Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Testasin ja juoksin 3 km puoleen tuntiin. Nyt juoksusta jotain ymmärtävät kysymys teille!

Vierailija
29.06.2023 |

Olen siis aika huonokuntoinen. Ikää minulla on 48-vuotta ja olen äiti. Haluaisin juosta 5 km lenkin suhteellisen vaivattomasti. Päätin testata kuntoni ja juoksin äsken 3 km puoleen tuntiin ilman yhtään kävelyaskelta. Juoksuvauhtini oli hidas (noin 10km tuntivauhti), koska yritin pitää sykkeen välillä noin 130-135. Onko minulla mitään realistista toivoa juosta syksyllä syyskuussa 5 km lenkki ilman tuskaa, jos juoksen kesällä 3 kertaa viikossa tähän tahtiin?
Kiitos avustasi!

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kävelyvauhti

Mutta lenkin tekeminen kävelyvauhtia juoksuaskelilla on rasittavampi kuin kävely samaa tahtia. Mä olen itse asiassa joskus aikanaan eksän kanssa tehnyt lenkkejä siten, että hän käveli ja minä juoksin, kun siis itse aloittelin juoksulenkkeilyä. Sain pidettyä vauhdin kurissa, kun mulla on taipumus lähteä keulimaan ja juosta itseltäni jalat alta. Paremmin tottuu juoksemiseen, kun tietoisesti pitää vauhdin matalana alkuun.

Ja siis tuo "mummot painaa kävellen ohi" on hyvä nopeus kun aloitetaan juoksuharrastusta ns. nollasta. Toinen vertaus on "juokse niin hiljaa, että hävettää".

Vierailija
22/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen ehdottomasti kävelyn ja juoksun vuorottelua treenissä.

Jos run-walk-run yhtään kiinnostaa, lue tämä blogiteksti: https://blogit.terve.fi/annasaivosalmi/waldniel-run-walk-run-haaveissa-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 3km vie 30min, niin 60 minuutissa menee 6km. Ei siis 10km.

Vierailija
24/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km vauhdilla menee kyllä 5 km puoleen tuntiin, Olen juossut juoksumatolla salilla usein  10 km vauhdilla meinaan ja matka on 5 km vähintään.

Vierailija
25/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen 10 minuutissa  1 kilsan yleensä koska prismaan on 3 km matkaa kotoani ja olen kävellyt sinne puolessa tunnissa. Puolessa tunnissa siis juoksee kyllä pitemmälle kuin 3 km.

Vierailija
26/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun aloin juoksee kuntosalilla niin juoksin joka päivä matolla. Juoksin 3 minuuttia matolla ja kävelin sitten 3 minuuttia vuorotellen. Kyllä se kunto parani siinä ja 4 kuukauden päästä juoksin jo 40 minuuttia putkeen.

Vierailija
27/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan samaa rataa! Itse aloitin myös juoksun 3 vuotta sitten ihan nollasta. Vauhtini oli myös 10min/km ja alkuun jaksoin hölkätä vain kilometrin kerrallaan. Loppukesästä jaksoin hölkätä hissuksiin 12,5km! Vauhtini ei mitenkään erityisesti tuossa ajassa noussut mutta kunto kyllä nousi tosi paljon.

Sitten tuli taukoa kahden vuoden ajaksi sairastelun, raskauden, rankan vauvavuoden ym. vuoksi. Nyt tänäkesänä aloin uudelleen hölkkäillä ja jo ensimmäisestä lenkistä lähtien jaksoin ihan hyvin hölkätä hissuksiin 4km.

Vierailija
28/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kävelyvauhti?

Vierailija
29/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon nostaminen on sellainen muna-kana-tilanne; kunnon nostaminen vaatii kuntoa. Onneksi se hiljalleen paranee ja tulosta alkaa tulemaan nopeammin.

Jokainen liikakilo laskee kuntoa eli jos sulla on niitä, muista myös keventää oloa samalla. Vakavinta noissa liikakiloissa on se, että niiden takia monelle tulee vammoja ja vaarallista niissä on myös se, että liikakilot saavat liikkumisen tuntumaan vastenmieliseltä mikä on uhka kuntoilulle.

Nykyään hehkutetaan paljon matalan sykkeen harjoituksia, mutta kyllä tuossa syksyllä tekisin myös ylämäkivetoja tai intervalliharjoituksia.

Vierailija
30/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto nousee mitä useammin käy juoksemassa. Kyllä 3 kuukauden päästä jaksaa juosta jo enemmän.

Vierailija
31/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juossut jo pidempään ja helteisenä päivänä kokeilin 10 kilometriä mikä meni 41 minuuttiin ja vieläpä aika helposti, toki vauhtia ylläpitäen. Eli tsemppiä sinne ja koita välttää vammat mitkä ovat riski ensimmäisen vuoden kahden aikana, kunnes elimistö kehittyy juoksukykyiseksi.

Vierailija
32/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot tehdä 3 lenkkiä viikossa, niin aloittele reippaalla kävelyllä tai intervalleilla, ts. älä vedä kolmea äärirajoillasi tehtyä juoksulenkkiä viikossa, ettei jalat kipeydy.

Ei myöskään kannata lannistua, jos et jaksakaan jonain päivänä juosta, seuraavalla kerralla voikin juoksu kulkea taas paremmin. 

Muista myös palautumispäivät. Jos jalat kipeytyvät, niin pidä pidempi tauko tai vaihda kävelyyn.

Ihan hyvin pienellä harjoittelulla pääset 5 km lenkkeihin.

N58v

Vierailija
33/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kävelyvauhti

Mun mielestä aika typerää kettuilla vauhdista, jos joku yrittää parantaa kuntoaan. Jostain on aloitettava. Sinä tietenkin olet juossut cooperissa 4000 metriä tupakka huulessa ammattikoulussa.

Vierailija
34/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Kävelen 10 minuutissa  1 kilsan yleensä koska prismaan on 3 km matkaa kotoani ja olen kävellyt sinne puolessa tunnissa. Puolessa tunnissa siis juoksee kyllä pitemmälle kuin 3 km.

No riippuu vauhdista. Juosta voi kävelyvauhtiakin. Kokeile ensi kerralla juosta niin huomaat.

Tyypillistä että heti kun puhutaan juoksusta, ajatellaan että menee tuplavauhtia, mutta sit kun lähtee juoksemaan, huomaa että ei se niin yksinkertaista olekaan.

Aplle tsemppiä, helposti menee 5km syksyllä.

Vierailija
35/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP:n piti mainita että hän on äiti? En ymmärrä millä tavalla se liittyy hänen juoksuvauhtiinsa ja huonoon kuntoonsa.

Koska voi olla väsynyt, jos lapset valvottaa yöt, stressaantunut perhe-elämästä ja sitten fysiologiset ongelmat, kuten vaikka vatsalihasten erkauma, peräsuolen laskeuma, kohdun laskeuma, liian löysät lonkat, jotka tuottaa kipua heiluessaan vähän liialti tai muuta mukavaa raskauden ja/tai synnytyksen jäljiltä.

Mutta 3km/30min on kyllä kävelyvauhti tällaiselle äiti-ihmiselle, jolla itselläkin on vatsalihasten erkauma, väsymystä ja stressiä.

En tiedä miten ap on saanut juoksuvauhdiksi 10km/h, kun tuostahan saa ihan peruskoulun matematiikalla laskettua että oikea vauhti on 6km/h. Mutta kuten sanottu, hitaasti se pitääkin aloittaa, etenkin jos on kropassa remppaa.

Vierailija
36/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen 10km lenkkejä 9min kilometri ja olen tavallinen kuntoilija.

Vierailija
37/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin edellisten kanssa samaa, että jos jalat alkavat yhtään oirehtia kolme kertaa viikossa juoksemisesta, niin kannattaa heti suosiolla korvata yksi harjoitteista kovemmalla ja vähän pidemmällä kävelyllä juoksun sijaan. Mun ei koskaan ole onnistunut juosta yli kahta kertaa viikossa kun ei vain kestä fysiikka (vaikkei ylipainoa ole niin rakenne), ja niin vain on monet puolimaratonit takana. Säännöllinen treeni on tärkeää, mutta peruskestävyyttä saa kävelyllä hyvin, ja väliin voi lisätä sitten pari hölkkäpätkää.

Vierailija
38/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosiaan reipasta kävelyvauhtia, mutta erittäin hyvä alku juoksemiselle.

Mikäli hölkkäät tuohon tapaan, niin parin-kolmen viikon päästä pystyt jo sen 5 km juoksemaan.

Suosittelen maastossa juoksua poluilla yms.  Se on armeliaampaa tottumattomille jaloille ja selälle ja 

muutenkin miellyttävämpää.

Onnea matkaan!

Vierailija
39/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

ap

Vierailija
40/98 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemalla kolmeen kilsaan ei mene puolta tuntia. Kävellenkin puolessa tunnissa menee neljä kilsaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi