Oletko testannut ÄO:si? Mitä mieltä tuloksista?
Onko kokemuksia? Esim. Mensan nettitestistä.
Haluaisin kokeilla, mutta toisaalta en... Jos lopputulos onkin vaikka heikompi kuin luulin, siitä voi olla vaikea päästä yli.
Mitä ajattelette omista tuloksistanne? Tai ihmisistä, joilla älykkyys on 130 luokkaa (Mensan raja on 131)?
Kommentit (84)
Mensan nettitesti on epäluotettava, antaa liian hyviä tuloksia. Itsekin sain siitä 128, vaikka olen aina ollut umpisurkea matematiikassa. Luotan enemmän näyttöihin, esim. matematiikan kouluarvosanoihin. Jos on kirjoittanut lukion pitkästä matematiikasta E:n tai L:n, on pakostikin keskivertoa älykkäämpi. Fiksu ihminen osaa vaikeita asioita, joita harva osaa.
Mulle testi oli järkytys. Olen tehnyt joskus Mensan kirjatestin ja sain 130. Tein sen joskus uudestaan vuosien päästä ja sain 119. Nyt kun tein nettitestin niin sain vaan 104.
En ole ollut vuosiin työelämässä enää ja masennusta on. Mutta oli aika yllätys noin iso romahdus. Tosin en käytä aivojani nykyään juuri mihinkään ja tuolloin kun sain n. 130 niin opiskelin ja kävin töissä jne.
Ihmettelen kuinka huonosti elämä on mennyt kun suvussa on useita pankinjohtajia, useita lakimiehiä, on huippu kirurgeja, diplomi insinöörejä, fysiikan ja matematiikan maistereita, arkkitehteja, filosofian maisteereita jne..
Älykkyystestien mukaan älykkyysosamääräni on 88 eli olen heikkoa keskitasoa. ÄO 70-85 on heikkolahjaisuus, sitä alempi kehitysvamma ja 90-100 on normaali,
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka huonosti elämä on mennyt kun suvussa on useita pankinjohtajia, useita lakimiehiä, on huippu kirurgeja, diplomi insinöörejä, fysiikan ja matematiikan maistereita, arkkitehteja, filosofian maisteereita jne..
Mietin että kun oli se lama aika ja äitillä kauheaa stressiä firmansa kanssa, onko se vaikuttanut jotenkin sikiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttavat antavan minusta hieman yläkanttiin olevia tuloksia. Aikarajoitetuissa testeissä sellaisilla, jotka pystyvät vastaamaan enemmistöön kysymyksistä erittäin nopeasti on selkeä etu, koska jää enemmän aikaa tutkia niitä muutamia haastavampia kuvioita.
Sehän juuri on sitä älykkyyttä. Melkein jokainen normaali ihminen ratkoo kaikki tehtävät jos aikaa on rajattomasti. Nopeus tekee älykkyyden. Aivojen prosessointinopeus ja työmuistin kapasiteetti ovat ne ratkaisevat neurobiologiset mekanismit jotka älykkyyden määräävät.
Se liittyy myös itseluottamuksen ja varmuuteen. Näin paljonkin menestyviä opiskelijoita, jotka käyttivät yliopistossa koko tenttiajan. Itse tein 80% tenteistä 20 minuutissa luonnontieteellisessä ja valmistuin kiitettävällä arvosanalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä tuntea joku, jolla on ÄO luokkaa 120-130. Minkälaisia ihmisiä he ovat, tunnetteko?
Mun kaveri sai yli 130 ja on lukihäiriöinen kampaaja. Ei ole ylioppilas, vaan ihan duunari. Sanoi että testi oli yllättävän helppo.
Erittäin hyvä parturi-kampaaja, politiikassa mukana ollut pitkään, ja fiksu ja mukava ihminen kaikinpuolin. Yrittäjänä toiminut pitkään, ei siinäkään hommassa ihan tyhjäpäät pärjää kun yksin pitää kaikki hoitaa.
Sulla on kyllä varmaan sitten todella älykäs tämä ystäväsi. Ite olen saanut nettitestistä 128-131 kun olen tehnyt pari kertaa, mutta musta ne kysymykset menee tosi vaikeiksi loppua kohti. Olen itse menestynyt aina hyvin koulussa ja tunnetusti tosi analyyttinen ja tiedosta kiinnostunut, ja odotin että olis ollut helpompi testi! Mutta ehkä se oma älykkyys on enemmän verbaalisella puolella sitten, koska toi oli kyl aika ison keskittymisen takana toi tulos omalla kohdalla. Että ei voi kun ihmetellä että jos testi on jostain helppo! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä tuntea joku, jolla on ÄO luokkaa 120-130. Minkälaisia ihmisiä he ovat, tunnetteko?
Mun kaveri sai yli 130 ja on lukihäiriöinen kampaaja. Ei ole ylioppilas, vaan ihan duunari. Sanoi että testi oli yllättävän helppo.
Erittäin hyvä parturi-kampaaja, politiikassa mukana ollut pitkään, ja fiksu ja mukava ihminen kaikinpuolin. Yrittäjänä toiminut pitkään, ei siinäkään hommassa ihan tyhjäpäät pärjää kun yksin pitää kaikki hoitaa.
Sulla on kyllä varmaan sitten todella älykäs tämä ystäväsi. Ite olen saanut nettitestistä 128-131 kun olen tehnyt pari kertaa, mutta musta ne kysymykset menee tosi vaikeiksi loppua kohti. Olen itse menestynyt aina hyvin koulussa ja tunnetusti tosi analyyttinen ja tiedosta kiinnostunut, ja odotin että olis ollut helpompi testi! Mutta ehkä se oma älykkyys on enemmän verbaalisella puolella sitten, koska toi oli kyl aika ison keskittymisen takana toi tulos omalla kohdalla. Että ei voi kun ihmetellä että jos testi on jostain helppo! ;)
Jep, ja voi hitto kun ärsytti niiden parin kolmen viimeisen kanssa! Huomasin myös, että noitakin oppii tekemään. Eka kerralla meni vähän enemmäni aikaa joidenkin tehtävien kanssa, sitten oppii ajattelemaan ja hakemaan sitä ratkaisua vähän eri suunnasta, eri tavalla kuin aluksi. Eli mitä ne tulokset sitten kertoo, ainakin huomaa olevansa kykenevä oppimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitesti on epäluotettava, antaa liian hyviä tuloksia. Itsekin sain siitä 128, vaikka olen aina ollut umpisurkea matematiikassa. Luotan enemmän näyttöihin, esim. matematiikan kouluarvosanoihin. Jos on kirjoittanut lukion pitkästä matematiikasta E:n tai L:n, on pakostikin keskivertoa älykkäämpi. Fiksu ihminen osaa vaikeita asioita, joita harva osaa.
Mensan omilla sivuilla huomautetaan, että ihmiset luulevat virheellisesti, että jokainen keskivertoa älykkäämpi on matemaattisesti lahjakas. Tämä ei pidä paikkaansa. Voit siis hyvinkin pärjätä Mensan testissä, vaikka et olisi erityisen hyvä matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle testi oli järkytys. Olen tehnyt joskus Mensan kirjatestin ja sain 130. Tein sen joskus uudestaan vuosien päästä ja sain 119. Nyt kun tein nettitestin niin sain vaan 104.
En ole ollut vuosiin työelämässä enää ja masennusta on. Mutta oli aika yllätys noin iso romahdus. Tosin en käytä aivojani nykyään juuri mihinkään ja tuolloin kun sain n. 130 niin opiskelin ja kävin töissä jne.
Masennus ja sen aiheuttama passvointi voi mielestäni hyvinkin selittää kognitiivisten kykyjen laskua. Tuloksesi ei ole edelleenkään huono. Ehkä saisit tuosta motivaatiota testata, saatko suunnan nousuun. Tsemppiä masennuksesta toipumiseen!
Kävin mensan testissä ja tulos oli 93. Olen oikeasti keskivertoa älykkäämpi mutta adhd yhdistettynä aspergerin syndroomaan laskee tuloksia neljälläkymmenellä pisteellä.
Sitä paitsi olen voimakkaampi muita joten jos tulee tilanne kilpailla kuka on älykkäin, niin voitan monet pelkkällä voimalla.
Vierailija kirjoitti:
128 viimeisin tulos
Sama tulos täälläkin.
Naisystävä on tehnyt ja yli 130. Itseäni on kiinnostanut mutta olen onnistunut välttämään testin vetoamalla pelkoon. Jos vaikka olenkin idiootti...🤔 No mutta hyvä että meillä on aivot perheessä niin voin turvautua tarvittaessa ystäväni älykkyyteen 🙂
Olen käynyt Mensan virallisessa testissä ja sain siitä 130 (nykyinen asteikko). Olen aivan sinut tuloksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttavat antavan minusta hieman yläkanttiin olevia tuloksia. Aikarajoitetuissa testeissä sellaisilla, jotka pystyvät vastaamaan enemmistöön kysymyksistä erittäin nopeasti on selkeä etu, koska jää enemmän aikaa tutkia niitä muutamia haastavampia kuvioita.
Tässä oli vähän ontuva logiikka. Etkö siis näe
nopeaa päättelykykyä nimenomaan älykkyyteen liittyvänä ominaisuutena?
Juuri tästä syystähän testissä on aikaraja.
Jos saisin itse muutaman päivän aikaa, saattaisin onnistua ratkaisemaan osan niistä tehtävistä, joita muuten en ymmärtänyt.
Älykkäämpi älyää nopeammin.
Hulk Hookkani kirjoitti:
Kävin mensan testissä ja tulos oli 93. Olen oikeasti keskivertoa älykkäämpi mutta adhd yhdistettynä aspergerin syndroomaan laskee tuloksia neljälläkymmenellä pisteellä.
Sitä paitsi olen voimakkaampi muita joten jos tulee tilanne kilpailla kuka on älykkäin, niin voitan monet pelkkällä voimalla.
Mihin perustat aspergerin noin voimakkaan vaikutuksen tulokseen? Entäs ne arpergerit, jotka saavat erinomaiset tulokset testissä? Ja millä testeillä tuo älykkyys sitten on pystytty toteamaan keskivertoa paremmaksi, jos ADHD:n ja aspergerin vaikutus näkyy Mensan testissä mutta ei sitten näissä muissa testeissä?
Joskus mietin mutta päätin käyttää kaikkia osaamisiani ihan oman älykkyysosamääräni arvioimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan omilla sivuilla huomautetaan, että ihmiset luulevat virheellisesti, että jokainen keskivertoa älykkäämpi on matemaattisesti lahjakas. Tämä ei pidä paikkaansa. Voit siis hyvinkin pärjätä Mensan testissä, vaikka et olisi erityisen hyvä matikassa.
Minun tulokseni on 125, enkä todellakaan ole hyvä matematiikassa. Ei ole vain yhdenlaista älykkyyttä.
Sehän juuri on sitä älykkyyttä. Melkein jokainen normaali ihminen ratkoo kaikki tehtävät jos aikaa on rajattomasti. Nopeus tekee älykkyyden. Aivojen prosessointinopeus ja työmuistin kapasiteetti ovat ne ratkaisevat neurobiologiset mekanismit jotka älykkyyden määräävät.