Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etunimellä puhuttelu ärsyttää

Vierailija
01.07.2023 |

Sen ymmärrän, jos esimerkiksi johtoasemassa oleva käyttää tällaista puhetyyliä, kun siihen on tottunut. Mikä saa aikuisen ihmisen puhumaan kuin lapselle?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö uutta ihmistä puhutella vanhaan malliin herra siksi ja neiti/rouva siksi kunnes ollaan tehty sinunkaupat? Olen syntynyt -93 ja niin pitkään kuin muistan, olen kuullut ympärilläni vain sinuttelua kaikkia kohtaan.

Vierailija
82/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa yleistä ja kuuluu kohteliasuuteen. Suomessa sellainen käsitys on tuntematon.

Kuuluu teeskentelyyn ja manipulointiin. Kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota, tätä käyttää pääsääntöisesti narsistiset ihmiset jotka haluavat hyötyä/manipuloida.

Sulla on aika voimakkaita (ja virheellisiä) ennakkokäsityksiä muista ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuttelen lapsiani ja miestäni aina etunimellä eikä kukaan koe sitä alentuvaksi.

- ai kuinka hyvää ruokaa olet tehnyt Pekka

- Pekka, tuotko kaupasta kermaviiliä?

- Pekka, arvaa keneen törmäsin tämään kaupassa.

Niin ja Pekka nimi on keksitty 😁

Varo ettei Pekasta rupea kuulostamaan siltä, että nalkutat hänelle. Pekka, imuroi matot. Pekka, kuunteletko sinä minua.  Pekka ...

Toistatko sitä Pekkaa monen monta kertaa jutellessasi? Tuo sinun Pekoittelusi kuulostaa enemmän sellaiselta Pekan huomion herättämiseltä, jos se tapahtuu kerran jutustelun alkaessa.

Vanhoissa elokuvissa palvelijoita aina kutsuttiin ja komennettiin etunimeltä: Hulda menee nyt ja tekee...

Koska Huldaa pidetään alempiarvoisena, alistetaan, manipuloidaan.

Vierailija
84/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä sua pitäis kutsua jos ei nimelläs?

Sulla ei ole siis kokemusta tästä ilmiöstä, josta ketjussa on kyse.

Silloin nimeä käytetään kesken tavallisen keskustelun. Olet esimerkiksii kahdestaan pöydän ääressä ja toinen kysyy sinulta, että "mitä sinä Riikka olet tehnyt kesällä". Ja jatkaa koko ajan tyyliin "onpa mukavaa, että Riikka olet saanut kesätöitä" "miten sinulla Riikka muuten menee?" "On mukavaa Riikka työskennellä kanssasi." "Oletko Riikka vielä täyttänyt sitä kaavaketta?" "Hyvää päivänjatkoa Riikka"

Eli on itsestäänselvää, että hän puhuu sinulle, muita ei ole läsnä. Käyttää nimeäsi keskustelun lomassa tavalla, joka osoittaa hänen pitävän itseään ylempänä kuin sinä.

Eipä tuo yhtään sen järkevämmältä kuulostaisi, jos etunimen tilalle vaihtaisi sukunimen.

Vierailija
85/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö uutta ihmistä puhutella vanhaan malliin herra siksi ja neiti/rouva siksi kunnes ollaan tehty sinunkaupat? Olen syntynyt -93 ja niin pitkään kuin muistan, olen kuullut ympärilläni vain sinuttelua kaikkia kohtaan.

Sinuttelu on eri asia kuin jatkuva etunimen toistaminen. Ei ennen toisteltu toisen nimeä joka väliin, eikä ollut sopivaa etunimitellä ihmisiä sähköpostiviesteissä noin vaan. Muistan kun olin asianajotoimistossa töissä eikä olisi tullut kuuloonkaan, että vähäinen sihteeri olisi jollekin tuomarille kirjoitellut, että Hei Pekka!

Vierailija
86/90 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on tullut ilmi toi oman aseman korostaminen. Olen pohtinut, että mitä jos tällaisille ihmisille alkaisi puhumaan ei "minä menen nyt syömään" vaan "Pekka lähtee nyt syömään". Mitenhän sen ottaisivat.

Kerran kävi myös niin, että satuin keskustelun keskelle ja odotin puheenvuoroa. Keskustelun toinen osapuoli sanoi "mitäs Pekalla on asiaa?", sen sijaan että "mitä sinulla on asiaa". Tuli hieman vähäarvoinen olo. Kyllä vaan, mutta kyllä näillä puhettelutavoilla vaan on eroa.

-ap

Vierailija
87/90 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä käytetään 9 euron työpajoilla. Siis ne ohjaajat käyttävät, juurikin alisteisen aseman aikaansaamiseksi. Miten se on Timon aamu lähtenyt sujumaan. Mitäs se on Pertti tänään syönyt. Missäs se Minna näkee itsensä viiden vuoden päästä.

Kuvottavaa.

Vierailija
88/90 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on tullut ilmi toi oman aseman korostaminen. Olen pohtinut, että mitä jos tällaisille ihmisille alkaisi puhumaan ei "minä menen nyt syömään" vaan "Pekka lähtee nyt syömään". Mitenhän sen ottaisivat.

Kerran kävi myös niin, että satuin keskustelun keskelle ja odotin puheenvuoroa. Keskustelun toinen osapuoli sanoi "mitäs Pekalla on asiaa?", sen sijaan että "mitä sinulla on asiaa". Tuli hieman vähäarvoinen olo. Kyllä vaan, mutta kyllä näillä puhettelutavoilla vaan on eroa.

-ap

Jotku ottaisivat tuon Pekka lähtee nyt syömään - lauseen vitsinä. Kaikki ei ole niin tosikoita.

Tuota etunimellä puhuttelua tehdään siis myös jos halutaan olla vähän höpsöjä. Ja tuollainen toimii usein vain tietyssä seurassa jossa ollaan jo melko läheisiä.

Tässä esimerkki kun työkaverit pelleilevät keskenään

Liisa: Haluaako Jaanakin uuden kynän?

Jaana: Haluaa! Jaana haluaa kaiken mitä muillakin on

Vierailija
89/90 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minuun käytetään paljon tällaista etunimellä puhuttelua. Luulevat nuoreksi, vaikka olen enemmän keski-ikäinen kuin parikymppinen. En keksi muutakaan selitystä tälle. Ehkä se on tytöttelyä, voivat myös luulla, että olen täysin ulapalla, kun olen hiljainen ihminen. Vai onko se sitä, että minut halutaan pitää kauempana, formaalit välit, jos olenkin liian ystävällisen oloinen vaikka en kamalasti puhu. Olisi kiva, jos joku haluaa analysoida että mistä muiden outo käytös johtuu? Ei tämä ainakaan normaalia ole, ei aikuinen puhu tasavertaiselleen näin.

Itse puhuttelen nimellä lähinnä läheisempiä ihmisiä ja sitäkään en tee mitenkään överisti. Teen töitä ihmisten kodeissa ja paras oli, kun asiakas laittoi viestiä:

Ulla, hoitaisitko tiskit

Ulla, tamppaisitko matot

Ulla, siivoisitko vähän

Näitä Ulla viestejä oli varmaan kymmenen ja kyseessä mua oikeasti vain pari vuotta vanhempi henkilö.

Siis erillisissä viesteissä jokaisessa nimi? Muutkin asiakkaat puhuttelevat näin, esim. Perus "no miten Ullalla menee?", "miten Ulla jaksat tehdä niin paljon töitä?", vaikka ei tunneta ollaan. Hitto, siinäpähän tuntevat ylemmyyttä, olkoot.

Vierailija
90/90 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kutsua?! "Hei te tyhmän näköinen kurppa siellä takana.."

T: Urpo