Oletko testannut ÄO:si? Mitä mieltä tuloksista?
Onko kokemuksia? Esim. Mensan nettitestistä.
Haluaisin kokeilla, mutta toisaalta en... Jos lopputulos onkin vaikka heikompi kuin luulin, siitä voi olla vaikea päästä yli.
Mitä ajattelette omista tuloksistanne? Tai ihmisistä, joilla älykkyys on 130 luokkaa (Mensan raja on 131)?
Kommentit (84)
Tulos näytti väärin. Oikeasti olen paljon älykkäämpi.
Mikä. tuossa Mensan nettitestissä on maksimipistemäärä?
Vierailija kirjoitti:
Joskus testattu virallisella testillä ja se oli 142. Ei tule mieleen oikean elämän tilannetta jossa tuota tulisi toitotettua. Enemmänkin vaivaannuttaa jos (uudet) tuttavuudet jossain kohtaa alkavat kommentoimaan jotain älykkyydestä tai fiksuudesta tai alkavat tenttaamaan älykkyysosamäärää. Lapsena olin ihan tajuttoman yksinäinen kun kiinnostuksenkohteet olivat niin erilaiset kuin ikätovereilla.
Ihmiset alkavat myös tosi helposti karsastamaan jos olet erilainen, ja projektoivat mitä ihmeellisimpiä kuvitelmiaan jos päätyvät johonkin alemmuuskompleksiin. Elämästä oppineena pidän kynttiläni visusti vakan alla, valitsen puhetyylini seuran mukaan, ja vaivihkaa tyhmennän tai yksinkertaistan sanomisiani jos huomaan menevän yli hilseen. Työpaikalla, harrastusryhmissä ja opiskeluajan kaveriporukan kanssa voi olla vapaammin ja antaa ajatuksen lentää kun seura on samalla aaltopituudella.
Älykkyys on mielestäni hieno asia, mutta myös marginalisoiva ja vieraannuttava. Keskimääräisten ihmisten isojen joukkojen arvoilla tämä maailma pyörii.
Tämä viimeinen lause kruunaa kaiken. Samaa mieltä. Minulla meni aikaa havainnoida sama asia. Siksi monesti jotkin eduskunnan, työpaikoilla jne tehdyt päätökset tuntuvat joskus hyvin hölmöiltä.
Olemalla isommassa joukossa vähän eri mieltä ja ajattelemalla eri tavalla, saa helposti paljon negatiivista palautetta, koska isot massa ajattelee hieman eri tavalla. Vaikka puhuisi täysin asiaa hyvine perusteluineen. Törmään tähän monesti.
Yksi esimerkki on on maailmalla koulutustasoa mittaava PISA-testit. Huomasin tämän aikaisemmin suunnan muutoksen, yli 15 vuotta sitten. Vasta nyt isommat massat alkavat nähdä saman ongelman ja asioista on alettu keskustelemaan. Mitään korjaavia toimenpiteitä ei ole vieläkään tehty, koska suuri massa ei ymmärrä mistä ongelmat johtuvat. Kännyköitä syytetään, mutta tosiasia on, että oppimista tehdään vähemmän ja oppiminen tarvitsee rutiineja. Lisäksi ei haluta myöntää, että kirjoittamalla tieto opitaan paremmin, myös lukutaito liittyy kirjoittamiseen. Siksi lukeminen on vaikeutunut ja lukemaan oppiminen on hidastunut, kun kirjoitetaan liian vähän. Kännykät kyllä häiritsevät keskittymistä, mutta ei ole se pääsyy.
Koulumaailmassa sitäpaitsi käytetään nykyään opetusmetodeja, joilla tutkijat ovat havainneet, että perheissä samoilla kasvatusmetodeilla lapsista syntyy narsisteja. Tämä on todella hälyttävää, mutta suuri massa alkaa huomata oireet vasta 20-30 vuoden päästä.
Minun kykyni on nähdä muutokset hyvinkin pienestä datamäärästä. Muistan paljon asioita ja osaan yhdistellä paljon asioita toisiin. Kielellisesti olen keskitasoa, mutta testeissä korostuu looginen päättelykyky ja matemaattinen lahjakkuus, olen huono sosiaalisissa taidoissa. M129ÄO
Mittasin ÄO:n
.
80
.
Forest Cump sai 83
.
Taidan olla ika tyhmä shitten