Etunimellä puhuttelu ärsyttää
Sen ymmärrän, jos esimerkiksi johtoasemassa oleva käyttää tällaista puhetyyliä, kun siihen on tottunut. Mikä saa aikuisen ihmisen puhumaan kuin lapselle?
Kommentit (90)
Ai niin! Nyt muistui mieleeni alkuaikani ulkomailla. Tuo nimen toistelu oli hirveän ärsyttävää. Nyt en edes huomaa sitä enää, olen niin tottunut.
-ulkosuomalainen
Mä tervehdin ihmisiä sanoen "Hei <NIMI>". Olen uudessa työpaikassa, ja se on mulle keino oppia kollegojen nimet. En ole huomannut kenenkään ärsyyntyvän siitä eikä kukaan ole tullut kertomaan sen olevan holhoavaa tai alentuvaa.
Hei sinä siellä!
Kysy siltä yhdeltä, kyl sä tiiät.
Kutsu ne tänne........
😂😂😂
Raparperi kirjoitti:
Mä tervehdin ihmisiä sanoen "Hei <NIMI>". Olen uudessa työpaikassa, ja se on mulle keino oppia kollegojen nimet. En ole huomannut kenenkään ärsyyntyvän siitä eikä kukaan ole tullut kertomaan sen olevan holhoavaa tai alentuvaa.
Tuo lienee eri asia, sillä sinä et varmaan toistele nimeä kuitenkaan, jos jatkatte juttelua?
Huomannu että manipuloivat ihmiset tätä käyttää ja siksi karvat nousee siitä pystyyn. Yrittävät tehdä vaikutusta ja luoda mukaläheistä fiilistä. Yöks.
Suomessa nimellä kutsuminen tuntuu samalta kuin seisoisi liian lähellä.
Joissakin kulttuureissa toimii, mutta täällä tuntuu vain tungettelevalta ja holhoavalta.
Ei kulttuurien asioita voi tuosta vaan siirtää toiseen kulttuuriin. Ihan sama kuin jossain Amerikassa tai Afrikassa pääkonttorissa ohjeistettaisiin kuinka kaukana pitää seisoa toisista ihmisistä. Ja sitä sitten pitäisi noudattaa joka paikassa. Ei vaan toimi.
Silloin joutuisi ainakin tsekkaamaan sen että tunteeko nimeltä vai ei ennen kuin lähestyy, mutta entäs jos ei muista ja toinen ottaa nimeltä kontaktia?
On luonnollista, että lapselle toistetaan esim. leikin aikana useastikin hänen nimeään. Tarkoitushan on, että lapsi oppii tunnistamaan nimensä. Mikäli lapsia on mukana useita, sama kohtelu tietty jokaisen kohdalla. Mutta nimen toistaminen aikuiselle mm. puhelun aikana on niin ärsyttävää. Olen kerran sanonutkin, että tiedän kyllä nimeni, jollet lopeta niin suljen puhelimen. Nykyisin en edes vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin. Mikäli asia / tavoittaminen on tärkeää, aina voi laittaa tekstarin :D
Minua kutsuttiin ala-asteella aina sukunimellä, koska eräällä toisella oli sama etunimi kuin minulla. Tuosta jäi jotenkin inhotus sukunimen käyttöä kohtaan. Yleensä pojat kutsuivat toisiaan sukunimillä ja minä olin luokan ainoa tyttö, jota muut tytöt puhuttelivat tuolla tavalla.
Terapeutit käyttää tuota etunimellä puhuttelua, joku heidän tekniikka. Itseä lähinnä hämmentää kun en ole tottunut 😄
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi hölmön viralliselta, jos ystävyksetkin puhuttelisivat toisiaan sukunimillä.
Mun mielestä tuo on normaalia ja yleistä. Ei se mitään virallista ole, että Virtasta kutsutaan Virtaseksi ja Juutia Juutiksi kaveriporukoissa. Ne vaan on niiden nimet.
No jos on monta paikalla tietää ketä puhuttelee, niin siinä hyvä sanoakin nimi
Laitan asiakaspalautetta firmoille aina niin, että allekirjoitan palautteeni M. Penttinen (nimi keksitty). Kun sähköpostista kuitenkin näkee etunimen, niin kaikki firmat, viimeksi nyt Henkel, vastasi tietysti: Hei Merja. emme ole tehneet tuntemattoman vastaajan kanssa sinunkauppoja, ja yritin vihjata allekirjoitusmuodolla jo, etten pidä etunimittelystä tuntemattomien kesken. Mutta kun ymmärrys puuttuu.
Täällä olikin vähän aika sitten asiakasta avaus ja mielestäni ketjussa oli hyviä vaihtoehtoja firmoille. Esim. pelkkä Hei tai Hyvä asiakkaamme. Ei ole mitään syytä (eikä lupaa) puhutella tuntematonta ihmistä noin vain etunimeltä. Se on tungettelevaa ja junttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teeskentelyä ja viho viimeistä esiintymistä.
Piia, sinä olet tärkeä, sinä merkitset. Mitä mieltä
sinä olet Piia? Entäpä Piia, onko sinulla asiaan jotakin lisättävää?HV!
T: Piia
Annatko kuitenkin pillua, Piia?
Pillua en anna!
Piia
Pidän siitä, että minua puhutellaan etunimellä.
Tää on Tosi-elämän Linkedinii tää etunimel puhuilu.
Muuta AP Saksaan, siellä teititellään.
Siis millä sua pitäis kutsua jos ei nimelläs?
Tuota työpaikalla käyttävät ne, jotka ovat käyneet jonkin henkilöjohtamisen kurssin. Siellä ilmeisesti opetetaan, että nimen hokeminen lähentää ihmisiä.
Oikeasti se tekee vaikutelman, kuin lastenhoitaja puhuisi 3-vuotiaalle. "Onko kylpyvesi tarpeeksi lämmintä, Kalle?"