Viikonpäästä viisaudenhampaiden leikkaus ja pelottaa hirveästi! Kokemuksia?
Tiedossa hankala leikkaus juurten ja hermojen takia. Menen nukutukseen yksityiselle joten itse operaatio ei niinkään pelota. Toipuminen sitten sitäkin enemmän. Alhaalta leikataan molemmat ja ovat täysin puhkeamattomia, ainakin puoliksi luun sisällä. Näin viime yönä jo painajaisia tuosta kivusta joka varmaan on odotettavissa poiston jälkeen. Kertokaa kokemuksia!
Kommentit (10)
Älä pelkää, ainahan leikkaus on leikkaus ja siihen voi kuolla jne..
Mutta harvoin niin käy viisaudenhampaiden poistossa, ellei ole veren hyytymisen kanssa ongelmia tai puudutus/nukutus aineiden yliherkyyttä.
Puudutus on vahva ettei tunnu.
Tärkeintä on uskoa jälkihoito-ohjeet, siis ei heti ruokaa, kovat ja kuumat päivän ajan pannaan ja hoidat haavoja sitten niillä desifioivilla litkuilla mitä ohjeistetaan ja vältät alkoholia ja tupakkia mielummin pari päivää, niin hyvin menee, viikon päästä mietit miksi oikeastaan pelkäsin.
Osta kotiin riittävästi nestemäisiä ruokia joita voit syödä myös pillillä ja kylmänä. Ja varmista että sulla on myös niitä pillejä, ne vanhanaikaiset isot joissa haitaritaitos parhaita.
Mehujäitä kannattaa olla myös, mieluiten kapeita.
Mulla leikattiin julkisella molemmat alaviisurit pois, niistä oli vain pieni kärki näkyvissä. Eivät olleet siis kunnolla puhjenneet. Operaatio meni tosi hyvin, en tuntenut mitään, edes puudutuspiikkiä. Oli taitava pistäjä.
Sen jälkeen olin pari päivää muistaakseni saikulla, ei saanut nostella mitään. Olin varannut kotiin helposti syötäviä ruokia. Valmiita keittoja, jugurttia, jätskiä (oli ihan parasta se kylmä suussa), smoothieita jne. Hissuttelin himassa varoen suutani. Joku sulava tikki niihin haavoihin muistaakseni laitettiin.
Lääkäriltä sain reseptin antibioottiin ja vahvaan kipulääkkeeseen. En sitten tarvinnut kumpaakaan, leikkauspäivänä otin muutaman tavis buranan, seuraavana päivänä en muistaakseni enää edes tarvinnut kipulääkettä. Lääkäri kyllä totesi, että no vähälläpä sä selvisit. Mun kroppa on kyllä siitä outo, että ei ole oikein kipuaistimusta. Tai se on huono, kipu tulee siinä vaiheessa kun tilnne on jo tosi paha.
Mutta älä huoli. Ota joku saattaja mukaan, jos saat jonkun lähtemään. Operaatiosta pois tulo bussilla ei ollut hääviä. Oli vähän tokkurainen olo ja piti pitää kylmäpusseja poskien päällä. Auto tai taksi olisi paras, mutta itse ei kannata ajaa. Lisäksi saattaja voi hakea sulle ne lääkkeet apteekista ja sä saat mennä kotiin lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Osta kotiin riittävästi nestemäisiä ruokia joita voit syödä myös pillillä ja kylmänä. Ja varmista että sulla on myös niitä pillejä, ne vanhanaikaiset isot joissa haitaritaitos parhaita.
Mehujäitä kannattaa olla myös, mieluiten kapeita.
Pillillä EI saa juoda ettei hyytymä lähde irti! Ehkä parin viikon jälkeen voi juoda pillillä mutta ei ennen sitä. On yleinen harhaluulo että pillin kautta saisi juoda.
Juu ei saa imeskellä mitään! Hyytymää pitää varoa visusti.
Itsellä kaksi tuntia revittiin ala viisaudenhammasta. Karmein kokemus ikinä.
Ei se ole niin paha juttu kuin voisi kuvitella.
Hyvin siitä selviät.
Toipuminen on yksilöllistä. Vaikka sulla on hankalampi tapaus tulossa niin voit silti parantua nopeesti ja jopa ilman kipuja. Lääkkeet pitää aika hyvin niitä poissa ja varsinkin jos ei oo tottunut kauheesti kipulääkkeitä ottamaan :) tsemppiä!
Kiitokset tsempeistä! Leikkauspäivä lähestyy ja maha on ihan sekasin kun kuumottaa niin pirusti!
Mulla leikattiin alaviisuri joskus 20v sitten YTHS:llä. Oli kirurginen, koska oli todettu kuvauksissa juuren olevan lähellä hermoa. Toisen puolen viisurin repi ronskisti terveyskeskuslääkäri ja sai aikaan lievän hermovaurion. Sain muistaakseni viisi puudutepiikkiä ikeneen ja jonkun rauhoittavan tabletin. Poisto ei tuntunut miltään, tunnin uurasti. Rusahtelua vain kuului. Leuka turposi mustaksi tämän jälkeen, kun en mlattanut olla syömättä tarpeeksi pitkään. Taisin saaa sitten varoiksi antibioottia ja Panacodiakin kotiin. Ihan kiva kokemus.