Asun omistusasunnossani kalliimmalla kuin asuisin vastaavassa vuokra-asunnossa
Ensimmäinen omistusasunto ja näin kävi. Täytyy toivoa, että asunnon arvo jossain kohtaa vielä nousee edes samaan, jolla sen ostin kaksi vuotta sitten.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein edullisimmin asuvat sosiaalipummit/tukielätit, jotka eivät usein maksa asumisestaan yhtään mitään.
Siihen kun hommataan vielä lapsia, niin avot - kassa kilisee!
Parhaat saavat 5000€ / kk tukiaisia. Ne, jotka osaavat asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuuri ei ole ikuista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä selventää mitä on "omistusasuminen" . Kerrostalo-osakkeesta, et omista hallintaoikeuden lisäksi kuin tapetit noin karkeasti ilmaistuna. Sitten joku (täälläkin ) luulee kun "omistuasunto" on maksettu, niin kaikki sen jälkeen on voittoa.
Käytännössä, kun olet lainat maksanut, alkaa talossa remontit. Taloyhtiössä joudut osallistumaan remontteihoin vaikka et haluaisi, esim. hissit (asut eka/tokakerroksessa) , putket, julkisivut, leikkipaikat jne. jne.
Asunto on loputon rahareikä.
Niin ja okt onkin sitten purkukunnossa jos niihin ei tehdä jatkuvasti remontointia. Eipä se mikään ilmaista ole.
Tai sitten ei.
1. talossamme asuimme reilu 6v eli oli uudenveroinen kun myytiin. 2. talossamme asuimme 13v ja erittäin hyväkuntoinen myytäessä, mitään remppaa ei tiedossa 10-20vuoteen diinäkään.
3. talomme on nyt 5v ja rakennettiin velattomana. Ei remppoja tiedossa hyvin pitkään aikaan. Luultavasti kasvan horsmaa kun tämä kaipaa remppaa
Niin tais sitten sulla käy 3. talon kohdalla, että sattuu esim. ne huonolaatuiset kupariputket ja 5 vuoden päästä on paukahtanut järkyttävä vesivahinko kun olet oluut viikon reissussa. Tämä ei ole vitsi, juuri näinkin on sattunut.
Kupariputkia ei ole laitettu uusiin taloihin vuosikymmeniin joten ei ole ongelma:)
Lämminvesivaraajassa niitä on, ilmalämpöpumpuissa on, wc- pöntöissä...monessa yllättävässä paikassa. Niitä on.
Pisimmän ajan asuimme 13v yhdessä taloistamme joten ei ollut ongelma eikä uudetkaan asukkaat ole vielä 6,5v jälkeen valittaneet (näemme satunnaisesti)
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Kyllä, mutta kun lähdet kämpästäsi, et saa mitään. Minä taas saan vähintään 300 000 tuhatta lähtiessäni.
Asun omassa asunnossa. Eihän tästä mitään voittoa saa, kun tässä pitää asua.
Ihan riippumatta siitä, asuuko omistusasunnossa vai vuokralla, asuminen on kulu.
Vuokralla asujan kuluerä on vuokra, se on simppeliä.
Omistusasujan maksaa huollosta ja kunnossapidosta yhtiövastikkeen muodossa. Pääomakuluja ovat asuntolainan korot ja/tai seinissä kiinni olevan omaisuuden vaihtoehtoistuotto. Seinistä et saa mitään osinkoja, mutta jos samat rahat olis seinien sijaan osakemarkkinoilla, osinkoja satelisi tasaiseen tahtiin. Seinille voi saada arvonnousua, mutta kuka nyt maksaisi vanhasta ja kulahtaneesta asunnosta enemmän kuin uudesta? Seinissä kiinni oleva raha voi myös menettää arvoaan, kuten myös se osakemarkkinoilla kiinni oleva raha. Varmimmin nousee tontin hinta, mutta jos asunto on vuokratontilla, niin haaveeksi jää sekin.
Ne, jotka hekumoivat asunnosta saatavilla myyntivoitoilla ovat kyllä autuaasti unohtaneet, kuinka paljon asuntolainan korkoja ja yhtiövastikkeita ovat maksaneet sinä aikana, kun ovat asunnossa asuneet. Tai kuinka paljon on mennyt rahaa kaikenlaiseen pieneen pintaremonttiin, jos asunnossa on asuttu pitkään.
Jos asunnolla oikeasti haluaa tienata, niin kyllä se pitää vuokrata jollekin toiselle. Omistusasunnon hankkimalla voi saada oman asumisensa ostettua halvemmalla kuin vuokraamalla, mutta ei tästäkään ole aina takeita. Vaikka vuokraaja vaatii kulujen päälle tuottoa, niin hän on saattanut ostaa asunnon paljon aimmin hyvin edullisesti nykyhintoihin nähden ja hänelle voi olla ok saada pienempääkin vuokraa (jos ei osaa laskea tuottoa markkinahinnalle, vaan muistelee sitä omaa ostohintaansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Kyllä, mutta kun lähdet kämpästäsi, et saa mitään. Minä taas saan vähintään 300 000 tuhatta lähtiessäni.
Jos sijoittaa 500€/kk 25 vuoden ajan, niin kyllä sieltä vuokrakämpästä lähtee melkoisten sijoitusten kanssa.
Ensin makselet asuntoa kuukausittain. Sitten riemuitset että nyt maksettu, tulee putkiremppaa sun muuta remppaa. Asunnon arvo laskee niinkuin uuden autonkin. Enpä tiedä kannattaako omistella.
Omistan maata (metsää) ja kiinteistön pohjoisessa. Tuosta alkeellisesta mökki- kiinteistöstä ei mene isoja kuluja kun verotusarvokin pieni. Hyvä turva näinä maailmanaikoina jos tarvitsee isosta kaupungista päästä pois sodan, terrorismin, luonnonkatastrofin tms. takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin menet asumaan? Sillan alle? Se seuraava kämppä myös maksaa sen 300 000. Kannattaa miettiä, myykö.
Edellisestä kodista tuli myyntivoittoa puhtaana käteen 80 000e. Siis sen jälkeen kun vähensin summasta asumiskulut ja lainan korot lyhennyksineen. Missä on vuokrakämppä jossa voi asua ilmaiseksi ja saa vielä pois lähtiessä käteen 80 000e?
Nykyinen koti on velaton, asumiskulut 400e kuukaudessa. Kun lasken neliöhinnan, se 1,5e per neliö. Mistä saa siihen hintaa vuokralle vastaavan kodin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sijoittaa 500€/kk 25 vuoden ajan, niin kyllä sieltä vuokrakämpästä lähtee melkoisten sijoitusten kanssa.
Kyllä. Suurimmassa osassa Suomea asunto on ollut huono sijoituskohde. Vuokralainen, joka on sijoittanut indeksiin, on yleensä voittanut asuntosijoittajan.
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä kodista tuli myyntivoittoa puhtaana käteen 80 000e. Siis sen jälkeen kun vähensin summasta asumiskulut ja lainan korot lyhennyksineen. Missä on vuokrakämppä jossa voi asua ilmaiseksi ja saa vielä pois lähtiessä käteen 80 000e?
Nykyinen koti on velaton, asumiskulut 400e kuukaudessa. Kun lasken neliöhinnan, se 1,5e per neliö. Mistä saa siihen hintaa vuokralle vastaavan kodin?
En usko. Otitko infaatiovaikutuksen mukaan? Rahan arvo oli 13 vuotta sitten eri. Ja kun oman asunnon myy ja ostaa uuden tilalle, ei yleensä voita yhtään mitään. Koska se uusikin on kallistunut. Laitat siis enemmän rahaa kiinni. Vuokralla asumisessa on puolensa, raha ei ole kiinni tuottamattomassa.
Kiitos Ap, en ennemin tajunnut mihin kaupunkien asunto hinnoittelu perustuu. Muuta ehdottomasti takaisin vuokralle ja säästät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Otitko infaatiovaikutuksen mukaan? Rahan arvo oli 13 vuotta sitten eri. Ja kun oman asunnon myy ja ostaa uuden tilalle, ei yleensä voita yhtään mitään. Koska se uusikin on kallistunut. Laitat siis enemmän rahaa kiinni. Vuokralla asumisessa on puolensa, raha ei ole kiinni tuottamattomassa.
Se on sun ongelma jos et usko. Omakotitaloilla tekee hyvin voittoa, ekasta talosta tuli voittoa 50 000e. Nykyinen talo on pienempi ja edullisempi. Ei tapahtunut tänä vuonna. Sillojn inflaatio niin vähäinen ettei merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosissasi ettei vuokralainen maksa lainoja pois siinä vuokrassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut asunnon 13 vuotta sitten, esim. 250 000 eurolla, pitää siitä saada 312 500€, jotta olisi saanut omansa takaisin. En ottanut huomioon velanhoitojakosotuksia, hoitokuluja ja korkoa. Siis esimerkinä käteiskaupassa tämä inlaatiovaikutus. Tilastokeskuksen sivuilta inflaatio 1,25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut asunnon 13 vuotta sitten, esim. 250 000 eurolla, pitää siitä saada 312 500€, jotta olisi saanut omansa takaisin. En ottanut huomioon velanhoitojakosotuksia, hoitokuluja ja korkoa. Siis esimerkinä käteiskaupassa tämä inlaatiovaikutus. Tilastokeskuksen sivuilta inflaatio 1,25.
Jos viestisi on kohdennettu minulle, niin asuimme talossa neljä vuotta. Eipä siinä jäänyt kuin voitolle vaikka kuinka miten vääntäisit. Edellisessä asuimme kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viestisi on kohdennettu minulle, niin asuimme talossa neljä vuotta. Eipä siinä jäänyt kuin voitolle vaikka kuinka miten vääntäisit. Edellisessä asuimme kolme vuotta.
"Itse olen tehnyt voittoa asuntokaupalla 80 000 eur Treella. Omistin asunnon 13 vuotta. Asunnon ostin 2006 ja myin 6 vuotta sitten."
Oliko eri tapaus?. Eipä silti, ihmiset eivät vaan osaa laskea OIKEIN, mutta osaavat kehuskella kuinka paljon voittoa tuli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Jos omistusasunnon vastikkeisiin ja lainan korkoihin menee yht 800 e ja vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi 700 e niin omistusasuja menettää tuossa satasen kuussa. Eikä koskaan saa takaisin noita 800 e. Hän saa takaisin vain sen verran mitä tuon lisäksi lyhensi lainaa, jos asunnon arvo ei laske. Vuokra-asuja taas on voinut sijoittaa muulla tavalla vastaavan lainanlyhennyssumman.
Ei kukaan vuokraa tuon hintaista asuntoa tuohon hintaan. Tai sitten on todella paska asuntosijoittaja. Vuokralla pitää kattaa yhtiövastike ja lainakulut ja vielä pitäisi mielellään jäädä 10% viivan alle. Siitä tulee oikea vuokra asunnolle. Vuokralainen pääosin maksaa asuntosijoittajan lainan kun ei omaa halua maksaa.
Appiukko osti aikoinaan uutena rt-osakkeen. Sanoi maksaneensa sen kolmeen kertaan & vastikkeet.
Taloyhtiöllä oli erilaisia projekteja, remontteja vuosien varrella.
Vuokralla olisivat olleet rikkaita.
Ainoa mikä Suomessa kannattaa omistaa on velaton pieni maapaikka, missä pieni mökki.
Taitaa tosin nykyinen hallitus korottaa kiinteistöveroa 40%. Kovasti dronella nyt kierrellään tontteja mitä muuta keksittäis.
Talvella voi naurusi olla aika väkinäistä