Asun omistusasunnossani kalliimmalla kuin asuisin vastaavassa vuokra-asunnossa
Ensimmäinen omistusasunto ja näin kävi. Täytyy toivoa, että asunnon arvo jossain kohtaa vielä nousee edes samaan, jolla sen ostin kaksi vuotta sitten.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Kyllä, mutta kun lähdet kämpästäsi, et saa mitään. Minä taas saan vähintään 300 000 tuhatta lähtiessäni.
Jos sijoittaa 500€/kk 25 vuoden ajan, niin kyllä sieltä vuokrakämpästä lähtee melkoisten sijoitusten kanssa.
Tai sitten ne sijoitukset menee persiilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Ei lainan korkomenoja ja yhtiövastikettakaan saa koskaan takaisin. Ne on hirvittävä summa 20 vuoden lainassa.
Mutta vuokralla asut ilmaiseksi? Yleesä korkomenot+yhtiövastike ovat REILUSTI alle vuokratason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Kyllä, mutta kun lähdet kämpästäsi, et saa mitään. Minä taas saan vähintään 300 000 tuhatta lähtiessäni.
Sitten kun tulee se viimeinen lähtö, niin ei saa yhtään mitään hautaansa mukaan, vaikka olisi miljoonan asunto, sijoitusasuntoja eripuolilla Suomea ja linnoja ympäri Eurooppaa.
Ap tässä. Te puhutte nyt ihan aiheen vierestä. En minä hehkuta vuokralla asumista tai kuvittele, että jokaisella omistusasujlla on näin. Minullakin on kavereita, jotka ovat tehneet satumaiset tienestit asunnoillaan.
Itselläni nyt vaan kävi näin, eikä paljon naurata.
Meillä sama. Asumiskulumme on 1100 e yhtiö- ja rahoitusvastike sekä 1000 e laina. Tämän kokoinen asunto täällä on vuokralla 1700-1900 e.
Kuukaussumma noussut 500 eurolla kuussa.
Maksan vastiketta 250 euroa ja vastaavan asunnon vuokra on 1500 euroa. Joo pitää remontteja maksaa sitten joskus, mutta laitan säästöön kuukausittain ja silti tulee paljon edullisemmaksi kuin asuisin vuokralla tällä alueella. Varmaan jossain muualla on halvempaa, mutta kun haluan asua just täällä.
Vierailija kirjoitti:
Maksan vastiketta 250 euroa ja vastaavan asunnon vuokra on 1500 euroa. Joo pitää remontteja maksaa sitten joskus, mutta laitan säästöön kuukausittain ja silti tulee paljon edullisemmaksi kuin asuisin vuokralla tällä alueella. Varmaan jossain muualla on halvempaa, mutta kun haluan asua just täällä.
Ja ostin asunnon silloin, kun korot lähtivät laskuun ja sain maksettua tuota aikana ja viimeiset erät maksoin nyt ennen korkojen nousua eli nollakorolla tuli maksettua tämäkin laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tulee se viimeinen lähtö, niin ei saa yhtään mitään hautaansa mukaan, vaikka olisi miljoonan asunto, sijoitusasuntoja eripuolilla Suomea ja linnoja ympäri Eurooppaa.
Minä myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja muutan yhteen pieneen kylään, jossa asumiskustannukset eivät päätä huimaa. Rellestän sitten asuntorahoilla eläkkeelläni. Ja asunto ei jää käteen, kun välittäjät jo nyt käyvät päälle ettenkö olisi kiinnostunut myymään asuntoani.
Olen asunut jo noin 5v vuokria halvemmalla ja säästänyt toisen asunnon verran rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ei ole noin. Rättingit tiskiin niin tarkistetaan.
Todennäköisesti vain et osaa laskea.
Ei nämä vuokra-asumisen ja omistusasumisen annetut esimerkit ole vertailukelpoisia. Aloittaja höpöttää jostain 700 euron yksiöhintaisesta vuokrakömmänästä, ja yrittää vaivalloisesti vertailla sitä omistusasumiseen (jonka useampi vähintään kolmiossa asuva on lainakuluineen osoittanut höpinävertailuksi).
Kumma että täällä on AINA nämä onnekkaat, jotka ovat löytäneet typerän vuokranantajan, jotka vuokraavat omaisuuttaan tappiolla..