Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Testasin ja juoksin 3 km puoleen tuntiin. Nyt juoksusta jotain ymmärtävät kysymys teille!

Vierailija
29.06.2023 |

Olen siis aika huonokuntoinen. Ikää minulla on 48-vuotta ja olen äiti. Haluaisin juosta 5 km lenkin suhteellisen vaivattomasti. Päätin testata kuntoni ja juoksin äsken 3 km puoleen tuntiin ilman yhtään kävelyaskelta. Juoksuvauhtini oli hidas (noin 10km tuntivauhti), koska yritin pitää sykkeen välillä noin 130-135. Onko minulla mitään realistista toivoa juosta syksyllä syyskuussa 5 km lenkki ilman tuskaa, jos juoksen kesällä 3 kertaa viikossa tähän tahtiin?
Kiitos avustasi!

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole 10 km tuntivauhtia, vaan paljon hitaampaa.

Vierailija
2/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannekellossa luki nopeudeksi 9,58. 

ap

Vierailija
4/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pieleen meni tämäkin juoksu kun 3 km vei 30 minuuttia. Ei siis toivoa?

ap

Vierailija
5/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aluksi kehoteta aina juoksemaan todella hitaasti? Minusta sinä ap teit oikein.

Vierailija
6/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan hyvä tulos. Aluksi keskitytäänkin pidentämään matkaa, sitten vasta nopeuteen. Eli juokset omaan tahtiisi nyt ensin sen 5km. Ja kyllä kolme harjoituskertaa viikossa riittää saavuttamaan tuon km-määrän syksyyn mennessä oikein hyvin.

Vierailija
7/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Varmaan painovoimakiihtyvyys. Tulkitsit väärin.

Vierailija
8/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää malttaa aloittaa tosi varovasti. Googleta Porin juoksukoulu niin saat hyvän ohjelman ja näet miten hissukseen pitää aloittaa, jotta kroppa ja jalat tottuu.

Tsemppiä!

Vierailija
9/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka voi juosta noin hitaasti? Kävelemällä pääsee samaa vauhtia.

Aluksi näin onkin.

Vierailija
10/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuo kellon nopeus on min/km. Jos kilsaan meni 10 min, niin kolmeen menee puolituntia. Tunnissa menisi siis 6 km. Tuosta pääsee helposti 5 km syyskuuhun mennessä. Mä aloittaisin juoksukävelyllä eli pari viikkoa niin, että juokset vaikka 3 min ja kävelet 2 min (tai 4 min ja 1 min). Elimistö toottuu liikkumaan ja jalat tottuu iskuihin. Tuota myös jaksaa pidempään eli voit hyvin tehdä vaikka 45 min lenkkiä.  Sen jälkeen voi koittaa pidempää hölkkäpätkää. Vauhti kannattaa alussa unohtaa täysin ja mennä vain ihan rauhallista hölkkäilyä. Lenkin jälkeen ei saa olla täysin kuollut, jotta ehtii myös palautua. Jos nyt aloitat niin ihan varmasti jo elokuussa pääset set 5 km yhteen pötköön.

Vierailija
11/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta menee, että matka ei tapa vaan vauhti. Eli jatka hidasta juoksua, vauhti kasvaa kunnon myötä.

Itse aloitin ihan nollasta ja jaksoin juosta vaivoin 2 km. Aloin juoksemaan kolme kertaa viikossa keskittyen vain omaan suoritukseen ja kehon kuunteluun. Kolmen kuukauden päästä olin siinä kunnossa, että jaksoin juosta yhteen menoon 9 km. Vauhti ei tosin ollut hurja. Loppuvuodesta juoksin 5 km puoleen tuntiin. Toki minulla oli ihan hyvä kävelykunto, mutta silti ihan uskomattoman nopeasti juoksukunto alkoi kasvamaan kirjaimellisesti askel askeleelta.

Tsemppiä treeneihin!

Vierailija
12/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP:n piti mainita että hän on äiti? En ymmärrä millä tavalla se liittyy hänen juoksuvauhtiinsa ja huonoon kuntoonsa.

Iso osa ennen ja jälkeen synnytyksen juoksua harrastaneista ymmärtää miksi.

Vierailija
13/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun nopeus oli siis vajaat kymmenen minuuttia per kilometri. Se on rauhallinen hölkkä tai vauhdikas kävely.

Olet mielestäni aloittanut fiksusti, ja jos jatkat samaa rataa, saatat huomata piankin, että juoksu alkaa tuntua helpommalta. Kyse on 3-5 km matkoilla enemmän tottumisesta juoksun iskutukseen, ei niinkään siitä, ettei kunto riittäisi hommaan.

Itse sanoisin että jatka ihmeessä ja lue paljon artikkeleita juoksun aloittamisesta. Saat niistä vinkkejä myös juoksijan lihaskuntoa ajatellen sekä neuvoja kehonhuoltoon.

Aloittelijoilla suurin riski on juosta itsensä jotenkin kipeäksi, jos nivelet ja jänteet eivät ole tottuneet liikuntaan. Siksi kannattaa ottaa alkuun melko rauhallisesti ja tehdä kaikkea palauttavaa. Tekisin sinuna myös pitempiä kävely-juoksu-kävely-yhdistelmälenkkejä ja kävisin uimassa.

Vierailija
14/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee aika helpostikin, tulet yllättymään. Muista vaan että rajoitat lenkkejä, ettei nivelet ja lonkat kärsi tai tule penikkaa.

Vierailija
15/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain joskus luin, että kun rapakuntoinen aloittaa juoksuharrastuksen, niin juoksuvauhti on sellainen, että mummot menee rollaattorilla ohi :).

Vierailija
16/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kävelyvauhti aika tasan 10 min/km, eli sama kuin sinun juoksusi. Sanoisin, että aloita peruskunnon nostaminen kävelyllä ja esim. kerran viikossa juoksua kovemmalla sykkeellä, 150+. Tuo tavoitteesi pitäisi olla hyvinkin saavutettavissa.

Vierailija
17/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pystyt pidentämään lenkin 5 km lenkiksi tuolla harjoittelumäärällä.

Mutta tosiaan ap:lla laskuvirhe vauhdissa, se ei ole 10 km/h vaan 10min/km (koska 30min / 3 km)

Vierailija
18/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti menee 5 km syksyllä. Nyt vain rauhallisesti jatkat, unohda nopeudet, ja tee niin kuin juuri teit, katso sykettä. Pidä välillä lepopäivä, ettei paikat ala krempata. Syksyllä todennäköisesti voi mennäkkin se 30 minuutin 10/kmh vauhdilla, silloin matkaa tulee puolessa tunnissa 5km.

Vierailija
19/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kävelyvauhti

Vierailija
20/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain joskus luin, että kun rapakuntoinen aloittaa juoksuharrastuksen, niin juoksuvauhti on sellainen, että mummot menee rollaattorilla ohi :).

Näin on. Itse käyn juoksemassa aikaisin aamulla ja muutama kevät takaperin samoihin aikoihin pururadalle ilmestyi melko ylipainoinen nainen, jonka juoksuvauhti oli sellainen että jätin hänet kauas taakseni pelkällä lämppäkävelyllä.

Aloimme tietenkin tervehtimään toisiamme aina törmätessä ja kerran autoin naista etsimään radalle tiputtamansa airpodin. Sen myötä aloimme aina juttelemaan enemmän. Usein minä jäin hetkeksi juoksemaan hänen seurakseen, kun juttu luisti niin hyvin. Viime kesänä juoksimme yhdessä puolimaratonin, eikä minun tarvinnut hidastella lainkaan hänen takiaan. Eli kyllä se kunto kasvaa nopeasti, kun vaan treenaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi