Myrkyllisen suhteen alun punaiset liput
Millaisia varoitusmerkkejä huomasit suhteen alussa ja luotitko intuitioosi vai ohititko punaiset liput heittäytymällä suhteeseen?. Miten kaikki päättyi vai jäitkö suhteeseen? Kokemuksia tästä.
Kommentit (1108)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani aloitti suhteen varatun kanssa. Myöhemmin tuli ilmi, että tuo oli/on kyseisen miehen tapa toimia. Aloittaa suhteen uuden kanssa, kun on vielä edellisen kanssa parisuhteessa.
Tuttavani ja tämä mies olivat yhdessä muutaman vuoden. Lapsikin tehtiin miehen toiveesta. Tuttavani raskauden aikana mies löysi uuden naisen.
Lapsen puolesta harmittaa, kun isänsä on tuollainen peluri.
Tuollainen pelimies ei välttämättä osaa olla tasapainoinen vanhempi lapselle.
Joitain kertoja tapailin erästä naista. Kun kuulumiset oli vaihdettu, niin nainen alkoi haukkumaan ex miestään ja lastensa isää, mitä oli tehnyt ja mitä ei ollut tehnyt ja jäkäjäkäjäkä. Joka kerta.
He olivat kuitenkin eronneet 20 vuotta sitten. Lisäksi tämä nainen oli melkoisen tunnekylmä, minkä ymmärtää, jos tuo exä vieläkin noin kaivoi mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä en ymmärrä.
Sitä,että kun mies jättää naisen,niin naisen mielestä mies on silloin aina narsisti?
Että kumminpäin tuo asia oikeasti silloin onkaan?
Yksi narsismin piirteistä nimittäin on se,ettei narsisti hyväksy sitä, että hänet jätetään.Varmaan riippuu syistä miksi mies jättää ja suhteen muusta dynamiikasta. Jos äijä pettää ja vaihtaa läpsystä uuteen, niin onhan se hemmetin itsekäs teko joka ei paljoa ymmärrystä kaipaa.
Narsisti ei yleensä jätä uhriaan.
Raivokohtauksista: mä oon raivonnut kaikissa parisuhteissani aina. Olen siis nainen.
Kun täytin 31, erosin lapseni isästä ja tapasin pian uuden, menin terapiaan. Ensimmäisen vuoden aikana vielä raivosin. Nyt 6 vuotta raivoamatta, osaan riidellä rauhallisesti ja haukkumatta, enkä uhkaile enää erollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani aloitti suhteen varatun kanssa. Myöhemmin tuli ilmi, että tuo oli/on kyseisen miehen tapa toimia. Aloittaa suhteen uuden kanssa, kun on vielä edellisen kanssa parisuhteessa.
Tuttavani ja tämä mies olivat yhdessä muutaman vuoden. Lapsikin tehtiin miehen toiveesta. Tuttavani raskauden aikana mies löysi uuden naisen.
Lapsen puolesta harmittaa, kun isänsä on tuollainen peluri.Tuollainen pelimies ei välttämättä osaa olla tasapainoinen vanhempi lapselle.
Välttämättä? Ei missään nimessä, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Raivokohtauksista: mä oon raivonnut kaikissa parisuhteissani aina. Olen siis nainen.
Kun täytin 31, erosin lapseni isästä ja tapasin pian uuden, menin terapiaan. Ensimmäisen vuoden aikana vielä raivosin. Nyt 6 vuotta raivoamatta, osaan riidellä rauhallisesti ja haukkumatta, enkä uhkaile enää erollakaan.
Taputa itseäsi olalle! Olet tehnyt hienon parannuksen käytökseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäön arvostelua ei pidä sietää, jotkut tekevät sitä naureskellen ja piilovittuillen ihan alussa. Jos mies jatkaa, vaikka asiasta sanoo, niin ei kannata, itsetunto alkaa laskemaan. Olen tavannut tällaisen miehen, välillä vielä kehui ja välillä haukkui. Varmaan oli sitä mieltä, että naisen täytyy sietää se, että häntä arvostellaan. Itse ei tulisi mieleenkään mennä sanomaan päin naamaa noin rumasti.
Tuo on inhottavaa. Minä tapailin miestä, jonka mielestä välillä olin todella haluttava ja seksikäs, ja välillä huomautteli että kannattaako minun laittaa kahviin rasvaista kermaa. Olin normaalipainon alapäässä. En jaksanut kovin kauaa katsella häntä.
Kyllä kyllä. BMI oli 16,3. Mies kyseli miksi syön paljon. Painossa 52,6 kiloa hän oli sitä mieltä että olen lihava.
Ajatteleeko tuollaista kommentoivat oikeasti noin, vaan onko kyseessä huono manipulointitaktiikka? Ihan naurettavaa. Itseäni lähinnä huvitti, kun mies kommentoi, että voisin treenata vähän enemmän, että vatsalihakseni erottuisivat vielä paremmin. Vatsalihakset oli (ja on) näkyvissä, mutta hänen mielestään naisen pitäisi olla pelkkää tiukkaa lihasta? 🤣
Toi on manipulointitaktiikka, jolla yritetään saada toiselle huono itsetunto jatkuvalla huomauttelulla ja haukkumisella, jotta se toinen ei jättäisi, kun ajattelee ettei kukaan muu kuin tuo mies häntä huoli.
Ei onneksi toiminut. Minulla tuli lähinnä ällötys häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi oli joka viikonloppu tulossa luokseni, useamman sadankilometrin päästä. Silloinkin kun ilmoitin, että nyt lähden viettämään ystävien kanssa iltaa. Tuli silti mukamas kivana yllätyksenä. Muutenkin kontrolloiva, ja mustasukkainen käytös. Myöhemmin myös alistava, ja väkivaltainen. Mies oli minua 7vuotta vanhempi, itse olin vielä nuori, ja kokematon. Joten en osannut lähteä aikaisemmin. Valehteli myös ettei hänellä ole lapsia.. olisiko noin puolenvuoden seurustelun jälkeen sanonut ,että on kuitenkin yksi lapsi. Tiesi etten olisi lähtenyt siihen, jos olisi alussa kertonut.
Toinen tapaus olikin pettäjä. Jatkuvasti hymyssä suin tarkoin varjellulla puhelimellaan näppäilemässä.. ja mikä siinä onkin pettäjällä niin vaikeaa myöntää tuokin asia..
Kolmas oli jahkailija. Olimme mukamas yhteisymmärryksessä siitä että halutaan molemmat naimisiin, ja halutaan lapsia. Molemmat lähestyttiin 30 ikävuotta kuitenkin. Mukava mies muuten, ja arki oli turvallista ja olin onnellinen. Mutta jahkailu.. 4 vuotta oltiin yhdessä, ja edelleenkään hän ei niitä lapsia halunnut. Vetosi että jotkut saa 40vuotiaanakin.. löin faktoja pöytään hedelmällisyydenlaskusta, riskeistä yms. Ei silti. En toiminut ominpäin, ja jättänyt ehkäisyä. Sen sijaan lähdin suhteesta, ja liian myöhään.
Tänä päivänä en tiedä onko minun enää mahdollista saada lapsia, koska ikää on. Asiaa kylläkin tutkitaan. Kipeää tekee.
Joten todellakin huomioikaa niitä varoitusmerkkejä.
Lähetin rukouksen, että saat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen puolesta harmittaa, kun isänsä on tuollainen peluri.Tuollainen pelimies ei välttämättä osaa olla tasapainoinen vanhempi lapselle.
Välttämättä? Ei missään nimessä, sanoisin.
Samaa mieltä. Joka tekee lapsensa äidille raskausaikana tuolla tavalla ei ole eikä hänestä koskaan tule turvallista vanhempaa lapselle.
Sisäisesti ristiriitainen olo. Kun itse haluaa panostaa suhteeseen, mutta samaan aikaan olo on toistuvasti turhautunut. Toinen puolisko heittää ilmaan ympäripyöreitä odotuksia, joihin ei kuitenkaan saa mitään selkeitä vastauksia.
Olihan niitä yhtä paljon kuin kommunistien vappuparaatissa. Olisi heti alkuun pitänyt luottaa intuitioon ja jättää homma siihen.
Vaikutti ylimieliseltä heti alkuunsa, sai puheillaan minut uskomaan monesta asiasta toista kuin mikä todellisuus oli. Mihinkään ei lopulta voinut luottaa. Loputonta vähättelyä ja arvostelua.
Onneksi homma on ohi, mutta paljolta pskalta olisin säästynyt,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää silmään kun aina puhutaan miehistä narsistisina pommittajina, no itse miehenä olen moneen samanlaiseen naiseenkin törmännyt joten sallin epäillä että narsismit koskettaisi enimmäkseen miehiä. Naiset vain ehkä osaa peittää omat huonot puolensa paremmin, onhan autismin toteaminenkin jopa ammattilaisilta naisista paljon vaikeampaa kuin miehistä.
Tottakai voi olla naisnarsisteja. Voi olla että sellaisen uhriksi joutuminen on miehille tabu ja vaikeaa myöntää kenellekään, tai edes tajuta itse. Naiset ovat verbaalisesti lahjakkaampia, joten gaslighting, manipulointi ja lyttääminen voi olla huomaamattomampaa kuin miehillä, esim. pientä vähättelyä ohimennen, jonka nainen perustelee jollain muka hyvällä syyllä.
Oikeastaan oma olo on monesti se, mistä saattaa lopulta tajuta olevansa narsistin kanssa. merkkejä: Jos olet yhtäkkiä masentunut, vaikka kaiken pitäisi olla täydellistä, ja sinulla on olo että pitäisi olla vain kiitollinen kumppanille. Jos olet tullut ylipuhutuksi siitä, että vanhat kaverisi/ sukulaiset ovat naurettavia, ja alat viettää melkein kaiken aikasi vain kumppanin kanssa. Jos olet muuttunut parisuhteen myötä neuroottisemmaksi tai ahdistuneemmaksi kuin ennen, jos mietit jatkuvasti toisen mieliksi olemista, ja kaikki ajatuksesi kulkevat sen kautta, että mitä mieltä toinen niistä olisi, ja kuljet kuin munankuorilla. Jos yhtäkkiä tunnet häpeää ulkonäöstäsi, luonteestasi, tavoistasi ja valinnoistasi.
Tuo oma olo on hyvä mittari. Tulee ihan fyysisiä oireita: kurkkua kuristaa, vatsassa möyrii, kädet tärisevät ja on kuin taistele- tai pakene- moodissa jatkuvasti, tietämättä miksi. Et uskalla tehdä mitään miettimättä, että suuttuukohan tuo ja pitää taas viikon mykkäkoulun jos teen kanan sijaan lohta tms.
Ja tähän jatkovinkki: ÄLÄ sekoita tätä oloa mihinkään positiiviseen "perhosia vatsassa"-tunteeseen. Että on kyllä ihana tyyppi kun niin kutkuttelee aina vaan. Ei ole. Arvosta itseäsi ja omaa turvallisuuttasi.
Punaisella lipulla kilpailu keskeytetään kilpailu, ainakin hetkeksi.
Punainen lippu nousee myös yliastutun merkiksi.
En ymmärtänyt parikymppisenä, kun uusi tuttavuus ensin aiheutti flunssan ajamalla auton ikkunat auki. Sitten hän arvosteli työntekoani ja ulkonäköäni. Neljän lapsen jälkeen sanoi hän, että lähde takaisin Suomeen. Elin 20 vuotta hänen kanssaan, koska hän uhkaili lasteni henkeä ja omaani lähes päivittäin, enkä saanut edes puhua kenellekään. Nyt hän asuu Suomessa ja elää sosiaaliturvalla. Vanhin poikani sanoi, että ainut asia missä hänen isänsä on hyvä on valehteleminen, koska siinä isä on hyvin harjaantunut. Lasteni isä valehteli kaiken: oman nimensä, koulutuksen ja työhistoriansa. Oli varsinainen Auervaara. Hän putsasi omat ja minun sukulaiset. Oma äitini oli hyvin samantapainen, joten ehkä yritin tiedostamatta löytää itselleni mahdollisimman hankalan ja väkivaltaisen miehen. Hyvä puoli tässä oli se, että kaksi narsistia eivät tule toimeen keskenään. Myös sisarellani on väkivaltainen ja vaikea puoliso. Olen kuullut, että dominoivan äidin tyttäret etsiytyvät väkivaltaisiin suhteisiin.
Availi ja tutki kaappejani käydessään luonani ekaa kertaa, jopa siten että olin vieressä. Kiusaantui tai ärsyyntyi siitä, että osoitin empatiaa kun hän kertoi isänsä kuolleen. Jäi kiinni pari kertaa valehtelusta, ihan pokkana, ilmekään ei värähtänyt kun kertoi samaa tekosyytä feidailulleen - ei muistanut että oli kertonut saman tarinan minulle jo aiemmin! Hänestä tuli outo olo, ihan kuin hän olisi tosi laskelmoiva, jotenkin hänen lämpö tuntui vähän näytellyltä, vaikkakin taitavasti näytellyltä. Hänen silmistään ei näkynyt sama tunne kuin mitä kasvojen muut eleet osoittivat, vaikea selittää. Henkilö on kuitenkin hyvin suositty, menestynyt ja karismaattinen tyyppi, eli monet menevät hänen halpaan. Mutta tosi outo fiilis jäi, ihan kuin hän olisi sisimmässään paha.
En ole koskaan aiemmin saanut tällaista oloa kenestäkään ja olen miettinyt, aistinkohan hänestä jonkinasteista narsismia. Kuulostaa kliseiseltä, mutta hän jopa peilaili itseään paljon ja pitkään. :D
Toisaalta itsekin käytin häntä jonkinasteisena laastarina, niin en ollut 100% tunteiden kanssa mukana, enkä siis ollut mikään pulmunen itsekään tilanteessa. Tapailu onneksi loppui muutamassa kuukaudessa.
Ei ole minun äidinkielessäni mitään " suhteen punaisia lippuja " vaan ainoastaan varoitusmerkkejä.
Kyllä sapettaa tämä raiskuu.
Vierailija kirjoitti:
Olin maailman ihanin. Mökötti ja kiukutteli jos näin ystäviäni, niinpä en sitten enää nähnyt heitä. Lopulta eristi minut kaikista ja siinä sitä oltiin 11 vuotta ennen kuin lähdin.
Tämä kuulostaa kaverini nykyiseltä miesystävältä. Kun puhumme puhelimessa, kuuluu taustalta huutoa ja komentelua tai sitten yhtäkkiä on äijän mielestä hirveä kiire jonnekin ja kaverin pitäisi lopettaa puhelu ihan heti
.
Kaveri ei ymmärrä, että äijä on itsekeskeinen, mustasukkainen narsisti, joka yrittää eristää kaverini ystävistään ja perheestään. Kun se on niin kiltti.... ja haluaisi heti kihloihinkin...
Olisikohan tarve sitouttaa heti.
Alku oli ylistystä, nopeaa sitoutumista ja huumaa. Kaikki miehen eksät olivat narsisteja, läskejä, siivelläeläjiä tai tyhmiä jne. Vuoden sisään suhde muuttui ylistyksestä miehen jatkuvaksi kiukutteluksi, vihaksi, sairaalloiseksi mustasukkaisuudeksi ja kyttäämiseksi, siivellä elämiseksi ja on-off-suhteeksi miehen toimesta. Kertoi äitinsä hakanneen häntä vauvasta aikuiseksi saakka. Eli edelleen äitinsä siivellä ja hoidatti edellisten suhteidensa lapsetkin väkivaltaisella äidillään. Kyvytön kantamaan vastuuta kenestäkään, ahne, kaikille kateellinen ja vihainen, saita, kyvytön aitoon empatiaan, tarve päteä muille, tarve etsiä ja esitellä "arvokkaita korkea-arvoisia tai missiystäviä", esittää muille parasta tyyppiä ikinä ja samaan aikaan oli perheenjäsenilleen se ilkein, petollisin ja vihaongelmaisin muita hyväksikäyttävä valehtelija kaikista.
Yksi oli joka viikonloppu tulossa luokseni, useamman sadankilometrin päästä. Silloinkin kun ilmoitin, että nyt lähden viettämään ystävien kanssa iltaa. Tuli silti mukamas kivana yllätyksenä. Muutenkin kontrolloiva, ja mustasukkainen käytös. Myöhemmin myös alistava, ja väkivaltainen. Mies oli minua 7vuotta vanhempi, itse olin vielä nuori, ja kokematon. Joten en osannut lähteä aikaisemmin. Valehteli myös ettei hänellä ole lapsia.. olisiko noin puolenvuoden seurustelun jälkeen sanonut ,että on kuitenkin yksi lapsi. Tiesi etten olisi lähtenyt siihen, jos olisi alussa kertonut.
Toinen tapaus olikin pettäjä. Jatkuvasti hymyssä suin tarkoin varjellulla puhelimellaan näppäilemässä.. ja mikä siinä onkin pettäjällä niin vaikeaa myöntää tuokin asia..
Kolmas oli jahkailija. Olimme mukamas yhteisymmärryksessä siitä että halutaan molemmat naimisiin, ja halutaan lapsia. Molemmat lähestyttiin 30 ikävuotta kuitenkin. Mukava mies muuten, ja arki oli turvallista ja olin onnellinen. Mutta jahkailu.. 4 vuotta oltiin yhdessä, ja edelleenkään hän ei niitä lapsia halunnut. Vetosi että jotkut saa 40vuotiaanakin.. löin faktoja pöytään hedelmällisyydenlaskusta, riskeistä yms. Ei silti. En toiminut ominpäin, ja jättänyt ehkäisyä. Sen sijaan lähdin suhteesta, ja liian myöhään.
Tänä päivänä en tiedä onko minun enää mahdollista saada lapsia, koska ikää on. Asiaa kylläkin tutkitaan. Kipeää tekee.
Joten todellakin huomioikaa niitä varoitusmerkkejä.