Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Testasin ja juoksin 3 km puoleen tuntiin. Nyt juoksusta jotain ymmärtävät kysymys teille!

Vierailija
29.06.2023 |

Olen siis aika huonokuntoinen. Ikää minulla on 48-vuotta ja olen äiti. Haluaisin juosta 5 km lenkin suhteellisen vaivattomasti. Päätin testata kuntoni ja juoksin äsken 3 km puoleen tuntiin ilman yhtään kävelyaskelta. Juoksuvauhtini oli hidas (noin 10km tuntivauhti), koska yritin pitää sykkeen välillä noin 130-135. Onko minulla mitään realistista toivoa juosta syksyllä syyskuussa 5 km lenkki ilman tuskaa, jos juoksen kesällä 3 kertaa viikossa tähän tahtiin?
Kiitos avustasi!

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 47, ja en ole isä, mutta olen vasenkätinen ja tykkään kahvista. Mielestäni ihan hyvin voi mennä tonsuunnitelman mukaan, kunhan et liikaa lipsu.

Vierailija
42/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon vauhdin muuntaan Cooperin testi tulokseksi niin se olisi 1200 metriä 12 minuutissa. Joka on todella paska tulos. Tietysti se on raskaampi juosta puoli tuntia kuin vain 12 minuuttia, mutta silti.

Eihän tuo vauhdin puolesta ole kuin sellainen reipas kävelyvauhti. Enintään ihan hidasta hölkkää.

Mutta hyvä alku kunnon kohottamiseen! Se on ihan huippu hyvää treeniä käydä juoksemassa puolen tunnin lenkkejä! Tuollaisia jos tekee parin viikon välein koko kesän niin syksyllä tulos on jo ihan toista luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ensin pitää haukkua suoritus? Joku sentään yrittää kohottaa kuntoaan eikä vain odota sairauksien lisääntymistä ja kuormita jatkossa julkista terveydenhoitoa verorahoillamme? 

Vierailija
44/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäät kauppareissuilla rahan kanssa jos lasket että 3 km puolessa tunnissa on sama kuin 10 km kokonaisessa tunnissa?

Vierailija
45/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksit kävelyvauhtia?

Vierailija
46/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on yleensä hirveän optimistinen käsitys omasta juoksu- ja kävelyvauhdistaan, noloimmat tapaukset pilkkaavat sitten muita perusteenaan omat harhaiset käsitykset.

Tsemppiä ap treeneihin!

Vierailija
47/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensin pitää haukkua suoritus? Joku sentään yrittää kohottaa kuntoaan eikä vain odota sairauksien lisääntymistä ja kuormita jatkossa julkista terveydenhoitoa verorahoillamme? 

Totuuden kertominen ei tarkoita suorituksen haukkumista. Kylmä tosiasia on, ettei tuo ole juoksemista. Hädin tuskin hölkkäämistä. Oikein reipas kävelijä etenee nopeammin.

Vierailija
48/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kolme kilometriä normaalikuntoiselle oikeasti on kävelyvauhtia, ei tuo ole mitään pilkkaa. Tietty ap kertoikin olevansa huonokuntoinen, joten en oikein tiedä miksi ylipäätään aloittaa juoksemalla tuon kuntoilunsa. Reipas kävely on paljon turvallisempi vaihtoehto nivelille.

Vierailija
49/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuuden kertominen ei tarkoita suorituksen haukkumista. Kylmä tosiasia on, ettei tuo ole juoksemista. Hädin tuskin hölkkäämistä. Oikein reipas kävelijä etenee nopeammin.

Joo. Siitä huolimatta, juoksuaskelien ottaminen rasittaa enemmän kuin samaa vauhtia kävely. Ja nollasta kun lähtee rakentamaan juoksukuntoa, on hyvä juosta sitä vauhtia, että mummot painelee sauvakävellen ohi. Muuten se juoksuinnostus loppuu suunnilleen kahden lenkin jälkeen.

Vierailija
50/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vinkki tätä keskustelua lukiessa: älä lannistu noista lyttäävistä kommenteista. Sellainen ihminen, joka on ikänsä harrastanut liikuntaa ei voi ymmärtää sitä, millaista on alkaa rakentaa kuntoa nollista.

Vierailija
51/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolme kilometriä normaalikuntoiselle oikeasti on kävelyvauhtia, ei tuo ole mitään pilkkaa. Tietty ap kertoikin olevansa huonokuntoinen, joten en oikein tiedä miksi ylipäätään aloittaa juoksemalla tuon kuntoilunsa. Reipas kävely on paljon turvallisempi vaihtoehto nivelille.

Miksi sitten lenkkipolulla aniharva urheiluasuun pukeutunut kävelylenkkeilijä yltää tuohon vauhtiin? Itse vedän välillä palauttavia juoksulenkkejä (alle 60% maksimisykkeestä) ap:n vauhtia tai jopa hitaampaa, mutta ikinä ei ole kävelijä ohi mennyt.

Vierailija
52/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on mahtava suoritus! Itse juoksin eilen jonkun 30 metriä bussiin ehtiäkseni ja tuntui, että saan ryhmihäiriöitä ja kuolen siihen paikkaan.

Vierailija
53/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannekellossa luki nopeudeksi 9,58. 

ap

Silloin joko matka, tai tuo nopeus on ilmoitettu väärin. Kai sinä nyt sen verran osaat päissäsikin laskea, että jos vauhti on 10 km/h, niin silloin puolessa tunnissa pääsee 5 kilsaa. Tuolla 9,58 km/h nopeudella pääsee puolessa tunnissa 4, 79 kilometriä.

Vierailija
54/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hölkkäilen ihan samaa vauhtia 6 km lenkkejä. Pyrkimys on jossain vaiheessa lisätä vauhtia, mutta vielä en ole saanut kuntoani kohoamaan tuon paremmaksi. Kävelyvauhtihan se on, mutta hiljaa hyvää tulee. Eikä ole yksikään kävelijä vielä ohittanut. Kerran ohitti yksi himojuoksija.

Vierailija
55/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 vuotta ilman viivoja koska "neljäkymmentä vuotta" ei ole yhdyssana.

Vierailija
56/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kauhean onnellinen, että jaksoin nostella jalkoja reippaampaan tahtiin enkä ryhtynyt kävelemään, kuten aikaisemmin olen tehnyt. Antanut vaan periksi. Yritän nyt pitää hiljaisesta vauhdista vielä kiinni ja antaa elimistön tottua juoksun täräykseen. Kaikki synnyttäneet ymmärtävät, miksi kerroin olevani äiti. Vieläpä kolme kertaa sen tehnyt.

ap

Vierailija
57/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pieleen meni tämäkin juoksu kun 3 km vei 30 minuuttia. Ei siis toivoa?

ap

No sikäli turhaa juosta kun ripeästi kävelemällä pääsee samaa vauhtia tai nopeammin. Jos taas on tarkoitus liikuttaa sitä kehoa juostessa, niin ei kai sillä nopeudella tai matkalla pitäisi olla merkitystä kunhan liikkuu.

Vierailija
58/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kävelyvauhti aika tasan 10 min/km, eli sama kuin sinun juoksusi. Sanoisin, että aloita peruskunnon nostaminen kävelyllä ja esim. kerran viikossa juoksua kovemmalla sykkeellä, 150+. Tuo tavoitteesi pitäisi olla hyvinkin saavutettavissa.

Minä myös kävelen samaa vauhtia eli noin 6 kilometriä tunnissa ja se on minulle normaali tahti. Suurin osa porukasta kävelee huomattavasti hitaammin.

Vierailija
59/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannekellossa luki nopeudeksi 9,58. 

ap

Tuo on kilometrivauhtisi.

Vierailija
60/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lenkkipolulla aniharva urheiluasuun pukeutunut kävelylenkkeilijä yltää tuohon vauhtiin? Itse vedän välillä palauttavia juoksulenkkejä (alle 60% maksimisykkeestä) ap:n vauhtia tai jopa hitaampaa, mutta ikinä ei ole kävelijä ohi mennyt.

Ehkä niillä on tosi huono kunto? Itse kävelen työmatkan ihan normivaatteissa noin 25 min., ja matkaa tosiaan se kolmisen kilometriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän