Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etunimellä puhuttelu ärsyttää

Vierailija
01.07.2023 |

Sen ymmärrän, jos esimerkiksi johtoasemassa oleva käyttää tällaista puhetyyliä, kun siihen on tottunut. Mikä saa aikuisen ihmisen puhumaan kuin lapselle?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tullut televisiosarjojen myötä, vähitellen omaksutaan, sadan vuoden kuluttua kaikki käyttää.

Vierailija
2/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä sopii englanninkieliseen kulttuuriin ei sovi suomalaiseen. Nimeltä puhuttelu on holhoavaa ja ylemmyydentuntoista. 

Vierailija
4/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työpaikalla tai muissa yhteyksissä ärsytä, mutta kyllä viimeistään siinä vaiheessa loppuu se olematonkin kiinnostus, kun puhelinmyyjä, muu kauppias tai joku vieraampi käyttää joka lauseessa etunimeä.

Suomessa hyvin harvoin enää ketään teititellään ja armeija taitaa olla viimeinen paikka, jossa käytetään vain sukunimiä.

Vierailija
5/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta haluaisin että minua kutsuttaisiin "hei, sinä siellä!" Olisiko mahdollista kiitos?

Vierailija
6/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Mä oletan, että minua puhutellaan teidän ylhäisyytenänne. Etunimellä puhuttelua, saatikka sinuttelua, en missään nimessä siedä.

Vierailija
7/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Suomessa tuota käytetään yleensä vain lapsille tai dementikoille puhuttaessa. Siksi todella häiritsevää.

Vierailija
8/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta Riikka, tässä olisi nyt Riikka sulle tosi hieno tilaisuus. Laitetaanko Riikka blaablaa...

Vierailija
9/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi hölmön viralliselta, jos ystävyksetkin puhuttelisivat toisiaan sukunimillä.

Vierailija
10/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä oma viehätyksensä jos kohdattaessa toinen puhuttelee ensimmäiseksi nimellä, henkilökohtaisempaa kuin vain pelkkä persoonaton tervehdys, voisi jopa olettaa että suhtautuu myönteisesti jutusteluun tai ainakin ollaan keskusteluyhteydessä.

Vierailija
11/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on psykologista vaikutusta ihmisiin, monet yrittävät käyttää sitä kikkaa.

Vierailija
12/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työpaikalla tai muissa yhteyksissä ärsytä, mutta kyllä viimeistään siinä vaiheessa loppuu se olematonkin kiinnostus, kun puhelinmyyjä, muu kauppias tai joku vieraampi käyttää joka lauseessa etunimeä.

Suomessa hyvin harvoin enää ketään teititellään ja armeija taitaa olla viimeinen paikka, jossa käytetään vain sukunimiä.

Puhelinmyyjien etunimen käyttö todella ärsyttää. Itselläni on ikäryhmään verrattuna vanhanaikainen nimi ja varsinkin miespuhelinmyyjät usein käyttävät etunimeäni, luulevat varmaankin, että olen vanha ihminen, jonka saa helposti ylipuhuttua.

Vierailija
13/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä oma viehätyksensä jos kohdattaessa toinen puhuttelee ensimmäiseksi nimellä, henkilökohtaisempaa kuin vain pelkkä persoonaton tervehdys, voisi jopa olettaa että suhtautuu myönteisesti jutusteluun tai ainakin ollaan keskusteluyhteydessä.

Itse puhittelen henkilöä heti tapaamisen jälkeen muutamman kerran nimellä. Tämä perustuu lähinnä siihen että yritän muistaa nimen.

Oma työnjohtajani kutsuu minua sitkeästi väärällä nimellä, pari kertaa olen oikaissut, mutta ei onnistu vain muistamaan ihan tavallista nimeäni. Siksi en itse käytä nimeä pidemmän päälle, muutaman kerrän jälkeen uusi henkilö on, se tai sä.

Vierailija
14/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se etunimellä jatkuvasti kutsuminen monesti täysin turhaa ja korviinpistävää, esim tilanteissa joissa ollaan lähellä toisia, vaikkapa istutaan pöydän ääressä kahdestaan, ja sitten toinen sanoo että tiiätkö pekka mitä? voitaisiin käydä lenkillä illemmalla. Kun yhtä hyvin voisi sanoa että tiiätkö mitä, kun ei tarvi yksilöidä kun kerran ollaan kahdestaan. Jos ihmisiä istuu useampi samassa tilassa, niin se keneltä kysytään tai kenelle puhutaan osoitetaan katsomalla tuota henkilöä silmiin. Mitäs teidän kesään on kuulunut? Samalla katsoen aune-tätiä, ja teille tarkoittaa tietenkin teidän perheellenne.

Ottaako joku lisää kahvia? Emäntä kyselee kahvipöydälliseltä, eikä niin että sanoisi jokaisen pöydässä istuvan nimen erikseen että ottaako erkki kahvia, ottaako linnea kahvia... 

Vierailija
15/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuttelen vain perhettä ja ystäviä etunimellä. Täytyy sentään jokin raja olla. Lapsetkin oppisivat kunnioittamaan toisia paremmin

Vierailija
16/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta Riikka, tässä olisi nyt Riikka sulle tosi hieno tilaisuus. Laitetaanko Riikka blaablaa...

Oiiikein hyvää huomenta, Riikka!

Ihana kuulla sinua, Riikka, nyt lähdin soittelemaan, Riikka oiiikein kivalla asialla!

Nyt olisi sinulle, Riikka sinulle tooosi hieno tilaisuus...

Vierailija
17/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeskentelyä ja viho viimeistä esiintymistä.

Piia, sinä olet tärkeä, sinä merkitset. Mitä mieltä

sinä olet Piia? Entäpä Piia, onko sinulla asiaan jotakin lisättävää?

HV!

T: Piia

😂😂😂

Vierailija
18/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse puhittelen henkilöä heti tapaamisen jälkeen muutamman kerran nimellä. Tämä perustuu lähinnä siihen että yritän muistaa nimen.

Oma työnjohtajani kutsuu minua sitkeästi väärällä nimellä, pari kertaa olen oikaissut, mutta ei onnistu vain muistamaan ihan tavallista nimeäni. Siksi en itse käytä nimeä pidemmän päälle, muutaman kerrän jälkeen uusi henkilö on, se tai sä.

Olen mieltänyt etunimellä tervehtimisen amerikkalaiseksi tyyliksi, vaikka on se näemmä tapana itänaapurissakin, ihme ettei ole juurtunut kuitenkaan tänne sieltä, mutta jotenkin yhdistän sen sosiaalisesti valveutuneempaan yhteisöön, että reagoidaan herkemmin, mikä ainakin Amerikassa saattaisi juontaa alkujaan siirtolaisuudesta, sinnehän on lähteneet Euroopasta ensimmäisenä ne rajattomat rohkeat.

Vierailija
19/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos aletaan puhuttelemaan etunimellä puhelimessa, sulkekaa se.Silloin on myyjät nauhureineen linjalla , eikä niistä pääse eroon. 

Vierailija
20/90 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeskentelyä ja viho viimeistä esiintymistä.

Piia, sinä olet tärkeä, sinä merkitset. Mitä mieltä

sinä olet Piia? Entäpä Piia, onko sinulla asiaan jotakin lisättävää?

HV!

T: Piia

Annatko kuitenkin pillua, Piia?