Työtön - Millaisia palveluita haluaisit työllistymisen tueksi?
Itse toivoisin, että apua olisi halutessa saatavilla, eikä niistä voisi vetää johtopäätöksiä henkilön työkyvystä. Esimerkiksi työhönvalmentajat, sosiaalityöntekijät, ammatinvalintapsykologit, terapeutit, työterveyslääkärit ja muut pitäisi olla te-toimistosta täysin erillisiä palveluita, jotka olisivat vapaasti saatavilla työttömille. Nyt mitään apua ei voi pyytää tai edes ottaa vastaan, koska pelkona on, että työtön todetaan vastoin hänen tahtoaan työkyvyttömäksi, vaikka työtön aidosti haluaisi työllistyä.
Lisäksi toivoisin, että työttömille olisi jotain anonyymejä vertaistukiryhmiä netissä, jossa työttömät voisivat jakaa pelkojaan ja kokemuksiaan työllistymiseen liittyen. Nyt työttömät halutaan hiljentää ja sen sijaan vedetään omituisia johtopäätöksiä työttömien motiiveista ja tarpeista. Olisi tärkeää saada tietää, millaisia kokemuksia muilla on, ettei elättelisi turhia pelkoja mielessään muiden suhtautumiseen tai omaan potentiaaliin liittyen. Uskoisin, että tämä antaisi myös virkamiehille realistisempaa tietoa siitä, mikä palveluissa mättää tai mikä olisi oikeasti avuksi, kun uusia palveluita suunnitellaan. Nyt kukaan ei kuuntele työttömiä, jotka haluaisivat työllistyä, mutta eivät ole siinä onnistuneet.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua palveluita vaan töitä. Nuo palvelut on normaalityöttömän tapauksessa lähinnä sitä että työkkärit ja ministeriö koittaa keksiä jotain puuhailtavaa omille porukoilleen.
Niitä jotka tarvitsee palvelua (ja osan ei pitäisi olla työttömän nimikkeellä ollenkaan) on vain pieni osa työttömistä.
Tämä on varmasti totta. Itse olen pitkäaikaistyötön ja en ole ikinä saanut mitään apua työllistyäkseni. Siksi haluaisin, että kaikki palvelut, kurssit ja koulutukset olisivat kaikkien halukkaiden käytössä ja vapaaehtoisia. Jos uskoo voivansa työllistyä ilman apua, niin hyvä heille. Itsekin kuvittelin näin vuosia sitten...
Suomen ongelma on ollut pitkään se, ettei ole ollut riittävästi oikeita työpaikkoja tarjolla työttömille. Se ei korjaannu noilla puuhastelukursseilla mitenkään. Työttömille pitäisi sallia vapaampi omaehtoinen koulutus esim. avoimessa yliopistossa. Työkkäri vaan vahtii kuulemma noitakin haukkana koska jotain? Ilmeisesti nuo haluaa tunkea porukkaa väkisin noille omille turhille kursseilleen.
Toivon että eivät soittelisi ollenkaan.
Suosittelijoita psinotryasn kovin. Mutt mistä voi tarkistaa, onko suosittelija luotettava, ellei ole itsellevtuttu? Esmiehenä toimiminen ei mielestäni vielä riitä ja joskus samoja hommia tehnyt tietääkin paremmin kuin esimies.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto- ja esiintymiskurssi. Opeteltaisiin tunnistamaan oma osaaminen, potentiaali ja mielenkiinnonkohteet sekä tuomaan niitä vähättelemättä ja häpeilemättä esille. Eroon kaikesta itsensä vähättelystä.
Tällaista olisin työttömänä kaivannut ja ihan työssäkäyvänäkin.
On tämmöistä kyllä ollut tarjolla esim. Arffmannilla työkkärin kautta.
Olen kiinnostunut oppisopimuksesta ja tietystä alasta, joten kiva jos saisi apua paikan etsimiseen ja työkokeiluun tuolla alalla. Minulla on terveysrajoitteita ja luulisin tuon alan sopivan paremmin kuin nykyinen toimistoalan koulutukseni, koska ei ole niin rasittavaa luullakseni kuin toimistotyö.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian TE:n kautta. Työvoimapulaisessa Suomessa ei onnistu työllistymään edes korkeimmalla palkkatuella, niin mitä tällaista luuseria elossa kannattaa pitää kela rahoilla?
5000€/kk palkkaa sille joka metsästää kaltaisesi sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua palveluita vaan töitä. Nuo palvelut on normaalityöttömän tapauksessa lähinnä sitä että työkkärit ja ministeriö koittaa keksiä jotain puuhailtavaa omille porukoilleen.
Niitä jotka tarvitsee palvelua (ja osan ei pitäisi olla työttömän nimikkeellä ollenkaan) on vain pieni osa työttömistä.
Tämä on varmasti totta. Itse olen pitkäaikaistyötön ja en ole ikinä saanut mitään apua työllistyäkseni. Siksi haluaisin, että kaikki palvelut, kurssit ja koulutukset olisivat kaikkien halukkaiden käytössä ja vapaaehtoisia. Jos uskoo voivansa työllistyä ilman apua, niin hyvä heille. Itsekin kuvittelin näin vuosia sitten...
Suomen ongelma on ollut pitkään se, ettei ole ollut riittävästi oikeita työpaikkoja tarjolla työttömille. Se ei korjaannu noilla puuhastelukursseilla mitenkään. Työttömille pitäisi sallia vapaampi omaehtoinen koulutus esim. avoimessa yliopistossa. Työkkäri vaan vahtii kuulemma noitakin haukkana koska jotain? Ilmeisesti nuo haluaa tunkea porukkaa väkisin noille omille turhille kursseilleen.
Ei tässä ole kukaan mitään "puuhastelukursseja" toivonut, vaan ilmaisia koulutuksia, näyttötutkintoja ja sitten konkreettista tukea työnhakuun erilaisilta asiantuntijoilta.
Vakkari työpaikka asianmukaisella palkalla ja reilulla sopparilla olis ihan jees työllistymistukitoimi. Mahdotonta, mutta saahan sitä toivoa.
TE:n työntekijä voisi lopettaa kutsumasta jutustelemaan työnteosta sen sijaan että antaisi minun tehdä töitä rauhassa. Työllistin itse itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoita työhakemukseen. Kun on ollut pitkään työttömänä, ei aiempia suosittelijoita voi enää käyttää.
Siis millaisia suosituksia tarkoitat, jos ei ole ollut pitkään aikaan töissä? "On hakenut ahkerasti ja pitkään töitä"...?
Suosittelijoita, joiden yhteystiedot annan työpaikkaan jota haen. Työhakemukseen tarvitaan kaksi suosittelijaa.
Millä perusteella ne sinua suosittelisivat, jos eivät ole koskaan nähneet sinua työssä?
P.S. Suosittelijat eivät ole millään muotoa pakollisia. Itse en ole koskaan nimennyt yhtään suosittelija ja olen ollut suurimman osan aikuisiästäni työelämässä.
t,eri
Suosittelijat ovat pakollisia minun alani töissä ja ovat olleet myös muissa, joita olen hakenut.
Heidän pitäisi varmaan tutustua minuun? Suosittelijat ovat pakollisia, jos työpaikan aikoo saada.
Millä alalla noin on? En ole ikinä kuullut tuollaisesta.
Akateeminen, asiantuntija-ala. Ehkä jossain duunariammateissa ei laiteta listaa suosittelijoista CV:n loppuun yhteystietoineen 🤷🏾 Niistä minä en tiedä mitään.
Olen itsekin akateeminen ja aina olen saanut töitä ilman suosittelijoita. Siksi kuulostikin niin kummalliselta, että suosittelijat olisivat jotenkin pakollisia. Kuulostaa ajalta noin 50 vuotta sitten.
Se voi kuulostaa. Kaikissa CV:n laatimisohjeissakin on kohta suosittelijat. Ja kaikissa työhaastatteluissa on kysytty suosittelijan/ suosittelijoiden yhteystiedot.
En mahda mitään, jos jollakin alalla ei kysytä. Ilmeisesti niin suuri työvoimapula että kaikki hakijat kelpaavat.
Ei todellakaan ole. Sun kannattaa päivittää CV:si 2020-luvulle. Nykyisin äärimmäisen harvalla työnantajalla on aikaa tai mielenkiintoa lähteä soittelemaan jollekin random-tyypille, että olikos teillä tällainen Riitta-Liisa töissä viisi vuotta sitten jne. Vähänkään isommissa organisaatioissa on aika mahdotonta edes muistaa jotain satunnaista asiantuntija, joka kävi pyörähtämässä hommissa. Täytyy olla todella pienten piirien erikoisala, että suosittelijat ovat jotenkin kynnyskysymys.
On päivitetty kyllä. Suosittelijat ovat myös kertoneet että heille on työnantaja todella soittanut.
En mahda mitään sille että meidän alalla se on näin.
Outo ala. Tai sitten et hae töitä Suomessa. Mutta eipä ole onneksi kuin kourallisen ongelma tuollainen. Lähes kaikki pystyvät saamaan töitä ilman suosittelijoita ihan hyvin.
Suosittelijoiden puuttuminen kielii siitä että työntekijässä on jotakin vikaa kun kukaan ei halua häntä suositella.
Minussa vika on niin heikko itsetunto, etten kehtaa pyytää ketään suosittelijaksi. En halua saattaa ketään siihen kiusalliseen tilanteeseen, että joutuvat kiemurtelemaan, kuinka kieltäytyä.
Varmaan se haittaa työn tekemistäkin sitten? Ainakin työhaastatteluissa pärjäämistä, kun en kehtaa kehua retostaa, kuinka erinomainen olen.
TÄMÄ!
Satuin pääsemään töihin ilman suosittelijoita varmaankin vahingossa. Työssäni seurataan tarkasti tuloksia kvartaalittain. Kuuden kuukauden jälkeen saan parempia tuloksia kuin yli 10 vuotta talossa olleet.
Silti en kehtaa pyytää suosittelijoita tai kehua itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä kuulostaa tämän ketjun perusteella kovin avuttomilta. Kuin pikkulapsia, joille pitäisi kädestä pitäen opastaa, miten kouluun haetaan tai miten omat vahvuudet voi tunnistaa. En ihmettele, miksi ovat työttömiä. Työmarkkinoilla kun omatoimisuus ja itseohjautuvuus ovat aikalailla välttämättömiä taitoja.
En löytänyt ainuttakaan tuollaista ehdotusta. Sunlaiset työttömät voivat mun puolesta jatkaa samaan malliin kuin ennenkin. Avun vastaanottamisen pitäisi aina olla vapaaehtoista.
Siinä tapauksessa olet sokea. Ihan selkosuomella täällä yksi sosiaalialaan uupunut toivoi sähköpostiin tehtävälistaa alan vaihtoa varten ja toinen toivoi esiintymiskoulutusta ja omien vahvuuksien tunnistamiskurssia. Turhaan sinä minulle pillastut siitä, että totean sen, mitä omin silmin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kukaan mitään "puuhastelukursseja" toivonut, vaan ilmaisia koulutuksia, näyttötutkintoja ja sitten konkreettista tukea työnhakuun erilaisilta asiantuntijoilta.
Koulutusta on tarjolla vaikka millä mitalla kun vain osaa etsiä. Myös maksutonta ja/tai kohtuuhintaista. Kaikkea nyt vaan ei voi ilmaiseksi antaa valmiina tarjottimella, vaan jotain pitää itsekin tehdä. Eikä työpaikat monestikaan sillä aukene, että käy jonkun "näin pidät hyvän esitelmän" tyyppisen puuhastelukurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusta on tarjolla vaikka millä mitalla kun vain osaa etsiä. Myös maksutonta ja/tai kohtuuhintaista. Kaikkea nyt vaan ei voi ilmaiseksi antaa valmiina tarjottimella, vaan jotain pitää itsekin tehdä. Eikä työpaikat monestikaan sillä aukene, että käy jonkun "näin pidät hyvän esitelmän" tyyppisen puuhastelukurssin.
Enemmän olisin huolissani sinusta, kun tuhlaat aikaasi vauvapalstalla, vaikka voisit olla urheilemassa, opiskelemassa tai töissä. On yksi asia olla neuvoton, masentunut ja avun tarpeessa. On toinen asia tuhlata elämäänsä kesustelupalstalla ilman painavaa syytä.
Mutta nuo pupukurssit ym ovat isoa bisnestä, ei niitä lopeteta.
Kannattaa pyytää itsestään kaikki tiedot mitä te-virkailija on kirjoittanut, syy voi löytyä sieltä.
Typ saa tietoja terveydenhoidosta ja jakaa niitä työnantajille.
Kannattaa kysyä terveydenhoidosta minne näitä on annettu.
Pienillä paikkakunnilla työnanantajan vaitiolovelvollisuus on tuntematon käsite. Monien työharjoittelijoiden, kuntouttavan, palkkatukilaisten yksityisiäasioita on levinnyt pitkin kyliä.
Ei kukaan palkkaa ihmisiä jotka on tuomittu te-keskuksien valheilla.
Pyysin itse nämä tiedot, osasta tekstiä en tiennyt mitään.
Perustulo. Olisi mahdollista olla pienyrittäjä pätkän ja silpun lisäksi. Tarvittaessa kouluttautua lisää.
Te-toimiston kautta saa apua työvalmentajalta. Mä sain kun mulle ehdotettiin sitä. Se kesti vuoden ajan. Kysy te-toimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoita työhakemukseen. Kun on ollut pitkään työttömänä, ei aiempia suosittelijoita voi enää käyttää.
Siis millaisia suosituksia tarkoitat, jos ei ole ollut pitkään aikaan töissä? "On hakenut ahkerasti ja pitkään töitä"...?
Suosittelijoita, joiden yhteystiedot annan työpaikkaan jota haen. Työhakemukseen tarvitaan kaksi suosittelijaa.
Millä perusteella ne sinua suosittelisivat, jos eivät ole koskaan nähneet sinua työssä?
P.S. Suosittelijat eivät ole millään muotoa pakollisia. Itse en ole koskaan nimennyt yhtään suosittelija ja olen ollut suurimman osan aikuisiästäni työelämässä.
t,eri
Suosittelijat ovat pakollisia minun alani töissä ja ovat olleet myös muissa, joita olen hakenut.
Heidän pitäisi varmaan tutustua minuun? Suosittelijat ovat pakollisia, jos työpaikan aikoo saada.
Millä alalla noin on? En ole ikinä kuullut tuollaisesta.
Akateeminen, asiantuntija-ala. Ehkä jossain duunariammateissa ei laiteta listaa suosittelijoista CV:n loppuun yhteystietoineen 🤷🏾 Niistä minä en tiedä mitään.
Olen itsekin akateeminen ja aina olen saanut töitä ilman suosittelijoita. Siksi kuulostikin niin kummalliselta, että suosittelijat olisivat jotenkin pakollisia. Kuulostaa ajalta noin 50 vuotta sitten.
Se voi kuulostaa. Kaikissa CV:n laatimisohjeissakin on kohta suosittelijat. Ja kaikissa työhaastatteluissa on kysytty suosittelijan/ suosittelijoiden yhteystiedot.
En mahda mitään, jos jollakin alalla ei kysytä. Ilmeisesti niin suuri työvoimapula että kaikki hakijat kelpaavat.
Ei todellakaan ole. Sun kannattaa päivittää CV:si 2020-luvulle. Nykyisin äärimmäisen harvalla työnantajalla on aikaa tai mielenkiintoa lähteä soittelemaan jollekin random-tyypille, että olikos teillä tällainen Riitta-Liisa töissä viisi vuotta sitten jne. Vähänkään isommissa organisaatioissa on aika mahdotonta edes muistaa jotain satunnaista asiantuntija, joka kävi pyörähtämässä hommissa. Täytyy olla todella pienten piirien erikoisala, että suosittelijat ovat jotenkin kynnyskysymys.
Juuri näin!
En ole itse työtön, mutta vastaan sillä olettamuksella mikä on syntynyt muutaman tuttavan tilanteesta. Mikäli olet joutunut työttömäksi ja haluaisit omaehtoisesti hankkia lisäkoulutusta esim. avoimesta yliopistosta tai amk:sta tms. tietäen, että se auttaa sinua työllistymään, saattaa olla mahdotonta aloittaa opintoja te-keskuksen säännösten vuoksi. Sinun pitää ensin hakeutua koulutukseen ja sitten vasta saat päätöksen vaikuttaako saamaasi työttömyystukeen. Tavallaan kannustetaan väärään suuntaan, tästä pitäisi päästä eroon, koska moni ei uskalla hakeutua lisäkoulutukseen ja monia hyviä kursseja menee ohi.
se, että joku työkkärin mummo tulisi ovelle ja sanoisi,e ttä nyt lähet meidän mukkaan meillä on sulle työpaikka etittynä ja veisivät ja ois joustava työaika ja ihan ite saisi tehdä työt muttei liian raskasta vaan leppoisaa oleskelua olisi ja autolla saisi ajaa