Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulette toimeen kaikkea pelkäävien ihmisten kanssa? kyse pelokkuudesta, joka näyttäytyy huolena

Vierailija
30.06.2023 |

Nämä ihmiset keksivät kaikki riskin paikat, mikä voi mennä pieleen, ja miksi jotain asiaa ei kannata tehdä. Sinänsä järkeviä ihmisiä, ja riskien toteutumisessa mahdollisuuksia, mutta ongelma on siinä, että koko ajatusmaailmaa värittää pelko. Kyse ei ole varsinaisesta mt-ongelmasta.

Ei kannattaisi kaivaa kuoppaa tuohon, kun kuusen juuret voivat vahingoittua.
Lapsi ei saa juosta, koska voi kaatua.
Thermacelliä ei kande käyttää, koska se on myrkky, ja koska pölyttäjät.
Laiturilla ei saa juosta, koska laudat voi katketa.
Itä-helsingissä ei voi edes isompi lapsi mennä yksin ulos ilman aikuista, koska vaarallista.
Metvurstia ei saa syödä viikottain, koska paljon suolaa.
Pörssisähköä ei kannata ottaa, koska ei tiedä, saako sitä koskaan enää vaihdettua toiseen sopimukseen.

Kerrot heille mitä tahansa, niin aina tulee jokin negatiivinen vastaus. Koska pelko.

Miten toimitte heidän kanssaan? Oletteko lopettaneet kaiken kertomisen, vai mitä?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun huomaan tuon piirteen ihmisessä, en noteeraa hänen huoliaan enää mitenkään. Koska siinä vaiheessa kun sen huomaan, olen rauhoitellut ja selittänyt järjellä jo monesti. Kavereissa siedän piirrettä tuolla tavalla. En pystyisi elämään tuollaisen ihmisen kanssa ja jos puoliso yhtäkkiä muuttuisi tuollaiseksi, hakisin psykiatrista apua hänelle tai eroaisin.

Vierailija
22/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan itse rauhallinen. Et ignooraa, mutta en lähde siihen huoleen mukaankaan. Joillakin ihmisillä on traumat lapsuudesta, jolloin asiat on menneet pahimmalla mahdollisella tavalla. Se on jäänyt päälle. Kyllä nämä huolehtijat itsekin tajuaa että se menee överiksi, mutta tunnetila ottaa helposti vallan. Ei se ole mitään tarkoituksellista ilkeyttä, vaan yritys saada kaaokseen järjestystä. Mielen ja hermot voi paskoa pahasti, jos lapsena kokee pahoja asioita. Ikä helpottaa ja tasoittaa. Mutta missään nimessä ei saa pilkata tai vähätellä tätä asiaa, koska se aiheuttaa vaan turhaa tuskaa asianosaiselle eikä muuta sen käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Annoin nuo esimerkit juuri siksi, että jokainen niistä on jollain tasolla järkevä. En puhu peloista, jotka ovat irrationaalisia, kuten ufo voi kaapata sinut to karhu syödä.

Eli näihin pelkoihin ei ole vasta-argumentteja, eikä niihin voi sanoa juuta eikä jaata. Termacell on tosiaan myrkky, mutta fakta myös on se, että hyöteiset eivät tule sen lähelle. Missään alueella ei ole kasapäin kuolleita hyönteisiä. Mutta se ei poista faktaa, että se on myrkky.

Tuossa listassani on kommentteja kahdelta eri ihmiseltä, jotka tunnen hyvin. Näissä tapauksissa on kyse peloista.

Ai tää on taas Thermacell-mainosketju. Voi helkkari, mitä alhaista sissimarkkinointia.

Hyönteiset ei tule sen lähelle, mutta sitä ainetta leviää kukkiviin kukkiin, joissa mettä keräävät pölyttäjät käy, ja sitä myrkkyä kertyy näiden pölyttäjähyönteisten pesiin. Kun sitä kertyy, se vaikuttaa siellä pölyttäjien lisääntymiseen, toimintaan, kykyyn suunnistaa, hankkia ruokaa.

Pölyttäjät ei todellakaan lentele paikasta a paikkaan b randomisti, niiden suunnistaminen on korkeampaa matematiikkaa ja todella kehittynyttä toimintaa. Mutta jos menet vähän känniin myrkystä, miten onnistuu. Voit verrata tätä siihen, että suomalaisessa sairaalassa henkilökunta olisi pienessä kevyessä päiväpöhnässä koko ajan. Miten onnistuisi työt? Eihän se sairaalaa heti tyhjenisi, eikä kaikkia potilaita heti kärrättäisi ruumishuoneelle, mutta jossain vaiheessa alkaisi tilastoissa näkyä.

Tuo on hyvä kuvaus siitä, miten hyönteiset navigoi. Ne arvioi kokoajan auringon kulmaa taivaalla ja tekee paikanmääritystä. Ne on tavallaan eläviä gps-paikantimia. Tosi hienoja olentoja.

Vierailija
24/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thermacelliä ei kannata käyttää. Se tappaa (ei siis vain pidä loitolla) kaikki ötökät (ei vain hyttyset) koko vaikutusalueeltaan. Sen vaikuttava aine tappaa myös kalat joutuessaan vesistöön.

Pyretroidit (pralletriini, permetiini) ovat myös kissoille erittäin myrkyllisiä (myös hengitettynä ja siis toisin kuin esim. koirille).

Ihmisillekin pralletriini on haitallista hengitettynä.

Jos on "pakko" käyttää, niin vain sisällä tai omassa pihassa ja mahdollisimman vähän aikaa (ei koko ajan päällä levittämässä lisää myrkkyä ilmaan).

Mehiläisiä ja kimalaisia tarvitaan.

Ei voi edes sanoa, että tarvitaan. Voi sanoa ihan suoraan, että ne on meille VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ.

Muuten me ihmislajina kuollaan. On ihan väärä sanoma, että nämä asiat olisi luonnonsuojelua tai hippeilyä. Luonto kyllä selviää, mutta ihminen ei. Toki siinä menee valtava määrä lajeja samassa rytäkässä, mutta lopulta kuitenkin tulee uusia tilalle, kun ihminen häipyy ns. ilmaa pilaamasta.

Vierailija
25/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin, mutta vielä pahempia on liian huolettomat ystävät. Heidän kanssaan tulee todellinen stressi. Lapset juoksee kaupungilla tien laidasta toiseen, ja yksi vain puhua pälpättää omia juttujaan, eikä yhtään katso ja ohjaa, eikä mieti, millaisia riskejä siihen liittyy. Lapset on keskenään uimassa paikassa, jossa jalat ei yllä pohjaan, eikä toinen edes vilkaise, miten siellä menee. Yksin saa valvoa. Ruokaa laitetaan vain kerran päivässä kasvaville lapsille. Lapsilla nälkä, koska ruoka-ajat venyvät. Eipä muutosta tule rytmeihin. Kulkevat heinikossa ja varvikoissa eikä mitään punkkitarkastuksia tehdä. Minusta useimmat ovat näitä ylihuolettomia. Se vasta hankalaa on tällaisen ihmisen kanssa olla esim. lomaa viettämässä. Varmaan minusta ajattelee samoin kuin sinä tutustasi nyt. Että pelkään kaikkea, vaikka en.

Vierailija
26/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolettomuus on helposti välinpitämättömyyttä ja huolehtiminen rajoittamista.

Näiden väliltä löytyy tasapaino.

Lapsia kuuluukin ohjeistaa, muistaen, että silti voi tapahtua joku onnettomuus mitä ei voi estää. Lasten on hyvä kokeilla ja oppia asioita ja kaikkia pikku onnettomuuksia ei edes tarvitse estää, jos se tarkoittaisi elämisen rajoittamista. Lapset tarvii silti neuvoja ja huolenpitoa.

Vierailija
27/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin, mutta vielä pahempia on liian huolettomat ystävät. Heidän kanssaan tulee todellinen stressi. Lapset juoksee kaupungilla tien laidasta toiseen, ja yksi vain puhua pälpättää omia juttujaan, eikä yhtään katso ja ohjaa, eikä mieti, millaisia riskejä siihen liittyy. Lapset on keskenään uimassa paikassa, jossa jalat ei yllä pohjaan, eikä toinen edes vilkaise, miten siellä menee. Yksin saa valvoa. Ruokaa laitetaan vain kerran päivässä kasvaville lapsille. Lapsilla nälkä, koska ruoka-ajat venyvät. Eipä muutosta tule rytmeihin. Kulkevat heinikossa ja varvikoissa eikä mitään punkkitarkastuksia tehdä. Minusta useimmat ovat näitä ylihuolettomia. Se vasta hankalaa on tällaisen ihmisen kanssa olla esim. lomaa viettämässä. Varmaan minusta ajattelee samoin kuin sinä tutustasi nyt. Että pelkään kaikkea, vaikka en.

Kuulostat siltä, että pelkäät kaikkea.

Vierailija
28/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen itse tuollainen, että pelkään kaikkea. Oikeasti pelkään ja stressaan ja näen aina mahdolliset uhkakuvat. Enkä tiedä miten itsekään pärjäisin asian kanssa. Mulla on ollut turvaton lapsuus ja lisäksi toinen vanhempani myös on aina huolissaan kaikesta. Tosin hänelläkin on ollut vaikea elämä, joten sikäli ymmärrän. En tiedä miten saisin rentouduttua ihan arjessa tavallisena päivänä, koko ajan jännitys päällä ja pelot estää tekemästä monia asioita.

Vierailija
29/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen itse tuollainen, että pelkään kaikkea. En tiedä miten saisin rentouduttua ihan arjessa tavallisena päivänä, koko ajan jännitys päällä ja pelot estää tekemästä monia asioita.

Eikö yhtään harmita kun elämä menee turhaan pelkäämiseen? Vinkki viisi: Terapiasta voi saada apua

Vierailija
30/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen itse tuollainen, että pelkään kaikkea. Oikeasti pelkään ja stressaan ja näen aina mahdolliset uhkakuvat. Enkä tiedä miten itsekään pärjäisin asian kanssa. Mulla on ollut turvaton lapsuus ja lisäksi toinen vanhempani myös on aina huolissaan kaikesta. Tosin hänelläkin on ollut vaikea elämä, joten sikäli ymmärrän. En tiedä miten saisin rentouduttua ihan arjessa tavallisena päivänä, koko ajan jännitys päällä ja pelot estää tekemästä monia asioita.

Samaistun. Mun täytyy omien vanhempien osalta sanoa, että en ymmärrä. En ymmärrä, että tekivät lapsia, ja sitten pilasivat kaiken turvattomalla elinympäristöllä ja jatkuvalla panikoimisella ja hätäilemisellä. Samoissa ihmisissä yhdistyi huoleton hölmöily ja stressaaminen. Ja sitten vielä kauheita vihanhallintaongelmia kummallakin, ja tässä sotkussa kasvattivat meistä lapsistaan kauheita neuroosiressukoita.

Ja sitten kuitenkin ovat pettyneitä, kun meillä ei olekaan mahtavia uratarinoita kerrottavana kahvipöydissä muille boomereille.

Kieltämättä nyppii, että kuka tahansa biologisesti kyvykäs saa lisääntyä.

Vierailija
31/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen itse tuollainen, että pelkään kaikkea. En tiedä miten saisin rentouduttua ihan arjessa tavallisena päivänä, koko ajan jännitys päällä ja pelot estää tekemästä monia asioita.

Eikö yhtään harmita kun elämä menee turhaan pelkäämiseen? Vinkki viisi: Terapiasta voi saada apua

Tietenkin harmittaa. Olisi mukavaa kun ei tarvis olla peloissaan. Nykyinen maailmantilanne ei yhtään helpota pandemioineen ja sotineen peloista kärsivää ihmistä.

Vierailija
32/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pelkääjä. Varmaan se pointti on, että pystyt rauhoittamaan toista. Kerro joko faktatietoa tai kokemusperäisiä asioita, että asiaa X ei tarvitse pelätä. Joskus auttaa myös, jos vähättelet riskejä "kokeillaan kerran, ei se nyt niin vakavaa ole". Tietysti jos on ihmishengistä kyse, niin sitten voi olla vähän hankalampi perustella...

Vierailija
33/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että vittuilemalla et saavuta yhtään mitään. Et yhtään mitään.

Olet etuoikeutettu, koska oma elämäsi on ollut turvallisempaa, etkä ole sairastunut tällaiseen.

Vinkki viisi siis sinulle: Älä mahtaile ja vittuile, voi sanoa myös asiallisesti.

Terapiaan ei ole muuten ihan helppo päästä, ja siellä ei ole ihan helppo päästä kiinni ongelmien juurisyihin.

Vierailija
34/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nähnyt riittävästi mihin soitellen sotaan tilanteet johtavat, ottaa näkemästään opiksi ja oppii varomaan ja ennakoimaan. Harvemmin siitä on haittaa, pikemminkin hyötyä.

Enemmän harmittaa tyypit, joiden edesottamuksia pitää korjailla tai jotka vinkuvat apuun pelastamaan itsensä milloin mistäkin pulasta vain siksi, ettei ole minkäänlaista kykyä ajatella mitä omista puuhista seuraa itselle tai muille (nämä "ööö, emmä tajunnu, ööö emmä ajatellu, siis ööö, siis kukaa ei sanonu...) . En kyllä nykyisin pelastakaan. Jos joku on saanut itsensä tyhmyyttään kuseen, ratkaiskoon itse pattitilanteensa. Siitä oppii, tai sitten ei.

Vierailija
35/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Annoin nuo esimerkit juuri siksi, että jokainen niistä on jollain tasolla järkevä. En puhu peloista, jotka ovat irrationaalisia, kuten ufo voi kaapata sinut to karhu syödä.

Eli näihin pelkoihin ei ole vasta-argumentteja, eikä niihin voi sanoa juuta eikä jaata. Termacell on tosiaan myrkky, mutta fakta myös on se, että hyöteiset eivät tule sen lähelle. Missään alueella ei ole kasapäin kuolleita hyönteisiä. Mutta se ei poista faktaa, että se on myrkky.

Tuossa listassani on kommentteja kahdelta eri ihmiseltä, jotka tunnen hyvin. Näissä tapauksissa on kyse peloista.

Thermacellin teho ei perustu ötököiden karkotukseen vaan ötököiden tappamiseen.

Vierailija
36/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri tuollainen. Pelkää ihan kaikkea ja tekee kaikesta ison jutun.

Kodin pitää aina kiiltää puhtaana, kerran pahoitteli sotkua ja sitten kertoi seuraavassa lauseessa siivonneensa aamulla keittiötä kaksi tuntia.

Lasta ei voi ottaa syliin tai autoon likaisilla vaatteilla. Käy lääkärissä vähän väliä, vaikka terveydessä ei huolta olisi. En edes tiedä miten nykytilanteessa pääsee lääkärille niin usein, kun muut apua tarvitsevat eivät pääse.

Sitten jos itselle sattuu jotain pientäkin niin häneltä alkaa tulla kunnon pelotteluviestejä, joissa esittää eri skenaarioita mitä minulle voi tapahtua jos en nyt tee sitä ja tätä :D

En välitä tästä höyryämisestä.

Vierailija
37/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä siedän, vapaalla välttelen.

Ongelma ei ole huolehtivaisuus vaan jatkuva vikojen tonkiminen. Kukaan muu ei osaa eikä ymmärrä maailmasta mitään, paitsi valittaja. Kaikesta huomataan aina ensimmäisenä asiat, jotka voivat mennä pieleen. Todella lannistava ihmistyyppi. Ensimmäisenä sellaisen seurassa lopettaa puhumisen ja sitten sitä ei välitä nähdäkään.

Huolehtivaisuus niin, että thermacellista kuullessa suosittelee omaa ympäristöystävällistä ötökäntorjunta-ainetta, on ok. Mutta jos ainoa anti keskusteluun on thermacellin torppaaminen, niin raskaaksihan se käy. Valittaja tekee kaikista kivoista keskusteluista mahdottomia esteratoja, joissa toisen osapuolen tehtävänä on tuottaa sisältö, olla koko ajan väärässä ja silti tuottaa myös ratkaisuehdotukset samalla, kun toinen lannistaa, tyrmää ja kamppaa kaikkien neuroosiensa voimalla. Minkä jälkeen pitäisi olla kiitollinen, tietysti. Hän luulee olevansa avulias ollessaan Suuri Kriitikko.

Vierailija
38/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että vittuilemalla et saavuta yhtään mitään. Et yhtään mitään.

Olet etuoikeutettu, koska oma elämäsi on ollut turvallisempaa, etkä ole sairastunut tällaiseen.

Vinkki viisi siis sinulle: Älä mahtaile ja vittuile, voi sanoa myös asiallisesti.

Terapiaan ei ole muuten ihan helppo päästä, ja siellä ei ole ihan helppo päästä kiinni ongelmien juurisyihin.

On ihan tasan oma valinta pelätä kaikkea koko ajan, se on opittu turvakeino hallita maailmaa. Koskaan ei pety kun aina pelkää pahinta. Muttei myöskään nauti mistään.

Rahalla terapiaan pääsee kuka vaan ja se on rankkaa oppimista omasta itsestään ja mitä pitää oppia ajattelemaan uudella tavalla. Mutta kukaan muu ei ole vastuussa kenenkään peloista kuin pelkääjä itse. Kukaan muu ei voi auttaa eikä ole pelkojen syy; turha syyttää vanhempia tai vanhoja traumoja.

Vierailija
39/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on nähnyt riittävästi mihin soitellen sotaan tilanteet johtavat, ottaa näkemästään opiksi ja oppii varomaan ja ennakoimaan. Harvemmin siitä on haittaa, pikemminkin hyötyä.

Enemmän harmittaa tyypit, joiden edesottamuksia pitää korjailla tai jotka vinkuvat apuun pelastamaan itsensä milloin mistäkin pulasta vain siksi, ettei ole minkäänlaista kykyä ajatella mitä omista puuhista seuraa itselle tai muille (nämä "ööö, emmä tajunnu, ööö emmä ajatellu, siis ööö, siis kukaa ei sanonu...) . En kyllä nykyisin pelastakaan. Jos joku on saanut itsensä tyhmyyttään kuseen, ratkaiskoon itse pattitilanteensa. Siitä oppii, tai sitten ei.

Oletko aidosti sitä mieltä, että laiturin räjähtäminen lapsen jalkojen alla on realistinen pelko? Valoja päälle...

Vierailija
40/69 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thermacellin mainitseminen vei pohjan koko aloitukselta. Kyseessä on sen tason myrkky, että hävettää luonto-alan ihmisenä ettei sitä ole vielä saatu kiellettyä. En suostu menemään mihinkään jossa tuota tappoainetta käytetään. Oikeasti samantasoista kuin antaisi lapsensa imeskellä lyijymaalia tai ruikkisi vähän papan vanhaa ddt:tä sisällä inisevien hyttysten päälle.