Asun omistusasunnossani kalliimmalla kuin asuisin vastaavassa vuokra-asunnossa
Ensimmäinen omistusasunto ja näin kävi. Täytyy toivoa, että asunnon arvo jossain kohtaa vielä nousee edes samaan, jolla sen ostin kaksi vuotta sitten.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Kommentit (91)
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Omistusasuminen on todella kallista. Ihmiset hehkuttaa halpaa, kun maksetaan lainaa 800€ ja vastiketta 400€. Ja tuolla mennään 25 vuotta. Sen jälkeen tulee taloyhtiön remontti lainaa.
Itse selviän sama kokoisesta vuokra-asunnosta 700 eurolla. Minulla on 500 euroa käytettävissä sijoittamiseen, säästämiseen ym.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jossain vaiheessa se asunto on sun, vuokria et sen sijaan saa koskaan takaisin.
Ei lainan korkomenoja ja yhtiövastikettakaan saa koskaan takaisin. Ne on hirvittävä summa 20 vuoden lainassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistusasunnon vastikkeisiin ja lainan korkoihin menee yht 800 e ja vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi 700 e niin omistusasuja menettää tuossa satasen kuussa. Eikä koskaan saa takaisin noita 800 e. Hän saa takaisin vain sen verran mitä tuon lisäksi lyhensi lainaa, jos asunnon arvo ei laske. Vuokra-asuja taas on voinut sijoittaa muulla tavalla vastaavan lainanlyhennyssumman.
Riippuu monesta asiasta. Ostoajankohdasta, hinnasta, koroista, paikallisista markkinoista jne.
Itse olen laskenut, että omistusasunto Helsingissä 15 vuotisella lainalla tulee koko maksuajan kalliimmaksi kuin vastaavassa vuokralla asuessa. Seuraavan 5 viiden vuoden jaksolla hintaero tasoittuu, kun maksaa pelkkää vastiketta ja sen jälkeen asuminen on paljon halvempaa.
Esimerkiksi minä maksan tästä vastiketta 370€/kk ja kaveri asuu samanlaisessa asunnossa naapuritalossa maksaen vuokraa 1700€/kk. Bonuksena, että maksoin tästä 270.000€ ja naapuri taannoin myi vastaavan 520.000€:lla. Hinta on siis melkein tuplaantunut 15 vuodessa.
Asun pienessä ok-talossa huomattavasti edullisemmin kuin vastaavankokoisessa vuokra-asunnossa.
Asun puolisoni kanssa vuokralla asunnossa, jonka arvo on n. 320 000 €. Jos nyt lähtisimme asuntokaupoille, joutuisimme ottamaan velkaa 75 % ja näillä koroilla 30-vuotisen lainan pelkät korkokulut olisivat enemmän, kuin mitä maksamme vuokraa. Siihen lyhennys päälle.
Asuntolainan korkovähennyksen palauttaminen olisi ainoa keino, jolla suostuisimme tuollaisen lainan ottamaan. Maksakoot korkoja ne, joilla on siihen varaa. Me joudumme sen summan sijoittamaan, kun ei ylimääräistä ole.
Asumisen hintaa ei kannata murehtia kuin kuukausimenoja laskiessa ja asuntoa myydessä. Itse asuin viime kolme vuotta 400 lainalla + 300 vastikkeella. Asuntolaina lyheni siinä samassa ja myin kämpän melkein 50 tonnin voitolla. Omaa rahaa uuteen kämppään olikin yhtäkkiä 100 tonnia ja nyt asun talossa johon en olisi ikinä saanut lainaa koko summalle.
Kärsivällisyys kannattaa.
Myin keväällä asuntoni ja muutin vuokralle pienempään ja halvempaan kaupunkiin. Myyntirahoilla maksan vuokran koko loppu ikäni ja vielä jää muutama satanen kuukaudessa tuhlattavaksikin. Lapsia minulle ei siunaantunut, joten tuhlaan itseeni. Jäin varhennetulle.
Myin edellisen asunnon 50 000 euron voitolla. Maksoin kaikki velat, sijoitin vähän ja ostin loppurahoilla aso-asunnon. Nyt se asosjoitus kasvaa korkoa siellä, pääsen tarvittesssa 3kk irtisanomisajalla muuttamaan ja muut sijoitukset sitten sen lisäksi. Laitan joka kk säästöön 200€ rahastoihin/osakkeisiin ja olen aivan tyytyvinen velattomaan elämääni. Ei tarvitse stressata korkojen nousua tai asunnon korjaustarpeita. Jos joku menee rikki, ilmoitan vain huoltoyhtiöön ja huoltomies on samantien fiksaamassa ongelman.
Asun sillan alla ja nauran kuutamolla muiden tyhmyydelle ja omalle neroudelleni.
Ne ajat on menneet kun omistusasunnolla tehtiin valtavat massit. Nykyään on lukemattomia turvallisia tapoja saada rahansa tuottamaan paremmin. Omistusasujien asenne ja luulot tulevasta palkinnosta ovat kaikuja 70-luvulta.
Sijoitusasunnot vuokralaisineen on edelleen validi metodi. Tosin nyt kun asumistuet poistuu joutuu näilläkin pelaavat kattomaan tilanteensa uusiksi. Toivottavasti ei ole liian paljoa lainaa :D
Mulla kävi ihan toisinpäin. Ostin asunnon, kun korot laskivat, mutta samalla alueella vuokrat ovat olleet ihan järkyttävän korkeita. Sain asunnon maksettua 16 vuodessa, muttta vuokrat vaan edelleen nousee ja nousee. Kiitin itseäni, kun uskalsin tehdä asuntokaupat.
Vierailija kirjoitti:
Ne ajat on menneet kun omistusasunnolla tehtiin valtavat massit. Nykyään on lukemattomia turvallisia tapoja saada rahansa tuottamaan paremmin. Omistusasujien asenne ja luulot tulevasta palkinnosta ovat kaikuja 70-luvulta.
Sijoitusasunnot vuokralaisineen on edelleen validi metodi. Tosin nyt kun asumistuet poistuu joutuu näilläkin pelaavat kattomaan tilanteensa uusiksi. Toivottavasti ei ole liian paljoa lainaa :D
En minä ostanut asuntoani tehdäkseni jotain massia. Halusin asunnon tietyltä asuinalueelta ja tässä toivottavasti voi asua, kunnes kuolen. Mulle omistusasunto on paljon edullisempi kaikkine remppoineen kuin vastaavassa vuokra-asunnossa asuminen.
Kyllä sitä aina mieluummin itselleen maksaa kuin toisen kukkaroa lihavoittaa.
Nämä on poikkeuksellisia aikoja..etenkin viimeisten vuosien aikana myytyjen uudiskohteiden hinnat pääsi kuplautumaan. Ei auta kuin antaa ajan kulua, pidemmässä juoksussa asiat lutviintuu kyllä, tavalla tai toisella.
Esim palkat tulevat nousemaan lähivuosina inflaation takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainan korkomenoja ja yhtiövastikettakaan saa koskaan takaisin. Ne on hirvittävä summa 20 vuoden lainassa.
Me olemme maksaneet korkoja viimeisen 15v aikana n 200e/kk, asumiskulut n 350e/kk.
Et mistään saisi 240m2 okt 550e/kk. Eli voitamme tuossa n 1500e/kk jo vastaavasn vuokrakämppään verrattuna
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä aina mieluummin itselleen maksaa kuin toisen kukkaroa lihavoittaa.
Kyllähän se vuokranantajakin kuluja maksaa, joten ei se kukkaro kovasti vuokraamalla liho.
Mutta tämäkin perustelu pohjaa siihen, että suomalainen maksaa 100,- ettei toinen saa 50,- :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä AP:n kanssa, kaks vuotta sitten ostin. Ne "hirveet summat" on mun tapauksessa 58 000 korkokuluja ja 64 000 vastikkeita kahdenkymmenen vuoden aikana. Tämän jälkeen mun asuminen maksaa murto-osan siitä mitä nyt, joten kysymushän on vaan siitä, veikkaanko eläväni pitkään vai en :)
Jos tarpeeksi pitkään, niin sittenhän tulevaisuuden säästö syö ton "hirveen summan".
Elämä on laiffii.