Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?

Vierailija
01.07.2023 |

Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.

En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.

Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.

Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.

Kommentit (255)

Vierailija
141/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuo tyytymättömyys ja se että tuntuu kuin kotitöitä olis hirveästi on sitä että pitää puolisoa epäreiluna.

Sit alkaa ärsyttää kaikki se 3 min astianpesukoneen tyhjennyskin tuntuu isolta asialta.

Vierailija
142/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisinta olisi sopia kotitöille jako niin, että yhdellä on yksi tehtävälista ja toisella toinen ja niitä vaihdetaan päittäin esim puolen vuoden välein.

Ongelma tuskin silti ratkeaa alistavan, väkivaltaisen miehen kanssa, koska hän lähtökohtaisesti ei suostu tekemään osuuttaan vaan pyrkii pakottamaan vaimon palvelijaksi.

Jos toiselta puutuu velvollisuudentunto, hän löytää kyllä syyt, ettei ole kertakaikkiaan pystynyt, ehtinyt ja kyennyt nyt hoitamaan näitä juttuja. Perään luettelee pari tärkeää juttua, mitä on tehnyt sen sijaan. "Kun sinutkin piti sieltä lääkäristä hakea. Varmaan jatkossa hoidat kyytisi itse, jos minun on tärkeämpää jynssätä vessaa."

Se on sitten taas omaa tyhmyyttä ja lasten kannalta myös vastuuttomuutta perustaa perhe ihmisen kanssa, jolta puuttuu velvollisuudentunto.

Onneksi aina löytyy vastuullisia ihmisiä muistuttamaan tästä asiasta. Että oletpa tyhmä ja vastuuton, kun annat kohdella itseäsi huonosti. Se tunnetusti auttaa kaikkein tehokkaimmin vahvistumaan ja vaatimaan parempaa.

Paremmin se auttaa kuin päänsilittely, toisen osapuolen yksisilmäinen syyllistäminen ja oman vastuun pakoiluun kannustaminen. Kenenkään elämä ei ole koskaan muuttunut paremmaksi sillä, että jättää ottamatta vastuun tekemisistään ja valinnoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisinta olisi sopia kotitöille jako niin, että yhdellä on yksi tehtävälista ja toisella toinen ja niitä vaihdetaan päittäin esim puolen vuoden välein.

Ongelma tuskin silti ratkeaa alistavan, väkivaltaisen miehen kanssa, koska hän lähtökohtaisesti ei suostu tekemään osuuttaan vaan pyrkii pakottamaan vaimon palvelijaksi.

Jos toiselta puutuu velvollisuudentunto, hän löytää kyllä syyt, ettei ole kertakaikkiaan pystynyt, ehtinyt ja kyennyt nyt hoitamaan näitä juttuja. Perään luettelee pari tärkeää juttua, mitä on tehnyt sen sijaan. "Kun sinutkin piti sieltä lääkäristä hakea. Varmaan jatkossa hoidat kyytisi itse, jos minun on tärkeämpää jynssätä vessaa."

Se on sitten taas omaa tyhmyyttä ja lasten kannalta myös vastuuttomuutta perustaa perhe ihmisen kanssa, jolta puuttuu velvollisuudentunto.

Ihmiset muuttuvat. Ihan kuin et tietäisi, että yhteisten lasten syntymä on taitekohta, jossa ihmisten arvot usein muuttuvat.

No ei ne siihen suuntaan muutu että velvollisuudentunto katoaisi 😂😂

Aika tyypillistä on, että mies kokee lasten syntymän jälkeen naisen olevan äiti, myös lasten isälle, ja sen vuoksi naisen olevan vastuussa kaikesta kotona.

Vierailija
144/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..

Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?

Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.[/quote

Viisi ateriaa päivässä saa kuulostamaan, kuin se olisi jotenkin työlästä. Aika monet lapset syövät aamupalan ja lounaan päiväkodissa. Ja jos ovat jo koululaisia, aamupalan pystyvät ottamaan kyllä itse. Meillä ovat ottaneet välipalatkin itse, kun me aikuiset olemme siihen aikaan töissä. Jäljelle on jäänyt päivällisen valmistaminen. Ei kovin työlästä. Samalla kun peruna tai pasta kiehuu, voi tehdä jonkun kastikkeen. Itse teen usein niin, että teen illalla jonkun lasagnen tai kiusauksen valmiiksi muuten, mutta en paista sitä. Se, joka tulee ensin kotiin, laittaa se uuniin ja on valmista, kun nälkäisiä koululaisia alkaa tulla kotiin.

Ne koululaiset pääsee kuule koulusta alkaen kello 12. Oletko simä siis silloin laittamassa sitä uuniin?

Lapsia on paljon enemmän kuin ne päiväkoti-ikäiset. Koululaiset saa lounaan koulussa ja ovat loma-ajat täysin kodin ruokien varassa eli melkein neljänneksen vuodesta.

Ja tietenkin pastan kiehuessa tekee kastikkeen. Onko tämä sulle jokin suuri oivallus?

Eka ja toka luokkalaiset voivat jäädä iltapäiväkerhoon , joka korvaa päiväkotipaikan tuon ikäisiltä, mikäli eivät itse pärjää kotona yksin muutamaa tuntia. Itse en ole opettanut lapsia kädettömikdi vaan he osasivat jo tuonikäisrnä itse ottaa välipalaa jääkaapista .

Eli sinäkään et ole puolivalmiin kiusauksen kanssa vastassa kuten täällä neuvottiin?

Kukaan ei ole väittänytkään olevansa puolivalmiin kiusauksen kanssa vastassa vaan, että ensimmäiseksi kotiin tullut laittaa sen uuniin paistamaan. Koetad nyt ymmärtää lukemasi teksti. Löytyykö aan kirjoa?

Vierailija
145/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuttuvat. Ihan kuin et tietäisi, että yhteisten lasten syntymä on taitekohta, jossa ihmisten arvot usein muuttuvat.

Aika tyypillistä on, että mies kokee lasten syntymän jälkeen naisen olevan äiti, myös lasten isälle, ja sen vuoksi naisen olevan vastuussa kaikesta kotona.

Se, että naiset pitkälti käyttävät yksin vanhempainvapaat vielä korostaa tätä.

Vierailija
146/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fnkfk kirjoitti:

Monesti tuo tyytymättömyys ja se että tuntuu kuin kotitöitä olis hirveästi on sitä että pitää puolisoa epäreiluna.

Sit alkaa ärsyttää kaikki se 3 min astianpesukoneen tyhjennyskin tuntuu isolta asialta.

Just se kun odotukset eivät kohtaa. Kyllä minä itse huomaan, että kotityöt sujuvat paljon helpommin kun mies on vaikka viikon työreissulla. Teen ne silloin kummempia miettimättä. Muulloin energiaa kuluu arpoessa että saakohan hänkin jotain aikaan.

Vierailija
147/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aina löytyy vastuullisia ihmisiä muistuttamaan tästä asiasta. Että oletpa tyhmä ja vastuuton, kun annat kohdella itseäsi huonosti. Se tunnetusti auttaa kaikkein tehokkaimmin vahvistumaan ja vaatimaan parempaa.

Paremmin se auttaa kuin päänsilittely, toisen osapuolen yksisilmäinen syyllistäminen ja oman vastuun pakoiluun kannustaminen. Kenenkään elämä ei ole koskaan muuttunut paremmaksi sillä, että jättää ottamatta vastuun tekemisistään ja valinnoistaan.

Sinulla on ajatusvirhe, jossa kuvittelet kumppanisi olevan hallittavissa ja muuttumaton. Mutta maailma ja kumppani ei olekaan pelkillä omilla valinnoilla ohjattavissa. Jos kumppani muuttuu huonoksi, jonkin aikaa tulee yrittää palauttaa entistä tasapainoa, mutta, jos ei onnistu, tulee erota.

Missään nimessä ei tule alkaa ottaa vastuuta puolison teoista ja päätöksistä.

Vierailija
148/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että naiset pitkälti käyttävät yksin vanhempainvapaat vielä korostaa tätä.

Yli 90 % miehistä on uuden vanhempaivapaalain aikana luovuttanut maksimimäärän omista vapaistaan lapsen äidille, koska kotonaolo ei nappaa. Vaikka se johtaa ansiosidonnaisten vanhempainvapaapäivien radikaaliin vähenemiseen perheessä.

Vierailija
149/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies jättää vaatteensa ja tavaransa lattialle, niin et tietenkään mene niitä siirtelemään!

Mä kyllä menen. Koti on myös minun kotini, ja itselle ei vaan kuulu tyyliin, että olohuoneen lattialla ja milloin missäkin on vaatemyttyjä ja sukkia.

Ongelma ei ole mies vaan sinä hänen ongelmakäytöksen mahdollistajana.

En ymmärrä miksi ette saa miestänne pidettyä kurissa.

Kuulostaa vähän vieraalta, että parisuhteessa kummankaan tulisi kyetä pitämään toinen kurissa.

Jos toinen on vastuuntunnoton itsekäs vätys niin pakkohan silloin jollain olla ohjat huushollissa. Toki täysipäisiä vastuunsa ja osansa hoitavia ihmisiä ei tarvitse käskyttää. Toki vaihtoehto on aina erota, mikälii asiat ei suju kotona .

Vierailija
150/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa mun isä siivosi jos oli vapaapäivä tai pekkaset perjantaisin, syntynyt 1952.

Ja se siivous oli petivaatteet ulos ja pöllytys, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattian pesu.

Teki myös ruokaa, hoiti pihaa, remontoi, hoiti auton ja laskut jne.

Riippuu niin kasvatuksesta ja minkä vastuun ihminen osaa ottaa eli olla aikuinen.

Vierailija
151/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..

Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?

Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.[/quote

Viisi ateriaa päivässä saa kuulostamaan, kuin se olisi jotenkin työlästä. Aika monet lapset syövät aamupalan ja lounaan päiväkodissa. Ja jos ovat jo koululaisia, aamupalan pystyvät ottamaan kyllä itse. Meillä ovat ottaneet välipalatkin itse, kun me aikuiset olemme siihen aikaan töissä. Jäljelle on jäänyt päivällisen valmistaminen. Ei kovin työlästä. Samalla kun peruna tai pasta kiehuu, voi tehdä jonkun kastikkeen. Itse teen usein niin, että teen illalla jonkun lasagnen tai kiusauksen valmiiksi muuten, mutta en paista sitä. Se, joka tulee ensin kotiin, laittaa se uuniin ja on valmista, kun nälkäisiä koululaisia alkaa tulla kotiin.

Ne koululaiset pääsee kuule koulusta alkaen kello 12. Oletko simä siis silloin laittamassa sitä uuniin?

Lapsia on paljon enemmän kuin ne päiväkoti-ikäiset. Koululaiset saa lounaan koulussa ja ovat loma-ajat täysin kodin ruokien varassa eli melkein neljänneksen vuodesta.

Ja tietenkin pastan kiehuessa tekee kastikkeen. Onko tämä sulle jokin suuri oivallus?

Eka ja toka luokkalaiset voivat jäädä iltapäiväkerhoon , joka korvaa päiväkotipaikan tuon ikäisiltä, mikäli eivät itse pärjää kotona yksin muutamaa tuntia. Itse en ole opettanut lapsia kädettömikdi vaan he osasivat jo tuonikäisrnä itse ottaa välipalaa jääkaapista .

Eli sinäkään et ole puolivalmiin kiusauksen kanssa vastassa kuten täällä neuvottiin?

Kukaan ei ole väittänytkään olevansa puolivalmiin kiusauksen kanssa vastassa vaan, että ensimmäiseksi kotiin tullut laittaa sen uuniin paistamaan. Koetad nyt ymmärtää lukemasi teksti. Löytyykö aan kirjoa?

Siinä lukee että koululaisia vastassa on joku.

Vierailija
152/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa kotisiivous ja lasku miehelle.

Anna miehen pyykätä.

Kotisiivous vaihtaa myös lakanat.

Vierailija
153/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Ah, ihana minuuttimiehemme joka kokkaa kahdessa minuutissa kuukauden ruoat. Ei vaan reseptejä ole ikinä laittanut.

Ruokia me tehdään aikalailla 50/50. Eikä ikinä pelkästään 1 päiväksi..

Meillä on 93 neliön rivari. ei siinä hirveän kauan mene kun nostaa tavarat lattialta, imuroi ja yleisesti pitää paikat siistinä ettei tule kaaosta.

Pesen keväällä ja syksyllä ikkunat, kylppärin ja saunan 3 kk välein.

Olen itse ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun koska tämä lopetti lähestulkoon kaiken riitelyn.

Tietysti lapsiperheissä on ihan eri juttu. Mut sielläkin pääsisi pitkälle jos organisoisi asiat helposti tehtäviksi.. esim meillä on Dyson imuri 24/7 valmiina. Kaapissa on laminaatti pesuaine ja pyyheliinat heti saatavilla.

Juuri näin. Ruokaa valmistetaan isommat satsit ja syödään pari kertaa samaa peräkkäin ja kolmas annos voi olla pakastimessa kiireisen päivän varalle. Salaatteja varten ainekset pienitään lasirasioihin jääkaappiin valmiiksi ja niistä kootaan kulloinkin haluttu yhdistelmä. Käytetään pakastevihanneksia lisukkeena varsinkin talvella . Kun kypsennät jauhelihaa, broileria tms ison satsin, voit valmistaa siitä useampia erilaisia aterioita ja pakastaa osan vastaisen varalle. Yönylisämpylät ja pataleipä on helppo valmistaa pikkuvaivalla. Marjarahkaa, vispipuuroa yms voi valmistaa valmiiksi välipaloiksi jääkaappiin.

Meillä on robotti-imuri ja lisäksi tarvittaessa pyyhkäistään tahrat lattiasta nihkeällä mikrokuitumopilla.

Eikö ihmiset osaa nykyään hoitaa kotiaan taloudellisesti ja tehokkaasti vai miten se nyt on niin raskasta?

Ja aikaa kaikkeen ruoanlaittoon ja ruokahuoltoon menee per päivää kohti väkisinkin ainakin tuplasti se 18 minuuttia.

Useimmissa ruuissa sitä aktiivista työskentylävaihetta on noin 10 minuuttia ja sitten on se ruuan kypsennysaika, jonka ajan voi tehdä jotain aivan muuta samalla

Aivan eli jo sen yhden ruuan kanssa menee pelkkään tekemiseen 10 minuuttia. Sitten se vaatii vielä myös sen että sen tarvikkeet on kauppalistassa ja että kaikki siihen liittyvät astiat pestään ja että siitä jäävä loppu pakataan esimerkiksi lapsille seuraavan päivän lounaaksi koulusra tultua ja vanhemmille omiin rasiohin työpaikkalounaiksi. Ja noiden rasioiden tiskaus.

Käytännössä, kuten kerroit, jo se yksi ainoa ruoka vie jo sen 18 minuuttia.

Vierailija
154/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakuta haukutaan, meinaat että kannattaa liittyä rinkiin haukkumaan mukana. Sillä se haukuttu tajuaa, että aa totta, nuo muutkin ovat samaa mieltä tyhmyydestäni, eli kyllä minun nyt täytyy täältä ringistä nousta ja kävellä pää pystyssä pois.

Vai oisko hedelmällisempää sanoa haukkujalle, että menepä kuule itseesi ja nostaa kädestä se haukuttu ylös? Eli nimenomaan täysin yksisilmäisesti syyllistää haukkuvaa osapuolta ja kertoa haukutulle, että vastuu ei ole sinun.

Vierailija
155/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1905 syntynyt ukkini hoiti kolme alle seitsemänvuotiasta lastaan ja kotinsa vaimonsa kuoltua. Neljäkymmentä luvulla syntynyt isäni osallistui aivan normaalisti kotitöihin . Mieheni tekee osansa kotitöistä mukisematta. Mikä tässä on niin vaikeaa? Ei pidä alunperinkään paapoa poikia ja miehiä vaan opettaa ne kotinsa hoitamaan.

Vierailija
156/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listatkaa välttämättömät kotityöt, juurikin imurointi 1x/vko, wc 1x/vko, moppaus 2x/kk, lakanat 1-2x/kk, pyykkäys 2x/vko, tiskit päivittäin, ruuanlaitto. Martoilta löytyy suositukset, kuinka usein nämä, tämä on vain esimerkki sen mukaan, miten itse (olen kotitöissä laiska) nämä näen ja meillä tehdään. Pihatyöt ja auto ym asiat huomioidaan myös.

Sopikaa, miten jaatte. Huomioikaa työtunnit kodin ulkopuolella.

Yksi keino on jakaa vuoroviikot esim toinen hoitaa viikon ruuat ja tiskit, toinen silloin siivouksen ja pyykit. Seuraavalla viikolla toisin päin.

Vaikeinta minusta on erilainen vaatimustaso. Nainen voi vaatia huippusiisteyttä ja miehelle riittää 7+. Meillä mies on gourmetluokan kokki eikä suostu syömään kaupan kalapuikkoja ja maksalaatikkoa, joihin minä tyytyisin.

Meillä kotityöt jaettu niin, että mies hoitaa ruuat ja käy kaupassa ja minä hoidan pyykit, siivooja käy 2 vko välein. Päivittäinen siivous molempien vastuulla. Minulla pitemmät työpäivät, joten sinänsä Ok jako minusta. Ulkotöitä ei juuri ole.

Vierailija
157/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Ah, ihana minuuttimiehemme joka kokkaa kahdessa minuutissa kuukauden ruoat. Ei vaan reseptejä ole ikinä laittanut.

Meillä on 93 neliön rivari. ei siinä hirveän kauan mene kun nostaa tavarat lattialta, imuroi ja yleisesti pitää paikat siistinä ettei tule kaaosta.

Olen itse ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun koska tämä lopetti lähestulkoon kaiken riitelyn.

Tietysti lapsiperheissä on ihan eri juttu. Mut sielläkin pääsisi pitkälle jos organisoisi asiat helposti tehtäviksi.. esim meillä on Dyson imuri 24/7 valmiina. Kaapissa on laminaatti pesuaine ja pyyheliinat heti saatavilla.

Juuri näin. Ruokaa valmistetaan isommat satsit ja syödään pari kertaa samaa peräkkäin ja kolmas annos voi olla pakastimessa kiireisen päivän varalle. Salaatteja varten ainekset pienitään lasirasioihin jääkaappiin valmiiksi ja niistä kootaan kulloinkin haluttu yhdistelmä. Käytetään pakastevihanneksia lisukkeena varsinkin talvella . Kun kypsennät jauhelihaa, broileria tms ison satsin, voit valmistaa siitä useampia erilaisia aterioita ja pakastaa osan vastaisen varalle. Yönylisämpylät ja pataleipä on helppo valmistaa pikkuvaivalla. Marjarahkaa, vispipuuroa yms voi valmistaa valmiiksi välipaloiksi jääkaappiin.

Meillä on robotti-imuri ja lisäksi tarvittaessa pyyhkäistään tahrat lattiasta nihkeällä mikrokuitumopilla.

Eikö ihmiset osaa nykyään hoitaa kotiaan taloudellisesti ja tehokkaasti vai miten se nyt on niin raskasta?

Ja aikaa kaikkeen ruoanlaittoon ja ruokahuoltoon menee per päivää kohti väkisinkin ainakin tuplasti se 18 minuuttia.

Useimmissa ruuissa sitä aktiivista työskentylävaihetta on noin 10 minuuttia ja sitten on se ruuan kypsennysaika, jonka ajan voi tehdä jotain aivan muuta samalla

Aivan eli jo sen yhden ruuan kanssa menee pelkkään tekemiseen 10 minuuttia. Sitten se vaatii vielä myös sen että sen tarvikkeet on kauppalistassa ja että kaikki siihen liittyvät astiat pestään ja että siitä jäävä loppu pakataan esimerkiksi lapsille seuraavan päivän lounaaksi koulusra tultua ja vanhemmille omiin rasiohin työpaikkalounaiksi. Ja noiden rasioiden tiskaus.

Ei minun tarvitse miettiä mitään kaupoalistoja ,sillä ostan aina tietyt perustarvikkeet kaappiin ja pakastimeen. Niistä saan haluamani ateriat valmistettua koska haluan. Käyn kaupassa kerran puolessatoista viikosta tai tilaan ostokset valmiiksi kerättyä. Adtianpesun hoitaa astianpesukone ja sen täyttöön ja tyhjentämiseen menee muutama minuutti per kerta. Minulla on sen verran astioita, että aina voin ottaa tarvitsemani puhtaat astiat kaapista eikä tarvitse mitään vartavasten ryhtyä pesemään. Minusta sen jääkaappiin / pakastimeen tulevan ruoka-adtisn pakkaaminen ei ole iso vaiva. Ruoka jäähdytetään, laitetaan kansi päälle ja nostetaan jääkaappiin / pakastimeen. Jos sinä on vähän jäljellä kipataan pienempään astiaan ja käytetty tuhjä astia tiskikoneeseen

Vierailija
158/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Ei minun tarvitse miettiä mitään kaupoalistoja ,sillä ostan aina tietyt perustarvikkeet kaappiin ja pakastimeen. Niistä saan haluamani ateriat valmistettua koska haluan. Käyn kaupassa kerran puolessatoista viikosta tai tilaan ostokset valmiiksi kerättyä. Adtianpesun hoitaa astianpesukone ja sen täyttöön ja tyhjentämiseen menee muutama minuutti per kerta. Minulla on sen verran astioita, että aina voin ottaa tarvitsemani puhtaat astiat kaapista eikä tarvitse mitään vartavasten ryhtyä pesemään. Minusta sen jääkaappiin / pakastimeen tulevan ruoka-adtisn pakkaaminen ei ole iso vaiva. Ruoka jäähdytetään, laitetaan kansi päälle ja nostetaan jääkaappiin / pakastimeen. Jos sinä on vähän jäljellä kipataan pienempään astiaan ja käytetty tuhjä astia tiskikoneeseen

Lapsiperheessä kyllä on pakko miettiä. Ruoan pitää olla myös vaihtelevaa eikä samaa kiusausta voi olla jokaikinen päivä.

Missään ei ole sanottu että mikään olisi vaikeaa tai suuri vaiva. Mutta jo siihen että laitat jääkaappiin/pakastimeen ja että tavaraa laittaa tiskikoneeseen menee myös aikaa, vaikka miten vänkyröisit.

Vierailija
159/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listatkaa välttämättömät kotityöt, juurikin imurointi 1x/vko, wc 1x/vko, moppaus 2x/kk, lakanat 1-2x/kk, pyykkäys 2x/vko, tiskit päivittäin, ruuanlaitto. Martoilta löytyy suositukset, kuinka usein nämä, tämä on vain esimerkki sen mukaan, miten itse (olen kotitöissä laiska) nämä näen ja meillä tehdään. Pihatyöt ja auto ym asiat huomioidaan myös.

Sopikaa, miten jaatte. Huomioikaa työtunnit kodin ulkopuolella.

Yksi keino on jakaa vuoroviikot esim toinen hoitaa viikon ruuat ja tiskit, toinen silloin siivouksen ja pyykit. Seuraavalla viikolla toisin päin.

Vaikeinta minusta on erilainen vaatimustaso. Nainen voi vaatia huippusiisteyttä ja miehelle riittää 7+. Meillä mies on gourmetluokan kokki eikä suostu syömään kaupan kalapuikkoja ja maksalaatikkoa, joihin minä tyytyisin.

Meillä kotityöt jaettu niin, että mies hoitaa ruuat ja käy kaupassa ja minä hoidan pyykit, siivooja käy 2 vko välein. Päivittäinen siivous molempien vastuulla. Minulla pitemmät työpäivät, joten sinänsä Ok jako minusta. Ulkotöitä ei juuri ole.

Tämä vaatisi sen, että mies suostuisi tekemään kotitöitä. Nyt niin ei ole. Voi toki tehdä työnjaon ja listan, muttei se miestä niitä kotitöitä saa tekemään.

Muista, kun olin ex-mieheni kanssa pariterapiassa. Siellä saimme tehtäväksi tehdä kyseisen työnjakotaulokon. Mies sabotoi koko homman kieltämällä laittamasta taulukkoon jokapäiväisiä kotitöitä, hänen mielestään sinne olisi pitänyt listata vain niitä aniharvoin tehtäviä juttuja. Ihan absurdia.

Vierailija
160/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fnkfk kirjoitti:

Just se kun odotukset eivät kohtaa. Kyllä minä itse huomaan, että kotityöt sujuvat paljon helpommin kun mies on vaikka viikon työreissulla. Teen ne silloin kummempia miettimättä. Muulloin energiaa kuluu arpoessa että saakohan hänkin jotain aikaan.

Totta.

Meillä on myös siistimpää, kun mies on pois kotoa. Hän siis ilmeisesti sotkee aika paljon, ainakin keittiö on aina hujan hajan hänen jäljiltään: tyhjät leikkelepaketit pöydillä, lautaset keskellä ruokapöytää jne. Vaatteitakin jättää sinne tänne. Pääsen siis vähemmällä, kun mies on pois. Lapset sotkee toki myös, mutta sen jotenkin ymmärtää, toisin kuin aikuisen miehen sotkemisen.