Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?
Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.
En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.
Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.
Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies jättää vaatteensa ja tavaransa lattialle, niin et tietenkään mene niitä siirtelemään!
Mä kyllä menen. Koti on myös minun kotini, ja itselle ei vaan kuulu tyyliin, että olohuoneen lattialla ja milloin missäkin on vaatemyttyjä ja sukkia.
Ongelma ei ole mies vaan sinä hänen ongelmakäytöksen mahdollistajana.
En ymmärrä miksi ette saa miestänne pidettyä kurissa.
Kuulostaa vähän vieraalta, että parisuhteessa kummankaan tulisi kyetä pitämään toinen kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies jättää vaatteensa ja tavaransa lattialle, niin et tietenkään mene niitä siirtelemään!
Mä kyllä menen. Koti on myös minun kotini, ja itselle ei vaan kuulu tyyliin, että olohuoneen lattialla ja milloin missäkin on vaatemyttyjä ja sukkia.
Ongelma ei ole mies vaan sinä hänen ongelmakäytöksen mahdollistajana.
En ymmärrä miksi ette saa miestänne pidettyä kurissa.
Kyllä vika on kotitöistä luistavassa ihmisessä, ei puolisossa.
Miten muuten pakotat aikuisen miehen fyysisesti tekemään kotitöitä, jos hän on päättänyt, ettei niitä kertakaikkiaan tee? Ainoa toimiva keino on näissä tilanteissa ollut ero, eron jälkeen mies teke omassa kodissaan kotitöitä.
Kyllä se vika on molemmissa. Se on toki totta että jos jostain syystä on päätynyt yhteen totaalisen idiootti-diktaattorin kanssa, niin ero on ainoa vaihtoehto. Mutta se ei sitten enää liitykään pelkästään kotitöihin, ei kenenkään pidä olla yhdessä ihmisen kanssa joka ei huomioi puolisoaan millään tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Deluusiona vastuu.
Missä oma-aloitteisuus?
Kenen VIKA, kun kaaos kotona yllättää? 😵💫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..
No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..
Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.
Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?
Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.[/quote
Viisi ateriaa päivässä saa kuulostamaan, kuin se olisi jotenkin työlästä. Aika monet lapset syövät aamupalan ja lounaan päiväkodissa. Ja jos ovat jo koululaisia, aamupalan pystyvät ottamaan kyllä itse. Meillä ovat ottaneet välipalatkin itse, kun me aikuiset olemme siihen aikaan töissä. Jäljelle on jäänyt päivällisen valmistaminen. Ei kovin työlästä. Samalla kun peruna tai pasta kiehuu, voi tehdä jonkun kastikkeen. Itse teen usein niin, että teen illalla jonkun lasagnen tai kiusauksen valmiiksi muuten, mutta en paista sitä. Se, joka tulee ensin kotiin, laittaa se uuniin ja on valmista, kun nälkäisiä koululaisia alkaa tulla kotiin.
Ne koululaiset pääsee kuule koulusta alkaen kello 12. Oletko simä siis silloin laittamassa sitä uuniin?
Lapsia on paljon enemmän kuin ne päiväkoti-ikäiset. Koululaiset saa lounaan koulussa ja ovat loma-ajat täysin kodin ruokien varassa eli melkein neljänneksen vuodesta.
Ja tietenkin pastan kiehuessa tekee kastikkeen. Onko tämä sulle jokin suuri oivallus?
Eka ja toka luokkalaiset voivat jäädä iltapäiväkerhoon , joka korvaa päiväkotipaikan tuon ikäisiltä, mikäli eivät itse pärjää kotona yksin muutamaa tuntia. Itse en ole opettanut lapsia kädettömikdi vaan he osasivat jo tuonikäisrnä itse ottaa välipalaa jääkaapista .
Eli sinäkään et ole puolivalmiin kiusauksen kanssa vastassa kuten täällä neuvottiin?
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisinta olisi sopia kotitöille jako niin, että yhdellä on yksi tehtävälista ja toisella toinen ja niitä vaihdetaan päittäin esim puolen vuoden välein.
Ongelma tuskin silti ratkeaa alistavan, väkivaltaisen miehen kanssa, koska hän lähtökohtaisesti ei suostu tekemään osuuttaan vaan pyrkii pakottamaan vaimon palvelijaksi.
Jos toiselta puutuu velvollisuudentunto, hän löytää kyllä syyt, ettei ole kertakaikkiaan pystynyt, ehtinyt ja kyennyt nyt hoitamaan näitä juttuja. Perään luettelee pari tärkeää juttua, mitä on tehnyt sen sijaan. "Kun sinutkin piti sieltä lääkäristä hakea. Varmaan jatkossa hoidat kyytisi itse, jos minun on tärkeämpää jynssätä vessaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..
No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..
Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.
Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?
Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.
Höpö höpö. Aamupala ,lounas ja välipala tulee päivähoidossa. Kotona annetaan päivällinen ja iltapala. Iltapala on kevyt ja yleensä jotain leipää, muroja, jogurttia, puuroa tms ,jota ei vartavasten tarvitse valmistaa.
Ohis Eikö teillä lapset ole ollenkaan lomalla ja viettävät ja ovat päivähoidossa / päivänä viikossa?
Viikonloppuisin ja lomilla ei itsekkään olla töissä, joten ei se aamu-, ilta- ja välipalojen antaminen ja parin lämpimän ruuan valmistuskasn mikään ylitsepääsemätön voimainponnistus ole. Mitä ihmettä te syötte, mikäli aterioiden valmistus on niin kovin työlästä?
Näinpä, ja miten lapset oikeastaan koko asiaan edes liittyy, kai sitä aikuinen itselleenkin ruokaa tarvitsee, samallahan sitä tekee lapsellekin. Ja silloin kun ei huvita niin on sekä ravintolat että einekset.
Niin. On se outoa että lapset lisää työn määrää.
Vielä oudompaa on se että aina näissä lapsiperjeiden kotitöitä käsittelevissä ketjuissa riehuu typerät lapsettomat.
Höpöhöpö. Kun kerran ryhdytään ruokaa valmistamaan on aivan sama tekeekö sitä kaksi annosta, viisi annosta vai kaksikymmentä annosta kerrallaan. Sen jälkeen alkaa valmistusastioiden ja lieden koko vaikuttamaan siihen mitä on mahdollista valmistaa kerralla.
Netistä löytyy runsaasti ohjeita ateriasuunnitteluun ja preppaamiseen.
Meillä minä joudun tekemään kaikki kotityöt. Tosiaan joudun. Yritin opettaa seitsemän vuotta miestä tiskaamaan, pesemään vessaa jne. Ei muka opi. Laittaa tiskit takaisin kaappiin, kun on kastanut tiskiveteen, vessan vaa suihkuttaa pikkusuihkulla eli vedellä ovelta ja thats it. Olen luovuttanut.
Nyt hajosi tiskikone. Mies ilmoitti, että on valmis syömään likaisista astioista, kunnes uusi tiskikone on tullut, kunhan tiskata ei tarvitse. Olettanee, että minä tiskaan lapsen tiskin tai myös lapsi saa syödä likaisista astioista.
Äitinsä oli teiniäiti, joka heitti lapset ulos heti, kun laki salli, kasvattamatta niitä. Tässä tulos. Ei se mies opi vanhalla iällä vaikka miten yritän kouluttaa. Idiootti olin, kun en aiemmin luovuttanut ja nyt olen mieslapsen äidinkorvike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisinta olisi sopia kotitöille jako niin, että yhdellä on yksi tehtävälista ja toisella toinen ja niitä vaihdetaan päittäin esim puolen vuoden välein.
Ongelma tuskin silti ratkeaa alistavan, väkivaltaisen miehen kanssa, koska hän lähtökohtaisesti ei suostu tekemään osuuttaan vaan pyrkii pakottamaan vaimon palvelijaksi.
Jos toiselta puutuu velvollisuudentunto, hän löytää kyllä syyt, ettei ole kertakaikkiaan pystynyt, ehtinyt ja kyennyt nyt hoitamaan näitä juttuja. Perään luettelee pari tärkeää juttua, mitä on tehnyt sen sijaan. "Kun sinutkin piti sieltä lääkäristä hakea. Varmaan jatkossa hoidat kyytisi itse, jos minun on tärkeämpää jynssätä vessaa."
Se on sitten taas omaa tyhmyyttä ja lasten kannalta myös vastuuttomuutta perustaa perhe ihmisen kanssa, jolta puuttuu velvollisuudentunto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä joudun tekemään kaikki kotityöt. Tosiaan joudun. Yritin opettaa seitsemän vuotta miestä tiskaamaan, pesemään vessaa jne. Ei muka opi. Laittaa tiskit takaisin kaappiin, kun on kastanut tiskiveteen, vessan vaa suihkuttaa pikkusuihkulla eli vedellä ovelta ja thats it. Olen luovuttanut.
Nyt hajosi tiskikone. Mies ilmoitti, että on valmis syömään likaisista astioista, kunnes uusi tiskikone on tullut, kunhan tiskata ei tarvitse. Olettanee, että minä tiskaan lapsen tiskin tai myös lapsi saa syödä likaisista astioista.
Äitinsä oli teiniäiti, joka heitti lapset ulos heti, kun laki salli, kasvattamatta niitä. Tässä tulos. Ei se mies opi vanhalla iällä vaikka miten yritän kouluttaa. Idiootti olin, kun en aiemmin luovuttanut ja nyt olen mieslapsen äidinkorvike.
Eroa hyvä nainen! Kyllä se mies yksin selviää, vaikka kuinka hyväksikäyttäjäreppanaa surkuttelisit.
Miksi ihmeessä te olette tällaisten miesvauvojen kanssa??? Jotain itsekunnioitusta, naiset!
Olen myös ollut sottapytyn kanssa avoliitossa, mutta hän vastavuoroisesti hoiti kaiken ruokahuollon. Enää en tosin suostuisi tuohonkaan diiliin, niin ärsyttävää se on kun on eri siisteyskäsitykset ja kumppani heittäytyy tahallaan osaamattomaksi ja uusavuttomaksi niiden kotitöiden osalta, jotka ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten taas omaa tyhmyyttä ja lasten kannalta myös vastuuttomuutta perustaa perhe ihmisen kanssa, jolta puuttuu velvollisuudentunto.
Ihmiset muuttuvat. Ihan kuin et tietäisi, että yhteisten lasten syntymä on taitekohta, jossa ihmisten arvot usein muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Ah, ihana minuuttimiehemme joka kokkaa kahdessa minuutissa kuukauden ruoat. Ei vaan reseptejä ole ikinä laittanut.
Ruokia me tehdään aikalailla 50/50. Eikä ikinä pelkästään 1 päiväksi..
Meillä on 93 neliön rivari. ei siinä hirveän kauan mene kun nostaa tavarat lattialta, imuroi ja yleisesti pitää paikat siistinä ettei tule kaaosta.Pesen keväällä ja syksyllä ikkunat, kylppärin ja saunan 3 kk välein.
Olen itse ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun koska tämä lopetti lähestulkoon kaiken riitelyn.
Tietysti lapsiperheissä on ihan eri juttu. Mut sielläkin pääsisi pitkälle jos organisoisi asiat helposti tehtäviksi.. esim meillä on Dyson imuri 24/7 valmiina. Kaapissa on laminaatti pesuaine ja pyyheliinat heti saatavilla.
Juuri näin. Ruokaa valmistetaan isommat satsit ja syödään pari kertaa samaa peräkkäin ja kolmas annos voi olla pakastimessa kiireisen päivän varalle. Salaatteja varten ainekset pienitään lasirasioihin jääkaappiin valmiiksi ja niistä kootaan kulloinkin haluttu yhdistelmä. Käytetään pakastevihanneksia lisukkeena varsinkin talvella . Kun kypsennät jauhelihaa, broileria tms ison satsin, voit valmistaa siitä useampia erilaisia aterioita ja pakastaa osan vastaisen varalle. Yönylisämpylät ja pataleipä on helppo valmistaa pikkuvaivalla. Marjarahkaa, vispipuuroa yms voi valmistaa valmiiksi välipaloiksi jääkaappiin.
Meillä on robotti-imuri ja lisäksi tarvittaessa pyyhkäistään tahrat lattiasta nihkeällä mikrokuitumopilla.
Eikö ihmiset osaa nykyään hoitaa kotiaan taloudellisesti ja tehokkaasti vai miten se nyt on niin raskasta?
Ja aikaa kaikkeen ruoanlaittoon ja ruokahuoltoon menee per päivää kohti väkisinkin ainakin tuplasti se 18 minuuttia.
Useimmissa ruuissa sitä aktiivista työskentylävaihetta on noin 10 minuuttia ja sitten on se ruuan kypsennysaika, jonka ajan voi tehdä jotain aivan muuta samalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aina löytyy vastuullisia ihmisiä muistuttamaan tästä asiasta. Että oletpa tyhmä ja vastuuton, kun annat kohdella itseäsi huonosti. Se tunnetusti auttaa kaikkein tehokkaimmin vahvistumaan ja vaatimaan parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttuvat. Ihan kuin et tietäisi, että yhteisten lasten syntymä on taitekohta, jossa ihmisten arvot usein muuttuvat.
No ei ne siihen suuntaan muutu että velvollisuudentunto katoaisi 😂😂