla toisin päin.
Vaikeinta minusta on erilainen vaatimustaso. Nainen voi vaatia huippusiisteyttä ja miehelle riittää 7+. Meillä mies on gourmetluokan kokki eikä suostu syömään kaupan kalapuikkoja ja maksalaatikkoa, joihin minä tyytyisin.
Meillä kotityöt jaettu niin, että mies hoitaa ruuat ja käy kaupassa ja minä hoidan pyykit, siivooja käy 2 vko välein. Päivittäinen siivous molempien vastuulla. Minulla pitemmät työpäivät, joten sinänsä Ok jako minusta. Ulkotöitä ei juuri ole.
Imurointi20min. WC 10min. Moppaus jaettu 2 eli 20min. Lakanat jaettu 4 10min. Pyykkäys 40min. Tiskit 15min.
Yhteensä 1h 55min viikon aikana. Tekee 15min per päivä.. laitetaan tohon vielä vartti lisää ruuan valmistukseen.Total 30min per vrk. On se raskasta
20 minuuttia lapsiperheen kodin imurointiin?
Päiväkoti-ikäiset laittaa itse lakanansa?
Tyynyjä tai peittoja ei pestä koskaan, petivaatteita ei tuuleteta, patjoja ei imuroida?
Tiskaatte noin 3 koneellista tiskiä viikossa? Kylppärissä pestään pelkkä pönttö?
Palstahäirikkö osaa olla huvittava..
Ei petivaatteiden pesu ja huolto ole päivittäinen tehtävä. Lakanat vaihdan viikoittain ,mutta on aivan turhaa pestä tyynyjä ja peittoja kuin tarvittaessa. Ennemmin uusii niitä vähän useammin. En myöskään viitsi imuroida patjaa ja tuulettaa peittoja. Jos on pölypunkkeja niin olkoon- hengissä on pysytty. Ennenwanhaan ihmisillä oli patjat täytetty oljilla tai hevosen jouhilla ja peitot oli villaa tai untuvaa ja hengissä pysyivät.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä pitää olla naisen kanssa suunnitelma, ja suunnitelmasta pitää käydä ilmi onko siellä jaettuja kotitöitä minkä verran. Jos miehellä ei ole suunnitelmaa naisen kanssa, nainen ottaa ja suunnittelee miehen elämän, myös kotityöt, ja siitä voi syyttää vain miestä itseään.
Naisella on yleensä selkeä suunnitelma myös yhteisistä rahoista eli niistä, jotka mies on tienannut. Jos mies kieltäytyy maksajan roolista, on edessä ero, jota perustellaan sillä, että mies ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vain kerran kuussa lakanat? yök
Mitä yök? Jos sulla lakanat patskaantuu tuossa ajassa niin ei meillä kaikilla muilla. Mä käyn suihkussa iltaisin enkä hikoile öisin. Tottakai niissä lakanoissa on pölypunkkeja ja ihohilsettä, mutta kun sitä nyt on valmiiksi iholla muutenkin ja punkit ilmaantuu petivaatteiden vaihdon jälkeen hetikohta taas maisemiin niin mitä järkeä vaihdella alvariinsa.
Voi kun olisi noin helppoa noi riidat. Esillä riidat pahimmillaan on sitä että ranskalaiset on poistettu väärin uunissa tai joku muu ruoka ei tarpeeksi hyvää, vaikka ihan samalla tavalla tehty kun on ollut arvostelijan mielestä hyvää ja monesti on haukkumiset tulleet ihan kunnon kolmen tunnin haudutetusta padasta. Haukkumisiin riittää, kun ottaa vaan päähän joku asia. Ei sinänsä haittaa kun olen tietoinen tuosta, että ei mitään vikaa ruuassa ja on vain pahalla päällä, mutta eihän se kivaa ole.
Siivouksessa joo on eri näkemykset eli toinen käyttää ilmaisuja home ja keltainen, vaikka ei ole hometta ja keltaisuutta. Tyypillä taipumus lievään liioittelua noissa asioissa. Jos eri näkemykset kummankin pitäisi joustaa siihen keskitiehen eli ei pitäisi vaatia liian siisti eikä pitäisi olettaa, että liika sotkuisuus olisi ok.
Myös se että ei kaikki hoidu heti kismittää miestä. Esim. uunin siivouksessa oli pelti jäänyt laittamatta takaisin ja siitä tuli napisemista. Laitoin vasta seuraavana päivänä.
Juuri tuollaiset isommat projektit tahtoo jäädä, kun itse keskityn lähinnä niihin päivittäisiin pyykinpesuun, keittiöön astioihin ja ruuanlaittoon, tavaroiden paikoille laittamiseen. Huoh, isommat projektit sitten joskus. Toisaalta ei mun mielestä niin paha jos mies vaikka tekisi nuo isommat harvemmin tehtävät projektit, kun itse teen päivittäin lähes yksin nuo päivittäiset ainakin aina silloin kun hänellä työpäivät, mikä ihan ok itselleni. Onhan se ymmärrettävää. Itse hoidan myös lasten asiat esim.läksyjen auttaminen, ruokkiminen kouluun lähettäminen ja nukkumaan laittamiset. Huh onneksi kesälomalla voi vähän relata niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä pitää olla naisen kanssa suunnitelma, ja suunnitelmasta pitää käydä ilmi onko siellä jaettuja kotitöitä minkä verran. Jos miehellä ei ole suunnitelmaa naisen kanssa, nainen ottaa ja suunnittelee miehen elämän, myös kotityöt, ja siitä voi syyttää vain miestä itseään.
Naisella on yleensä selkeä suunnitelma myös yhteisistä rahoista eli niistä, jotka mies on tienannut. Jos mies kieltäytyy maksajan roolista, on edessä ero, jota perustellaan sillä, että mies ei siivoa.
Jos miehellä ei ole suunnitelmaa, niin käy. Kannatta olla se suunitelma, ja kertoa naiselle siitä. Mies ei tietenkään voi vain lorvailla kotonaan, arvon tuottaminen suhteelle ja perheelle on silti tärkeä. Suhde ei ole mikään vapaamatkustusjuttu kummankaan osalta.
Kaikista typerin lause on tuo "pariskunnalla on eri siisteyskäsitykset". Siis miten voikin olla, että yleensä miehinen enemmistö on sitä mieltä, ettei KOSKAAN tarvitse imuroida, pestä lattioita, pyyhkiä tasoja, siivota vessaa/kylppäriä, vaihtaa petivaatteita, vaihtaa pyyhkeitä? Ihanko oikeasti mies pystyy nukkumaan vaikka vuoden samoilla petivaatteilla, jos nainen ei niitä vaihda? Sinkkunakin kaikki perussiisteys ja kotityöt oli ihan vieras juttu?
Vierailija kirjoitti:
Valitsit miehen, jolle nainen on palvelija. Joko hyväksyt sen ( kun tästähän ei ollut mitään ennakko-varoitusta seurusteluaikana) tai eroat.
Palstalla sitten jaksetaan vierittää vastuuta naiselle.
Tasa-arvo ei ole toteutunut. Suurin osa miehistä vierittää kotityöt naisen vastuulle. Tämä ongelma koskee suurinta osaa länsimaiden naisista.
Nainen ei voi vaikuttaa miesvalinnoilla yhteiskunnan rakenteisiin ja miesten asenteisiin. Naisille ei riitä kunnon miehiä joita valita. Niitä miehiä on häviävän vähän.
Tämä ei ole ap:n syy eikä ap olisi voinut tehdä mitään toisin. Tätä tilannetta ei voi välttää. Se tulee eteen useimmilla naisilla.
Nyt ap joutuu tappelemaan asiasta, jos ei halua olla orja loppuikänsä. Mutta vika ei ole hänen. Vaan miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mies pitäisi vielä elättää? Siivota miehen sotkut ja elättää. Just.
Vierailija kirjoitti:
Jopa mun isä siivosi jos oli vapaapäivä tai pekkaset perjantaisin, syntynyt 1952.
Ja se siivous oli petivaatteet ulos ja pöllytys, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattian pesu.
Teki myös ruokaa, hoiti pihaa, remontoi, hoiti auton ja laskut jne.Riippuu niin kasvatuksesta ja minkä vastuun ihminen osaa ottaa eli olla aikuinen.
Eikä riipu. Aikuinen ihminen osaa ajatella omilla aivoilla. Jos aikuinen mies jättää kotityöt naiselle, se johtuu vain siitä että haluaa tehdä niin.
Jos te olette oikeasti onnellisessa suhteessa mistä homma toimii...
Niin kannattaa nyt herätä ennnekuin on myöhäistä. Te nalkutatte ja kusettte suhteenne pilalle joidenkin kotitöiden takia.. mihin menee pahimmassakin tapauksessa tyyliin 5h viikko lapsiperheessä..
Notkukaa vaikka puol tuntia vähemmän täällä päivittäin. Ja pitäkää koti siistinä, olkaa onnellisia ja rakastakaa toisianne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä joudun tekemään kaikki kotityöt. Tosiaan joudun. Yritin opettaa seitsemän vuotta miestä tiskaamaan, pesemään vessaa jne. Ei muka opi. Laittaa tiskit takaisin kaappiin, kun on kastanut tiskiveteen, vessan vaa suihkuttaa pikkusuihkulla eli vedellä ovelta ja thats it. Olen luovuttanut.
Nyt hajosi tiskikone. Mies ilmoitti, että on valmis syömään likaisista astioista, kunnes uusi tiskikone on tullut, kunhan tiskata ei tarvitse. Olettanee, että minä tiskaan lapsen tiskin tai myös lapsi saa syödä likaisista astioista.
Äitinsä oli teiniäiti, joka heitti lapset ulos heti, kun laki salli, kasvattamatta niitä. Tässä tulos. Ei se mies opi vanhalla iällä vaikka miten yritän kouluttaa. Idiootti olin, kun en aiemmin luovuttanut ja nyt olen mieslapsen äidinkorvike.
Kyllä oppisi. Ei vain tee.
Googleta weaponized incompetence. Miehet ympäri maailmaa käyttävät tuota manipulointitaktiikkaa naisiin. Ja sinun miehesi käyttää sitä sinuun. Älä syytä miehen äitiä.
Miraaas kirjoitti:
Niin kannattaa nyt herätä ennnekuin on myöhäistä. Te nalkutatte ja kusettte suhteenne pilalle joidenkin kotitöiden takia.. mihin menee pahimmassakin tapauksessa tyyliin 5h viikko lapsiperheessä..
Notkukaa vaikka puol tuntia vähemmän täällä päivittäin. Ja pitäkää koti siistinä, olkaa onnellisia ja rakastakaa toisianne.
Itse päivystät täällä solvaamassa 24/7. Mene terapiaan, hoisa pääsi ja ala elää ihmisiksi!
No nämähän on just niin asioita joissa pitää olla suunnilleen samanlainen näkemys, jotta parisuhdetta voi edes harkita.
Ei parisuhteeseen pidä mennä ihmisen kanssa jonka elämäntavat, arvo- ja ajatusmaailma sekä tulevaisuuden suunnitelmat eroaa omista merkittävällä tavalla.
Näitä siinä tapailuvaiheessa on tarkoitus selvittää, että onko toisessa potentiaalia elämänkumppaniksi eikä vain n*ssia kuin kaniinit.
Vierailija kirjoitti:
Miraaas kirjoitti:
Itse päivystät täällä solvaamassa 24/7. Mene terapiaan, hoisa pääsi ja ala elää ihmisiksi!
Mitä solvaamista se on jos kertoo faktat?
Se että riitelee tai nalkuttaa jonkun pikku jutun takia muuten hyvän parisuhteen pilalle on ihan puhtaasti tyhmää..
Palkatkaa vaikka siivoaja jos ette itse suoriudu. Halvemmaksi sekin tulee kuin avioero, roskapussin viemättä jättämisen takia
Mirasi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miraaas kirjoitti:
Se että riitelee tai nalkuttaa jonkun pikku jutun takia muuten hyvän parisuhteen pilalle on ihan puhtaasti tyhmää..
Palkatkaa vaikka siivoaja jos ette itse suoriudu. Halvemmaksi sekin tulee kuin avioero, roskapussin viemättä jättämisen takia
Jos se asia on niiiiiin mitätön niin miksei muka saa vaatia miestä hoitamaan puolta siitä?
Mirasi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miraaas kirjoitti:
Kyse ei ole mistään pikkujutusta, jos huomaa olevansa lähinnä toiselle palvelija tai assistentti, joka kulkee perässä siivoamassa jälkiä. Silloin suhteessa ei ole kahta aikuista vaan aikuinen ja lapsen tasolla oleva aikuisen kokoinen vätys. Jokainen saa ihan itse päättää, mitä sietää parisuhteessaan ja mitä ei. Jokainen voi myös ihan itse korjata sen pikku jutun omassa käytöksessään, jos sen avulla välttää eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa mun isä siivosi jos oli vapaapäivä tai pekkaset perjantaisin, syntynyt 1952.
Ja se siivous oli petivaatteet ulos ja pöllytys, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattian pesu.
Teki myös ruokaa, hoiti pihaa, remontoi, hoiti auton ja laskut jne.Riippuu niin kasvatuksesta ja minkä vastuun ihminen osaa ottaa eli olla aikuinen.
Eikä riipu. Aikuinen ihminen osaa ajatella omilla aivoilla. Jos aikuinen mies jättää kotityöt naiselle, se johtuu vain siitä että haluaa tehdä niin.
No tämä. Yllättävän moni lastenkodista omilleen muuttava mies ei osaa siivota, vaikka sitä on siihen saakka vaadittu järjestelmällisesti joka ikinen viikko. Aikuisella on heidän mielestään vapaus tehdä ihan mitä tykkää.
Hommahan on niin että harvempi meistä siivoamisesta mitään kummempia kiksejä saa. Fiksumpi kuitnekin ymmärtää edes jonkinlaisen siisteyden merkityksen viihtymisen jne. kannalta. Sekä mitä asunnosta huolehtiminen vaikuttaa sen arvoon ja elämänlaatuun. Jos on epäonnekseen pariutunut latvalahon yksilön kanssa, joka ei tätä käsitä, niin sellaisesta kannattaa hankkiutua eroon pikimmiten.
Yhteisestä kodista huolehtiminen ei ole mitään auttamista tai vastaavaa vaan ihna normaalia aikuisuuteen liittyvää. Se ei ole sen enempää miesten kuin naisten hommaa vaan tasapuolisesti molempien velvollisuus.