Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko testannut ÄO:si? Mitä mieltä tuloksista?

Vierailija
01.07.2023 |

Onko kokemuksia? Esim. Mensan nettitestistä.

Haluaisin kokeilla, mutta toisaalta en... Jos lopputulos onkin vaikka heikompi kuin luulin, siitä voi olla vaikea päästä yli.

Mitä ajattelette omista tuloksistanne? Tai ihmisistä, joilla älykkyys on 130 luokkaa (Mensan raja on 131)?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkasti virallisesta testistä saamaani pistemäärää, mutta tulos oli suurempi kuin 97 % väestöstä. Olisikohan ollut 130 hujakoilla tulos. Testitulos on hyvä muistutus itselle siitä, että osaan ajatella älykkäästi vaikka välillä oman elämän sekavuutta katsellessa ei siltä aina tunnu. Minusta ei tunnu erityisen älykkäältä, mutta minusta on aina tuntunut, että suurin osa ihmisistä on jotenkin yksinkertaisia.

Vierailija
62/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

107 sain, eikä tullut yllätyksenä, sillä olin intuitiivisesti aina arvellut olevani 100-105 tienoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi, miksi menisin Mensan testiin - tulos ei muuttaisi mitään elämässäni. On tutkijankoulutus ja valtion virka.

Vierailija
64/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 70 hyvä ÄÖ?

Afrikkalaisilla se on keskiarvon yläpuolella.

Vierailija
65/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt. Tulos oli 114 tai 116. En muista. Olin aika yllättynyt, koska tein testin melko kiireellä ja vähän kuin vitsillä.

Varmaan hyvää tuuria oli.

Eikös tuo ole joku melko keskinkertainen tulos? 

Keskitasoa älykkäämpi.

Tästä tulee mieleen intin palikkatesti. En ole kuullut kenestäkään, joka ei olisi saanut siinä tulosta "keskitasoa älykkäämpi".

Vierailija
66/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt. Tulos oli 114 tai 116. En muista. Olin aika yllättynyt, koska tein testin melko kiireellä ja vähän kuin vitsillä.

Keskitasoa älykkäämpi.

Tästä tulee mieleen intin palikkatesti. En ole kuullut kenestäkään, joka ei olisi saanut siinä tulosta "keskitasoa älykkäämpi".

Tuohon on hyvin looginen selitys, mikä ilmenee tässäkin ketjussa. Ei niistä huonoista tuloksista

tee mieli huudella. Tai edes keskivertoista.

Vierailija
67/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulk Hookkani kirjoitti:

Kävin mensan testissä ja tulos oli 93. Olen oikeasti keskivertoa älykkäämpi mutta adhd yhdistettynä aspergerin syndroomaan laskee tuloksia neljälläkymmenellä pisteellä.

Sitä paitsi olen voimakkaampi muita joten jos tulee tilanne kilpailla kuka on älykkäin, niin voitan monet pelkkällä voimalla.

Mihin perustat aspergerin noin voimakkaan vaikutuksen tulokseen? Entäs ne arpergerit, jotka saavat erinomaiset tulokset testissä? Ja millä testeillä tuo älykkyys sitten on pystytty toteamaan keskivertoa paremmaksi, jos ADHD:n ja aspergerin vaikutus näkyy Mensan testissä mutta ei sitten näissä muissa testeissä?

Kai hän nyt itse tietää sen paremmin kuin sinä.

Vierailija
68/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitasoa älykkäämpi.

Järkevimmäthän tekee ne testit huonosti etteivät tule valituksi aukkiin tai rukkiin.

Selviävät helpolla tai jopa saavat hylsyn.

Vierailija
69/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokseni oli 70, mutta oikeasti olen nero. En siis usko tuloksiin.

Vierailija
70/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 70 hyvä ÄÖ?

Minun olla 48. T. Abdi

Vierailija
71/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 70 hyvä ÄÖ?

Minun olla 48. T. Abdi

Todellinen älykyys mitataan vaparihäkissä tai mellakassa.

Se joka selviytyy tasitelussa hengissä on älykkäin.

Voima on todellista älykkyyttä

Vierailija
72/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

120 Mensan testistä. Ei se tieto elämää mitenkään muuttanut.

Vierailija
73/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus testattu virallisella testillä ja se oli 142. Ei tule mieleen oikean elämän tilannetta jossa tuota tulisi toitotettua. Enemmänkin vaivaannuttaa jos (uudet) tuttavuudet jossain kohtaa alkavat kommentoimaan jotain älykkyydestä tai fiksuudesta tai alkavat tenttaamaan älykkyysosamäärää. Lapsena olin ihan tajuttoman yksinäinen kun kiinnostuksenkohteet olivat niin erilaiset kuin ikätovereilla.

Ihmiset alkavat myös tosi helposti karsastamaan jos olet erilainen, ja projektoivat mitä ihmeellisimpiä kuvitelmiaan jos päätyvät johonkin alemmuuskompleksiin. Elämästä oppineena pidän kynttiläni visusti vakan alla, valitsen puhetyylini seuran mukaan, ja vaivihkaa tyhmennän tai yksinkertaistan sanomisiani jos huomaan menevän yli hilseen. Työpaikalla, harrastusryhmissä ja opiskeluajan kaveriporukan kanssa voi olla vapaammin ja antaa ajatuksen lentää kun seura on samalla aaltopituudella.

Älykkyys on mielestäni hieno asia, mutta myös marginalisoiva ja vieraannuttava. Keskimääräisten ihmisten isojen joukkojen arvoilla tämä maailma pyörii.

Vierailija
74/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokseni on keskiarvoa alhaisempi... En yllättynyt, sillä olen tyhmä ja opin hitaasti.

N.21

Vierailija
75/84 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

124 mulla. Oon kielellisesti lahjakas, matemaattisesti keskitasoa tai hieman yli. Lukemalla oppiminen ja opiskelu on ollut mulle helppoa, mulla on maisterinpaperit. Pystyn tarkastelemaan oman alani kysymyksiä monesta eri näkökulmasta. Eli tuo tulos oli odotettava.

Toisaalta, monessa käytännön asiassa oon toope ( kuten käsityöt) ja olen hajamielinen ja kömpelöhkö.

Vierailija
76/84 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulk Hookkani kirjoitti:

Kävin mensan testissä ja tulos oli 93. Olen oikeasti keskivertoa älykkäämpi mutta adhd yhdistettynä aspergerin syndroomaan laskee tuloksia neljälläkymmenellä pisteellä.

Sitä paitsi olen voimakkaampi muita joten jos tulee tilanne kilpailla kuka on älykkäin, niin voitan monet pelkkällä voimalla.

Mihin perustat aspergerin noin voimakkaan vaikutuksen tulokseen? Entäs ne arpergerit, jotka saavat erinomaiset tulokset testissä? Ja millä testeillä tuo älykkyys sitten on pystytty toteamaan keskivertoa paremmaksi, jos ADHD:n ja aspergerin vaikutus näkyy Mensan testissä mutta ei sitten näissä muissa testeissä?

Kai hän nyt itse tietää sen paremmin kuin sinä.

Juuri tätä tietoahan minä kysymyksilläni pyrin selvittämään!

Olen skeptinen, mutta valmis ymmärtämään paremmin ja muuttamaan tämän hetkisiä käsityksiä. Siihen juuri tarvitaan sitä lisätietoa ja perusteluja.

Vierailija
77/84 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 70 hyvä ÄÖ?

Mensan sivulla korostetaan, että ÄO-pistemäärät eivät ole suoraan verrannollisia eri maiden välillä.

Älykkyystutkimus on aina maakohtaista ja vaatii testin luokittelun väestöpohjan ÄO-lukemien esiintymisharvinaisuuksia vastaaviksi.

Vierailija
78/84 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tiedän jo valmiiksi olevani tyhmä kuin saapas.

Vierailija
79/84 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kyllä tuntea joku, jolla on ÄO luokkaa 120-130. Minkälaisia ihmisiä he ovat, tunnetteko? 

En tiedä muiden tuloksista mutta itselläni oli 120. Ihan tavis olen.

Vierailija
80/84 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt ymmärtää, että älykkyysosamäärä on luku, jonka yhteydessä on välttämätöntä ilmoittaa käytetty keskihajonta!

Esim. Mensan raja on 130 JOS käytetään keskihajontaa 15 eli tuloksesi pitää olla vähintään kahden sigman päässä keskiarvosta.

Ennen Mensa käytti keskihajontaa 24, jolloin raja oli 148.

Voit käydä asian ihan itse tarkistamassa ne keskihajonnan. Yrität vaan viisastella siinä. Hyvin harvoin yleistekstissä mainitaan keskihajontaa.

Onhan tämä tärkeää. Jos täällä palstalla joku sanoo tehneensä testin 20 vuotta sitten ja sai 130 niin jos nyt viimeisen 5 vuoden aikana on saanut 130 niin lukemat eivät ole samoja. uusimman testin mukaan saanut henkilö on älykkäämpi kuin vanhan testin mukaan saman tuloksen saanut.

Älyköille tiedoksi, että 100 on keskitaso. Sen alapuolella ihmiset ovat keskimääräistä tyhmempiä ja sen yläpuolella olevat ihmiset ovat keskimääräistä älykkäämpiä.

Kokemuksesta osaan sanoa, että pelkällä älykkyydellä ei maailmassa pärjää. Veljeni on minua älykkäämpi, hän kohtaa elämässään paljon ongelmia, kun pitää itseään niin älykkäänä ja muita tyhminä. Ajautuu helposti ihmissuhteissa ongelmiin kun on "kaikkitietävä". Myös älykkyyden vuoksi laiska, jonka vuoksi työkokemusta ei ole kertynyt ja ei saa työpaikkoja.

Sosiaalisia taitoja älykkäillä ihmisillä on vähemmän.

Tämä on mielestäni hauskin havainto: Kahden ihmisen liian suuri ero älykkyystasoissa johtaa siihen, että kumpikin voi tuntea itsensä tyhmäksi, kun eivät ymmärrä toista.

Yksi havainto on myös, että älykkäältä ihmiseltä voi silti puuttua ongelmienratkaisukyky. Tämä johtuu tiedon puutteesta ja siksi ahkera ihminen voi hyvinkin pärjätä paremmin kuin älykäs kaveri. 

Nim. Vanhassa testeissä 148 uusissa 129