Asun omistusasunnossani kalliimmalla kuin asuisin vastaavassa vuokra-asunnossa
Ensimmäinen omistusasunto ja näin kävi. Täytyy toivoa, että asunnon arvo jossain kohtaa vielä nousee edes samaan, jolla sen ostin kaksi vuotta sitten.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Jos omistusasunnon vastikkeisiin ja lainan korkoihin menee yht 800 e ja vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi 700 e niin omistusasuja menettää tuossa satasen kuussa. Eikä koskaan saa takaisin noita 800 e. Hän saa takaisin vain sen verran mitä tuon lisäksi lyhensi lainaa, jos asunnon arvo ei laske. Vuokra-asuja taas on voinut sijoittaa muulla tavalla vastaavan lainanlyhennyssumman.
Ei kukaan vuokraa tuon hintaista asuntoa tuohon hintaan. Tai sitten on todella paska asuntosijoittaja. Vuokralla pitää kattaa yhtiövastike ja lainakulut ja vielä pitäisi mielellään jäädä 10% viivan alle. Siitä tulee oikea vuokra asunnolle. Vuokralainen pääosin maksaa asuntosijoittajan lainan kun ei omaa halua maksaa.
Vuokraa on aika hankala nostaa sen verran kuin korot on nyt nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt voittoa asuntokaupalla 80 000 eur Treella. Omistin asunnon 13 vuotta. Asunnon ostin 2006 ja myin 6 vuotta sitten.
Onko se "voittoa" sittenkään? Jos nyt ostat uuden asunnon, joudut laittamaan sen 13 vuoden hinnannousun verran lisää . Vuokrat myös ovat kohonneet tänä aikana. Rahan arvo on muuttunut. Asuntojen arvot on muuttuneet, myös muualla, ei vain sinulla.
Vuokralla asuva sijoitti bitcoiniin, ei asuntoon 13 vuotta sitten ja on nyt multimiljonääri ;)
Tätä kommentia en ole ikinä ymmärtänyt. Mitä minä olen kuullut ja nähnyt, omistusasuminen on joko ~samanhintaista (kun lainaa vielä on) tai huomattavasti halvempaa (kun suurin laina on maksettu) verrattuna vuokralla asumiseen. Mistä se vuokralla asuja siis saa ne rahat sijoittamiseen, joita samalla henkilöllä ei muka olisi jos hän olisi ostanut omistusasunnon?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
700e saa jonkun yksiön jos sitäkään.nykyään. siinä sitten vietät elämäsi säästäen ja sijoittuen. Lapsia on turha edes ajatella majoittavansa tuolla vuokrasummalla.
Itse olen maksanut talosta lainaa 400e/kk ja muut kulut, ehkä noin toiset 400e/kk. 800e/kk ja ollaan asuttu koko tämä aika ok talossa. Ei tämä mikään kovin iso ole, mut tilaa ollut kolmelle lapselle ja omaa pihaa noin 3000 neliötä. On se vähän toista kuin lapsuus kerrostalossa vuokralla. Elämä on nyt, ei jossain säästöissä tulevaisuudessa. Kolmen vuoden päästä lainat on maksettu ja ainakin hetkeksi jään tähän, vaikka lapsetkin alkaa muuttaa kotoa. On halpaa asumista ja lapsilla tilaa tulla käymään, ja ehkä jossain vaiheessa lapsenlapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Kyllä, mutta kun lähdet kämpästäsi, et saa mitään. Minä taas saan vähintään 300 000 tuhatta lähtiessäni.
Mihin menet asumaan? Sillan alle? Se seuraava kämppä myös maksaa sen 300 000. Kannattaa miettiä, myykö.
No meille jäi melkein 250 000e tilille ylimääräistä kun myimme talomme ja muutimme tähän uuteen puolta pienempään (jonka rakennuskulut oli 350 000e to tontteineen ja nykyarvo yli 400 000e pks).
Ihan kiva tuotto 25v okt asumisella, saimme sekä asumismukavuutta että tuottoa hyvin vähällä panostuksrlla:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä kodista tuli myyntivoittoa puhtaana käteen 80 000e. Siis sen jälkeen kun vähensin summasta asumiskulut ja lainan korot lyhennyksineen. Missä on vuokrakämppä jossa voi asua ilmaiseksi ja saa vielä pois lähtiessä käteen 80 000e?
Nykyinen koti on velaton, asumiskulut 400e kuukaudessa. Kun lasken neliöhinnan, se 1,5e per neliö. Mistä saa siihen hintaa vuokralle vastaavan kodin?
En usko. Otitko infaatiovaikutuksen mukaan? Rahan arvo oli 13 vuotta sitten eri. Ja kun oman asunnon myy ja ostaa uuden tilalle, ei yleensä voita yhtään mitään. Koska se uusikin on kallistunut. Laitat siis enemmän rahaa kiinni. Vuokralla asumisessa on puolensa, raha ei ole kiinni tuottamattomassa.
Jos on ostanut asunnon 13 vuotta sitten, esim. 250 000 eurolla, pitää siitä saada 312 500€, jotta olisi saanut omansa takaisin. En ottanut huomioon velanhoitojakosotuksia, hoitokuluja ja korkoa. Siis esimerkinä käteiskaupassa tämä inlaatiovaikutus. Tilastokeskuksen sivuilta inflaatio 1,25.
Jos viestisi on kohdennettu minulle, niin asuimme talossa neljä vuotta. Eipä siinä jäänyt kuin voitolle vaikka kuinka miten vääntäisit. Edellisessä asuimme kolme vuotta.
"Itse olen tehnyt voittoa asuntokaupalla 80 000 eur Treella. Omistin asunnon 13 vuotta. Asunnon ostin 2006 ja myin 6 vuotta sitten."
Oliko eri tapaus?. Eipä silti, ihmiset eivät vaan osaa laskea OIKEIN, mutta osaavat kehuskella kuinka paljon voittoa tuli...
Täällä ei kannata uskoa mihinkään mitä sanotaan. Kaikilla on se 300 neliön kartano, josta maksettiin vuonna nakki ja papu 1200 euria, myytiin 10 miljoonalla ja uudessa asunnossa asumiskustannukset ovat 0,5 penniä per neliö. Kuukausitulot tietysti 30.000 euroa verottomana ja sijoituksiin laitetaan viikottain 100.0000 euroa.
Taitaa valtaosalla olla se vuokrayksiö Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Jos omistusasunnon vastikkeisiin ja lainan korkoihin menee yht 800 e ja vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi 700 e niin omistusasuja menettää tuossa satasen kuussa. Eikä koskaan saa takaisin noita 800 e. Hän saa takaisin vain sen verran mitä tuon lisäksi lyhensi lainaa, jos asunnon arvo ei laske. Vuokra-asuja taas on voinut sijoittaa muulla tavalla vastaavan lainanlyhennyssumman.
Ei kukaan vuokraa tuon hintaista asuntoa tuohon hintaan. Tai sitten on todella paska asuntosijoittaja. Vuokralla pitää kattaa yhtiövastike ja lainakulut ja vielä pitäisi mielellään jäädä 10% viivan alle. Siitä tulee oikea vuokra asunnolle. Vuokralainen pääosin maksaa asuntosijoittajan lainan kun ei omaa halua maksaa.
Yleensä pidetään lukuna että vuokralainen maksaa asunnon kolmeen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt voittoa asuntokaupalla 80 000 eur Treella. Omistin asunnon 13 vuotta. Asunnon ostin 2006 ja myin 6 vuotta sitten.
Onko se "voittoa" sittenkään? Jos nyt ostat uuden asunnon, joudut laittamaan sen 13 vuoden hinnannousun verran lisää . Vuokrat myös ovat kohonneet tänä aikana. Rahan arvo on muuttunut. Asuntojen arvot on muuttuneet, myös muualla, ei vain sinulla.
Vuokralla asuva sijoitti bitcoiniin, ei asuntoon 13 vuotta sitten ja on nyt multimiljonääri ;)
Tätä kommentia en ole ikinä ymmärtänyt. Mitä minä olen kuullut ja nähnyt, omistusasuminen on joko ~samanhintaista (kun lainaa vielä on) tai huomattavasti halvempaa (kun suurin laina on maksettu) verrattuna vuokralla asumiseen. Mistä se vuokralla asuja siis saa ne rahat sijoittamiseen, joita samalla henkilöllä ei muka olisi jos hän olisi ostanut omistusasunnon?
Tätä samaa ole itsekin sanonut useamman kerran. Ja mitä nyt olen ihmisiä vuosikymmenten aikana tavannut niin aniharva vuokralainen sijoittaa mitään. Kyllä se huomattavasti yleisempää on omistusasujilla ja syyn tiedämme.
Minusta tuntuu että näitä vuokralla asumis hehkutuksia laittelee joku monen asunnon asuntosijoittaja, joka toivoo itselleen vuokralaisia jatkossakin .
200tonnin asunto on 400 tonnin asunto 25v aikana, jos hitaasti makselee... Kyllähän se normaalilla 4000€ palkalla jo alkaa syömään kivasti ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että näitä vuokralla asumis hehkutuksia laittelee joku monen asunnon asuntosijoittaja, joka toivoo itselleen vuokralaisia jatkossakin .
Hyvin mahdollista, asuntosijoittajillakin tekee tiukkaa.. Äkkiä menee sijoitukset miinukselle
Vierailija kirjoitti:
200tonnin asunto on 400 tonnin asunto 25v aikana, jos hitaasti makselee... Kyllähän se normaalilla 4000€ palkalla jo alkaa syömään kivasti ostovoimaa.
Jos sulla olisi koko 200 000e velkaa niin ensimmäisten 10 vuoden aikana maksaisit korkoja (oletus vaikka 3%) n 50 000€. Eli 25 vuodessa alle 100 000€, ei siis 200 000 kuten arvelit. Sen verran talojen arvo nousee paljon lyhemmässä ajassa.
Joo varsinkin kun nyt myydään "halvalla" ja kappas yhtiölainan pelkät korot on 1000e/kk...Ja siihen päälle tonttivastike 430e/kk ja vastike 400e/kk...Plus sähköt,vesi yms.Tämä siis kun harkitsin 75m2 kerrostaloa Helsingin lähiössä (uusi toki).
Vierailija kirjoitti:
Joo varsinkin kun nyt myydään "halvalla" ja kappas yhtiölainan pelkät korot on 1000e/kk...Ja siihen päälle tonttivastike 430e/kk ja vastike 400e/kk...Plus sähköt,vesi yms.Tämä siis kun harkitsin 75m2 kerrostaloa Helsingin lähiössä (uusi toki).
Ja tietenkin siis myyntihinta 170 000e...Eli jos siihenkin lainaa niin aika hurjat kulut.
Kyseessä on tilapäinen markkinahäiriö. Kustannusten huikea nousu näkyy omistusasunnossa välittömästi, mutta kyllä se ennen pitkää hiipii myös vuokrien hintaan. Toistaiseksi vuokrat ovat pysyneet matalalla tasolla ja asuntojen omistajat ovat kantaneet tappiot, mutta tilanne ei jatku loputtomiin tällaisena.
Vierailija kirjoitti:
Asun omassa asunnossa. Eihän tästä mitään voittoa saa, kun tässä pitää asua.
Asunnon omistamisen pitäisi olla kuin prostituutio. Myyt tavaran ja sulla yhä on tavara.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on tilapäinen markkinahäiriö. Kustannusten huikea nousu näkyy omistusasunnossa välittömästi, mutta kyllä se ennen pitkää hiipii myös vuokrien hintaan. Toistaiseksi vuokrat ovat pysyneet matalalla tasolla ja asuntojen omistajat ovat kantaneet tappiot, mutta tilanne ei jatku loputtomiin tällaisena.
Vuokrat varmaan joo nousee jossain kohtaa. Samalla tosin hintataso valitettavasti vielä laskee, ehkä pitkäänkin. Samaan palautuminen voi viedä useita vuosia. Etenkin niiltä kohteilta, joista ei vuokratuottoa paljon nyhdetä. Esimerkiksi miljoonan asunto, jossa tuotto 1.5 % vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä selventää mitä on "omistusasuminen" . Kerrostalo-osakkeesta, et omista hallintaoikeuden lisäksi kuin tapetit noin karkeasti ilmaistuna. Sitten joku (täälläkin ) luulee kun "omistuasunto" on maksettu, niin kaikki sen jälkeen on voittoa.
Käytännössä, kun olet lainat maksanut, alkaa talossa remontit. Taloyhtiössä joudut osallistumaan remontteihoin vaikka et haluaisi, esim. hissit (asut eka/tokakerroksessa) , putket, julkisivut, leikkipaikat jne. jne.
Asunto on loputon rahareikä.
Niin ja okt onkin sitten purkukunnossa jos niihin ei tehdä jatkuvasti remontointia. Eipä se mikään ilmaista ole.
Vanhempani asuivat talonsa purkukuntoon 40 vuodessa. Ainuttakaan remonttia ei tehty koko aikana, mitä nyt kokolattiamatot revittiin irti 80 luvun alussa. Kun talo meni rikki lopullisesti niin myyntiin purkukuntoisena ja se jopa ostettiin todella nopeasti. Nyt ne asuu perintönä saatua isovanhempien taloa samalla metodilla. Kyllä tulee halvaksi
Aloitus kuulostaa enemmän Kokkareiden puoluetoimiston ja SATO/Kojamo-puljun kirjoittamalta. Vuokratkaa köyhät jotta saamme viimeisetkin hilunne ettekä varmasti koskaan saa omaa tai vahingossakaan kerrytä varallisuutta.
Epäilen että ei ole noin. Rättingit tiskiin niin tarkistetaan.
Todennäköisesti vain et osaa laskea.
Oma asunto oli muutama vuosi sitten vuokralla 950 eur / kk, ja yhtiölainan osuus oli silloin joku 500 euroa. Juuri viime kuussa nousi tosin, yhtiölainan osuus onkin jo 800 euroa. En silti pidä huonona ajatuksena että tästä tulee oma asuntoni, ja lainanmaksun jälkeen vastikeosuus onkin vain parisataa - tai mihin onkaan noussut sillä välillä.