Olisitko tyytyväinen 2000€ nettopalkkaan?
Itse olin aluksi, mutta nyt on alkanut tuntumaan liian vähältä. Kai se rahannälkä kasvaa.
Kommentit (161)
Riippuu ihan siitä, mitä sen eteen pitää tehdä.
Mulla on nyt 1920 e/netto ja aina luulin että kun pääsen yli 1900 e/kk nettotuloihin, olen tyytyväinen. No enpäs olekkaan. Nyt toivoisin että sais edes sen 2000 e/kk mutta tuollaisiin summiin en tule kyllä tässä pskaduunissa pääsemään. Kyllä sitä aina rahalle käyttöä keksii.
En olisi. Lapsia ja yh, niin menisi talous liian tiukille pk-seudulla. Mulla netto 2600 €/kk, plus keikkatyöstä muutamia satasia päälle. Tällä ei tarvi ahistua, vaikka tarkkaan saakin budjetoida.
Itse saan 2200 € nettona. Siitä maksan asuntolainan kohonneilla koroilla, kk-sijoitukset (korkotili + ETF-rahastot) ja auton ja mp:n maksut (tosin nämä huollan itse 95-prosenttisesti). Ja säästöjä kertyy ja niillä ostan tarvittaessa osinkoa maksavia osakkeita. Hyvin riittää, jos osaa olla tuhlaamatta kaikkea. Kertoo aika paljon ihmisen älykkyydestä, joka tuhlaa aina kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 e käteen riittää täällä Porissa hyvin, vaikka pihassa Audi ja iso omakotitalo.
Valintoja.Tutkimusten mukaan auto seisoo 95% ajasta ajamattomana, Audi ei mitenkään ole järkevä sijoitus rahoille
Mutta silloin kun sen 5% sitä tarvitsee, on se aika arvokas. Usein säästää selvää rahaa ja todella paljon aikaa. Jos ymmärtää pitää pääomakulut kurissa, niin auton pitäminen ei tule edes niin kalliiksi.
En olisi. Nettopalkkani tippuisi tonnin / kk.
Tietysti jos kesäloma olisi vapusta - syyskuun loppuun, niin sitten.
T..Lukion lehtori
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni matalapalkka-alalla työskentelevä ei saa kahta tonnia kuussa nettona ja olisivat kiljuen ottamassa kyseisen nettopalkan. Ja älkää nyt valittako, että ammatinavalintakysymys. Toki on, mutta jos poistetaan kaikki matalapalkka-alatyöt, niin väitän, että kohta huudetaan, missä siivoojat jne. Joten arvostakaa nyt vähän enemmän myös niitä, jotka eivät ikinä työllään ansaitse 2000 nettona, koska he tekevät juuri sitä työtä, jonka tekemättä jättäminen näkyy aika nopeasti yhteiskunnassa.
tuo 2000 nettona pitäisi saada vähintään ihan kaikesta työstä, koska jokaisen pitäisi pystyä elämään palkalla. Nyt moni pienipalkkainen joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin palkan lisäksi.
Samaa mieltä. Jokainen tarvitsee yhteiskunnan palveluja ja palveluista pitää maksaa.
Esim. siivoustöitä on aina tarjolla ja monet työttömät lähtisi siihen työhön, jos palkka olisi 2000 e/kk.
Siivoustyön palkkaus ei ole noussut samaa tahtia kuin elinkustannusten nousut.
Siivoojat ei juurikaan uskalla vaatia itselleen kunnon palkkaa raskaasta työstä, yksi syy on se, että esim. opiskelijat tekevät sitä vain väliaikaisesti.
Jotkut työnantajat puristavat kokopäivätyön työmäärän osa-aikatyön tunteihin, että saisivat itselleen enemmän voittoa. Se otetaan siivoojien selkänahasta ja asiakkaiden tyytyväisyydestä pois.
Siivousfirmojen pitäisi rohkaistua nostamaan hintojaan palveluksesta, että työntekijät saisivat kunnon palkkaa ja kunnolliset työajat.
Mä saan 1750 e käteen.
650 e laina, 350 e yhtiövastike
Sähkö, kännykkä, vakuutukset ja ruoka. Plus vapaa-aika. Säästöön palkasta jää 200-300 e kk.
Työ on ma-pe ja la olen töussä löhihotellin aamiaisella. Nämä rahat menee suoraan säästöön ja saan hotellista aina mukaan ruokaa, mikä on jäänyt.
Taloyhtiössä on ollut pientä remonttia koko ajan. Olen saanut maksettua nämä aina säästöillä.
Seuraavaksi maksetaan putkiremontti ja siihen ei säästöt riitä. Mietin jos vuokraan asunnon lomaksi ja menen vanhempien luo. Joudun maksamaan kulkeniset hotellille. Päädyin maksat mahd paljon ja loput yhtiövastikkeen päälle. Tiukkaa tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole nettona 3200€ mediaani, sillä on jo lähellä ylintä tulodesiiliä.
Ei niin väitetykään. Kyllä 3200€ bruttopalkasta jää yli 2000€ nettona joten täytyy kuulua alinpaan tulodesiiliin että 2000€ nettona alkaisi kuulostaa suorastaan hyvältä palkalta Suomen hintaisessa maassa.
No et sinä nyt voi verrata brutto- ja nettopalkkaa keskenään. Vähän sama kuin vertaisit Ruotsin kruunuja ja euroja.
Tietysti riippuu työstä, mutta ihan vaan palkkana kelpaisi kyllä. En ole koskaan saanut tuollaista palkkaa. Yhdessä aiemmassa työssä bruttopalkka oli juuri ja juuri tuon 2000e, nykyään vähän alle. Eli olisi ihan huomattava korotus nykyiseen.
En olisi, nyt saan nettona 2200 ja puoliso noin 2400. (Ei lapsia, emme asu pääkaupunkiseudulla). Silti tuntuu, että esim omakotitalot aivan liian kalliita meille, kun emme halua vanhaa tai remppaprojektia.
Todellakin olisin tyytyväinen, iso raha.
T. Pitkäaikaistyötön
No En. pelkästään lainan lyhennys korkoineen vie palkasta joka kuukausi noin 1500 euroa. Mulla pitää olla nettona vähintään 3300 euroa kuussa, jotta pärjään.
Nykyinen palkkani on juuri tuo, jos on yksi sunnuntaivuoro mukana. Olen tyytyväinen siihen nähden että olin pitkään työtön-työssä pätkäsoppareilla ja osa-aikaisilla, tyytymätön siinä mielessä että onhan tuo todella pieni palkka sitten kun on talo ja lapsia.
Tuosta palkasta säästän kuussa vaihtelevasti 500-1000€ säästötilille ja ASP -tilille.
En, ja ihan vaan siksi että tiedän tekemiseni tuoman rahan työnantajalle ja se on ihan hirveän paljon enemmän kuin tuo. Jos olisin tuottamattomammassa työssä tai huono siinä mitä teen niin sitten tuo vois olla ihan ok.
Kyllä mulle kaksi tonnia puhtaana käteen kelpaisi nyt, mutta kyllähän siihen aikaa myöten pitäisi saada inflaation takia korotusta. Ei se käy että hinnat kohoaa hurjia hyppäyksiä aina kalliimmaksi mutta palkat vaan junnaa paikallaan, sehän on johtanut ihmisten köyhtymiseen, palkkojen ostovoiman romahtamiseen mikä koituu myös yritysten itsensä vahingoksi kun kellään ei ole enää varaa ostaa mitään.
Kurjistumisen kierre on yritysten palkanmaksuhaluttomuuden seurausta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen töitä te teette noin isoilla palkoilla?
Tuo on NETTO. Tiedätkö mikä on bruton ja neton ero?
Vierailija kirjoitti:
En. Mun netto on 7000€ mutta on 3 teiniä, isot lainat, rempan tarvetta ja intohimo matkustaa niin eipä siitä jää kauheesti
Jos tuo on netto, brutto on jotain 13000-14000 eur. Etkä muuta tekemistä keksi, kuin vauva-palstalla päivystyksen.
Tämä nettopalkoista keskustelu on vähän hämäävää, kun ihmisten välillä verotus kuitenkin voi vaihdella jonkin verran. Viimeksi kun olin töissä, niin sain tuon 2000€ nettona 2250€ bruttopalkalla. Ei tuota bruttopalkkaa hyvänä voi pitää, mutta kun veroihin ei paljon mennyt, niin jäihän siitä itselle siedettävästi.
Ja minulla oli tuo kevyt verotus koko vuoden, koska minulla on verovähennyksiä, joita useimmilla muilla tuollaista palkkaa saavilla ei ole. Lisäksi meidän perheessä tuo minun palkkani oli tavallaan ylimääräistä, koska miehen palkka riitti tarpeellisiin menoihin. On ihan eri juttu jos se 2000€ netto on perheelle rahaa, jonka voi laittaa sijoituksiin tai humputteluun kuin että se olisi rahaa, joka tarvitaan arjen menoihin.
Hyvin moni matalapalkka-alalla työskentelevä ei saa kahta tonnia kuussa nettona ja olisivat kiljuen ottamassa kyseisen nettopalkan. Ja älkää nyt valittako, että ammatinavalintakysymys. Toki on, mutta jos poistetaan kaikki matalapalkka-alatyöt, niin väitän, että kohta huudetaan, missä siivoojat jne. Joten arvostakaa nyt vähän enemmän myös niitä, jotka eivät ikinä työllään ansaitse 2000 nettona, koska he tekevät juuri sitä työtä, jonka tekemättä jättäminen näkyy aika nopeasti yhteiskunnassa.
tuo 2000 nettona pitäisi saada vähintään ihan kaikesta työstä, koska jokaisen pitäisi pystyä elämään palkalla. Nyt moni pienipalkkainen joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin palkan lisäksi.