Oletko testannut ÄO:si? Mitä mieltä tuloksista?
Onko kokemuksia? Esim. Mensan nettitestistä.
Haluaisin kokeilla, mutta toisaalta en... Jos lopputulos onkin vaikka heikompi kuin luulin, siitä voi olla vaikea päästä yli.
Mitä ajattelette omista tuloksistanne? Tai ihmisistä, joilla älykkyys on 130 luokkaa (Mensan raja on 131)?
Kommentit (84)
136 sain ja mielestäni ihan normi älykäs oon enkä mikään älykkö.
Mun ÄO on Mensan testillä 136.
Menin testiin kun synnytettyäni toisen lapseni minulle ei selitetty synnytyksen hoidossa tehtyjä mielestäni omituisia ratkaisuja koska en sairaalan henkilökunnan mukaan kuitenkaan ymmärtäisi. Aloin sitten itsekin epäillä että ehkä olen vaan niin yksinkertainen että en ymmärrä. No ei tainnut mun ymmärryksestä sitten olla kiinni kuitenkaan.
Noin korkea ÄO oli yllätys. Kaikki on ollut mulle aika helppoa, esim. kirjoitin monta älkää lukematta juuri lainkaan. Oletin että olen siis ihan fiksu mutta niin poikkeavan fiksuksi en itseäni kuvitellut.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt ymmärtää, että älykkyysosamäärä on luku, jonka yhteydessä on välttämätöntä ilmoittaa käytetty keskihajonta!
Esim. Mensan raja on 130 JOS käytetään keskihajontaa 15 eli tuloksesi pitää olla vähintään kahden sigman päässä keskiarvosta.
Ennen Mensa käytti keskihajontaa 24, jolloin raja oli 148.
Voit käydä asian ihan itse tarkistamassa ne keskihajonnan. Yrität vaan viisastella siinä. Hyvin harvoin yleistekstissä mainitaan keskihajontaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ÄO on Mensan testillä 136.
Menin testiin kun synnytettyäni toisen lapseni minulle ei selitetty synnytyksen hoidossa tehtyjä mielestäni omituisia ratkaisuja koska en sairaalan henkilökunnan mukaan kuitenkaan ymmärtäisi. Aloin sitten itsekin epäillä että ehkä olen vaan niin yksinkertainen että en ymmärrä. No ei tainnut mun ymmärryksestä sitten olla kiinni kuitenkaan.
Noin korkea ÄO oli yllätys. Kaikki on ollut mulle aika helppoa, esim. kirjoitin monta älkää lukematta juuri lainkaan. Oletin että olen siis ihan fiksu mutta niin poikkeavan fiksuksi en itseäni kuvitellut.
Wau!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä tuntea joku, jolla on ÄO luokkaa 120-130. Minkälaisia ihmisiä he ovat, tunnetteko?
Mulla enempi, mutta ihan normi tyyppi oon. Olen toki oppinut koulussa kaiken helposti ja lukematta sen enempää kunhan vähän tunnilla kuunteli.
Kaveri Mensan jäsen ja sekin on ihan normaali jos vertaan muihin kavereihin jotka ei ole. On kylläkin tosi empaattinen niinkuin mäkin.
Aika monella vastaajalla täällä 130 tai yli. Melkoinen sattuma, kun taulukoiden mukaan 98% suomalaisista sijoittuu 130 alapuolelle
Nykytestillä ei voi saada tulosta 136
.
Mutta kivaa iltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt. Tulos oli 114 tai 116. En muista. Olin aika yllättynyt, koska tein testin melko kiireellä ja vähän kuin vitsillä.
Varmaan hyvää tuuria oli.Eikös tuo ole joku melko keskinkertainen tulos?
110-119 on normaalin yläpuolella, mutta ei kuvaa mitään erityisen suurta älykkyyttä. Itselläni ÄO 115 ja tunnen itseni usein tyhmäksi vaikka tiedostankin olevani suhteellisen älykäs havainnoidessani joidenkin ihmisten tapaa ajatella ja tehdä johtopäätöksiä.
Olen testattu Mensan virallisessa ja sain tulokseksi kuuluvani älykkäimpään prosenttiin. Ei sillä muuten ole merkitystä, mutta parempi näin päin kuin olla poikkeuksellisen tyhmä. Sitäkin epäilin ennen testiä, kun tuntuu että iso osa ihmisistä ei ihan samoilla aallonpituuksilla surffaa. Pelkäsin olevani tyhmä, mutta en sitten olekaan, vaan ne muut.
Vuosia sitten tein testin pari kertaa. Muistaakseni sain ensimmäisellä kerralla 124 ja muutama vuosi myöhemmin 128. En sitten tiedä, kirjoitin kyllä aikanaan neljä ällää (silloin kun ei vielä ollut eksimiaa), osin ihan eri aineista kuin oletin/toivoin. mutta ei se hirveästi ole vaikuttanut siihen, miten elämä on mennyt. Joskus sitä tuntee itsensä suht fiksuksi, joskus ihmettelee omaa hölmöyttään.
Mulle tehtiin parikymppisenä laajat psykologiset testit, niihin kuului myös älykkyystesti yhtenä osana. Sen mukaan olen "normaalin ylärajalla" kaikilla osa-alueilla ja kyllä se psykologi sen myös taulukkoon piirtänyt lähes suorana viivana. Älykkyysosamäärää siitä ei pystynyt laskemaan.
Aloin leikittelemään ajatuksella, että mitä jos tällä palstalla pitäisi kaikkien osallistujien kirjautua ja keskusteluun osallistuminen edellyttäisi jotain Mensa-tyyppistä testiä. Jokaisen osallistujan kohdalla olisi merkintä ÄO:stä. Ikä tietysti vaikuttaa ja menetelmää pystyisi kiertämään, mutta näin leikkimielessä ajatus on kiehtova.
Olisiko helpompaa ohittaa ja olla provosoitumatta ihan kamalan typeristä kommenteista? Tämä toki sisältää oletuksen, että sellaiset mustavalkoiset, usein pinnallisiin asioihin ja ihmisten perusteettomaan haukkumiseen keskittyvät kommentit tulevat pääosin niiltä, joiden ÄO on selvästi alle 100. Voisi vaan vähän säälien tuhahtaa, että no eihän tuolta voisi enempää odottaakaan.
Toisaalta voisi tulla yllätyksiäkin.
Ehkä tosi tyhmiä ei haittaisi ollenkaan, koska eiväthän he välttämättä yksinkertaisesti kykene reflektoimaan ajatteluaan.
Ehkä keskimääräistä älykkäämmät eivät kehtaisi kirjoittaa ihan mitä tahansa.
Tai selviäisi, että joku klassinen palstahullu onkin ÄO:n perusteella nero.
Ehkä palstalle muodostuisi ryhmittymiä, jossa tietyn ÄO:n omaavat ihmiset keskittyisivät enimmäkseen keskustelemaan keskenään. Voisi tavallaan odottaa tiettyä tasoa kyvyssä ilmaista ajatuksia ja perustella niitä.
Ehkå vähän arjalainen näkökulma, mutta näin anonyymina ja ilman ÄO-tietoja kehtaa kaikenlaisia ajatuspieruja tänne kirjoittaa :D
Vaikuttavat antavan minusta hieman yläkanttiin olevia tuloksia. Aikarajoitetuissa testeissä sellaisilla, jotka pystyvät vastaamaan enemmistöön kysymyksistä erittäin nopeasti on selkeä etu, koska jää enemmän aikaa tutkia niitä muutamia haastavampia kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kyllä tuntea joku, jolla on ÄO luokkaa 120-130. Minkälaisia ihmisiä he ovat, tunnetteko?
Mulla on 130. Minut tavatessasi et luultavasti huomaisi älykkyyttäni, voisit pitää vähän erilaisena ihmisenä. Älykkyys tulee tuttaville näkyväksi vasta pidemmän tuntemisen aikana.
Erilaiset testaukset vastaavat suunnilleen sitä, että olen melkoisen epätasainen suoritusprofiililtani. Mekaanis-teknisessä oivaltamisessa olen vaatimatonta keskitasoa, mutta kielellisellä alueella erittäin lahjakas. Silti olen suorittanut muun muassa yliopistotutkinnon luonnontieteiden alalta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mennyt Mensan testiin ( en oikein käsitä koko klubin ideaa, koska ihmisiä yhdistävät yleensä samanlaiset kiinnostuksen kohteet, eikä mikään pääosin geneettinen ominaisuus, kuten silmien väri tai älykkyys),
mutta minut on testattu WAIS -testillä psykologin vastaanotolla, kun aikoinaan tein tutkimusmatkaa itseeni, ja halusin avartaa käsityksiäni tekemällä myös psykologiset testit Rorscharchista älykkyystestiin.
Älykkyysosamääräni oli testin mukaan 128, eli pari prosenttia väestöstä saa korkeamman tuloksen kuin minä, mutta yleensä ei ole tapana edes sanoa tarkkaa älykkyysosamäärää, vaan puhutaan nimenomaan tasoista, sillä tarkalla numerolla ei ole oikeastaan merkitystä ( se voi olla hyvänä päivänä muutamaa pistettä parempi ja huonona muutamaa pistettä huonompi) vaan käytännössä merkitystä on vain sillä, onko älykkyysprofiili jotenkin epätasainen tai toimiiko ihminen omalla tasollaan: esim. jos äo on välillä 70-90 niin akateemisissa opinnoissa voi tulla vaikeuksia jne.
Ihmiset ovat aina pitäneet minua älykkäänä, sitä on siis kommentoitu kautta elämäni. Johtuu todennäköisesti siitä, että erityisesti verbaalinen älykkyyteni on hyvin korkea, performancekin toki keskimääräistä korkeampi, mutta verbaalisella puolella sain esim. työmuistia ja matemaattisia kykyjä koskevasta osiosta täydet pisteet, samoin taisi olla performance-puolella päättelytehtävästä.
Eli olen aina lukenut paljon eri asioista, joten minulla on laaja yleissivistys, jonka moni rinnastaa älykkyyteen, vaikka ei asia näin yksinkertainen tietenkään ole.
Varsinainen älykkyys tulee ilmi ehkä siinä, että opiskelu on ollut minulle aina helppoa, kirjoitin laudaturin paperit kahdessa vuodessa, olen opiskellut yliopistossa alaa, jonne on todella vaikea päästä ja olen nyt unelma-ammatissani, jossa on hallittava laajoja tietokokonaisuuksia ja käytettävä paljon logiikkaa.
Toivoisin ihmisten kuitenkin muistuttavan, ettei älykkyys ole sinällään mikään onnea tuottava ominaisuus, kaikki riippuu siitä, mihin ja miten sitä käyttää. Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus.
Äo 100 voi auttaa huomattavasti onnellisempaan elämään, jos sen avulla tavoittelee terveellistä ja tasapainoista elintapaa, panostaa harmonisiin ihmissuhteisiin ja pyrkii antamaan oman osuutensa yhteisöllisyyteen kuin äo 140, jonka haltija pyörii jossain älykkäiden klubissa kaivamassa omaa napaansa ja itkemässä, kun kaikki muut ovat häntä tyhmempiä eivätkä ymmärrå hänen nerokkuuttaan.
Teemme joka päivä valintoja, viisaasti voi valita, vaikka ei olisi edes erityisen älykäs.
Kävin Mensan testissä teininä (testaavat 16-vuotiaista alkaen) ja pääsin tuloksellani jäseneksi.
Iso osa jäsenistä on ns. kaapissa, sillä ihmisillä on ihan omituisia suhtautumisia asiaan liittyen. Ehkä tässä on vähän samaa kuin siinä, että jotkut lottovoittajat jatkavat elämäänsä kuten ennenkin. Tavallista porukkaa siellä on, joskin osa on niitä "erikoisia" tyyppejä.
Kannattaa käydä testissä jos asia kiinnostaa, mutta muistaa samalla ettei kyse ole ihmisarvosta eikä esim. keskiverto älykkyys ole este millekään. Eli turha pelätä niitä tuloksia.
Mun kaveri sai yli 130 ja on lukihäiriöinen kampaaja. Ei ole ylioppilas, vaan ihan duunari. Sanoi että testi oli yllättävän helppo.
Erittäin hyvä parturi-kampaaja, politiikassa mukana ollut pitkään, ja fiksu ja mukava ihminen kaikinpuolin. Yrittäjänä toiminut pitkään, ei siinäkään hommassa ihan tyhjäpäät pärjää kun yksin pitää kaikki hoitaa.