Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, muistatko oppilaasi vuosienkin takaa?

Vierailija
27.06.2023 |

Nyt kun kesäloma on taas alkanut, pyyhkiytyykö vanhat oppilaat kesän aikana pois mielestä ja syksyllä taas keskitytään uusiin vai jääkö jotkut yksittäiset oppilaat tai kokonaiset ryhmät erityisenä mieleen vuosiksikin eteenpäin?
Itse yllätyin kun 25 vuotiaana ala-asteen ensimmäisten luokkien opettajani tunnisti minut toiselta puolelta katua ja edelleen hymyili lämpimästi ja nyökkäsi. Mietin että ihan ihmeellinen muisti kyllä, viimeksi nähnyt minut kymmenen vuotiaana, 15vuotta ja satoja oppilaita ja ryhmiä tässä välillä opettanut ja minäkin ulkoisesti muuttunut ja silti muisti. Toisaalta me oltiin tämän opettajan ensimmäinen oma luokka aikoinaan ja itki silmät päästään kun lähdettiin, ehkä uran ensimmäiset jäävät jotenkin erityisemmk mieleen?
Olisi kiinnostavaa kuulla opettajilta tästä!

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana on varmaan vähän stressavaa kulkea oman kotiksupungin keskustassa. Se todennäköisyys että aina on joku silmäpari joka tunnistaa on varmaan aika suuri. Kaikki entiset ja nykyiset oppilaat ja siihen päälle oppilaiden vanhemmat. Ei parane sekoilla baareissa tai muutenkaan.

Suurin osa opettajista ei todellakaan työskentele kotikaupungissaan, paitsi ehkä jossain peräkylillä. Itsekin olen tehnyt yli 20 vuoden urani naapurikaupungeissa ja parempi niin. 

Aloittajan kysymykseen vastaan, että 2000 oppilasta kun on jo nyt ollut, niin suurin osa on unohtunut. Ensimmäiset vuosiluokat jäivät parhaiten mieleen ja sieltä voi olla helpompi muistaa oppilailta kuin muutaman vuoden takaa. Pysyviä muistijälkiä jättävät tietty ne, joiden kanssa on jutussa hyvässä tai pahassa. Iso osa oppilaista on hyvin hiljaisia ja huomaamattomia. Monet unohtuv

No en kyllä ikinä jaksais mihinkään naapurikaupunkeihin asti ajaa töihin. Tai riippuu tietenkin vähän paikkakunnasta. Mutta jotain hiton pitkiä työmatkoja eri kaupunkiin vain siksi ettei oppilaat tunnistais

Vierailija
162/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tutttavani alaluokan ope oli eläkeikäisenä tullut vastaan ja muisti edelleen, jopa kaikkia pieniä yksityiskohtia tämän kouluajasta. Ja tämä vieläpä Helsingin seudulla ja isossa koulussa jossa paljon oppilaita. Eikä kyse mistään huippulapsesta tai häiriköstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v aikana alakoulun ope on saattanut opettaa välissä esim vain kolme ryhmää, eihän tuosta lopulta nyt niin paljoa lapsia tulisi etteikö edellisiä voi muistaa ilman että siinä on mitään ihmeellistä

Vierailija
164/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettaja vastaa:

En muista opiskelijoitani juuri lainkaan sen jälkeen, kun he ovat painaneet ylioppilaslakin päähänsä.

Tosin poikkeuksiakin on, muutamia hahmoja muistan vielä vuosienkin takaa. Olen ollut opettajana 25 vuotta.

Vierailija
165/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa hyvinkin.Nimeltä muistan erityisesti heidät, jotka ovat tavalla tai toisella julkisuuden henkilöitä.

Vierailija
166/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain yksittäisiä jää syystä tai toisesta mieleen pidemmäksi aikaa. Suurin osa "hukkuu" massaan ja unohtuu nopeasti. Opetan yli sataa oppilasta vuodessa, joten olisi mahdotonta heitä kaikkia muistaa. 

Oletan että mieleen jää häiriköt, hullut ja erikoislahjakkaat ja hiljaiset kiltit puurtajat hukkuvat massaan?

Ei se näin mene. Itse muistan paljon oppilaita, olenhan ollut ope jo 30 vuoden ajan. Myös monia kilttejä ja hiljaisia on jäänyt mieleen. Joku saattaa jäädä mieleen, koska on jokin erikoinen etunimi, joku toinen siitä, että oli niin kauniit käytöstavat, joku taas siitä, että hänellä oli sama koirarotu kuin itsellä ja siitä käytiin keskusteluja. Eli ei siihen mitään sääntöä ole, jotkut vain jäävät mieleen.

Vierailija
167/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

omista luokista säästän kaikki luokkakuvat, niin hyvin jää kyllä kasvot mieleen! Montaa kertaa ei toisaalta kyllä ole entisiä tullut vastaankaan

Vierailija
168/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15v aikana alakoulun ope on saattanut opettaa välissä esim vain kolme ryhmää, eihän tuosta lopulta nyt niin paljoa lapsia tulisi etteikö edellisiä voi muistaa ilman että siinä on mitään ihmeellistä

Hyvin harva opettaa koko kuusi vuotta samaa luokkaa. Ja vielä harvempi vain omaa luokkaansa. Ystäväni on luokanope ja hänelläkin on vuodessa jo yli sata oppilasta. Hän opettaa liikuntaa kahdelle luokalle ja musiikkia kahdelle eri luokalle, oman luokkansa lisäksi.

Vierailija
169/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin muistan vanhat opettajani "olen hyvin menestynyt" jos näen näytän keskaria tai sanallisesti haistattelen ja pyydän muistelemaan niitä toistuvia ruotsin ehtoja. mummot selittelee sinun parastasi yritin.olen seurannut heidän elämää nyt olen asemassa jossa voin heidän asuntonsakkin julistaa asumis kelvottomaksi siinähän myyvät. TODELLA NAUTIN KOSTOSTA.

Vierailija
170/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä ainakin muistan vanhat opettajani "olen hyvin menestynyt" jos näen näytän keskaria tai sanallisesti haistattelen ja pyydän muistelemaan niitä toistuvia ruotsin ehtoja. mummot selittelee sinun parastasi yritin.olen seurannut heidän elämää nyt olen asemassa jossa voin heidän asuntonsakkin julistaa asumis kelvottomaksi siinähän myyvät. TODELLA NAUTIN KOSTOSTA.

Mene hoitoon

Vierailija
171/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva opettaa koko kuusi vuotta samaa luokkaa. Ja vielä harvempi vain omaa luokkaansa. Ystäväni on luokanope ja hänelläkin on vuodessa jo yli sata oppilasta. Hän opettaa liikuntaa kahdelle luokalle ja musiikkia kahdelle eri luokalle, oman luokkansa lisäksi.

Meillä meni niin että sama ope aina luokat 1-4 ja sitten eri 5-6 eli tällä systeemillä tulisi just n 3 ryhmää. Mutta eri kouluissa eri tavalla

Vierailija
172/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan edes täysi-ikäinen? Kommenteista päätellen voisi päätellä muuta. 

Vierailija
173/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt löyty ainakin yks häirikkö hullu jonka opet muistaa

Vierailija
174/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan  opettajat oppikoulusta Rovaniemeltä.

Tyska, Teeriaho, Inkeröinen, Helinä Hakoköngäs- ihana ihminen, ja muut joita en nimeltä muista. Kasvot kylläkin muistan. Merkillistä.  

Vierailija
175/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun muisti paremmin, mutta kun vuosia kertyy niin pakostakin alkaa unohtumaan.

Vierailija
176/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua käveli just vastaan lukioaikojen opettaja kymmenen vuoden takaa ja tervehti nimeltä kun näki, itse ajattelin että en edes yritä moikata kun tuskin tunnistaa.

Vierailija
177/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee opettajalle muitakin opetettavia kuin omat ryhmät, liikunta ja taitoaineet. Ja kyllä tavallaan oppii/joutuu tuntemaan koko koulun oppilaita kun on välituntivalvonnassa niin paljon saa kyllä kasvoja ja nimiä vuosittain prosessoida

Vierailija
178/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa jää mieleen, hyvässä tai pahassa, mutta mitenkään suuresti en kiinny (enkä halua) vaikka joku koskettaisi henkilökohtaisella tasolla enemmänkin. Työ täytyy osata pitää työnä.

Vierailija
179/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opetan koko luokkaa monta vuotta niin kyllä. Jos opetan ainoastaan yhden tai kaksi kurssia samalle ryhmälle niin en.

Vierailija
180/224 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lähinnä sijaispätkiä koska ei ole vakipaikkaa niin ei ole ollut pysyvää ryhmää johon kiintyä, mutta joitakin erikoisempia tapauksia kyllä silti muistaa ja miettii. Esim erityisen väkivaltainen ja vihanhallintaongelmainen oppilas ja muuta vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi