Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etunimellä puhuttelu ärsyttää

Vierailija
01.07.2023 |

Sen ymmärrän, jos esimerkiksi johtoasemassa oleva käyttää tällaista puhetyyliä, kun siihen on tottunut. Mikä saa aikuisen ihmisen puhumaan kuin lapselle?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota työpaikalla käyttävät ne, jotka ovat käyneet jonkin henkilöjohtamisen kurssin. Siellä ilmeisesti opetetaan, että nimen hokeminen lähentää ihmisiä.

Oikeasti se tekee vaikutelman, kuin lastenhoitaja puhuisi 3-vuotiaalle. "Onko kylpyvesi tarpeeksi lämmintä, Kalle?"

Vierailija
22/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin! Nyt muistui mieleeni alkuaikani ulkomailla. Tuo nimen toistelu oli hirveän ärsyttävää. Nyt en edes huomaa sitä enää, olen niin tottunut.

-ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tervehdin ihmisiä sanoen "Hei <NIMI>". Olen uudessa työpaikassa, ja se on mulle keino oppia kollegojen nimet. En ole huomannut kenenkään ärsyyntyvän siitä eikä kukaan ole tullut kertomaan sen olevan holhoavaa tai alentuvaa.

Vierailija
24/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä siellä!

Kysy siltä yhdeltä, kyl sä tiiät.

Kutsu ne tänne........

😂😂😂

Vierailija
25/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperi kirjoitti:

Mä tervehdin ihmisiä sanoen "Hei <NIMI>". Olen uudessa työpaikassa, ja se on mulle keino oppia kollegojen nimet. En ole huomannut kenenkään ärsyyntyvän siitä eikä kukaan ole tullut kertomaan sen olevan holhoavaa tai alentuvaa.

Tuo lienee eri asia, sillä sinä et varmaan toistele nimeä kuitenkaan, jos jatkatte juttelua?

Vierailija
26/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan tuota tapaa.

Vierailija
27/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannu että manipuloivat ihmiset tätä käyttää ja siksi karvat nousee siitä pystyyn. Yrittävät tehdä vaikutusta ja luoda mukaläheistä fiilistä. Yöks.

Vierailija
28/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimellä kutsuminen tuntuu samalta kuin seisoisi liian lähellä.

Joissakin kulttuureissa toimii, mutta täällä tuntuu vain tungettelevalta ja holhoavalta.

Ei kulttuurien asioita voi tuosta vaan siirtää toiseen kulttuuriin. Ihan sama kuin jossain Amerikassa tai Afrikassa pääkonttorissa ohjeistettaisiin kuinka kaukana pitää seisoa toisista ihmisistä. Ja sitä sitten pitäisi noudattaa joka paikassa. Ei vaan toimi.

Vierailija
29/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joutuisi ainakin tsekkaamaan sen että tunteeko nimeltä vai ei ennen kuin lähestyy, mutta entäs jos ei muista ja toinen ottaa nimeltä kontaktia?

Vierailija
30/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnollista, että lapselle toistetaan esim. leikin aikana useastikin hänen nimeään.  Tarkoitushan on, että lapsi oppii tunnistamaan nimensä.  Mikäli lapsia on mukana useita, sama kohtelu tietty jokaisen kohdalla.  Mutta nimen toistaminen aikuiselle mm. puhelun aikana on niin ärsyttävää.  Olen kerran sanonutkin, että tiedän kyllä nimeni, jollet lopeta niin suljen puhelimen.  Nykyisin en edes vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin.  Mikäli asia / tavoittaminen on tärkeää, aina voi laittaa tekstarin :D

Vierailija
31/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsuttiin ala-asteella aina sukunimellä, koska eräällä toisella oli sama etunimi kuin minulla. Tuosta jäi jotenkin inhotus sukunimen käyttöä kohtaan. Yleensä pojat kutsuivat toisiaan sukunimillä ja minä olin luokan ainoa tyttö, jota muut tytöt puhuttelivat tuolla tavalla.

Vierailija
32/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit käyttää tuota etunimellä puhuttelua, joku heidän tekniikka. Itseä lähinnä hämmentää kun en ole tottunut 😄

Vierailija
33/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaisi hölmön viralliselta, jos ystävyksetkin puhuttelisivat toisiaan sukunimillä.

Mun mielestä tuo on normaalia ja yleistä. Ei se mitään virallista ole, että Virtasta kutsutaan Virtaseksi ja Juutia Juutiksi kaveriporukoissa. Ne vaan on niiden nimet.

Vierailija
34/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on monta paikalla tietää ketä puhuttelee, niin siinä hyvä sanoakin nimi

Vierailija
35/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan asiakaspalautetta firmoille aina niin, että allekirjoitan palautteeni M. Penttinen (nimi keksitty). Kun sähköpostista kuitenkin näkee etunimen, niin kaikki firmat, viimeksi nyt Henkel, vastasi tietysti: Hei Merja. emme ole tehneet tuntemattoman vastaajan kanssa sinunkauppoja, ja yritin vihjata allekirjoitusmuodolla jo, etten pidä etunimittelystä tuntemattomien kesken. Mutta kun ymmärrys puuttuu.

Täällä olikin vähän aika sitten asiakasta avaus ja mielestäni ketjussa oli hyviä vaihtoehtoja firmoille. Esim. pelkkä Hei tai Hyvä asiakkaamme. Ei ole mitään syytä (eikä lupaa) puhutella tuntematonta ihmistä noin vain etunimeltä. Se on tungettelevaa ja junttia.

Vierailija
36/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teeskentelyä ja viho viimeistä esiintymistä.

Piia, sinä olet tärkeä, sinä merkitset. Mitä mieltä

sinä olet Piia? Entäpä Piia, onko sinulla asiaan jotakin lisättävää?

HV!

T: Piia

Annatko kuitenkin pillua, Piia?

Pillua en anna!

Piia

Vierailija
37/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän siitä, että minua puhutellaan etunimellä.

Vierailija
38/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on Tosi-elämän Linkedinii tää etunimel puhuilu.

Vierailija
39/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta AP Saksaan, siellä teititellään.

Vierailija
40/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä sua pitäis kutsua jos ei nimelläs?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi