Vauva 2 viikkoa ja aion lopettaa imetyksen :' (
Esikoinen on 3v. ja vaatii kamalasti huomiota, yöt menee valvoessa välillä tunnin välein tissillä, päivällä en osaa nukkua ja mies töissä.
Olen siis kamala äiti ja tunnen jo hirveää syyllisyyttä lopettaessani imetyksen, mutta näin en jaksa yhtään päivää enää.
Olisiko vinkkejä kuinka imetys lopetetaan, ettei tule tulehduksia jne?
Tai pientä rohkaisun sanaa, etten tuntisi oloani näin kurjaksi.. :' (
Kommentit (46)
äläkä välitä näiden friikkien kommenteista. heille omat kokemukset ovat ainoat mitä tähän maailmaan mahtuu ja sen mukaan pitää kaikkien muidenkin elää. minä lopetin kakkosen kanssa imetyksen juuri tuossa vaiheessa, eikä mitään tulehduksia tms tullut. nyt on kaksoset tulossa enkä aijo imettää ollenkaan, lääkärikin oli sitä mieltä.
tsemppiä sulle!
Meillä ainakin on enemmän kuin 1 pullo!!!
JA vaikka vauva 7kk edelleen keitän pullot, muulla tavoin en niitä pese. Ja aamulla ja illalla keitän pullot, se riittää
Vierailija:
ssa, kun äidilläni on ja oli niin pienet rinnat. Riippurinnat ylttää paremmin vauvan suuhun makuuasennossakin!!!Vierailija:
.
MIKSI te istutte ja valvotte imettäessä?
Vauva makuulteen rinnalle omaan kainaloon ja unta kuuppaan. Ei tarvi olla hereillä kun sen aikaa, että laittaa tisun vauvan suuhun.
Kuten joku jo edellä sanoikin, vauva ei osaa valita imetysasentoja, valinnat tekee äiti.
Kokemusta on kolmesta lapsesta. Esikoinen täysimetyksellä 6 kk, keskimmäinen täysimetyksellä 4 kk ja nuorimmaisesta jouduin lopettamaan imetyksen hänen ollessaan kolmen viikon ikäinen (lääkitys, jonka aikana ei saa imettää). Ja täytyy sanoa, että pullorumba on monin verroin hankalampaa kuin imetys! Ja meilläkin on useita pulloja. Pullot kyllä täytyy pestäkin, pelkkä keittäminen ei riitä...
Vierailija:
No ei tuo pullosyöttö aiheuta sen kummempaa rumbaa...sitä vain luullaan niin.
Meillä ainakin on enemmän kuin 1 pullo!!!JA vaikka vauva 7kk edelleen keitän pullot, muulla tavoin en niitä pese. Ja aamulla ja illalla keitän pullot, se riittää
Ei ongelmia. Ennemmin mä teen niin kuin laitan koneeseen saamaan jäämiä!!
Väkisin iski tuo silmään. Toki se on helppo sanoa että imetä makuultaan jos oma lapsi on näin onnistunut syömään, ikävä kyllä se ei ole kaikilla yhtä helppoa.
Meillä esikoisen imettäminen oli muutenkin työn ja tuskan takana (veikkaisin jopa että enemän näin vaivaa mitä suurin osa näistä " fanaatikoista" ). Se että sain hänet oppimaan imemään istualtaan oli minulla saavutus. Makuultaan se ei koskaan onnistunut, ei sitten millään!! 10kk imetin lasta (4,5kk täysimetystä) ja siitäkin olen ylpeä. Onneksi lapsi nukkui yöt hyvin, muuten en tiedä miten olisin jaksanut.
Kakkonen on taas ollut tällainen unelma-vauva tässä asiassa. Imee vaikka päällään seisten ja imettäminen on ollut sen sata kertaa helpompaa kun vauvan saa aamuyöstä vaan nostettua viereen syömään ja nukahdetaan siihen sitten molemmat.
Tuollainen " kaikkien pitäisi onnistua tässä koska minäkin minäkin onnistuin, epäonnistuminen on vain omasta laiskuudesta kiinni" -asenne on suorastaan raivostuttavaa. Kukaan ei pysty muutaman kirjoitetun rivin perusteella sanomaan miten helppoa tai raskasta toisella on. En vastusta imetystä, se on ihana asia. 9 päivän päästä tulee kakkosella 6kk täysimetystä täyteen. Mutta vaikka meiltä tämä onnistui, se ei tarkoita sitä että se kaikilta sujuisi.
Mä en koe sitä yhtään vaikeeksi.. meillä on VAIN kaksi pulloa. Kun molemmat on tyhjät, pesen ne tiskiaineella ja kaadan uudet maidot pulloihin ja sitten jääkaappiin.. Ei tohon " rumbaan" kulu kuin maksimissaan 3min..
Keitän kun muistan...samaan aikaan tuttien kanssa..
Vierailija:
Meillä ainakin on enemmän kuin 1 pullo!!!JA vaikka vauva 7kk edelleen keitän pullot, muulla tavoin en niitä pese. Ja aamulla ja illalla keitän pullot, se riittää
olen kumpaakin imettänyt ekaa 9kk ja toista 7kk, tiedän kyllä mitä on imettää ja mitä syöttää pullosta. Mä en koe sitä ongelmaksi, ehkä te sit koette!!
Hänen vauvansa heräilee silti öisin, ei ehkä ihan niin usein kun heräisi rintaruokittuna mutta heräilee silti.
Eli miten se imetyksen lopettaminen muka olennaisesti vaikuttaisi myönteisesti ap:n arjen sujumiseen? Kertokaas mulle.
Ja ennen kun joku sanoo, että imetti Nicopetteriään muutaman kuukauden ja kun vaihtoi pulloruokintaan niin vauva alkoi nukkumaan yönsä paremmin: Osa rintaruokituista lapsista herää öisin monta kertaa, osa ei herää kertaakaan. Sama pätee pulloruokittuihin. Kaksiviikkoinen vauva on vielä niin pieni, ettei tiedä päivän ja yön eroista mitään, ja sen ikäiselle on täysin normaalia herätä yöllä itkemään muistakin syistä kuin nälän vuoksi.
Mun vauva söi puolen tunnin välein ekan 3kk... Siitä 1-vuotiaaksi asti 2h välein...
Mutta AP:lle: tee niin, kuin koet parhaaksi. Lapsi kasvaa myös korvikkeella... Älä koe huonoa omaatuntoa siitä, että muut painostaa tekemään jotain. Jos pulloruokinta helpottaa, niin valehtele vaikka imetyksestä paasaaville imettäväsi ;)
Ja tosissaan: jos et öisin jaksa (koet pullot helpommiksi?), niin mikset imettäisi vaikka vaan päivällä? :)
Meillä ainakin toiminu ja jonku ajan päästä tuo pullo jääny pois...
enkä painostaa. Mutta ihmettelen vain, miten imetyksen lopettaminen auttaisi. Tarviihan vauvaa syöttää joka tapauksessa.
Heti alkuun olin heittää saappaat narikkaan, sitten seuraava etappi oli 1.5kk taas tuntui vaikealta....kuitenkin jatkoin! Nyt lopetin vauvan ollessa 7kk.
Että raskasta on yöllä varsinkin imettää, meilläkin eka kuukausi 2h välein yötäpäivää. Mutta helpotti.
JA nyt lopetin oman ruokavalion supistuessa allergioiden takia
Ei se pullorumba ole yhtään sen helpompaa, varsinkaan noin pienen kanssa...
sen enempää kantaa, niin numerolle 3 vain vastaan, että pulloruokinnalla vauvan saama maitomäärä näkyy, joten vauva on ehkä " helpompi" syöttää täyteen. Yleinen uskomus on, että Tutteli-vauvat nukkuvat paremmin. Meillä se piti paikkansa, laajempaa kokemusta minulla ei ole. Jos alkuperäisellä tulee hyvin maitoa, niin miten olisi, jos pumppaisit talteen ja syöttäisit illan viimeisen pullosta? Ja imettäisit päiväaikaan?
Luultavasti vauva syö usein pullostakin, erotuksena se, että joudut valvomaan koko ruokailun ajan ja pitämään pulloa.
Lisäksi saat pullopyykkiä pestäväksi ja keitettäväksi, eli tiskiä kertyy enemmän.
Ja täytyyhän sinun päivälläkin vauvaa syöttää, vaikka esikoinen vaatiikin huomiota! Ja taas sulla on toinen käsi kiinni vauvassa ja toinen pullossa.
Minun ehdotukseni:
Ota vauva yöllä kainaloon, imetä makuuasennossa ja NUKU.
Osta kantoliina ja opettele hyvät kehtosidonnat.
Imetä liinassa, sulla on molemmat kädet vapaana joten voit samalla lukea esikoiselle tai istua vaikka lattialla ja rakentaa legoilla kun vauva tisuttelee.
Itse olen jopa keinuttanut esikoista pihalla keinussa ja tehnyt hiekkakakkuja hiekkalaatikolla kun vauva on ollut tisulla kantoliinassa, tosin silloin oli kesä. Samaan en olisi pystynyt jos vauva olisi ollut pulloruokinnalla.
Ei se pulloruokinta ole nyt ratkaisu ongelmiin, vaan se imetysasentojen ja apuvälineiden käyttö (liina).
Pulloruokinnalla saat vaan itsesi enemmän kiinni vauvaan, siis ei ole käsiä vapaana ollenkaan kun vauva ruokailee.
t. kolmen lapsen äiti, lapsilla pienet ikäerot ja tästä syystä en ole edes pulloruokintaa harkinnut!
aina piti olla pötköllä sängyllä!!
T4
Meillä lapsilla on ikäeroa tasan kaksi vuotta. Esikoinen reagoi voimakkaasti vauvan tultua taloon, ja vaati tuplasti enemmän huomiota kuin aikaisemmin. Vauva söi todella usein alussa, ja tuntui etten saanut ikinä nukkua. Mies oli töissä 12h/vrk (yksityisyrittäjä), meillä ei mitään isyyslomia tunneta.
Jatkoin kuitenkin imetystä, sillä mielestäni se oli moninverroin helpompaa kuin pullorumbaan lähteminen! Se vielä olisi puuttunut, että kaiken muun lisäksi olisin joutunut keskellä yötä hakemaan korviketta keittiössä ja lämmittämään sen, ennen kun voin alkaa ruokkimaan vauvaa. Ja missä välissä olisin ehtinyt pestä ja keittää pulloja? Helpompaa oli lykätä tissi suuhun. Nukuin usein itse vaikka vauva imi rintaa.
Sitä tiheää syömistäkään ei kauan kestänyt, alle kuukauden iässä vauva nukkui jo kuuden tunninkin pätkiä yöllä.
Jatka vaan imetystä. Sen lopettaminen ei helpota elämääsi millään lailla!
En ole mikään imetyshihhuli, mutta ihmettelen miksi juuri imetyksen lopettaminen auttaisi sinua muka jaksamaan paremmin vauvan ja kolmevuotiaan kanssa...