Työtön - Millaisia palveluita haluaisit työllistymisen tueksi?
Itse toivoisin, että apua olisi halutessa saatavilla, eikä niistä voisi vetää johtopäätöksiä henkilön työkyvystä. Esimerkiksi työhönvalmentajat, sosiaalityöntekijät, ammatinvalintapsykologit, terapeutit, työterveyslääkärit ja muut pitäisi olla te-toimistosta täysin erillisiä palveluita, jotka olisivat vapaasti saatavilla työttömille. Nyt mitään apua ei voi pyytää tai edes ottaa vastaan, koska pelkona on, että työtön todetaan vastoin hänen tahtoaan työkyvyttömäksi, vaikka työtön aidosti haluaisi työllistyä.
Lisäksi toivoisin, että työttömille olisi jotain anonyymejä vertaistukiryhmiä netissä, jossa työttömät voisivat jakaa pelkojaan ja kokemuksiaan työllistymiseen liittyen. Nyt työttömät halutaan hiljentää ja sen sijaan vedetään omituisia johtopäätöksiä työttömien motiiveista ja tarpeista. Olisi tärkeää saada tietää, millaisia kokemuksia muilla on, ettei elättelisi turhia pelkoja mielessään muiden suhtautumiseen tai omaan potentiaaliin liittyen. Uskoisin, että tämä antaisi myös virkamiehille realistisempaa tietoa siitä, mikä palveluissa mättää tai mikä olisi oikeasti avuksi, kun uusia palveluita suunnitellaan. Nyt kukaan ei kuuntele työttömiä, jotka haluaisivat työllistyä, mutta eivät ole siinä onnistuneet.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksen saa tekemällä ilmaista työtä yhteiskunnalle. Jos ei tee mitään niin karenssi
ei ole työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP ( Työllistämisen edistäminen monialainen palvelu) on kauhein kokemus te-palveluissa. Pahinta tässä tietojen urkkiminen. Ei saa rauhassa käyttää edes terveyspalveluita, kun nämä TYP virkailijat urkkivat jokaisen tiedon asiakkaan terveyskäynneistä. Olevinaan lakiin perustuen. Saa sitten lukea Kantapalveluista milloin taas on käyty tietoja urkkimassa. Minä inhoan yli kaiken tälläistä selän takana toimimista. Voisi edes kertoa asiakkaalle ja kysyä lupaa tietojen keräämiseen.
Tämä TYP asiakkuus johti siihen että lopetin tietoisesti terveyspalveluiden käytön. Hätätilanteessa ehkä aion lähteä, jos kuolemanvaara uhkaa, mutta pitää olla todella iso asia. Eivätpähän TYP virkailijat pääse enää lukemaan terveystietoja, kun ei ole mitään luettavaa.
Asiakkuus TYP-palveluissa pitäisi perustua luottamukseen, mutta tässä palvelussa luottamusta rikotaan todella pahasti. Kun TYP-virkailija pyytää tietoja asiakkaasta, terveydenhuollon edustajan on vain suostuttava tietojen antamiseen. Tästäkään ei informoida asiakasta.
Älkää ikinä menkö tähän TYP-palveluun. Minulle se ei ole tuonut kuin mielipahaa. Mitään apua ja tukea en ole saanut TYP-palvelusta.
onko kukaan valittanut tuollaisesta urkinnasta oikeusasiamiehelle? eihän tuollaisen pitäisi olla mitenkään mahdollista tai jos on, niin työttömällä pitäisi olla oikeus kieltää terveystietojensa katselu
Laissa sanotaan että on oikeus vain välttämättömien terveystietojen pyytämiseen. Mutta minun kohdalla urkinta on todella laajaa. Tämä on tuonut jännitteitä minun ja TYP-virkailijan välille . Enkä pysty yhtään enää keskustelemaan asioista, kun tiedän mitä selän takana touhuaa. Miltähän tästä TYP virkailijasta itsestään tuntuisi jos hänen terveystietojaan joku urkkisi kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoita työhakemukseen. Kun on ollut pitkään työttömänä, ei aiempia suosittelijoita voi enää käyttää.[/
Tottakai voi. Ei ne oikeasti niille soita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP ( Työllistämisen edistäminen monialainen palvelu) on kauhein kokemus te-palveluissa. Pahinta tässä tietojen urkkiminen. Ei saa rauhassa käyttää edes terveyspalveluita, kun nämä TYP virkailijat urkkivat jokaisen tiedon asiakkaan terveyskäynneistä. Olevinaan lakiin perustuen. Saa sitten lukea Kantapalveluista milloin taas on käyty tietoja urkkimassa. Minä inhoan yli kaiken tälläistä selän takana toimimista. Voisi edes kertoa asiakkaalle ja kysyä lupaa tietojen keräämiseen.
Tämä TYP asiakkuus johti siihen että lopetin tietoisesti terveyspalveluiden käytön. Hätätilanteessa ehkä aion lähteä, jos kuolemanvaara uhkaa, mutta pitää olla todella iso asia. Eivätpähän TYP virkailijat pääse enää lukemaan terveystietoja, kun ei ole mitään luettavaa.
Asiakkuus TYP-palveluissa pitäisi perustua luottamukseen, mutta tässä palvelussa luottamusta rikotaan todella pahasti. Kun TYP-virkailija pyytää tietoja asiakkaasta, terveydenhuollon edustajan on vain suostuttava tietojen antamiseen. Tästäkään ei informoida asiakasta.
Älkää ikinä menkö tähän TYP-palveluun. Minulle se ei ole tuonut kuin mielipahaa. Mitään apua ja tukea en ole saanut TYP-palvelusta.
onko kukaan valittanut tuollaisesta urkinnasta oikeusasiamiehelle? eihän tuollaisen pitäisi olla mitenkään mahdollista tai jos on, niin työttömällä pitäisi olla oikeus kieltää terveystietojensa katselu
Laissa sanotaan että on oikeus vain välttämättömien terveystietojen pyytämiseen. Mutta minun kohdalla urkinta on todella laajaa. Tämä on tuonut jännitteitä minun ja TYP-virkailijan välille . Enkä pysty yhtään enää keskustelemaan asioista, kun tiedän mitä selän takana touhuaa. Miltähän tästä TYP virkailijasta itsestään tuntuisi jos hänen terveystietojaan joku urkkisi kokoajan.
Mielenterveysongelmaisia EI PIDÄ PALKATA niin kauan kuin normaaleja ihmisiä on.
Tämä selventää asioita; täysin aloitekyvyttömät ihmiset haluavat töitä, joissa selviäminen vaatii itseohjautuvuutta ja vastuullisuutta (koska niistä töistä maksetaan palkka, jolla Suomessa pystyy elämään, päivähoito on maksullista lapsillekin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaisia EI PIDÄ PALKATA niin kauan kuin normaaleja ihmisiä on.[/quote
Perustele tuo. Työelämässä on paljon ihmisiä, joilla on mielenterveysongelmia. Syövät lääkkeitä ja käyvät terapiassa. Kaikki eivät pääse eläkkeelle. MIkä on normaali ihminen?
Tiedän tasan tarkkaan mitä palveluita en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että yksityisyrittäjyys tehtäisiin helpommaksi ja muutenkin työttömiä olisi autettava löytämään sellaista työtä mitä he oikeasti haluaisivat tehdä pitempäänkin.
Tämä.
Lisäksi osa-aikaiseb yrittäjyyden ja osa-aikatyön / osa-aikatyöttömyyden yhteensovittamisen helpottaminen olisi kovin hyvä juttu.
Lisäksi osatyökykyisille pitäisi saada paremmat mahdollisuudet työllistyä / toimia osa-aikaisina yrittäjinä voimiensa mukaan. Paljon jää veroeuroja saamatta ja potentiaalia käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Nettisivusto, missä olisi nähtävissä koko Suomen palkkatukipaikat (palkka rehellisesti ilmoitettuna), miksei myös työkokeilupaikat.
Nyt niitä piilotellaan jossain tiskin takana ja ne on pääsääntöisesti haettavissa vain kyseisen kunnan/pahoinvointialueen työttömille.
Outoa on, että kaikille yritetään tarjota sitä kuntouttavaa työtoimintaa, vaikka perusteita ei sille olisi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvauksen saa tekemällä ilmaista työtä yhteiskunnalle. Jos ei tee mitään niin karenssi
Kansalaispalkka käyttöön niin kaltaisesti psykopaatit jäävät vaille ihmisten alistamisen ja vedättämisen tuomaa sadistista tyydytystä, mutta se olisi teille pa8kiai8ille, ihan oikein!