Työtön - Millaisia palveluita haluaisit työllistymisen tueksi?
Itse toivoisin, että apua olisi halutessa saatavilla, eikä niistä voisi vetää johtopäätöksiä henkilön työkyvystä. Esimerkiksi työhönvalmentajat, sosiaalityöntekijät, ammatinvalintapsykologit, terapeutit, työterveyslääkärit ja muut pitäisi olla te-toimistosta täysin erillisiä palveluita, jotka olisivat vapaasti saatavilla työttömille. Nyt mitään apua ei voi pyytää tai edes ottaa vastaan, koska pelkona on, että työtön todetaan vastoin hänen tahtoaan työkyvyttömäksi, vaikka työtön aidosti haluaisi työllistyä.
Lisäksi toivoisin, että työttömille olisi jotain anonyymejä vertaistukiryhmiä netissä, jossa työttömät voisivat jakaa pelkojaan ja kokemuksiaan työllistymiseen liittyen. Nyt työttömät halutaan hiljentää ja sen sijaan vedetään omituisia johtopäätöksiä työttömien motiiveista ja tarpeista. Olisi tärkeää saada tietää, millaisia kokemuksia muilla on, ettei elättelisi turhia pelkoja mielessään muiden suhtautumiseen tai omaan potentiaaliin liittyen. Uskoisin, että tämä antaisi myös virkamiehille realistisempaa tietoa siitä, mikä palveluissa mättää tai mikä olisi oikeasti avuksi, kun uusia palveluita suunnitellaan. Nyt kukaan ei kuuntele työttömiä, jotka haluaisivat työllistyä, mutta eivät ole siinä onnistuneet.
Kommentit (152)
Vain ja ainoastaan työpaikkoja joista maksetaan sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen ilman sossutukia. Kaikki muu on ihan jonniinjoutavaa bullshittiä!
Vierailija kirjoitti:
TYP ( Työllistämisen edistäminen monialainen palvelu) on kauhein kokemus te-palveluissa. Pahinta tässä tietojen urkkiminen. Ei saa rauhassa käyttää edes terveyspalveluita, kun nämä TYP virkailijat urkkivat jokaisen tiedon asiakkaan terveyskäynneistä. Olevinaan lakiin perustuen. Saa sitten lukea Kantapalveluista milloin taas on käyty tietoja urkkimassa. Minä inhoan yli kaiken tälläistä selän takana toimimista. Voisi edes kertoa asiakkaalle ja kysyä lupaa tietojen keräämiseen.
Tämä TYP asiakkuus johti siihen että lopetin tietoisesti terveyspalveluiden käytön. Hätätilanteessa ehkä aion lähteä, jos kuolemanvaara uhkaa, mutta pitää olla todella iso asia. Eivätpähän TYP virkailijat pääse enää lukemaan terveystietoja, kun ei ole mitään luettavaa.
Asiakkuus TYP-palveluissa pitäisi perustua luottamukseen, mutta tässä palvelussa luottamusta rikotaan todella pahasti. Kun TYP-virkailija pyytää tietoja asiakkaasta, terveydenhuollon edustajan on vain suostuttava tietojen antamiseen. Tästäkään ei informoida asiakasta.
Älkää ikinä menkö tähän TYP-palveluun. Minulle se ei ole tuonut kuin mielipahaa. Mitään apua ja tukea en ole saanut TYP-palvelusta.
onko kukaan valittanut tuollaisesta urkinnasta oikeusasiamiehelle? eihän tuollaisen pitäisi olla mitenkään mahdollista tai jos on, niin työttömällä pitäisi olla oikeus kieltää terveystietojensa katselu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti olen saanut aika hyvin kaikkia kuviteltavissa olevia palveluita psykologeista terveispalveluihin. Elämänhallintaongelmiinkin on omat palvelunsa jos niitä sattuu tarvitsemaan. Edellisellä työttömyysjaksolla tein korkeakoulutetuille tarkoitetun uravalmennuksen jolloin viimeistään tajusin että mikään palvelu ei ratkaise sitä että korkeakoulutetut työttömät eivät halua lähihoitajiksi oli miten oli, eikä toisaalta juuri mitään muutakaan ole tarjolla. Sama päätee miespainotteisten duunarialojen työttömiin. Siinä kohtaa oli jo ilmeistä että Suomen työllistämispolitiikka ei voi jatkossa perustua muuhun kuin siihen että ihmiset pakotetaan työvoimapula-aloille katkaisemalla tuet.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta. Millä työttömien on tarkoitus elää se aika jos tukia ei ole?
No lähihoitajaksi tietääkseni oppisopimuskoulutetaan aika paljon, varmaan meille yritettiin myös myydä ajatusta että opintotuki ja opintojen loppuaikana jo työllistyy varmasti. Ehkä tässä nyt suurin muutos oli se että ennen korkeakoulutetuille on maksettu omaehtoista opiskelua mm. pedagogisiin lisäopintohin, mutta pikkuhiljaa kaikki vastaavat vaihtoehdot lopetetaan.
Kirjoituksen pointti oli että korkeakoulutetuille tarjotaan omia urapalveluja ja siellä heti ensimmäisenä kuitenkin kerrotaan että haette samoja töitä kuin 200 muuta korkeakoulutettua, eli emme voi asialle mitään, mutta mites ois lähäri? Kyse ei ole siis palvelun puutteesta, vaan siitä että ei ne työllistymisen realiteetit siitä vielä juuri muutu.
En mitään. Olen mielelläni työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP ( Työllistämisen edistäminen monialainen palvelu) on kauhein kokemus te-palveluissa. Pahinta tässä tietojen urkkiminen. Ei saa rauhassa käyttää edes terveyspalveluita, kun nämä TYP virkailijat urkkivat jokaisen tiedon asiakkaan terveyskäynneistä. Olevinaan lakiin perustuen. Saa sitten lukea Kantapalveluista milloin taas on käyty tietoja urkkimassa. Minä inhoan yli kaiken tälläistä selän takana toimimista. Voisi edes kertoa asiakkaalle ja kysyä lupaa tietojen keräämiseen.
Tämä TYP asiakkuus johti siihen että lopetin tietoisesti terveyspalveluiden käytön. Hätätilanteessa ehkä aion lähteä, jos kuolemanvaara uhkaa, mutta pitää olla todella iso asia. Eivätpähän TYP virkailijat pääse enää lukemaan terveystietoja, kun ei ole mitään luettavaa.
Asiakkuus TYP-palveluissa pitäisi perustua luottamukseen, mutta tässä palvelussa luottamusta rikotaan todella pahasti. Kun TYP-virkailija pyytää tietoja asiakkaasta, terveydenhuollon edustajan on vain suostuttava tietojen antamiseen. Tästäkään ei informoida asiakasta.
Älkää ikinä menkö tähän TYP-palveluun. Minulle se ei ole tuonut kuin mielipahaa. Mitään apua ja tukea en ole saanut TYP-palvelusta.
onko kukaan valittanut tuollaisesta urkinnasta oikeusasiamiehelle? eihän tuollaisen pitäisi olla mitenkään mahdollista tai jos on, niin työttömällä pitäisi olla oikeus kieltää terveystietojensa katselu
Se ON LAILLISTA, pari vuotta sitten jo säädetty. Jani Toivanen mm oli yksi niistä jotka hyväksyi tämän päätösen työttömien terveystietojen urkinnasta! Nimilista löytyy netistä.
Ite en ollu edes typin asiakas vaan 2 v työtön niin oli käyty " tietoja on tarkasteltu ja yhdistelty..." tms eli luettu ,lukee te palvelussa omat tiedot sivulla. Ja lakipykälä perässä että turha valittaa.
Tahtoisin esim. vuoden ajan vapaasti yrittää työllistää itseäni, tehdä keikkatyötä ja yrittää. Toki niin, että jos tuloni kasvavat tarpeeksi suuriksi, tuet sitten verotetaan pois. Mitään kontaktia te palveluihin en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti olen saanut aika hyvin kaikkia kuviteltavissa olevia palveluita psykologeista terveispalveluihin. Elämänhallintaongelmiinkin on omat palvelunsa jos niitä sattuu tarvitsemaan. Edellisellä työttömyysjaksolla tein korkeakoulutetuille tarkoitetun uravalmennuksen jolloin viimeistään tajusin että mikään palvelu ei ratkaise sitä että korkeakoulutetut työttömät eivät halua lähihoitajiksi oli miten oli, eikä toisaalta juuri mitään muutakaan ole tarjolla. Sama päätee miespainotteisten duunarialojen työttömiin. Siinä kohtaa oli jo ilmeistä että Suomen työllistämispolitiikka ei voi jatkossa perustua muuhun kuin siihen että ihmiset pakotetaan työvoimapula-aloille katkaisemalla tuet.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta. Millä työttömien on tarkoitus elää se aika jos tukia ei ole?
Siihen voi saada tyött.korvauksen plus jonku rahan JOS SE SOVITAAN ETUKÄTEEN sun työllistymissuunnitelmassa virkailijan kanssa.
Muuten sit opintotuki ja laina...mut onhan se huonompi kun tyött.korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus! Klikkasin linkin auki, kun halusin tutustua työttömien omiin ajatuksiin siitä, mikä auttaisi. Ihan vaan vastapainoksi sille huutelulle, joka on täällä niin yleistä. Alleviivaan vielä, että HALUSIN olla tässä työttömien puolella.
No mitä kävikään: jos tää lanka edustaa edes osaa työttömien näkemyksistä työelämästä, niin kuulkaas näyttää ihan selkeältä miksi ette ole työllistymässä.
Yks haluaa julkiselta osa-aikatöitä, joita ei ole olemassa ja vielä samalla palkkatasolla luokanopettajan kanssa.
Toisen motivaatio pitäisi mitata jollain verikokeella ilmeisesti, koska haluaa siihen lääkärin. Se on jo siinä CV:ssä se motivaatio. Jos sulla on 10v aukko työhistoriassa, niin onhan sulla siis ollu muuta mielessä kun työllistyminen mille tahansa alalle.
Kolmas haluaa, että ne joilla on työstään eniten tuoretta kokemusta pitäisi ohittaa, koska jos toiset ovat pitäneet osaamisestaan jatkuvaa huolta, niin häntä ei oteta mukaan.
Kolmas tarvitsee kampaamo-, vaatetus- ja kosmetologipalveluja, että voi näyttäytyä toiselle ihmiselle.
Kaikki tämä (ja vielä lisääkin noista kommenteista) voidaan niputtaa yhden kattokäsitteen alle: elämänhallinta teillä on hukassa. Tässä valossa paras ja ainoa palvelu, mitä tarvittais olisi sijoitus asumaan sijaisperheeseen, missä joku näyttäisi esim. kuukauden ajan mallia siitä, miltä elämisen tulisi näyttää ja tuntua.
Etkö tajua että se vuosien aukko voi tulla siitä että on ollut sairaana?
Ei työelämä ole mikään oikeudenmukaisuuskilpailu. Pitkän poissaolon aikana ihminen vieraantuu työelämästä ja sen vaatimuksista sekä ammattitaito rapautuu riippumatta siitä, johtuuko poissaolo sairaudesta vai työhaluttomuudesta.
Sairas voi aina hakeutua kuntouttavaan työtoimintaan missä hänen elämänhallintaansa jämäköitetään työmarkkinoille paluun mahdollistamiseksi.
Siis syövän sairastanut kurssille missä hänen elämänhallinta jämäköitetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantelun olen tehnyt aluehallintovirastolle, jonka alaisia Työllisyyden kuntakokeilut ovat. Mutta vastausta ei ole vielä tullut sieltä.
Vaikka olisi miten lakiin perustuva tämä urkinta, on todella väärin minua kohtaan, jonka on muutenkaan vaikea luottaa ihmisiin.
asiallista palvelua, ilman kyyläämistä, painostamista ja pakottamista. tiedän kylläkin, että ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pupukurssille. Ja sen jälkeen toiselle pupukurssille. Tykkään pupuista.
Pupu tupuna, otaksun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoita työhakemukseen. Kun on ollut pitkään työttömänä, ei aiempia suosittelijoita voi enää käyttää.
Siis millaisia suosituksia tarkoitat, jos ei ole ollut pitkään aikaan töissä? "On hakenut ahkerasti ja pitkään töitä"...?
Suosittelijoita, joiden yhteystiedot annan työpaikkaan jota haen. Työhakemukseen tarvitaan kaksi suosittelijaa.
Millä perusteella ne sinua suosittelisivat, jos eivät ole koskaan nähneet sinua työssä?
P.S. Suosittelijat eivät ole millään muotoa pakollisia. Itse en ole koskaan nimennyt yhtään suosittelija ja olen ollut suurimman osan aikuisiästäni työelämässä.
t,eri
Suosittelijat ovat pakollisia minun alani töissä ja ovat olleet myös muissa, joita olen hakenut.
Heidän pitäisi varmaan tutustua minuun? Suosittelijat ovat pakollisia, jos työpaikan aikoo saada.
Millä alalla noin on? En ole ikinä kuullut tuollaisesta.
Akateeminen, asiantuntija-ala. Ehkä jossain duunariammateissa ei laiteta listaa suosittelijoista CV:n loppuun yhteystietoineen 🤷🏾 Niistä minä en tiedä mitään.
Kannattaisi tutustua niihin duunarihommiin niin saisit niitä suosittelijoita ihan töitä tekemällä. Jos ei akateemisiin hommin ovi aukea, on aika astua "alemmalle" tasolle hakemaan suosittelijoita.
Edelleen on niin, ettei töihin vain mennä, jos ei ole valittu.
Saisi olla yrittäjänä vuoden ilman, että menettää tukia.
Orpo tekisi 100 000 - 500 000 uutta työpaikkaa, niin olisi mahdollisuus työllistyä.
Niin palkkatöitä.
Palkkatukityön päätyttyä on oltava oikeus ansiosidonnaiseen kuten muillakin. Muu on vaikeasti työllistyvien kiusaamista.
Eiköhän työtön tarvitsisi ihan töitä kunnollisella palkalla. Ei mitään hömppäkursseja tai kuntouttavia työtoimintoja.
Tuosta TYP virkailjoiden urkinnoista. TYP-virkailija oli taas urkkinut tietoja minusta ja terveydenhuollon henkilö oli kirjoittanut tietoihini että olen terve kuntoutusta varten. Siis mitä ? Mihin sitä kuntoutusta sitten tarvitaan, jos olen terveeksi todetaan? Mistä minua kuntoutetaan? Tämä Omakannasta otettua.
Tuo ei ole mikään ongelma. Työkkäritäti oikein mielellään ohjaa sinut pupukurssille.